Az egyedi motorok megalkotása ma a modern művészetek egyik meghatározó, s egyben divatteremtő vállfaja. Azonban mégis badarság lenne azt képzelni, hogy akárcsak húsz éven belül is minden motoros ilyen, vagy ehhez hasonló járgánnyal fog közlekedni. Viszont ahogy az F1-es autóstechnológia elemei is beszivárognak a köznapi autózásba, úgy a motorépítési kultúra elkövetkező generációi is alkalmazni fogják az új technika adta lehetőségeket.
Motorokról írni mindig nehéz feladat, így általában nem tudja az ember, hogyan is kezdje, de tudják mit? Kezdjük az elején!
Az egész egy sajtókonferencián kezdődött az angliai Birminghamben. Amikor Őt megpillantottam, az első dolog ami megfogott, a kerékagy nélküli kerekei voltak. De ahogyan lassan körbeforgott a bemutatókorongon, nyúlánk, kecses alkatával, azonnal kiderült, sokkal több van benne… Szinte vörösen izzott, teljesen szokatlan volt! Ő a Phenom!
Ahogyan neve is mondja, valóban fenomenális!
Nem számít, hogy amit látsz, valójában tetszik-e vagy sem, nem tehetsz mást, mint hogy minden részletében megpróbálod elfogadni. Teljesen mindegy, melyik részén kezdesz vizsgálódni, szinte vezeti a tekinteted; az pedig végigszánkázik a karosszérián, és ad pár mérnöki választ néhány olyan megoldásra, amelyekről eddig elképzelni sem tudtad, hogy valaha létezhet. És akkor még nem is láttad, mi rejtőzik a karosszéria alatt…
A motorkerékpár a kanadai Zeel Desing munkája, amelyet a cég a quebec-i Blanchette Harley-Davidson számára készített. A Phenom elnyerte a kanadai motorépítők versenyének fődíját, amely a “Kanada Legjobb Motorépítője” címet jelentette. Győzelmének köszönhetően, – a dicsőség és szép pénzjutalom mellett – a Phenom részt vehetett az amerikai Daytona-ban rendezett Rat’s Hole Custom Show-n. Itt ugyancsak megszerezte a legjobbnak járó díjat, – az amerikai építők legnagyobb bánatára.
Birminghami útjára elkísérte a motort tervezője Michael Long, aki türelmesen avatott be a Phenom titkaiba.
Amióta Fred Kodlin “Shine” nevű motorja, és néhány Billy Lane nevével fémjelzett motor bebizonyította, hogy agy nélküli hátsó keréken futni márpedig lehetséges, csak idő kérdése volt, hogy mások is kihasználják az ebben rejlő műszaki és esztétikai lehetőségeket. A Phenom két kereke nem kerékagy nélküli – a szó szoros értelmében –, hanem egy olyan speciális technika alkalmazása, melyet a Zeel “Planetary Wheels”-nek, azaz bolygókerekeknek keresztelt. A recept egyszerű: végy három műanyag hengert, helyezd el őket rögzített pozíciókban, – egymástól egyenlő távolságra, egy keretben – és végül húzz köréjük egy abroncsot. Ha úgy tetszik, a hengerek maguk a csapágyak, az abroncs pedig a külső csapágygyűrű. Belső gyűrűre azért nincs szükség, mert a “csapágyak” rögzítve vannak. Az alsó villaszerkezet két részből áll, melyeket krómozott acélból, CNC technikával alakítottak ki. A két részt az integrált első sárvédő tetejénél hegesztették össze. A hátsó borítás egy pár lerövidített VRSCA villaidomot rejt. A kormányszerkezet három részből készült. Így lehetett legkönnyebben elérni, hogy belül üregessé váljon, ezáltal magábarejtve a vezetékeket. A szerkezet által burkolt villatengely önmagában a kormány kiemelésére is szolgál.
Az első szerelvény masszív kiépítése még további előnyöket is rejt. Ilyen például a fékrendszer, amely a legradikálisabb azok közül, amiket valaha láttam. A nagy trükk az első keréken lévő szelepben rejlik, amelyen egy kis bemetszés árulkodik arról, hogy a forgórészek hátsó részén fékbetétek találhatók. Ezt nagyon gyorsan követte az a felismerés, hogy egyáltalán semmi hely nincs a forgórész és az abroncs között, mégis a rögzítő csavaroknak át kell menniük ezen a részen. Végül észreveszed, hogy egyetlen masszív, réselt tárcsáról van szó, amely a két fele közötti résbe foglalja az egész első abroncsot. Minden, a fékezési súrlódásból keletkező hőt, a kiváló hővezető képességgel rendelkező masszív forgórész vezet el. De mi van a fékdugattyúkkal? A mechanikájuk a villaszerkezet belső részéhez hegesztett, kidomborított részeken belül található, így maga a villaszerkezet szolgál a fék munkahenger házaként.
Mielőtt a hajtásról beszélnénk, térjünk ki egy kicsit a Zeel Design két agytrösztjére, Michael-re és kollégájára, Ben Marleau-ra. Korábban mindketten a Bombardier projekt mérnökei voltak, és quadok ill. hó-mobilok tervezésével foglalkoztak. A Bombardier-nek van egy kis berendezése, amit úgy hívnak, CVT – (Continually Variable Transmission), szép magyar kifejezéssel élve: „folyamatosan változó erőátvitellel bíró tengelykapcsoló”. Egy ilyen berendezés került beszerelésre, a Phenom esetében is. De egy pillanatra se képzeljük, hogy egyszerűen kivették ezt a szerkezetet egy hó-mobilból, és beszerelték a motorba. Mivel ez a rendszer eredetileg pont az ellenkező irányban forog, minden egyes elemét át kellett alakítani, hogy a forgásirány megfelelő legyen.
A hajtás “erőforrása” egy 103 köbhüvelykes Screamin’Eagleâ Harley-Davidsonâ motor. Az átvitelt kevlár erősítésű szíj biztosítja, amely a magasra szerelt, közvetlenül a nyereg alatt elhelyezkedő csigát hajtja meg. A hajtás a CVT centrifugális kuplungján keresztül jut el az alumínium-magos, sajtolt poliuretán köpennyel ellátott dörzshengerig, amely a hátsó kereket hajtja.
Michael úgy döntött, hogy a designhoz legjobban illeszkedő kipufogó rendszert nem hosszú csövekből készíti, hanem a lehető legrövidebbre veszi, ami egyenesen a föld felé mutat. A kipufogónyílás földtől való igen kis távolsága miatt nem tanácsos fa talapzaton beindítani a motort, mert a kicsapó lángok könnyen tüzet okozhatnak!
Nagyon jól kell ismerni a Harleykat ahhoz, hogy észrevegyük: a burkolat alatt egy valódi Harley blokk rejtőzik. Minden díszítő elemet eltávolítottak, vagy elrejtettek az alkotók. A fényszórók helyén pillangó szelepek találhatók. Az üzemanyagellátó rendszer is figyelemre méltó, melynek vezérlő egysége egy Mercedesből származik, bár ilyen berendezés a legtöbb modern autóban megtalálható.
A vázat, és karosszériát krómozott acélból, valamint üvegszálas műgyantából készítették, amelyet vörös zománccal vontak be, ezáltal is kiemelve az alatta található részek tökéletességét.
A műszerfal az ismerős Dakota Digital terméke. Hagyományos kezelőszervek is megtalálhatók, így indítógomb, kürt és az irányjelző kapcsoló is. Nincs viszont kuplungkar, mivel a tengelykapcsoló automatikus. Nincsen sebességváltó pedál sem, mert a váltó is automatikus. A fék kezelőszerve egyetlen pedál, melyet egy kompenzátor illeszt az első és hátsó fékek számára. A biztonsági rendszer gondoskodik bármely fékkör meghibásodása esetén a másik kifogástalan üzeméről.
A Phenom egy valódi hardtail chopper – a számítógépek korából. Tervezése, és elkészítése 3800 munkaórát vett igénybe, ebből 800-at a számítógépes munka emésztett fel. Jó néhány custom motoros számára a Phenom által előre vetített jövő elfogadhatatlan, mégis e gép (továbbá az általa ihletett alkotások) bizonyítja, jelentős helye van az épített motorok amúgy is végtelen palettáján.
Szöveg: CustomBike magazin-HUNGARY. www.custombike.hu
Fotók: Zeel Desing
Legutóbbi hozzászólások