Gianpaolo Riva írása, fotók Alberto Cervetti
Tesztpadon a Tornado motorja
A három henger egy sorban való elhelyezése minden kételyt kizáróan érdekes
és el?nyös megoldás, több szempontból is. Kisebb helyet foglal, mint egy négyhengeres,
könnyebb neki helyet találni a vázon belül, mint a V-alakban elhelyezett motoroknak,
és er?eloszlása is nagyon kedvez?, egyesíti a két és a négyhengeresek el?nyeit
Hangja is izgalmasan karakteres, ha megfelel? kipufogóval emelik ki ezt a kellemes
tulajdonságot. A Benelli egy régebben, a hetvenes években a Laverda által használt,
de azóta elfeledett megoldást választotta a Tornadonál, a háromhengeres soros
motor alkalmazásánál. Ez a motor viszont új tervezési és gyártási technológiák
szülötte, tehát legutolsó generációs er?forrásként kell rá tekinteni. Elektronikus
üzemanyag-befecskendez? rendszerrel látták el, melybe beépítették a gyújtást
is, továbbá a motor több része is magnéziumból készült (a széls? karterek és
a hengerfejek is), és egy teljes átvizsgáláson ment keresztül, mely lehet?vé
tette teljesítményének és megbízhatóságának radikális növelését.
A képen egy, a Motori Franco Morini üzemében lev? motor látható, ahol
a teszteket végzik éppen, melyek során kiderül, hol kell finomítani vagy javítani
az alkatrészeken.
A Tornado motorja két, vízszintes síkban elkülönül? karterrel rendelkezik. A
hengereket nem a fels?ben helyezték el, az er?átvitelt pedig egy, a jobb oldalon
található lánc segítségével oldották meg.
Ennek motornak az adatai: 88mm-es furat, 49,2 mm-es lökettel, teljes térfogata
897 köbcentiméter. A s?rítési arány 11:5, de gond nélkül fel lehet vinni
12:1-re. Ez azt jelenti, hogy az üzemanyag porlasztásában, berobbantásában
és a leveg?beszívás illetve gázkibocsátásban érintett alkatrészek mindig tökéletes
üzemanyag-kihasználást tesznek lehet?vé, így még a s?rítési arány növelése sem
vezet robbanáshoz. Az olajtekn? alakja meglehet?sen sajátos, mert úgy van kialakítva,
hogy helyet hagyjon a három az egyben rendszer? gázkibocsátást gy?jt? cs?nek,
mely az agresszív alakú hangtompítóban végz?dik. A motor karterének nagy elüls?
kidudorodása az ennél a soros háromhengeres felépítés? motornál elengedhetetlen
egyensúlyozó-tengelynek ad helyet.
Legutóbbi hozzászólások