EST. 2002

BMW R 1200 R

Öt évnyi dics? szolgálat és hatvanezer eladott példány után vonul nyugalomba az R 1150, teret engedve a kategória új BMW-jének. Ez az ?rségváltás szerves része annak a naked-megújítási folyamatnak, amelyet a müncheniek az R 1200GS bemutatásával indítottak el.

A recept jól ismert: alapos fogyókúrára fogja minden modellét a gyár, a gépházba pedig mennél több er?t igyekszik plántálni: ez alól nem kivétel a 7.500 percenkénti fordulaton 109 lóer?t leadó (6.000-en 115 Nm-es forgatónyomatékot produkáló) csupasz sem. Az ezerkettes Boxer blokk nem kevesebb, mint 28%-kal anyújt nagyobb teljesítményt, mint el?dje, miközben a járm? össztömege két mázsa alá (egészen pontosan 198 kg-ra) apad.

Tet?t?l talpig átalakul az egész motor, nem csak az er?forrás jegyez jelent?s ‘bels?’ változásokat. Az új BMW formája agilisebb, a vonalvezetésre mondhatjuk, hogy klasszikusan müncheni, mégis van benne valami új íz. Az biztos, hogy technológiája remekjeit mind beleépítették a németek ebbe a motorba, és ez teszi igazán izgalmassá a dolgot.

S?t egészen komoly újításokkal hozakodtak el?. Az utolsó generációs ABS mellett egy ASC névre keresztelt rendszer, ami a motorkerékpár úttartását hivatott kontrollálni. Nem az R1200R az els?, amelyre hasonló berendezést szerelnek (egyébként opcióként, nem szériában): a Honda Pan European modellen már a kilencvenes években volt ilyen. Más kérdés, hogy a TSC-t (az aranyszárnyasok így hívták) nem értékelték sokra a vásárlók, így lekerült a színr?l. Most kiderül, hogy megérett-e már az id? a blokkolásgátló és a szintén feláras kiegészít?ként választható ESA (elektronikus felfüggesztés-beállítást) társául szeg?d? ASC bevezetésére…

Természetesen a futóm? is teljesen új, akárcsak a legutóbbi Boxereken. A vázat az RT modellt?l örökölte meg, egyedül a hátulsó merevít? részt tervezték könnyedebbre. Nem hiányoznak a Telelever és Evo Paralever felfüggesztések, a már korábban behatóan megismert, végtelenül egyszer?en kezelhet? CAN Bus rendszerrel egyetemben.

Elmaradhatatlan a két magasságba (770 illetve 830 mm) állítható nyereg és a szinte végtelen hosszúságú lista a rendelhet? kiegészít?kr?l. Amelyen többek között egy olyan renszert szerepeltet majd a BMW, amely a guminyomást ellen?rzi.

ugrás fel