Kéthengeres, A2-es jogosítvánnyal vezethető streetfighterrel bővül a Hornet modellcsalád. Többek között a harcias formavilág, az immáron alapáras Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) és az ikonná vált elődökhöz méltó, aerodinamikus idomzat teszi igazán vonzóvá az újdonságot. A Hornet 471 cm3-es, soros kéthengeresének csúcsteljesítménye az A2-es géposztályban megengedett maximum, azaz 48 LE (35 kW), legnagyobb forgatónyomatéka pedig 43 Nm. Mivel a korábbi CB500 továbbfejlesztett ECU-ját építették a motorba, az elődökkel összevetve jelentősen javult a gyorsulásérzet. A modell acélvázához 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, Showa SFF-BP USD villa és Showa központi rugóstag kapcsolódik, míg a lassításért két első féktárcsa és két négydugattyús féknyereg felel. Lényeges újítás a hatékonyabb LED-fényszóró, valamint a Honda RoadSync segítségével okostelefonnal is társítható, 5”-os TFT-műszeregység, amit háttérvilágítással kiegészített, leegyszerűsített, négyirányú kapcsolóval kezelhet a pilóta.
A CB500F 2013-ban, a kalandmotoros CB500X (2024-től NX500 néven forgalmazzák) és az idomos CBR500R testvéreként jelent meg a piacon. Terveit a Honda már bevált receptje alapján vetették papírra a mérnökök és a félliteres újdonság népszerűsége a bizonyíték rá, hogy ezúttal is jól döntöttek.
Mi volt ez a recept? A soros, kéthengeres erőforrást egyszerű, csekély tömegű, sportos váz ölelte körbe, és bár 35 kW-os csúcsteljesítményének köszönhetően A2-es jogosítvánnyal is vezethették, a CB500F nem csupán egy belépő szintű modell volt – minden szempontból túlmutatott a kategória határain. Kompakt méretéből és barátságos viselkedéséből fakadóan tanulásra éppúgy ideális lett, mint önfeledt kanyarvadászatra, tehát a kisebb és a nagyobb motorról váltók számára egyaránt remek választásnak bizonyult, különösképp, hogy meglepően szerény fenntartási költség jellemezte.
A közkedvelt CB500F 2019-es változata még markánsabb formavilággal és fejlettebb műszaki alapokkal érkezett a kereskedésekbe, majd jött a 2022-es modellfrissítés, mikor 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, szeparált funkciójú Showa SFF-BP villát, két első tárcsaféket, átrajzolt könnyűfém kereket és új lengővillát kapott.
Ezzel szemben a 2024-es változat már egyértelműen a lenyűgöző CB750 Hornet nyomdokaiban jár: ultramodern technikája, harciasságot sugárzó, streetfighteres formaterve és számtalan továbbfejlesztett eleme révén borítékolható, hogy Európa egyik legkedveltebb motorkerékpárja lesz.
Mérföldkőnek számít a modell történetében, és tovább fokozhatja népszerűségét, hogy 2024-ben új névvel és megjelenéssel CB500 Hornetként folytatja pályafutását. Természetesen a dizájn és az elnevezés mellett más újdonság is fellelhető, például a bal oldali kapcsolótömbbel kezelhető, ösztönösen és könnyen használható, 5″-os TFT-kijelző, mely a Honda RoadSync alkalmazásnak köszönhetően összekapcsolható a vezető vagy az utas okostelefonjával.
Fontos újítás a dinamikusabb gyorsítást garantáló, továbbfejlesztett ECU is, akárcsak a felváltásokat megkönnyítő kuplungasszisztens és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló, valamint a szintén alapáras Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC).
Akárcsak a korábbi CB500F-en, itt is a már bevált, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús ShowaSFF-BP fordított villa fogja közre az első kereket, amire radiálisan rögzített, négydugattyús féknyergeket szereltek.
A 2024-es CB500 Hornet az alábbi színekben kapható:
- Matt Gunpowder Black Metallic
- Grand Prix Red
- Pearl Himalayas White
Irányítást megkönnyítő, fordulékonyságot szolgáló, aerodinamikailag hatékony, streetfighter stílusú idomzat
- Vadonatúj, LED első és hátsó lámpatest
- Új, 5″-os, színes TFT-kijelző Honda RoadSync alkalmazással. A műszeregység okostelefonhoz csatlakoztatva – többek között – navigációs eszközként is használható
- Új, egyszerűsített bal oldali kormánykapcsoló, amit háttérvilágítással egészítettek ki, hogy sötétben is könnyen kezelhető legyen
Tagadhatatlan, hogy az új CB500 Horneten a 750-es Hornet érzékiséget sugárzó formajegyei köszönnek vissza, elvégre a nagy testvérhez hasonlóan a „Digitális Dinamizmus” jegyében született. Ékalakú, előre súlyozott sziluettje, erőt sugárzó üzemanyagtartálya, karcsú farrésze és hangsúlyos, tölcsérszerű fejidoma egyaránt magára vonja a tekintetet.
A lelkiismeretes tervezésnek köszönhetően az idomok és a fényszóró oldalsó csatornái az üzemanyagtartály felső részére terelik el a menetszelet, ami egyenletesebbé varázsolja a kormányzást és fokozza a fordulékonyságot. Fontos újítás, hogy a LED-fényszóró éppoly messzire világít, mint a korábbi CB500F esetében, de nagyobb területet világít be, hogy még élvezetesebbek legyenek az éjszakai motorozások. A fejlesztés biztonsági és baleset-megelőzési szerepe sem elhanyagolható, főként a kanyarokban jelent nagy segítséget a vezetőnek. Természetesen a CB500 Hornet minden lámpateste LED, beleértve az új, elegáns hátsó lámpát is.
Ha ismerős a műszeregység, az nem véletlen, ugyanis a CB1000R-en megismert, 5”-os, színes TFT-kijelző található a Horneten. Érdekesség, hogy most először alkalmaztak a Hondánál úgynevezett optikai ragasztást, azaz gyantával töltötték ki a kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és hatékonyabbá téve a háttérvilágítást. Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa új Hondáját, többféle stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be az – iOS és Android rendszerű készülékkel társítható – műszeregységen.
Ezáltal a kijelző roppant egyszerűen használható turn-by-turn navigációra, sőt, ha a vezető sisakbeszélővel motorozik, hívásokat fogadhat és zenét is hallgathat, miközben a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval ösztönösen kezelheti a sokoldalú műszeregységet. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda Roadsync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból és készülékével csatlakozik a CB500 Hornethez.
A változó keresztmetszetű, kónuszos kormánnyal rendkívül ösztönös a motor irányítása és könnyű az egyensúlyozás. Ezt szolgálja a – testalkattól függetlenül – kényelmes, természetes üléshelyzetet ígérő, csupán 785 mm-es magasságban rögzített nyereg is. A motor sportosságát tovább fokozzák az irányítást megkönnyítő, karcsú, alumínium lábtartók.
Sokat elárul a CB500 Hornetről, hogy 145 mm-es szabad hasmagassággal büszkélkedhet, hossza 2080 mm, magassága 1060 mm, szélessége pedig 800 mm. Méretes üzemanyagtartálya 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, vagyis a 3,5 L/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 485 km feletti hatótávolsággal kecsegtet.
- Fordított, nagydugattyús, szeparált működésű Showa SFF-BP villa 41 mm-es csúszószárátmérővel
- Két 296 mm-es első féktárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített Nissin féknyergekkel
- Könnyű lengővilla és kerekek
A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított hídváz megegyezik az elődével, ugyanis bevált, rendkívül könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést nyújt a vezetőnek. Ezen úgy alakították ki a motortartóbakok alakját, elhelyezését, valamint határozták meg a váz merevségét, hogy a zavaró rezgések ne jussanak el a pilótáig.
A tengelytáv 1410 mm, a villaszög és az utánfutás 25,5°, illetve 102 mm. A tengelyek közötti súlyelosztás egyszerűen tökéletes, 50-50%, a Hornet menetkész tömege pedig 188 kg.
Miként a 750-es Hornetben, az új CB500-ban is fordított, nagydugattyús, szeparált működésű Showa (SFF-BP) villa található 41 mm-es csúszószárátmérővel. Az első felfüggesztésben különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s ennek eredményeként a vezetési élmény és a villa visszajelzése is elsőosztályú.
Lengővillája 2 mm vastag acélból készült, üreges keresztmerevítővel erősített, ennek köszönhetően hosszirányban merev, viszont oldalirányban rugalmas, ami nagyban hozzájárul a Hornet rendkívüli kezességéhez. Egycsöves központi rugóstagja – szemben a kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységekkel – gyorsabban, kifinomultabban reagál, hőháztartása hatékonyabb, és a szerkezet rugó-előfeszítése 5 fokozatban állítható.
Elöl 296 mm-es tárcsák és radiális rögzítésű, négydugattyús Nissin féknyergek nyelik el a mozgási energiát, míg hátul egydugattyús féknyereg és 240 mm-es tárcsa párosa felel a lassításért. A Hornet könnyű, 5 Y-küllővel tagolt felnijei 3,5” és 4,5” szélesek, s 120/70-ZR17, illetve 160/60-ZR17 abroncsok feszülnek rajta.
- Pörgős, életteli kéthengeres erőforrás immáron alapáron kínált Honda Állítható Nyomatékszabályozóval (HSTC)
- Az átprogramozott PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetően dinamikusabb lett a gyorsulás az alsó fordulatszám-régióban, és a teljes tartományban nagyobb teljesítmény jelentkezik
- A kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval kiegészített tengelykapcsoló megkönnyíti a váltásokat és megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon visszakapcsolás vagy határozott fékezés közben
Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető CB500 Hornet 471 cm3-es, kéthengeres, nyolcszelepes, folyadékhűtésű erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Szinte ellenállhatatlanná teszi az egységet a pörgős, lendületes karakter, az élvezetes teljesítményleadás és az ezekből fakadó, kiemelkedő végsebesség. A hajtómű méreteit meghazudtolóan nyomatékos és erőtől duzzadó, 43 Nm-es legnagyobb forgatónyomatéka már 6500-as percenkénti fordulatszámnál kiaknázható, míg 35 kW-os, azaz 48 LE-s csúcsteljesítménye 8600-nál jelentkezik.
Hogy a kezdők is könnyen megzabolázhassák az új CB500-at, és magabiztosan közlekedhessenek vele, immáron az alapfelszereltség része – és a hátsó kerék tapadását felügyelő – a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC), amit tetszés szerint ki is kapcsolhat a vezető. A vezetéssegítő rendszer az első és a hátsó kerék fordulatszám-különbségéből számítja ki a kipörgés mértékét, és a hengerbe jutó üzemanyag csökkentésével egyenletesen mérsékeli a teljesítményt, hogy újra tapadást nyerjen a hátsó abroncs.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. Fejlesztése során optimalizálták a gyújtást, valamint a levegő és az üzemanyag arányát, ezáltal erőteljesebb lett a gyorsulás az alsó fordulatszám-tartományban, spontánabbá vált a gázreakció, valamint az eddiginél is egyenletesebb a teljesítményleadás. A dupla csőben végződő kipufogódobból sportos, pulzáló hang árad, míg a motort alaposan felpörgetve vérpezsdítő üvöltés fokozza a gyorsulásérzetet.
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, miként a 180˚-os főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek lényegesen halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb legyen, hiszen így csökken a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a soros, kéthengeres egység.
A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik a vázon, fokozva annak merevségét. A vezérlés görgős himbái és egyszerű beállítást szavatoló, korongos emelőtőkéi kimondottan csekély tömegűek, így csökkentik a szeleprugók terhelését, és tehetetlenségi erő mérséklésével hozzájárulnak, hogy még pörgősebb legyen az erőforrás.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, a módosítás eredményeként tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált az alkatrész szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 milliméter, minden adott tehát az optimális gázcseréhez. A gondosan tervezett, sajátos kialakítású dugattyú csökkenti az alkatrész „zaját” magas fordulatszámon, a barázdált dugattyúszoknya felületkezelésének köszönhetően pedig kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mivel a kenőanyag szabadon áramolhat az így kialakított hornyokban.
A főtengelyt, a váltótengelyt és a kiegyensúlyozó tengelyt egymáshoz közel, háromszög alakban helyezték el, így még kisebb lehetett az erőforrás. Szintén érdekesség, hogy a hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180˚-os főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Maga az olajteknő kifejezetten mély, ezáltal kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.
A hatfokozatú váltó kezelését kuplungasszisztens és – a hátsó kerék elpattogását meggátoló – nyomatékhatárolós tengelykapcsoló könnyíti meg.
A CB500 Hornethez megannyi könnyen, gyorsan felszerelhető Eredeti Honda Kiegészítőt kínál a gyártó, melyek darabonként, valamint csomagban is megvásárolhatóak:
Style Csomag
Tovább fokozható a Hornet sportossága a műszeregység fölé rögzíthető napellenző idommal és légterelő plexivel. Emellett a festést óvó üzemanyagtartály-burkolat, a motor színére fényezett utasülés-takaró és a látványos felnicsík is megtalálható a csomagban.
Comfort csomag
Bizonyára nagyra értékelik majd az ingázók a Comfort csomagban megvásárolható, fűthető markolatot és a nyereg alatt elhelyezett telefontöltő-aljzatot, míg a középállvánnyal gond nélkül letámaszthatják a motort süppedős talajon, sőt utóbbinak nagy hasznát vehetik láncápolás közben is.
Travel Csomag
Egyszerűbbé válik a pakolás a 3 literes, telefonzsebbel és vízálló huzattal kiegészített tanktáskával, és szintén jó szolgálatot tehet a 15 literes, de akár 22 literesre bővíthető utasüléstáska – mindkettő a hétvégi kirándulások ideális kiegészítője.
A modell 35 literes túradoboza és a felszereléséhez szükséges tartókonzol extraként rendelhető meg. A csomagban foglalt termékek egyenként is elérhetőek.
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Folyadékhűtésű, soros, kéthengeres, DOHC 4 ütemű |
Összlökettérfogat | 471 cm3 |
Szelepek száma hengerenként | 4 |
Furat x löket | 67 mm x 66,8 mm |
Sűrítési viszony | 10,7:1 |
Csúcsteljesítmény | 35 kW (48 LE)/8600 f./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 43 Nm/6500 f./perc |
Zajszint (dB) | L-urban (városi környezetben): 73,5 dB, L-wot (teljes gázon): 76,8 dB |
Olajmennyiség | 3,2 L |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Befecskendezés | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 17,1 L (tartalékkal együtt) |
CO2-kibocsátás (WMTC) | 80 g/km |
Üzemanyag-fogyasztás
(WMTC szabvány szerint) |
3,5 L/100 km |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12 V/7,4 Ah |
Generátor legnagyobb teljesítménye | 23,4 A/2000 ford./perc |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás, rásegítős, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló |
Váltó felépítése | Hatfokozatú |
Végáttétel | Lánc |
VÁZ | |
Konstrukció | Acél hídváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek
(hosszúság x szélesség x magasság) |
2080 mm x 800 mm x 1060 mm |
Tengelytáv | 1410 mm |
Villaszög | 25,5˚ |
Utánfutás | 102 mm |
Ülésmagasság | 785 mm |
Szabad hasmagasság | 145 mm |
Menetkész tömeg | 188 kg |
A fordulókör sugara | 2,7 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | Showa SFF-BP fordított villa |
Hátul | Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag, üreges merevítőkkel megerősített lengővilla |
KEREKEK | |
Elöl | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
Hátul | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
Felniméret elöl | 17 x MT3,5 |
Kerékméret hátul | 17 x MT4,5 |
Abroncs elöl | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Abroncs hátul | 160/60 ZR17 M/C (69W) |
FÉKRENDSZER | |
ABS típusa | Kétcsatornás |
Elöl | 296 mm-es átmérőjű dupla féktárcsa radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyergekkel |
Hátul | 240 x 5 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Műszeregység | 5”-s TFT-kijelző testreszabható elrendezéssel – beleértve, de nem kizárólagosan – sebesség- és fordulatszámmérő, óra, váltófokozat-visszajelző, valamint felkapcsolásra figyelmeztető jelzéssel |
Fényszóró | LED |
Hátsó lámpa | LED |
Lopásvédelem | Honda indításgátló-rendszer (HISS) |
Honda RoadSync | Igen |
USB | Nem |
12V-os csatlakozóaljzat | Opcionális |
Automatikusan kikapcsoló irányjelzők | Nem |
Gyorsváltó | Nem |
Tempomat | Nem |
További alapáras felszerelés | ESS |
*A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.
** Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítők nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások