EST. 2002

Egyre több látogató a Balatonring rendezvényein

Szöveg és fotók: Balatinrong Angyalai

A megjelent látogatók mindegyike pozitívnak értékelné a Balatonring megvalósulását, vagy a MotoGP futamra látogatnának el, vagy motoroznának rajta. A megkérdezett nyíltnap-látogatók szerint az országra turisztikai, gazdasági szempontból pozitív hatással lenne a Balatonring MotoGP futama.

?sszel újabb tárgyalások indulhatnak a kormánnyal a pálya megvalósítása érdekében. A tárgyalások pozitív alapja az a meglév? szerz?dés, amely a MotoGP rendez?je, a Dorna és a Magyar Állam között már megköttetett 2008-ban.

A Balatonring jelenleg, madártávlatból.
Klikk a képekre, galéria nyílik!

Az el?ttünk álló pozitív példa a Cseheké lehet. 2000-2001-ben a MotoGP futamon a VIP tribün jegy, – ami a legdrágább, a boxutcával szemben a célegyenesben – 3000 Ft körül volt. Egy pár virsli mustárral és kenyérrel a VIP részen kb. 150 Ft-ba került. 2008-ra a világ egyik leglátogatottabb MotoGP futama lett, de 2006-2007-ben is a top 5-ben volt.

A pálya melletti nagyváros, Brno adottságai egyáltalán nem indokolják a magas néz?i létszámot. Látványosság max. a város f?tere, ami 5-6 éves építkezés után 2 éve készült el, így nem ez volt, ami igazán idevonzotta fél Európát. Talán a Cseh sör lehet a vonzó… A pálya a gyorsabbak közé tartozik, de még a legjobb helyen, a C szektorban is csak 5 kanyart lehet belátni a 14-b?l.

A nyomvonalon quadokkal, és/vagy teherautóplatón utazva mehetünk végig.

A jegyárak a cseh MotoGP-n az elmúlt években jelent?sen megemelkedtek, egy átlag jegy a C szektorban csak vasárnapra 75 Euro, azaz kb. 22.000 forint. A Budapest-Ostrovacice (közvetlen a pálya mellett elterül? falu) távolság 340 km, azaz oda-vissza az út egy kis kóválygással nagyjából 700 km. A jelenlegi 350 forintos benzinárral, 8 literes fogyasztással számolva az üzemanyagköltség 20.000 Ft-ra jön ki, plusz a cseh és szlovák autópálya matrica közel 5000 Ft.

Ha spórolósra veszik a kiutazók a figurát és négyen ülnek egy autóban, akkor is alulról súrolja a 30.000-et az élmény fejenként, és ez csak egy napos! … és ekkor még nem ettek, nem ittak egy üdít?t sem az érintett MotoGP fanok.

Az új, félkész ring els? pályázói.

Ennek ellenére a Magyar szurkolók 2005-2008 között olyan mértékben lepték el a pályát, hogy 10 méterenként botlott bele az ember magyar szóba, bármelyik szektorban. A hazajutás egy külön kaland volt mindenkinek, mert az autópálya Budapestig telített volt a Cseh futam estéjén.

Nézzük, a Balatonringet, hogy milyen el?nyöket élvezne a Cseh pályával szemben egy magyar lakosnak, aki kilátogat a futamra:

– A Balatonring Budapestt?l 180 km-re fekszik. A fél ország ennél még közelebb lakik. Üzemanyagban, autópálya matricában már csak a töredéke a brnói költségekhez képest.
– A helyszínre jutás költségén kívül nem elhanyagolható az utazással eltöltött id? sem, hisz’ egy 700 km-es túrát kevesen vállaltak be gyerekekkel, de egy balatoni kiruccanás akár kétéves gyerk?ccel is könnyedén abszolválható.
– A Balaton közelsége a belföldi turizmust is er?sítené, aki csak vasárnap látogatna ki a futamra valószín?leg összekötné egy péntek esti Balatonra érkezéssel.
– Az egyik legfontosabb: nekünk van a mez?nyben világbajnokunk, a cseheknek nincs!

Egy Balatonring-Angyal…

A külföldiek esetében a következ? plusz pozitívumok jelentkeznek a cseh futamhoz képest:
– Mindenképp a Balaton közelségét kell kiemelnünk. A 80-as évek már bebizonyították, hogy a Balaton hónapokon keresztül vonzza a turistákat. Ha nem riasztják el ?ket a magas árakkal a 90-es évek végére, akkor folyamatos lett volna az áramlásuk. Most, 2010-re elmondható, hogy a balatoni árak az elmúlt években ismét realizálódtak, még hazai pénztárcával is bírhatók – legjobb példa a belföldi óriási látogatói létszámra nyáron vasárnap este az M7-es autópálya telítettsége.

Ami pedig mindenkinek nagyobb élmény nyújt, mint a brnói pálya:
– A Balatonring vonalvezetése üt?s meccseket ígér. A valenciai katlanhoz hasonlóan a lelátók itt is úgy lesznek kialakítva, hogy a verseny 70-80%-a szabad szemmel nyomon követhet? a pálya bármely pontjáról.

Még ha ugyanannyiba is kerülnek a jegyek, mint a brnói futamon, akkor is a versenyre kilátogatás költsége csupán kétharmada egy MotoGP rajongónak. A pálya megközelítésének szempontjából id?hatékonyságban még jobban elveri a szomszédos országunkat, ha pedig a jelenlegi tervek szerint épül meg a pálya, akkor a helyszínen átélhet? izgalom a sokszorosa lesz. Ez utóbbi pedig megfizethetetlen. A fentebb felsorolt indokok garantálják a magas hazai néz?számot.

Helikopterb?l felülr?l is szemügyre vehetjük a nyomvonalat.

A Balatonring megépülésének ellenz?i eddig soha nem említettek személyes MotoGP látogatási tapasztalatokat, valószín?leg sem a motorsport, sem az nem érdekli ?ket, hogy Talmácsi a világ egyik legismertebb magyar sportolója. Van olyan, aki megkérd?jelezi ennek fontosságát? Akár a sikertelen sportágakra áldozott temérdek pénz, akár az okos marketingesek által aprólékosan kidolgozott országimázs-reklámokra eddig elfüstölt bankók számát tekintve a Balatonring megépülése, egyben Talma utódjainak kinevelése ár-érték arányban még mindig gazdaságosabb megoldást jelenthet.

A Balatonring Angyalainak szervezésében a Balatonring Nyílt Napok folytatódnak! A következ? az augusztus 3-i hétvégén lesz, ingyenes quadozással (1-1 kör a Balatonringen), kedvezményes árú helikopteres repüléssel, valamint egy új, izgalmas programszámmal, amir?l a www.balatonringangyalai.hu oldalon hamarosan több információt is kaphatunk!

ugrás fel