EST. 2002

Ducati 1199: Cs?rike üdvözletét küldi

A legfrissebb Motociclismo magazin újabb adag „kémfotóval” látta el a világot az új Ducatiról, a vélhet?en szándékos kiszivárogtatás sok újdonságot árult el az elmúlt évek egyik leginkább várt új motorkerékpárjáról. Lássuk hát, mik ezek!

Az egy dolog, hogy a térhálós acélváz ideje leáldozott. Mint arról már volt alkalmunk számos alkalommal beszámolni, az új utcai Ducati sportmotor – az egyszer?ség kedvéért hivatkozzunk rá 1199-ként, amíg ki nem derül igazi neve – a grand prix versenymotorokból átemelt ötlet alapján V-kettes, ezerkettes er?forrását használja majd f? tehervisel? elemként, a motor elejét és hátulját segédvázak fogják tartani, a Ducati-hagyományok szerves részét képez? térhálós acélváz megsz?nt létezni.

A segédvázakat a GP-motorokon szénszálas er?sítés? m?anyagból készítik, de utcára, szériagyártásban ez kivitelezhetetlenül drága és kockázatos lenne (még senki nem készített karbonvázas motort utcára nagy mennyiségben, a Bimoták karbon-alu-hibrid vázai nem számítanak), éppen ezért – bár az új képeken alig kivehet? a feketére festett váz a kormánytengely körül (legalsó kép) – a 1199 vázai alumíniumból készülnek.

Ami viszont annál inkább látszik a legalsó képen, az az állítható villaszögért felel?s excenteres kormánytengely: már a 999-esen is volt ilyen, Ducatiéknál ez nem számít újdonságnak. Ellenben a fotón jól kivehet? a gyújtáskapcsoló, benne a gyújtáskulccsal (az üreges kormánytengelybe dugott pótkulcs látványa ne zavarjon meg senkit), ez pedig furcsa, hiszen a két legújabb fejlesztés? Ducatin (a Diavelen és a Multistrada 1200-on) kulcsnélküli rendszert találunk – netán a súlycsökkentés miatt hagyják ezt le a 1199-r?l? Vagy a képek el?szériás motorról készültek? Akárhogy is, egy vérbeli sportmotoron nem ragaszkodnánk a vakításnak kiváló, de valós teljesítményben, netán körid?ben mérhet? hasznot nemigen hozó kulcsnélküli rendszerhez.

Ami magát a Superquadrata motorblokkot illeti, a fenti oldalképr?l egyértelm?en kiderül, hogy a szárazkuplung ideje benne is leáldozott, akárcsak a legújabb Ducatikban. A jellegzetes csörgészörgést?l tehát búcsúzhatunk, akárcsak a bordásszíj-hajtotta vezérlést?l. A V-kettes desmodromikus szelepvezérlését már lánc és fogaskerék-áttételek m?ködtetik, a blokköntvény formájából ítélve a Ducati ugyanazt a megoldást választotta, mint a KTM az LC8-as blokkokban: a f?tengelyr?l lánc viszi a hajtást a vezérm?tengelyek alatti fogaskerékig, magukat a tengelyeket ez a fogaskerék hajtja.

Aztán ott van a kipufogó elvezetésének kérdése. Az el?z? (vélhet?en szintén szándékosan kiszivárogtatott) akció-kémfotókon jól látszódott a motorblokk alatti kipufogó kilép? nyílása, a fenti képen azonban kivehet? egy fekete m?anyag h?véd?vel ellátott kipufogócs?, ami nem kérdés, hogy a farokidom felé kunkorodik. Két lehet?séget látunk: vagy kétkivezetéses lesz a 1199 kipufogórendszerre, akárcsak a MotoGP versenymotoron (egy a farokidomban, egy pedig a hasidom hátuljánál), vagy a hátsó, álló hengernek szüksége volt egy extra hurokra a maximális teljesítmény elérésének érdekében. Láttunk már ilyet a legújabb Yamaha YZ450F-en, és mivel a rugóstag baloldalra költözött (a lenti képen ez is jól látszik), a blokk mögött lenne hely egy efféle kunkornak – persze magáról a farokidomról még véletlenül sem „szivárgott ki” fotó…

Végül, de nem utolsó sorban beszéljünk a fejidomról! A lámpák LED-esek lesznek, ez már több mint világos (a Ducati 1199 lesz az els? szériagyártású motorkerékpár, ami diódákkal fog világítani), a formaterv kapcsán azonban az az érzésünk, kompromisszumokra kényszerültek a tervez?k. A ram-air kényszerleveg?ztetés belép?nyílása számára ugyanis az ideális hely a fejidom legeleje lenne, hiszen itt a legnagyobb a légnyomás, és még turbulencia sem keletkezhetett (nézd csak meg, hogy honnan szívja a leveg?t az összes grand prix motor!), ezzel ellentétben a 1199-nél megmaradtak a 916 által megkezdett, két lámpa, alattuk a belép?nyílás-elgondolásnál. De miért?

Ha a 1199 valóban az a hipersportos mindentver? akar lenni, miért nem tették oda a belép?nyílásokat, ahol azok a leghatásosabbak, a fejidom közepére? A válasz valószín?leg egyszer?bb, ugyanakkor megdöbbent?bb, mint gondolnánk: a ducatiság miatt. Ugyanis azok után, hogy elhagyták a térhálós vázat, a szárazkuplungot, a szíjhajtotta desmót, és még az is lehet, hogy az ülés alatti csöveket, azt már igazán nem engedhették meg maguknak, hogy elhagyják a jellegzetes Ducati arcot – egyébként mi alapján lenne Ducatiként azonosítható az újdonság?

Szó se róla, amennyire csak lehetett, megpróbálták hatásosra kialakítani a belép?nyílásokat. A Suzuki GSX-R-ekhez hasonlóan maguk a belép?k kis „szárnyakkal” tagoltak (hogy ez milyen el?nyt hoz, csak a szélcsatorna-m?ködtet?k tudhatják, de nyilván turbulencia-csökkent? hatása kéne, hogy legyen), illetve a lámpa és az idom formája, mint valami rája tágra nyitott szája, úgy tereli a torok felé a leveg?t – a fejidom mókás, Cs?rikés nózija is a leveg? mihamarabbi ram-airbe tessékelését célozhatja.

Nem ez volt az els?, és nem is az utolsó alkalom, hogy az új Ducatiról beszélgethettünk: az ?szi, az EICMÁ-ra várt ?sbemutatóig nyilván lesz még lehet?ségünk újabb és újabb információmorzsákon csámcsogni.

ugrás fel