EST. 2002

Dakar: a motorosok lesznek a legtöbben

2002-óta csupán egy kérdésre kell választ kapnunk a Dakar Rali motoros viadalával kapcsolatban: vajon melyik KTM-es szakítja át els?ként a célszalagot a Rózsa-tó partján? Az elmúlt hat évben ugyanis csak a mattighoffeniek képviseltették magukat gyári együttessel a világ legnehezebb terepraliján – idén sem lesz másképp. A gyári motorosok idén már nem az LC4 660 Rally-val vágnak neki a 8696 kilométeres (5010 km a szelektív szakaszok hossza), hanem az újonnan kifejlesztett 690 Rally-val, ami az idei tereprali-világbajnokságot hatalmas fölénnyel nyerte. A open kategóriában a hét viadalon haton nem talált legy?z?re az újdonság! De nem csak a gyári egységek pilótái indulnak a narancs géppel: a 233 résztvev?b?l (187 autós, 88 kamionos, 14 quados egység nevezett) 130 választotta a KTM-et.

690 Rally technikai adatok
Blokk
Folyadékh?téses, egyhengeres, négyütem?, négyszelepes SOHC
Henger?rtartalom: 654 cm3
Teljesítmény: kb. 72 LE
Váltó: hatsebességes
Keverékképzés: Keihin FCR 41 porlasztó
Olajfürd?s, hidraulikus m?ködtetés? többtárcsás kuplung

Felfüggesztés
Váz: Króm molibdén térhálós acélcs?
Kormány: kónuszos alumínium
Futóm?
Elöl: 52 mm átmér?j? White Power, 300 mm rugóút
Hátul: White Power központi rugóstag, 310 mm rugóút

Fékek: Brembo
Elöl: 300 mm-es féktárcsa
Hátul: 220 mm-es féktárcsa
Ülésmagasság: 980 mm
Üzemanyagtank: kb. 36 liter
Súly: kb. 162 kg

A gyári támogatásból csupán nyolc motoros kapott, ?ket három egységbe helyeztek el. A Repsol csapatban a címvéd? (Marc Coma) mellett, Giovanni Sala és Jordi Villadoms lesz, a francia Gaulioses együttesben a 2005-ös bajnok, Cyril Despres lesz a húzóember, Isidre Esteve Pujollal, David Casteu-val és Frans Verhoevennel egészül ki a csapat, a Red Bull KTM-nél (?k nem kapták meg az új technikát) az amerikai Chris Blais vág neki a viadalnak.

Repsol Team: Coma, Sala és Villadoms (balról)

Szinte lehetetlen küldetésnek t?nik a KTM had legy?ze, igaz idén már a chilei Francisco Garcia Lopez véghez vitte ezt a bravúrt a tereprali-vb egyik állomásán a CRF 450-es Hondából átalakított gépén. A dél-amerikai mellett a yamahás francia, David Fretigné is eséllyel pályázik, no nem a végs? gy?zelemre, hanem pár szakasz-sikerre, ahogy azt az elmúlt években is tette. Egyébként 62 motoros indul Yamahával 2007-ben.

Hazánk színeit is képviseli három motoros a Lisszabon-Dakar ralin. Hermann Henrik a harmadik Dakarjára készül, a többszörös magyar endúróbajnok Kátai Péter – aki pontszerz? volt idén az endúró vb-n, és a hatnaposon is a válogatott els? embere volt – a második kalandjára készül, Dési Jánosnak új lesz az afrikai környezet, de szívósságáról az idei hatnaposon már tanubizonyságot tett.

Gauloises Team: Casteu, Pujol, Despres és Verhoeven (balról)

Mi mást t?zhetett volna ki maga elé a KTM egy ekkora bázissal, mint azt, hogy zsinórban hetedszer is egyik versenyz?jük nyakába akasszák az aranyérmet. Minden esélye meg is lesz a gyárnak a végs? diadalra, de idén már kötelez?vé tették motorosaiknak a BMW-vel közösen kifejlesztett nyakvéd? használatát, amit nem csak a gyári bukósisakosok érdemelnének meg.

Képek: KTM

ugrás fel