Szöveg: Honda Hungary – Fotó: Honda
A motorozást mindenkinek el kell kezdeni valahol, és ez a kezdet mindent eldönthet. Hogyan sikerül megszerezni a motoros rutint, mennyire lesz az újdonsült pilóta magabiztos, milyen stílust választ magának – ez mind a jogosítvány megszerzése után derül csak ki. A Honda mindent megtesz azért, hogy a kezdők is kedvük szerint választhassák ki a nekik megfelelő motorkerékpár stílust, így a 125 köbcentisek között szinte minden kategória képviselteti magát. A sportmotorok rajongói számára készült a CBR125R, a Honda legkisebb, teljes értékű sportgépe.
Az NSR125R kétütemű versenygép gyártását 2003-ban befejezte a Honda. A keletkezett űr betöltésére 2004-ben megszületett a 125-ös kategória négyütemű sportgépe, a CBR125R, mely már bemutatása évében tarolt kategóriájában. A nagy szupersport-motorokra hasonlító külső mellett jól kihasználható 125-ös blokkjával, kezes futóművével és kis tömegével a kezdők mellett sok tapasztalt motoros szívét is rabul ejtette, hiszen a mindennapos városi közlekedésre keresve sem találni praktikusabb és gazdaságosabb közlekedési eszközt. Három év gyártás után elérkezett a változtatás ideje, amit elsősorban a szigorú, Euro3-as környezetvédelmi szabályok bevezetése tett elkerülhetetlenné. A mérnökök nem álltak meg a műszaki tartalom fejlesztése mellett, a CBR125R 2007-re új külsőt is kapott.
Motor
A legfontosabb idei módosítás, hogy a CBRsorozat legkisebb tagjának egyhengeres, vízhűtéses, 124,7 köbcentis, négyütemű motorját 2007-től már nem karburátor, hanem PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező táplálja. A kétszelepes, SOHC vezérlésű motor ezzel nemcsak sokkal környezetbarátabb lett, de meg is izmosodott, immár 13,6 LE teljesítmény leadására képes 10 000-es percenkénti fordulatszámnál. Az injektor mellett megkapta a Honda IACV rendszerét is, mely az egyenletes alapjáratért felel. Szükség volt még a Honda 300 cellás, HECS3 oxigénszenzoros katalizátorára, melyet a rozsdamentes acél kipufogórendszerbe építettek, és így a kis CBR már könnyedén teljesíti a legszigorúbb Euro3-as emissziós korlátozásokat is. Az átalakításoknak köszönhetően az elektromos önindítóval felszerelt, kompakt, könnyű blokk mindig könnyedén indul, és fogyasztása gazdaságosabb lett.
A hatsebességes váltóműben igyekeztek a fokozatokat minél jobban a hétköznapi használathoz igazítani, miközben a hangsúlyt a kigyorsításra és az alsó- és a középtartomány nyomatékosságára fektették. Kiegyenlítőtengely teszi egyenletessé az egyhengeres járását, így hosszú kilométereken át kényelmesen utazhat a motoros. Erre meg is van minden lehetősége, mivel a 10 literes tank a kis fogyasztás mellett több mint 250 km-es menetteljesítményt tesz lehetővé.
Futómű
A 2004-ben bemutatott motor acél hídváza lényegében nem változott. A váz fő alkotórésze a két ötszögprofilú, vékony falú, préselt acél zártszelvény, melyhez négyszögprofilú hátsó váznyúlvány kapcsolódik. A rövid tengelytávú, roppant fordulékony gépen elöl 31 mm belsőcső átmérőjű hagyományos felépítésű teleszkópvillákat, hátul pedig zártszelvény lengővillát és központi rugós tagot találunk. A kerekek sem változtak, maradtak a kecses, hatküllős alumíniumöntvény kerekek, rajtuk tapadósabb, elöl 80/90-17-es, hátul 100/80-17-es méretű gumival.
Egy sportgépet mi állíthatna meg más, mint harapós tárcsafékek, elöl 276 mm-es, hátul 220 mm-es átmérővel. A motor mindössze 118,9 kg, így senkinek nem okoz problémát megtartása. Szintén a kezdőknek kedvez a 776 mm-es ülésmagasság, melyről még az alacsonyabb női motorosok lába is biztonságosan leér. A Kezes viselkedés tekintetében a CBR125R-nek nem kell szégyenkeznie. A rendkívül rövid tengelytávú (1294 mm) géppel a városi csúcsforgalom után nyugodtan felmerészkedhetünk egy gokartpályára is.
Külső
A fiatal motorosok között minden bizonnyal idén is nagy sikerre számíthat a versenymotor jegyeket magán viselő CBR125R. Megújult külsejével leginkább a Honda legnagyobb szupersport gépére, a CBR1000RR Fireblade-re hasonlít, csak karcsúbb, kecsesebb kiadásban. A teliidomos gép fejidomába vadonatúj, a CBR1000RR-éhez hasonlóan keskeny, dupla fényszórót építettek, míg a látványosan szögletes formájú irányjelzők füstszínű házat kaptak. A vadonatúj plexi hatékonyabb szélvédelmet kínál, mögötte a kor kívánalmainak megfelelően áttervezett, teljesen elektronikus műszerfalpanel lapul. A négy sportos, kerek műszer a versenypályák hangulatát hozza a mindennapi közlekedésbe. Középen a mutatós sebesség- és fordulatszámmérő dominál, köztük kaptak helyet az ellenőrző lámpák. Kétoldalt a két kisebb óra a hűtőfolyadék hőfokát, illetve az aktuális üzemanyag mennyiségét jelzi.
A keskeny 10 literes üzemanyagtank belesimul a gép vonalaiba, a hátsó ülésidom formája nem változott. Az inkább csak egyszemélyes sportgépekkel ellentétben a CBR125R viszonylag kényelmes helyet nyújt az utasnak is, így hamar belekóstolhatnak az újdonsült motorosok, milyen nagyszerű dolog valakivel megosztani a motorozás élményét. A fényezés kiagyalásánál nem feledkeztek el a versenygyökerekről sem: idén négy remek színkombinációban, vörösfekete, kék-fehér, fekete-szürke és fehér-fekete fényezéssel választható a motor.
CBR125 Kupa
A világbajnok ősökhöz hasonlóan a CBR125R-től sem áll messze a versenyzés. A pályamotorozás hazánkban is egyre népszerűbb, és ebből a Honda legkisebb sportgépe sem maradhat ki. A 2006-ban elindított CBR125 Kupát idén is megrendezte a komáromi Hondamárkakereskedő, a Komfront Kft.
A kereskedés által felkészített egyforma gépeken azonos eséllyel állhatnak rajthoz a jövő motorversenyzői. A nyolc fordulóból álló versenyre bárki jelentkezhet, aki rendelkezik C típusú versenyzői licenccel. A következő összecsapás Bábolnán, június 9-10-én lesz.
Hogy a valóságban is minden úgy van, ahogy a Honda marketing osztályán leírták, arról hamaroson magunk is meg fogunk győződni.
Műszaki adatok
|
|
Motor: egyhengeres, négyütemű, vízhűtéses, SOHC, hengerenként kétszelepes
|
Legutóbbi hozzászólások