EST. 2002

CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS (Modellév: 2022)

Alaposan átdolgozták a Honda kontinensek átszelésére született, teljes értékű kalandmotorját, a CRF1100L Africa Twin Adventure Sportsot. Rövidebb lett az állítható helyzetű légterelő, feltűnő „Cracked Terrain” fényezést viselnek az idomok és új DCT-beállításokkal érkezik a modell. 

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Természetesen nem módosítottak a mérnökök a bevált és népszerű alapokon, így a könnyű váz és az 1084 cm3-es, kifejezetten nyomatékos erőforrás is változatlanul érkezett az elődből. Olyan kifinomult vezetéssegítő rendszerek könnyítik meg az irányítását, mint a hattengelyes helyzetérzékelőhöz társított kipörgésgátló, a kanyar-ABS vagy az első és hátsó kerék elemelkedését meggátoló elektronika, nem beszélve a dőlésérzékelővel ellátott DCT erőátvitelről. A motor használati értékét növeli az alapáras sebességtartó automatika, a fűthető markolat, az USB-aljzat, sőt impozáns felszereltségébe beletartozik az Apple CarPlay® és Android Auto® alkalmazással, valamint Bluetooth®-kapcsolattal megspékelt, színes, 6,5”-os, érintőképernyős műszeregység, a dupla LED-fényszóró, a nappali menetfény (DRL), a sebességrögzítő, a fűthető markolat, az USB-aljzat és a LED Kanyarvilágítás (Cornering Lights) is. Ezen túlmenően Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztése is elérhető az utánozhatatlan stílusú és megjelenésű Africa Twin Adventure Sportshoz.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épült, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.

Ennek egyik legfőbb eleme az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható volt az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a dupla kuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékony időjárás-védelmével, nagyobb üzemanyagtartályával és rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.

Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. Persze nemcsak a hajtómű változott, hiszen ekkor kívül-belül teljesen megújult a CRF1100L Africa Twin* is, mely elődjénél is kompaktabb, ralimotorokat idéző, még inkább terepképes enduróként folytatta pályafutását. Eközben a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports is sokat fejlődött, az egyik legfontosabb újítás a Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés megjelenése volt.

További részletekért, kérjük, olvassa el a CRF1100L Africa Twin sajtóanyagot!

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Noha váza, erőforrása és üléspozíciója gyakorlatilag megegyezik a kifejezetten terepmotorozásra született CRF1100L Africa Twinnel, mégis sokoldalúbb annál, mivel az Adventure Sports egyaránt ideális társ a kontinenseket átszelő, aszfaltos túrákon és az erdők-mezők felfedezésében. Legfontosabb különbségként az Adventure Sports lényegesen nagyobb, 24,8 literes üzemanyagtartálya, hatékonyabb időjárás-védelme és állítható magasságú légterelője említhető, de szót érdemel a nagyméretű haspáncél, az alumínium csomagtartó, a tömlő nélküli abroncs, valamint az alapáron kínált fűthető markolat és a 12 V-os aljzat is.

A 2020-as fejlesztések gyümölcseként kisebb, karcsúbb, alacsonyabb és 5 kg-mal könnyebb lett az újdonság, mint a korábbi, 998 cm3-es modell, miközben 7%-kal nagyobb csúcsteljesítmény és 6%-kal nagyobb maximális forgatónyomaték jellemezte, sőt a teljes fordulatszám-tartományban erősebb volt elődjénél. Nem mellesleg ez volt a Honda első Euro5-ös motorkerékpár-hajtóműve. A jelentős súlycsökkenésben a teljesen áttervezett váz, az új, csavarkötéssel rögzített, alumínium segédváz és a CRF450R krosszmotor alumínium lengővillájára épülő hátsó felfüggesztés is közrejátszott.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Legalább ilyen fontos újítás volt, hogy a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) adatai alapján működik a motor hétfokozatú kipörgésgátlója (HSTC), az off-road üzemmódot is felkínáló kanyar-ABS-e, az első (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszere (Rear Lift Control), valamint a DCT vezérlése. Szintén a motor könnyed és biztonságos vezetését szolgálja a négy előre beállított üzemmód: URBAN (városi), TOUR (túra), GRAVEL (murva) és OFF-ROAD, valamint az – opcióként elérhető – Showa EERA™ felfüggesztés, mely ugyancsak négy alapbeállítást kínál fel a vezetőnek: SOFT(lágy), MID (közepes), HARD (kemény) és OFF-ROAD.

Ezen túlmenően a pilóta szabadon megváltoztathatja a futómű beállításait a USER (felhasználó) menüpontban, így például – álló helyzetben – a központi rugóstag előfeszítését is módosíthatja.

Hogy a vezető minden helyzetben tökéletesen uralhassa a motort, karcsú nyerget szereltek fel a mérnökök, mely nem akadályoz a mozgásban, a felegyenesedett üléshelyzet pedig jórészt a kimondottan magasan rögzített kormánynak köszönhető. A biztonságot növelő megoldás a rendkívül nagy fényerejű, LED nappali menetfény (DRL) és a háromfázisú Kanyarfényszó, mely az IMU adataira támaszkodva mindig a pillanatnyi dőlésszögnek megfelelően világítja be a motor előtti ívet. Ez könnyebben észrevehetővé teszi a motorost és nagyobb biztonságot nyújt rossz látási viszonyok mellett. Csakúgy, mint a korábbi modellen, az alapfelszereltség része a sebességtartó automatika (tempomat) és a fűthető markolat.  Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a Bluetooth®-kapcsolattal megspékelt, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, melyen 2021 tavasza óta Android Auto® és Apple CarPlay® alkalmazás is használható.

A 2022-es modell legfontosabb újításai közé tartozik, hogy a kifinomultabb működést szavatoló DCT-beállítások révén még simábbak a fel- és visszakapcsolások első és második fokozatban, rövidebb az állítható helyzetű légterelő, valamint lélegzetelállító, „Cracked Terrain” fényezést viselnek az idomok.

 Stílus és felszereltség

  • Kiváló időjárás-védelmű idomzat *új*, alacsonyabb, állítható helyzetű légterelővel
  • *Új* „Cracked Terrain” fényezés
  • 24,8 literes üzemanyagtartály, alumínium betétek, alapáras csomagtartó és haspáncél
  • Nappali menetfény (DRL) Kanyarvilágítás funkcióval
  • Alapfelszerelés a sebességrögzítő (tempomat), a fűthető markolat és a 12 V-os aljzat
  • 6,5”-os, érintőképernyős TFT (Multiinformációs Kijelző – MID)
  • Az Apple CarPlay® és az Android Auto® révén a – Bluetooth®-kapcsolatra képes – Multiinformációs Kijelzőn keresztül is használhatóak az okostelefonok

 

Az Africa Twin Adventure Sportsot kifejezetten hosszú utazásokra tervezték, erre utal a nagyméretű, kiváló időjárás-védelmet nyújtó idomzat és a 2022-es modell új, 110 mm-rel alacsonyabb, öt helyzetben rögzíthető légterelője is. Nyeregmagassága megegyezik az Africa Twinével – beállítástól függően 850 vagy 870 mm –, az 1182 mm-es magasságban rögzített kormány pedig felegyenesedett üléshelyzetet eredményez. Ezáltal a vezető messze ellát a plexi felett és magabiztosan, kényelmesen irányíthatja a motort álló és ülő helyzetben is.

Hogy semmi ne akadályozza a pilótát terepen és szabadon mozoghasson előre-hátra, a motor farrésze rendkívül karcsú, akárcsak a gondosan megtervezett ülés. Szintén a keskeny nyeregnek köszönhető, hogy nem kényszeríti terpeszbe a vezetőt, ezáltal az alacsonyabb motorosok is könnyen talajt érhetnek a Hondáról. 24,8 literes üzemanyagtartályával és 4,8 l/100 km-es WMTC-fogyasztásával az Adventure Sports 500 km feletti hatótávval büszkélkedhet, és valódi kalandmotorhoz méltóan a masszív haspáncél, a nagyméretű kézvédő és az alumínium csomagtartó is alapáras a modellen.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Fontos részlet, hogy éjszaka is magabiztos haladást ígér az új Africa Twin, ugyanis magasan rögzített, kettős LED-fényszórója remekül bevilágítja az utat, ráadásul az egységet – a fényviszonyokhoz automatikusan alkalmazkodó – nappali menetfénnyel egészítették ki, ami tovább fokozza a biztonságot. Ez a páros a garancia arra, hogy mindig jól látható a motoros, függetlenül a körülményektől. Emellett az IMU jelei alapján működő, háromfázisú Kanyarvilágítás fokozza a biztonságot, mindig a pillanatnyi sebességnek és dőlésszögnek megfelelően bevilágítva a motor előtti területet.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a képernyő tetején a megfelelő üzemmód kiválasztását – a 6,5”-os, színes Multiinformációs Kijelző (MID), mivel kesztyűben is remekül kezelhető érintőképernyőn tűnnek fel a különböző értékek és beállítási lehetőségek, a kezelőfelület pedig szabadon „átrendezhető”, ha esetleg valakinek nem esne kézre a gyári beállítás.

A szokásos funkciókon túl az Apple CarPlay® és az Android Auto® is elérhető a műszeren, lehetővé téve az okostelefon használatát az érintőképernyőn keresztül. Természetesen beépített navigációs eszközként is használható a műszeregység, sőt még USB-kimenetet is találunk rajta, hogy menet közben tölthessük a kijelzővel összekapcsolt telefont. További előnye, hogy a Bluetooth®-kapcsolat révén kifejezetten egyszerűvé vált sisakban hívásokat indítani és fogadni, s a telefon kezelése is rendkívül könnyű, hiszen a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval barangolhatunk az iOS és Andorid operációs rendszerrel futó készülékek menüjében.

Miként az elődön is láthattuk, az irányjelzők egyben vészjelzők is. Ha 50 km/h sebesség felett vészfékez a vezető, automatikusan bekapcsolnak, késlekedés nélkül figyelmeztetve a többi közlekedőt. Az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal) kikapcsolásával nem kell törődnie a pilótának, tekintve, hogy a rendszer folyamatosan figyeli az első és hátsó kerék forgási sebessége közötti különbséget, így önműködően kikapcsol a rendszer, ha a jármű egyenletes sebességgel halad. Ha a vezető azt szeretné, hogy folyamatosan működjön a vészvillogó, a műszeregységen keresztül beállíthatja, hogy egyenletes haladás közben se kapcsoljon ki a négy irányjelző. Ez a hasznos kiegészítő az alapáras felszereltség része, akárcsak a hosszú, autópályás szakaszok legyűrését megkönnyítő sebességrögzítő.

A CRF1100L Africa Twin Adventure Sportsot az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók:

Pearl Glare White Tricolour (trikolor)

Matt Ballistic Black Metallic (fekete)

Újdonság, hogy a 2022-es modell még látványosabb színekben kapható, sőt elérhető a „Cracked Terrain”grafika is, és további újítás, hogy az alumíniumból készülő burkolatok és az alumínium csomagtartó elemei fekete színben tündökölnek.

 

 Erőforrás

  • 1084 cm3-es erőforrás 105 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal és 102 LE-s csúcsteljesítménnyel
  • A 2020-as modellen mutatkozott be a teljesen megújult hengerfej, szelepvezérlés, fojtószelep és kipufogó, mely által nőtt a motor teljesítménye
  • Kettős célt szolgál a Kipufogószabályozó Szelep (Exhaust Control Valve, ECV). Beépítésével szebbé vált a motorhang részterhelésen, a fordulatszám-tartomány felső harmadában pedig nőtt a teljesítmény

A 2020-as modellfrissítés során alapvető felépítésében nem változott, de 998-ról 1084 cm3-re nőtt a Honda soros, nyolcszelepes, SOHC-vezérlésű kéthengerese. Ennek gyümölcseként 95,2-ről 102 LE-re (70-ről 75 kW-ra) nőtt a – 7500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény. Ezzel együtt természetesen a forgatónyomaték is gyarapodott, immáron 95 helyett 105 Nm-t ad le 6250 f./percnél. Mindebből annyit érez a vezető, hogy 2500-as fordulatszámtól tulajdonképpen minden fordulatszám-tartományban nagyobb erő áll rendelkezésére.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Érdekesség, hogy a hengerfurat mérete nem módosult, továbbra is 92 mm, viszont a lökethossz 75,1-ről 81,5 mm-re nőtt, méghozzá 10,1:1 sűrítési viszony mellett. A széleskörűen alkalmazott könnyűfém alkatrészek (pl. alumínium dugattyúhüvelyek) révén a hajtáslánc jóval könnyebb, mint a korábbi modellekben. A DCT erőátvitellel társított, 1084 cm3-es erőforrás 2,2, a hagyományos váltóval felszerelt pedig 2,5 kg-mal nyom kevesebbet, mint a régebbi, 998 cm3-es változat. A hengerfej is teljesen új fejlesztés volt a 2020-ban megjelent Africa Twinben, miként a megnövelt, 46 mm-es átmérőjű fojtószelepház is – mindkettő azt szolgálta, hogy a benzin-levegő keverék a lehető leghatékonyabban jusson a nagyobb égéstérbe. Emellett változtak az ECU, azaz a motorvezérlő elektronika beállításai, illetve más szögben álltak az üzemanyag-befecskendező fejek, hogy tökéletes legyen az égés a duplagyertyás hengerekben.

A 2020-as modellen lényegesen nagyobb lett a szelepemelés mértéke, a szívóoldalon 9,2-ről 10,1 mm-re, a kipufogóoldalon pedig 8,6-ról 9,3 mm-re nőtt, és változott a szelepösszenyitás időtartama is. A hatékonyabb szívóoldali kialakítás és az ebből fakadó nagyobb teljesítmény optimális kihasználásáért a kipufogódobba integrált, magas fordulatszámon nyitó kipufogószelep (ECV) felel, ami szinte teljesen megegyezik a CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazott megoldással. Beépítésével csökkent az üzemanyag-fogyasztás, nagyobb lett a motorerő, részterhelésnél pedig még jellegzetesebben pulzál az erőforrás.

Ezeket leszámítva az erőforrás alapjai változatlanok maradtak, például szelepnyitásáról továbbra is a CRF450R krosszmotorból érkező, SOHC Unicam vezérlés gondoskodik, melynek alacsonyra helyezett, öntött vezérműtengelye szintén közrejátszik abban, hogy ilyen kompakt az Africa Twin hengerfeje. Az elődhöz hasonlóan az új modell is 270º-os főtengely-elékelésű, ebből fakad az Africa Twinre jellemző, összetéveszthetetlen hang.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Érdekesség, hogy a forgattyúház függőleges osztású, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, s ezáltal még kompaktabbá vált a hajtómű. Ilyen tekintetben nincs különbség a hagyományos és DCT-erőátvitelű modellek között, mindkettő azonos felépítésű, és további közös pont, hogy a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyú is a kiegyenlítőtengelyről kapja a hajtást.

Különleges megoldás, hogy a félszáraz olajteknő révén lényegesen alacsonyabbá vált az erőforrás, és további előny, hogy az olajszivattyú magában a teknőben kapott helyet, ezáltal nincs szükség bonyolult csőhálózatra a kenési rendszerben. A másodlagos rezgéseket a hengerek ellentétes irányú mozgása hivatott kioltani, míg az elsődleges – tehetetlenségi erők és kapcsolódások keltette – vibrációkat két kiegyensúlyozó-tengely csillapítja.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Az alumínium kuplungkosár és nyomólap  rásegítőbütykökkel könnyíti meg a felkapcsolásokat, valamint csúszóbütykökkel a visszaváltásokat, ráadásul a 2020-as modellben kisebb lett a tengelykapcsoló átmérője és lágyabb rugókat kapott, így sokkal kisebb erő kell a kuplungkar behúzásához. A hatfokozatú, hagyományos sebességváltó a CRF450R-ben is megtalálható alkatrészekre épül, és hogy minél gyorsabbak, egyszersmind zökkenőmentesek legyenek a fel- és visszakapcsolások, a 2022-es modellen továbbfejlesztették az extraként rendelhető gyorsváltót, melynek hatása főként egyes és kettes fokozatban érezhető.

 Motor- és futóművezérlő elektronikák

  • Az IMU-alapú kipörgésgátló (HSTC) beavatkozásának mértéke elsősorban terepes körülményekhez igazodik
  • Három lépcsőben állítható a – szintén IMU-alapú – Egykerekezés-gátló
  • A korábbi TOUR, URBAN és GRAVEL üzemmódok mellett OFF-ROAD beállítás is elérhető
  • Két USER üzemmód áll rendelkezésre, hogy a vezető teljes mértékig személyre szabhassa a motor viselkedését

A 2018-as modellfrissítéskor – tapadásvesztést felügyelő – kipörgésgátlót (HSTC) és elektronikus gázmarkolatot kapott az Africa Twin, így még kifinomultabban szabályozhatóvá vált a teljesítményleadás. Ezt a 2020-as modellváltozatnál hattengelyes helyzetérzékelővel (IMU)* fejelték meg a Honda szakemberei, e modern eszköz segítette a vezetéstámogató rendszereket, melyek ezáltal még pontosabban működhettek, mint korábban.

A vezető négy különböző teljesítményszint közül választhat, a motorfék mértékét pedig három lépcsőben szabályozhatja. Továbbra is hétféle érzékenységi szint található a HSTC beállításai között, ám fontos változás, hogy a 2020-as modellfrissítés óta a kerekek sebessége és a motor dőlésszöge, tehát az IMU által küldött adatok alapján avatkozik be a rendszer. Szintén a 2020-as módosításoknak köszönhetően a HSTC egyes szintjei között kisebb az eltérés, vagyis könnyebben megtalálható a terepre is tökéletes beállítás, mely megszabja, mennyire pöröghet ki a hátsó kerék, arról nem beszélve, hogy a  HSTC igény esetén szabadon kikapcsolható.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

A HSTC-vel ellentétben az Egykerekezés-gátló (Wheelie Control) teljesen új funkció volt a 2020-as Africa Twin Adventure Sportson. Ezúttal is az IMU adatai alapján, az elektronikus gázmarkolat révén, háromféle érzékenységi szinten lép közbe az elektronika, ha gyorsítás közben elemelkedik a talajról az első kerék. Egyes szinten engedi, hogy lassan egykerékre álljon a motor, de meggátolja a hirtelen gázadásokat, a második szint ennél korábban avatkozik közbe, míg a hármas teljesen kizárja az egykerekezést. Ha a pilóta úgy szeretné, ezt a rendszert is kikapcsolhatja.

Szabad kezet kap a vezető a különböző üzemmódok személyre szabásában is, a TOUR, URBAN, GRAVEL és OFF-ROAD álláson belül megváltoztathatja a HSTC és az Egykerekezés-gátló érzékenységét, valamint a DCT Sport üzemmódjának beállításait, s ha ez is kevés lenne, a két USER (felhasználó) menüpontban kedve szerint módosíthatja az egyes részegységek működését.

A TOUR (túra) választásakor – közepes, azaz kettesszintű motorfék-intenzitás mellett – elérhetővé válik a maximális teljesítmény és bekapcsol a kanyar-ABS.

URBAN (városi) üzemmódban csökken a teljesítmény (2. szint), míg a motorfék mértéke (2. szint) és az ABS működése nem változik.

Ezzel szemben a GRAVEL (murva) a lehető legkisebb teljesítményt (4) és motorféket (3) engedi a hajtott kerékre, a kanyar-ABS továbbra is aktív, de már off-road beállítások határozzák meg működését, azonban a hátsó keréken nem lehet kikapcsolni a blokkolásgátlót.

OFF-ROAD üzemmódban a második legalacsonyabb teljesítményszint (3) érhető el a legenyhébb mértékű motorfék (3) mellett, viszont itt már kikapcsolható a hátsó kerék blokkolásgátlója.

Sokkal nagyobb szabadságot nyújt a két USER (felhasználó) menüpont, ahol tetszés szerint beállíthatóak a vezetéssegítő rendszerek, így például az ABS on- és off-road üzemmódja, a teljesítményleadás (1-4), a motorfék mértéke (1-3), valamint az elektronikus vezérlésű felfüggesztés csillapítása és előfeszítése. USER 1 üzemmódban a teljesítmény és motorfék is 2. szintre állított gyárilag, míg USER 2-ben a maximális teljesítmény (4) mellett a motorfék is a legerősebb, hármas állásba kapcsol.

*További részletek a sajtóanyag 3.5 pontjában találhatóak.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

 Duplakuplungos automatikus váltó

  • „Könnyed és közvetlen” működés jellemzi a rendszert, rendkívül gyorsak a fel- és visszakapcsolások manuális (MT), valamint automatikus S és D üzemmódban is
  • A három lépcsőben állítható S üzemmódban magasabb fordulatszámon kapcsol fel és vissza a váltó, hogy még élvezetesebbé váljon a tempós motorozás
  • A G-kapcsoló megnyomásával nagymértékben javul a hátsó kerék erőátvitele laza talajon
  • A váltások előkészítésekor azt is figyeli a rendszer, hogy lejtőn vagy emelkedőn halad-e a motor
  • Hála az IMU-nak, az elektronika immáron a dőlésszöget figyelembe véve időzíti a fel- és visszakapcsolásokat
  • A 2022-es modell átdolgozott vezérlése révén zökkenőmentes az elindulás, illetve még simábbak a fel- és visszakapcsolások alacsony fokozatban

 

Éppen tíz éve, 2009-ben jelent meg a dupla kuplungos erőátvitel a Honda VFR1200F-en, s azóta több mint 200 ezer DCT-vel felszerelt Honda rója Európa és a nagyvilág útjait. Hogy mennyire népszerű a technika, azt remekül mutatja, hogy 2020-ban a vevők 47%-a döntött úgy, hogy DCT erőátvitellel rendeli meg új Africa Twinjét vagy Africa Twin Adventure Sports modelljét.

A Honda által fejlesztett, egyedülálló DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak az eddig lábbal kapcsolható váltót használó tulajdonosok is. A rendszer két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős.

Az elindulásnál aktív tengely üreges, ezen belül fut  a másik tengely, hogy minél kisebb, könnyebb legyen a szerkezet, s mindkettőt különálló elektrohidraulikus rendszer működteti. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.

A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül, végtelenül kifinomultan kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek.

Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad az útra és a kanyarokra összpontosítani.

A pilóta három üzemmód közül választhat. MT állásban – a kormányon elhelyezett gombokkal – maga kapcsolhat a sebességfokozatok között. A takarékos D üzemmód városban és autópályán ideális, míg a három alprogrammal ellátott S állás sportos motorozáshoz passzol. Ilyenkor az ECU kissé magasabb fordulatszámra engedi pörögni az erőforrást a felkapcsolások előtt, és hamarabb visszakapcsol fékezésnél, hogy a lehető legnagyobb motorfék segítse a vezetőt.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Amennyiben a vezető szeretne beavatkozni az automatika működésébe, a kormányon elhelyezett gombokkal – D és S állásban is – bármikor szabadon megteheti. Ha már nem kapcsol kézzel, a gázállást, a sebességet és az aktuális váltófokozatot egyaránt figyelő rendszer idővel visszatér automatikus üzemmódba.

Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, amelyet az érintőképernyős TFT-műszeregység jobb oldalán elhelyezett, G feliratú gomb megnyomásával aktiválhat a vezető. Ilyenkor a tengelykapcsoló működése közvetlenebbé válik, ugyanis a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a váltáskor.

A maximális biztonság és menetkomfort érdekében a DCT hosszirányú dőlésszög-érzékelőt is kapott, azaz mindig a terepviszonyok alapján határozza meg a váltások esedékességét.

A CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT rendszerének egyik legfontosabb újítása volt 2020-ban, hogy érzékeli, egyenesen halad vagy kanyarodik-e a motor, és az IMU értékei alapján ehhez igazítja a sebességváltás időzítését, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások.

A 2022-re továbbfejlesztett DCT-nek köszönhetően immáron még simábbak a váltások egyes és kettes fokozatban, valamint könnyebb irányítani a motort elinduláskor és lassú araszolás közben.

Váz és felfüggesztés 

  • Könnyű váz csavarozott alumínium segédvázzal és karcsú, merev, a CRF450R felfüggesztése alapján készült lengővillával, mely fokozza a hajtott kerék tapadását, valamint lényegesen több visszajelzés érkezik a hátsó keréktől
  • A hattengelyes helyzetérzékelő (IMU) a jármű tömegközéppontjához közel kapott helyet
  • A kanyar-ABS magabiztos lassításokat szavatol, különösképpen, hogy Off-road üzemmódban is használható

 

A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

2020-ban – az IMU beépítése mellett – teljesen átdolgozták a modell acél, ipszilonbölcső-vázát, ideális egyensúlyt találva a merevség és az elvárt rugalmaság között. Ez jobb terepes és aszfaltos menetteljesítményekkel ruházta fel az Africa Twint és a kezelhetőséget is javította. Úgy módosították a villanyakat, hogy még több visszajelzés érkezzen a vezetőhöz az első keréktől, s az sem mellékes, hogy az első váznyúlványok vékonyabbak, egyenesebbek lettek, így eltűnhetett a keresztben behegesztett merevítő. Akkor lényegesen, 40 mm-rel keskenyebbé vált a csavarkötésű, alumínium segédváz, mely mindössze 195 mm-es szélességével nagyban hozzájárul, hogy az alacsonyabb pilóták is könnyedén talajt érjenek a nyeregből. Az átfogó fejlesztés során megújult a lengővilla is, a CRF450R lengővillája alapján készült alkatrész 500 g-mal nyom kevesebbet elődjénél, és merevsége révén jobban kiaknázható a motor teljesítménye, valamint lényegesen több visszajelzés érkezik a hátsó keréktől.

A modellhez extraként elérhető Showa EERA™ felfüggesztés legfontosabb erénye, hogy a rugózás és a csillapítás is teljes mértékben a vezetési stílushoz, a terheléshez és az aktuális útviszonyokhoz igazítható. Az elektronikusan vezérelt villa és központi rugóstag tökéletesen alkalmazkodik a gyorsan változó útminőséghez, egyszersmind kényelmessé teszi az utazást, ha lassan halad a vezető, nagy sebességnél pedig a példás stabilitás révén lesz élvezetes és biztonságos a motorozás.

Természetesen a felfüggesztés vezérlőrendszere is elemzi a hattengelyes helyzetérzékelőből (IMU) kapott adatokat, kiegészítve a rugóstagok összenyomódásának mértékét figyelő szenzorok jeleivel. Három előre beprogramozott beállítás közül választhat a vezető, melyek közül a SOFT a „legpuhább”, ekkor a lehető leglágyabb ugyanis a csillapítás, s ebből fakadóan a motor reakciói is finomabbak, kiegyensúlyozottabbak. A szinte bármilyen útfelületen használható MID üzemmód jelenti a középutas megoldást, ellenben HARDüzemmódban lassú és gyors berugózásnál is kimondottan erős a csillapítás, ami elengedhetetlen a sportos és élvezetes aszfaltos motorozáshoz.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

OFF-ROAD üzemmódban a rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, úgy lesz egyre feszesebb a felfüggesztés.

A csillapításhoz hasonlóan a központi rugóstag előfeszítésének módosítása is gombnyomásra történik. Megállás után négy előre beprogramozott lehetőség közül választhat a vezető, úgymint utas és csomagok nélkül (1), szólóban csomagokkal (2), utassal (3), utassal és csomagokkal (4). Ezen túlmenően a USER(felhasználó) menüpontban fokozatmentesen változtatható az első és hátsó csillapítás mértéke, valamint 24 lépcsőben a központi rugóstag előfeszítése.

A Showa EERA™ mellett hagyományos felfüggesztéssel is elérhető az Africa Twin Adventure Sports. Ez esetben a 45 mm-es csúszószár-átmérőjű, patronos, fordított Showa teleszkópokból összeállított villa rugóútja 230 mm, húzó- és nyomófokozati csillapítása pedig egyaránt állítható. Érdekesség, hogy a felső alumínium villahíd öntési eljárással készül, az alsó pedig kovácsolt, s üreges, alumínium vezetőpersely köti össze a két alkatrészt, illetve mindkettőt két-két csavar rögzíti a teleszkópszárhoz.

Természetesen a központi rugóstag hangolása is a két első teleszkóp beállításához igazodik. A 46 mm-es dugattyú-átmérőjű alkatrész révén 220 mm-es mozgási tartományban mozoghat a hátsó kerék, és külső gáztartály segíti működését, hogy extrém terepviszonyok mellett is tökéletesen helytálljon. Jelentős előnye, hogy a tartályon található tekerőgombbal pillanatok alatt megváltoztatható az előfeszítés, és a húzó-, illetve a nyomófokozati csillapítás is szabadon kalibrálható.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Miként említettük, megújult a lengővilla, de nemcsak maga az alkatrész, hanem annak befogatási pontja is változott a 2020-as fejlesztés során. Kereken 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról.

A dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt felügyelő IMU az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható.

Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik. A tárcsák 21”-os első és 18”-os hátsó, fűzöttküllős (rozsdamentes) kerekekre rögzítettek, melyeken – a könnyebb defektjavítás érdekében – 90/90-21 és 150/70-18 méretű, belső nélküli abroncsok feszülnek. Felszerelhetőek valódi terepezésre fejlesztett „bütykösgumik” is, beleértve a Continental 90/90-21M/C 54S és 150/70B 18M/C 70Q jelzésű párosát, melynek tagjai 160 és 180 km/órás maximális sebességgel használhatóak.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Sokat elárul a motorról, hogy szabad hasmagassága kereken 250 mm, ehhez társul az 1575 mm-es tengelytáv, a 27,5º-os villaszög, valamint a 113 mm-es utánfutás. Menetkész tömege csupán 238 kg, míg a DCT-s változat kereken 10 kg-mal nyom többet. A Showa EERATM futóművel felszerelt modellek 2-2 kg-mal nehezebbek a hagyományos felfüggesztésű motoroknál.

Hogy minél könnyebb legyen orvosolni a túra közben előforduló defekteket, 90/90-21M/C 54H és 150/70R18 M/C 70H méretű, belső nélküli Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T vagy Metzeler Karoo Street abroncsok feszülnek a 21-es első és 18-as hátsó, fűzöttküllős (rozsdamentes) felnin.

 Kiegészítők

Kimondottan hasznos, gyári kiegészítőket találunk az Africa Twin Adventure Sports extralistáján, úgymint a prémiumminőségű, alumínium hátsó doboz (42 liter) vagy éppen kiemelkedően nagyméretű, 58 literes, műanyag alternatívája, nem megfeledkezve a fém (jobb: 33L, bal: 37 L) oldalkofferekről és a műanyag oldaldobozokról sem (jobb: 30 L, bal: 40 L). Emellett alacsonyabb és magasabb nyereg is elérhető a modellhez, ezekkel 825 és 845 mm, valamint 875 és 895 mm között változik az ülésmagasság. Ezen túlmenően megtaláljuk a listában a túraplexit, a 4,5 literes tanktáskát, az üzemanyagtartály oldalát védő betéteket, haspáncélokat, hűtőradiátort védő rácsokat, bukócsöveket, LED-ködfényszórókat és a középállványt is.

Hogy a tulajdonos minél egyszerűbben összeállíthassa az igényeinek megfelelő kiegészítőket, a fenti extrák megvásárolhatóak Super Pack és a Travel Pack csomagokban is.

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

5. Műszaki adatok

ERŐFORRÁS
Váz típusa Négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres 270 fokban elékelt főtengellyel, Unicam hengerfejjel és SOHC-vezérléssel.
Összlökettérfogat 1084 cm3
Furat x löket 92,0 mm x 81,5 mm
Sűrítési viszony 10,1:1
Legnagyobb Csúcsteljesítmény 75 kW (102 LE)/7500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték 105 Nm/6250 f./perc
Zajszint L-urban (városi környezetben): 73,2 dB, L-wot (teljes gázon): 78,9 dB (hagyományos váltóval)
L-urban (városi környezetben): 73,7 dB, L-wot (teljes gázon): 79,6 dB (DCT-vel)
Olajmennyiség 4,8/4,3 L (5,2/4,7 L DCT erőátvitellel)
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER
Porlasztás PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége 24,8 L
Szén-dioxid-kibocsátás 112g/km (hagyományos váltóval)

110g/km (DCT-vel)

Üzemanyag-fogyasztás 4,9 L/100 km (hagyományos váltóval)

4,8 L/100 km (DCT-vel)

ELEKTRONIKAI RENDSZER
Indítás Önindító
Akkumulátor típusa és kapacitása 12V/6 Ah, Li-ion akkumulátor
Generátor legnagyobb teljesítménye 0,49 kW/5000 ford./perc
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló felépítése MT: Nedves, többtárcsás, spirálrugókkal, alumínium rásegítővel és nyomatékhatárolóval

DCT: Két olajfürdős, többtárcsás kuplung spirálrugókkal

Váltó felépítése Hatfokozatú, manuális vagy hatfokozatú DCT
VÁZ
Váz típusa Acél dupla bölcsőváz
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) 2330 mm x 960 mm x 1490 mm (1545 mm a legmagasabb állásban rögzített légterelővel)
Tengelytáv 1575 mm
Villaszög 27,5°
Utánfutás 113 mm
Ülésmagasság 850/870 mm (Elérhető alacsony és magas, 825 és 895 mm-es ülésmagassággal is)
Szabad hasmagasság 250 mm
Menetkész tömeg 238 kg (DCT: 248kg)

Showa EERATM felfüggesztéssel 240 kg (DCT: 250 kg)

Felfüggesztés
Első fék  

Fordított, betétes rendszerű, 45 mm-es Showa teleszkóp, hidraulikus, tekerős előfeszítés-állítással, valamint szabályozható húzó- és nyomófokozati csillapítással. Összenyomódás: 230 mm.

 

Opcióként választható Showa EERATM felfüggesztés 45 mm-es belsőcső-átmérővel és állítható húzó-, illetve nyomófokozati csillapítással. Összenyomódás: 230 mm.

 

Hátsó fék Egy tömbből készülő, alumínium lengővilla Pro-Link himbarendszerrel és gáztöltésű Showa központi rugóstaggal. Hidraulikus, csavaros előfeszítés-állítás, szabályozható húzófokozati csillapítás. Kerékmozgási tartomány: 220 mm.

 

Extraként elektronikusan állítható EERATM felfüggesztés is elérhető, mely monoblokk alumínium lengőkarra és Pro-Link Showa gázfeltöltésű lengéscsillapítóra épül, gombnyomásra hidraulikusan szabályozható előfeszítés-állítással, húzó- és nyomófokozati csillapítással. Kerékmozgási tartomány: 220 mm.

KEREKEK ÉS ABRONCSOK
Első 21M/C x MT 2,15 méretű, fűzöttküllős kerék alumíniumráffal
Hátsó 18M/C x MT 4,00 méretű, fűzöttküllős kerék alumíniumráffal
Felniméret elöl 21″
Felniméret hátul 18″
Abroncs elöl 90/90-21M/C 54H (belső nélkül)

Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T
Metzler Karoo Street

Abroncs hátul 150/70R18M/C 70H (belső nélkül)

Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T
Metzler Karoo Street

FÉKRENDSZER
ABS típusa Kétcsatornás ABS helyzetérzékelővel (IMU)
Kétcsatornás, IMU-val kiegészített, választható on- és off-road-beállítással
Első fék Két úszóágyazású, hullámos peremű, 310 milliméter átmérőjű tárcsa alumíniumaggyal, négydugattyús féknyergekkel és szinterbetétekkel
Hátsó fék Hullámos peremű, 256 milliméter átmérőjű tárcsa szinterbetétekkel és kétcsatornás, kikapcsolható hátsó blokkolásgátlóval
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
Műszerek 6,5”-os képátlójú, érintőképernyős Multiinformációs Kijelző
Lopásvédelem Indításgátló és riasztó (utóbbi opcionális)
Fényszóró LED
Hátsó lámpa LED
Elektromos rendszer Nappali menetfény (DRL) és Kanyarvilágítás, Bluetooth®-kapcsolattal rendelkező műszeregyég, Apple Carplay®, Android Auto®, USB-csatlakozó, automatikusan kikapcsoló irányjelző, sebességrögzítő (tempomat), vészvillogó, IMU, HSTC és Egykerekezés-gátló

 

** Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végezték. Az aktuális üzemanyag-fogyasztást a vezetési stílus, a motor állapota, az időjárási és útviszonyok, a guminyomás, a felszereltség, a csomagok és az utasok súlya, illetve mérete, valamint egyéb tényezők befolyásolhatják.

forrás: Honda

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

ugrás fel