A Honda A2-es, kéthengeres sportmotorja megújult és még sportosabb, Fireblade inspirálta külsővel folytatja pályafutását. A modell 471 cm3-es, soros kéthengeresének csúcsteljesítménye 48 LE (35 kW), legnagyobb forgatónyomatéka pedig 43 Nm. Mivel a korábbi CBR500R továbbfejlesztett ECU-ját építették a motorba, az elődökkel összevetve jelentősen javult a gyorsulásérzet, és immáron az alapáras felszereltség része a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC). Acélvázához 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, Showa SFF-BP USD villa és Showa központi rugóstag kapcsolódik, míg a lassításért két első féktárcsa és két négydugattyús féknyereg felel. Lényeges újítás az új, kettős LED-fényszóró, ami nagyban megkönnyíti az éjszakai motorozást, valamint a Honda RoadSync segítségével okostelefonnal is társítható, 5”-os TFT-műszeregység, amit háttérvilágítással kiegészített, leegyszerűsített, négyirányú kapcsolóval kezelhet a pilóta.
Gyors, takarékos, megfizethető és rendkívül élvezetes – ez a CBR500R. A teljes idomzatba öltöztetett kéthengeres 2013-ban, a meztelen CB500F (mostantól CB500 Hornet) és a kalandmotor CB500X (2024-től NX500 néven forgalmazzák) testvéreként jelent meg a piacon, sportos alternatívát kínálva az A2-es Hondát kereső vásárlóknak.
Különleges adottságainak köszönhetően remek választás lehet azoknak, akik kisebb motorról váltanának nagyobbra, ugyanis a – hétköznapi használatra és hétvégi csavargásokra egyaránt tökéletes – CBR500R egyszerre sportos és barátságos, nem mellesleg hihetetlenül alacsony üzemeltetési költségek jellemzik.
A fiatalok körében rendkívül népszerű CBR500R 2016-ban markánsabb idomzatot, LED-világítást és kifinomultabb első futóművet kapott, majd 2020-ban új, még harciasabb köntösben lépett a nagyközönség elé. Formaterve mellett erőforrása is megújult, ezáltal nyomatékosabb lett az alsó fordulatszám-tartományban, lendületesebben pörgött fel leszabályozásig és még ércesebb hang tört elő a formás kipufogójából.
Hogy – a modellcsalád többi tagjával együtt – megőrizze népszerűségét és újabb rajongókat szerezzen a márkának, a CBR500R 2022-ben 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús (SFF-BP) Showa teleszkópokat, dupla első tárcsaféket, vadonatúj könnyűfém kerekeket és lengővillát, valamint még vonzóbb fényezéseket kapott.
Eltelt két év, és a CBR500R most ismét szintet lépett. Új idomzata egyértelműen a zászlóshajó „RR-R”formavilágára emlékeztet, emellett a rugalmasabb erőforrás és az okostelefonnal társítható, prémium minőségű TFT-kijelző is azt szolgálja, hogy még vonzóbb legyen a Honda „zsebrakétája”.
A CBR1000RR-R által inspirált idomzat és a vadonatúj, LED-fényszóró még jellegzetesebb külsővel ruházza fel a 2024-es CBR500R-t. Természetesen a dizájn mellett más újdonság is fellelhető, például a bal oldali kapcsolótömbbel, ösztönösen és könnyen kezelhető, 5”-os TFT-kijelző, mely a Honda RoadSyncnek köszönhetően összekapcsolható a vezető vagy az utas okostelefonjával.
Fontos újítás az A2-es motor dinamikusabb gyorsítását garantáló, továbbfejlesztett ECU is, akárcsak a felváltásokat megkönnyítő kuplungasszisztens és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló, valamint az immáron szintén alapáras Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC).
Akárcsak a korábbi CBR500R-en, itt is a már bevált, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, megosztott funkciójú, nagy dugattyús Showa SFF-BP fordított teleszkópok fogják közre az első kereket, amire radiálisan rögzített, négydugattyús féknyergeket szereltek.
A CBR1000RR-R Fireblade és az új CBR600RR grafikai elemeit viselő CBR500R az alábbi színekben kapható:
- Grand Prix Red TriColour
- Matt Gunpower Black Metallic
- A CBR1000RR-R inspirálta, új idomzat áramvonalasabb elődjénél, egyszersmind közvetlenebbé, kiszámíthatóbbá teszi a kormányzást és még magával ragadóbb vezetési élményt nyújt
- Két vadonatúj, LED-fényszóró és hátsó lámpatest
- Új, 5”-os, színes TFT-kijelző Honda RoadSync funkcióval. Okostelefonhoz csatlakoztatva a műszeregység – többek között – navigációs eszközként is használható
- Új, egyszerűsített bal oldali kormánykapcsoló, amit háttérvilágítással egészítettek ki, hogy sötétben is könnyen kezelhető legyen
Tagadhatatlan, hogy a nagytestvér Fireblade állt modellt a CBR500R tervezésekor, legalábbis erről árulkodnak a fej- és a farokidomon végigfutó, feltűnő élek, melyek mindkét motorra jellemzőek. Ezt a formatervezési irányzatot úgy hívják a Honda-mérnökök, hogy „The Shape Of Speed”, azaz „Alakot Ölt A Sebesség”. Ez az, ami igazán CBR-ré tesz egy CBR-t.
Természetesen nem csak formatervezési szempontból fontos az idomzat formája, elvégre a határozott élekkel szabdalt sík felületek és a leszorítóerőt generáló szárnyak egyenletesebbé varázsolják a kormányzást, fokozzák a fordulékonyságot és így több visszajelzést kap a vezető az első kerékről.
Lényeges módosítás, hogy a többi lámpatesttel harmonizáló, kettős LED-fényszóró éppoly messzire világít, mint a korábbi CBR-en, de nagyobb területet világít be, hogy még élvezetesebbek legyenek az éjszakai motorozások. A fejlesztés baleset-megelőzési szerepe sem elhanyagolható, főként a kanyarokban jelent nagy segítséget a vezetőnek. Természetesen a CBR500R minden lámpateste LED, beleértve az új hátsó lámpát is.
Ha ismerős a műszeregység, az nem véletlen, ugyanis a márka nagyobb modelljein már bevált, 5”-os, színes TFT-kijelző található a motoron. Érdekesség, hogy most először alkalmaztak a Hondánál úgynevezett optikai ragasztást, azaz gyantával töltötték ki a kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és hatékonyabbá téve a háttérvilágítást. Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa új Hondáját, többféle stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be az – iOS és Android rendszerű készülékkel társítható – műszeregységen.
Ezáltal a kijelző roppant egyszerűen használható turn-by-turn navigációra, sőt, ha a vezető sisakbeszélővel motorozik, hívásokat fogadhat és zenét is hallgathat, miközben a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval ösztönösen kezelheti a sokoldalú műszeregységet. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda RoadSync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból, készülékével csatlakozik a CBR500R-hez, és már indulhat is.
Beszédes adat, hogy a nyeregmagasság csupán 785 mm, és mivel a sportos üléshelyzet testalkattól függetlenül ideális a motor irányítására, az alacsonyabb és magasabb pilóták is otthonosan érzik magukat a CBR-en. Sokat elárul a motorról, hogy 130 mm-es szabad hasmagassággal büszkélkedhet, hossza 2080 mm, magassága 1145 mm, szélessége pedig 760 mm.
Méretes üzemanyagtartálya 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, vagyis a 3,5 L/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 485 km feletti hatótávolsággal kecsegtet.
- Fordított, nagydugattyús, szeparált működésű Showa SFF-BP teleszkóp 41 mm-es csúszószárátmérővel
- Két 296 mm-es első féktárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített Nissin féknyergekkel
- Könnyű lengővilla és kerekek
A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított hídváz megegyezik az elődével, ugyanis bevált, rendkívül könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést nyújt a vezetőnek. Ezen úgy alakították ki a motortartóbakok alakját, elhelyezését, valamint határozták meg a váz merevségét, hogy a zavaró rezgések ne jussanak el a pilótáig.
Kétségtelen, hogy a modell legfőbb jellemzője a fürgeség, az azonnali reakciókészség, ráadásul a CBR500R nyergébe pattanva egyből a motorsport világában érezheti magát a tulajdonos. Már a felső villahíd aljára rögzített csutkakormány szavatolja a valódi sportmotorokra jellemző, harcias üléshelyzetet, akárcsak az ideális elhelyezésű, kis tömegű, alumíniumból készült lábtartók.
A CBR500R tengelytávja 1410 mm, villaszöge és utánfutása 25,5°, illetve 102 mm. Az első-hátsó súlyelosztás szinte tökéletes, 50,7-49,3%, a menetkész tömeg pedig 191 kg.
Akárcsak a többi 500-as Hondában, a CBR-ben is fordított, nagydugattyús, szeparált működésű Showa (SFF-BP) villa található 41 mm-es csúszószárátmérővel. Az első felfüggesztésben különválasztották a funkciókat, az egyik teleszkóp a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s ennek eredményeként a vezetési élmény és a villa visszajelzése is elsőosztályú. Ezzel bevált recepthez nyúltak a tervezők, tudniillik a CBR650R is pontosan ilyen felfüggesztéssel és beállításokkal készül.
Lengővillája 2 mm vastag acélból készült, üreges keresztmerevítővel erősített, ennek köszönhetően hosszirányban merev, viszont oldalirányban rugalmas, ami nagyban hozzájárul a CBR rendkívüli kezességéhez. Egycsöves központi rugóstagja – szemben a kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységekkel – gyorsabban, kifinomultabban reagál, hőháztartása hatékonyabb, és a szerkezet rugó-előfeszítése 5 fokozatban állítható.
Elöl 296 mm-es tárcsák és radiális rögzítésű, négydugattyús Nissin féknyergek nyelik el a mozgási energiát, míg hátul egydugattyús féknyereg és 240 mm-es tárcsa párosa felel a lassításért. A CBR könnyű, 5 Y-küllővel tagolt felnijei 3,5” és 4,5” szélesek, s 120/70-ZR17, illetve 160/60-ZR17 abroncsok feszülnek rajtuk.
- Pörgős, életteli, kéthengeres erőforrás immáron alapáron kínált Honda Állítható Nyomatékszabályozóval (HSTC)
- Az átprogramozott PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetően dinamikusabb lett a gyorsulás az alsó fordulatszám-régióban és a teljes tartományban nagyobb teljesítmény jelentkezik
- A kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval kiegészített tengelykapcsoló megkönnyíti a váltásokat és megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon visszakapcsolás vagy határozott fékezés közben
Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető CBR500R 471 cm3-es, kéthengeres, nyolcszelepes, folyadékhűtésű erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Szinte ellenállhatatlanná teszi az egységet a pörgős, lendületes karakter, az élvezetes teljesítményleadás és az ezekből fakadó, kiemelkedő végsebesség. A hajtómű méreteit meghazudtolóan nyomatékos és erőtől duzzadó, 43 Nm-es legnagyobb forgatónyomatéka már 6500-as percenkénti fordulatszámnál kiaknázható, míg 35 kW-os, azaz 48 LE-s csúcsteljesítménye 8600 f./percnél jelentkezik.
Hogy a kezdők is könnyen megzabolázhassák az új CBR-t és magabiztosan közlekedhessenek vele, immáron az alapfelszereltség része a – hátsó kerék tapadását felügyelő – Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC), amit tetszés szerint ki is kapcsolhat a vezető. A vezetéssegítő rendszer az első és a hátsó kerék fordulatszám-különbségéből számítja ki a kipörgés mértékét, és a hengerbe jutó üzemanyag csökkentésével egyenletesen mérsékeli a teljesítményt, hogy újra tapadást nyerjen a hátsó abroncs.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívócsatornák között, hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. Fejlesztése során optimalizálták a gyújtást, valamint a levegő és az üzemanyag arányát, ezáltal erőteljesebb lett a gyorsulás az alsó fordulatszám-tartományban, spontánabbá vált a gázreakció, valamint az eddiginél is egyenletesebb a teljesítményleadás. A dupla csőben végződő kipufogódobból sportos, pulzáló hang árad, míg a motort alaposan felpörgetve vérpezsdítő üvöltés fokozza a gyorsulásérzetet.
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, miként a 180˚-os főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek lényegesen halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb legyen, hiszen így csökken a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a soros, kéthengeres egység.
A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik a vázon, fokozva annak merevségét. A vezérlés görgős himbái és egyszerű beállítást szavatoló, korongos emelőtőkéi kimondottan csekély tömegűek, így csökkentik a szeleprugók terhelését, és a tehetetlenségi erő mérséklésével hozzájárulnak, hogy még pörgősebb legyen az erőforrás.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, a módosítás eredményeként tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált az alkatrész szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 milliméter, minden adott tehát az optimális gázcseréhez. A gondosan tervezett, sajátos kialakítású dugattyú csökkenti az alkatrész „zaját” magas fordulatszámon, a barázdált dugattyúszoknya felületkezelésének köszönhetően pedig kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mivel a kenőanyag szabadon áramolhat az így kialakított hornyokban.
A főtengelyt, a váltótengelyt és a kiegyensúlyozó tengelyt egymáshoz közel, háromszög alakban helyezték el, így még kisebb lehetett az erőforrás. Szintén érdekesség, hogy a hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180˚-os főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Maga az olajteknő kifejezetten mély, ezáltal kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.
A hatfokozatú váltó kezelését kuplungasszisztens és – a hátsó kerék elpattogását meggátoló – nyomatékhatárolós tengelykapcsoló könnyíti meg.
A CBR500R-hez megannyi könnyen, gyorsan felszerelhető Eredeti Honda Kiegészítőt kínál a gyártó, melyek darabonként, valamint csomagban is megvásárolhatóak:
Racing csomag
A CBR sportos stílusát kihangsúlyozó, színre fényezett utasülés-takaró formavilágát tekintve is tökéletesen illik a faridomhoz, valamint az egész motorkerékpárhoz, míg a feltűnő felnicsíkok még látványosabbá teszik az ötküllős kerekeket. Karbonmintás, CBR-logóval díszített elem óvja a tank fényezését, és 400 mm-rel magasabb, füstszínű plexi teszi teljessé a csomagot. Utóbbi hatékonyabb időjárás-védelemmel kecsegtet és kényelmesebbé teszi az utazást.
Comfort csomag
Hosszabb utak során nagy hasznát veheti a vezető és utasa a csomagnak, melyben 5 fokozatban állítható markolatfűtés is helyet kapott. A praktikus kiegészítő a kormányról vezérelhető, pillanatnyi állapota megjelenik a TFT-kijelzőn, és induláskor nem szükséges újra bekapcsolni, mert megjegyzi a korábbi beállításokat. Ezen túlmenően megtalálható a csomagban a nyereg alatt elhelyezett telefontöltő, valamint a 3 literes, átlátszó telefonzsebbel és vízálló huzattal kiegészített tanktáska is.
A színes tartozékkínálatot a praktikus, 15 literes utasüléstáska, a 35 literes felső doboz és a felszereléséhez elengedhetetlen csomagtartó egészíti ki. A csomagban foglalt termékek egyenként is elérhetőek.
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Folyadékhűtésű, soros, DOHC, kéthengeres, 4 ütemű |
Összlökettérfogat | 471 cm3 |
Szelepek száma hengerenként | 4 |
Furat x löket | 67 mm x 66,8 mm |
Sűrítési viszony | Sűrítési viszony |
Csúcsteljesítmény | 35 kW (48 LE)/8600 ford./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 43 Nm/6500 ford./perc |
Zajszint (dB) | L-urban (városi környezetben): 73,5 dB,
L-wot (teljes gázon): 76,8 dB |
Olajmennyiség | 3,2 L |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Befecskendező | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 17,1 L (tartalékkal együtt) |
CO2-kibocsátás (WMTC) | 80 g/km |
Üzemanyag-fogyasztás
(WMTC szabvány szerint) |
3,5 L/100 km |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Akkumulátor típusa és kapacitása | Akkumulátor típusa és kapacitása |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás, rásegítős, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló |
Váltó felépítése | Hatfokozatú |
Végáttétel | Lánc |
VÁZ | |
Konstrukció | Acél hídváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek
(hosszúság x szélesség x magasság) |
2080 mm x 760 mm x 1145 mm |
Tengelytáv | 1410 mm |
Villaszög | 25,5 fok |
Utánfutás | 102 mm |
Ülésmagasság | 785 mm |
Szabad hasmagasság | 130 mm |
Menetkész tömeg | 191 kg |
A fordulókör sugara | 2,9 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | Showa SFF-BP fordított villa |
Hátul | Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag, üreges merevítőkkel megerősített lengővilla |
KEREKEK | |
Elöl | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
Hátul | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
Felniméret elöl | 17 x MT3,5 |
Kerékméret hátul | 17 x MT4,5 |
Abroncs elöl | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Abroncs hátul | 160/60 ZR17 M/C (69W) |
FÉKRENDSZER | |
ABS típusa | Kétcsatornás |
Elöl | 296 mm-es átmérőjű dupla féktárcsa radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyergekkel |
Hátul | 240 x 5 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Műszeregység | 5”-os TFT-kijelző testreszabható elrendezéssel -; beleértve, de nem kizárólagosan – sebességmérő, fordulatszámmérő, óra, váltófokozat-visszajelzővel és felkapcsolásra figyelmeztető jelzéssel |
Fényszóró | LED |
Hátsó lámpa | LED |
Honda RoadSync | Igen |
USB | Nem |
12V-os csatlakozóaljzat | Opcionális |
Automatikusan kikapcsoló irányjelzők | Nem |
Gyorsváltó | Nem |
Lopásvédelem | Honda indításgátló-rendszer (HISS) |
Tempomat | Nem |
További alapáras felszerelés | ESS |
*A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.
**Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítők nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások