EST. 2002

EICMA 2023: HONDA CRF1100L AFRICA TWIN

A Honda kőkemény terepes kalandorának 1084 cm3-es, soros, kéthengeres motorja ezentúl még nagyobb forgatónyomatékot ad le az alsó fordulatszám-tartományban, és immáron SHOWA EERA™ futóművel, CRF1100L Africa Twin ES néven is megrendelhető. Ennél a futómű feszessége és a hátsó rugó előfeszítése is elektronikusan szabályozott, sőt fűthető markolat és 12 voltos csatlakozóaljzat is szerepel a felszereltségi listán. Mindkét modellváltozat tömlő nélküli abroncsokkal, átdolgozott fejidommal és nyereggel, valamint nagyobb, öt lépcsőben állítható szélvédővel érkezik a szalonokba. Mivel népszerű modellről van szó, a műszaki alapok nem változtak a következő modellévre: sportos, karcsú váz és ralistílusú idomzat öleli körbe a rendkívül nyomatékos erőforrást, melyet hattengelyes helyzetérzékelőhöz (IMU) társított kipörgésgátló, kanyar-ABS, illetve az első és hátsó kerék elemelkedését egyaránt meggátoló rendszer felügyel. A színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelzőn elérhető az Apple CarPlay® alkalmazás, valamint a műszer Bluetooth®-kapcsolatra képes, és sebességrögzítő (tempomat) is az alapfelszereltség része. Szintén szót érdemel, hogy a duplakuplungos erőátvitellel felszerelt modellekben a váltó vezérlőegysége a dőlésszöget is figyelembe veszi fel-, illetve visszakapcsoláskor. Ráadásként Honda Eredeti Kiegészítők széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, és Urban, Rally, Travel, illetve Adventure tartozékcsomaggal is megvehetik a modellt.

Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.

24YM Africa Twin

Sikerének egyik titka az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll, melyből 85 000 egység talált gazdára.

A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a duplakuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékony időjárás-védelmével, nagyobb üzemanyagtartályával és rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.

24YM CRF1100L AFRICA TWIN

Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. Persze nemcsak a hajtómű változott, hiszen ekkor kívül-belül teljesen megújult a CRF1100L Africa Twin is, mely elődjénél is kompaktabb, ralimotorokat idéző, még inkább terepképes enduróként folytatta pályafutását. Eközben a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports* is sokat fejlődött, az egyik legfontosabb újítás a Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés megjelenése volt. A megújult műszaki alapokhoz vonzóbb külső is jár, ezért a mérnökök alaposan áttervezték az idomzatot. Ezáltal még kompaktabbá vált a modell, jobban hasonlít a ralimotorokra, egyszersmind hatékonyabban használható terepen. Összességében erősebbé és nyomatékosabbá vált, ugyanakkor továbbra is a kiváló kezelhetőség volt a cél, ezért a nagyobb erőforrás dacára lényegesen könnyebb lett, megfelelve a Honda örök érvényű elveinek.

A 2024-es év fontos mérföldkő a típus történetében, hiszen tovább nőtt a forgatónyomaték, még kifinomultabbá vált a DCT erőátvitel, gazdagabb lett a felszereltség és immáron ES (Electronic Suspension) kivitelben, elektronikus szabályozású futóművel is megvásárolható a modell.

*További részletekért, kérjük, olvassa el a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports sajtóanyagot!

A 2024-es CRF1100L Africa Twin fejlesztésekor messze átlagon felüli terepképességekre törekedtek a mérnökök, ezért éppoly karcsú, látványos és élvezetes lett, mint egy ralimotor. Hála az átdolgozott szívó- és kipufogóoldalnak, valamint a hatékonyabbá tett égési folyamatnak, a soros, kéthengeres, 1084 cm3-es kéthengeres az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is erősebbé vált. Csúcsteljesítménye maradt 102 LE (75 kW), legnagyobb forgatónyomatéka viszont 112 Nm-re nőtt, azaz 7%-kal gyarapodott.

Jövőre már kétféle kivitel is elérhető: a hagyományos Showa felfüggesztésekkel kínált CRF1100L Africa Twin és az elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ (Showa Electronically Equipped Ride Adjustment) futóművel felszerelt CRF1100L Africa Twin ES. Az extraként megvásárolható SHOWA EERA™ felfüggesztés menet közben is állítható, így mindig az aktuális útviszonyokhoz igazodhat a csillapítás feszessége és a rugó-előfeszítés. A CRF1100L Africa Twin ES vonzerejét alapáras markolatfűtés és 12 voltos elektromos aljzat fokozza, pont úgy, mint a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports esetében.

Mind a két kivitel esetében változatlan maradt a masszív, de könnyű acélváz, a csavarkötéssel rögzített, alumínium segédváz és a CRF450R alumínium lengővillájára épülő hátsó felfüggesztés is. Ugyanakkor újdonság, hogy a motorok tömlő nélküli abroncsokkal érkeznek, megkönnyítve ezzel az esetleges javítást, hiszen a kerekeket nem kell eltávolítani.

Hogy még kényelmesebb legyen egy hosszú túra az új, erőteljesebb kialakítású elülső fejidomra egy 5 lépcsőben állítható szélvédőt szereltek így a motoros még jobban védve van a széltől.

Az Africa Twin elektronikai arzenálja továbbra is változatlan, melynek egyik legfontosabb eleme kétségtelenül a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU), ami nemcsak a 7 fokozatú kipörgésgátlót (HSTC) vezérli, hanem a 3 fokozatú Wheelie Controlt, a kanyarstabilizáló ABS-t (terepbeállítással), a hátsó kerék elemelkedését gátló rendszert és a továbbfejlesztett DCT-t is.

A könnyed és biztonságos motorozást szolgálja a négy előre beállított üzemmód, nevezetesen az URBAN(város), a TOUR (túra), a GRAVEL (murva) és az OFF-ROAD (terep).

24YM CRF1100L AFRICA TWIN

A precíz irányíthatóságot szem előtt tartva, magasra helyezték a kormányt és keskeny nyereggel látták el az Africa Twint, így ugyanis ülve és állva is könnyebb vezetni a típust. Az alapfelszereltség része a biztonságot és a láthatóságot fokozó, rendkívül nagy fényerejű, LED nappali menetfény (DRL) és a sebességrögzítő. Szintén a korábbi újítások fontos eleme a színes Multiinformációs Kijelző (Multi Information Display, MID). Ez 6,5”-os képátlójú érintőképernyőn jeleníti meg a motor legkülönfélébb adatait, és Bluetooth®-kapcsolattal, valamint Apple CarPlay® és Android Auto® alkalmazással teszi egyszerűbbé az okostelefonok társítását a fedélzeti rendszerhez®.

A 2024-es CRF1100L Africa Twinhez háromféle fényezés közül választhatnak a vásárlók, melyeket egytől egyig merész, hegyet ábrázoló grafika díszít.

Grand Prix Red

Matte Ballistic Black Metallic

Pearl Glare White

A Glint Wave Blue Metallic Tricolour (háromszínű metálfényezés, csak a CRF1100L Africa Twin ES-hez kérhető)

24YM Africa Twin Adventure Sports

Váz és felfüggesztés

  • Ezentúl – felárért – elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futóművel is megrendelhetik a modellt a vásárlók. Természetesen a hagyományos Showa felfüggesztés továbbra is elérhető marad
  • Könnyű váz csavarozott alumínium segédvázzal és karcsú, merev, a CRF450R felfüggesztése alapján készült lengővillával Hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU), kanyarstabilizáló ABS-t (terepbeállítással)
  • Tömlő nélküli abroncsok (21” és 18”)

A 2024-es modellév újdonsága az extraként rendelhető, elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futómű, amelyet kifejezetten a CRF1100L Africa Twin ES-hez hangoltak a Honda szakemberei. Az Africa Twin Adventure Sportsban már bizonyított rendszer akkora rugóúttal büszkélkedhet, mint az alapfutómű: elöl 230, hátul 220 mm. Az EERA további előnye, hogy vezérlőegysége automatikusan szabályozza a csillapítás feszességét.

Az optimális beállításhoz szükséges adatokat három forrásból gyűjti. A motor sebességéről az ECU, a dőlésszögről és a magasságról az IMU (pozícióérzékelő), a villa helyzetéről az összenyomódás-érzékelő „tájékoztatja” a rendszert. A Futómű-szabályozó Egység rendkívül gyorsan reagál az útviszonyok változására, az áthangoláshoz mindössze 0,015 másodpercre van szüksége.

Rugalmasságának köszönhetően úgy programozható, hogy a felfüggesztés viselkedése a jármű sebességéhez igazodjon (pl. nagy sebességnél feszesebb legyen). Ráadásul képes felismerni a különleges helyzeteket, így például felkészülhet rá, ha ugratásból érkezik vissza a talajra a motor, vagy csökkenheti az első villa összenyomódását erős fékezésnél.

Hála az érintőképernyőnek, a Showa EERA™ működése roppant könnyen szabályozható. A vezető eldöntheti, hogy kis sebességgel, nagy kényelemben vagy nagy tempóval, keményebb hangolással szeretne-e a motorozni, és természetesen terepes paramétereket is választhat.

24YM CRF1100L AFRICA TWIN

Öt menetüzemmód áll rendelkezésére:

MID: Középállás a puha és a kemény között, ami könnyű kezelhetőséget garantál a legtöbb helyzetben. Ha Urban menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

HARD: Stabil és feszes beállítás villámgyors visszajelzésekkel és közvetlen viselkedéssel. Kétszemélyes túrákon, sok csomaggal is ideális. Ha Tour menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

SOFT: A legkevésbé feszes beállítás. Azt szolgálja, hogy igazán rossz utakon is maximális legyen a menetkomfort és a menetbiztonság. Ha Gravel menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

OFF-ROAD: A rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, annál feszesebb a hátsó felfüggesztés. Ha Off-road menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

Ezeket a programokat a menetüzemmódnak megfelelően, önműködően választja ki a rendszer, kivéve, ha a USER beállítás mellett dönt a pilóta, ilyenkor ugyanis maga szabályozhatja – 24 lépésben – az első és a hátsó rugó előfeszítését.

Persze hagyományos, minden paraméterében állítható Showa felfüggesztéssel is megrendelhető a modell. Patronos, fordított, 45 mm-es villája nagy rugóúton jár és hihetetlenül hatékonyan csillapít, így aszfalton és terepen is páratlan úttartás jellemzi a modellt. Az alumíniumból öntött felső és a kovácsolt alsó villabefogót üreges alumíniumtengely kapcsolja össze, míg a teleszkópokat – alul és felül egyaránt – két-két csavarral rögzítették. A központi hátsó rugóstagban 46 mm átmérőjű dugattyú dolgozik, és külső gáztartály segíti működését, hogy extrém terepviszonyok mellett is tökéletesen helytálljon. A rugó-előfeszítés a gátló oldalán található tekerőgombbal kalibrálható.

A CRF1100L acél ipszilonbölcsőváza erős és merev, ezáltal nagyban hozzájárul a kimagasló terepképességekhez, ugyanakkor szilárd burkolaton is biztosabbá teszi az úttartást. A villanyak merevségét úgy határozták meg, hogy még több visszajelzés érkezzen az első keréktől, s az is fontos, hogy az első váznyúlványok vékonyak és egyenesek, így eltűnhetett a keresztmerevítő. Sokat elárul az Africa Twinről, hogy szabad hasmagassága kereken 250 mm, ehhez társul az 1575 mm-es tengelytáv, a 27,5º-os villaszög, valamint a 113 mm-es utánfutás. Érdekesség, hogy a nedves tömeg – lábváltós modellváltozat esetében – mindössze 231 kg (ES: 233 kg), és a DCT-kivitel is csak 242 kg-ot nyom (ES DCT: 244 kg).

 

A csavarkötésű, alumínium segédváz mindössze 195 mm széles, ebből fakadóan keskenyebb az ülés és az alacsonyabb pilóták lába is könnyedén talajt érhet.

A korábbi átfogó fejlesztés során megújult a lengővilla is, mely a CRF450R alapján készült, de nemcsak maga az alkatrész, hanem annak befogatási pontja is változott. Kereken 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról.

A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak és persze EERA™ felfüggesztésnek is a szerves része. Figyeli a dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt, valamint az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható.

Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik.

A 21”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, küllős kerekekre 90/90 R21 és 150/70 R18 méretű, tömlő nélküli abroncsokat szerelnek, ami igencsak megkönnyíti a javítást defekt esetén. Közúti mintázatú gyári abroncsként Metzler Karoo Street 90/90-21M/C 54H és 150/70-19-R18M/C 70H választható, de Michelin Anakee Wild 90/90-21M/C 54R TL és 150/70-18M/C 70R TL bütykös gumi is feltehető.

24YM Africa Twin

Erőforrás

  • Az 1084 cm3-es, soros, kéthengeres erőforrás 7%-kal nagyobb, 112 Nm-es maximális forgatónyomatékot ad le, így az Africa Twin Adventure Sports még erősebb az alsó és a középső fordulatszám-tartományban
  • A sűrítési viszonyt 10,5:1-re emelték, nem mellesleg áthangolták az ECU-t és a szelepvezérlést, továbbá optimalizálták a szívó- és a kipufogóoldalt
  • 8 szelepes, soros, kéthengeres UNICAM hengerfejjel

Az 1084 cm3-es, nyolcszelepes, soros, kéthengeres erőforrás teljesítménye maradt 102 LE (75 kW/7500 f./perc), ugyanakkor legnagyobb forgatónyomatéka 105-ről 112 Nm-re (+7%, 5500 f./percnél) nőtt. A furat és a löket nem változott, tehát továbbra is 92, illetve 81,5 milliméter, a sűrítési viszony ellenben 10,1:1-ről 10,5:1-re emelkedett. Jelentős eltérés az elődhöz viszonyítva, hogy az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is sokkal erősebb, illetve nyomatékosabb lett a modell.

CRF1100L Africa Twin – Teljesítmény- és forgatónyomaték-összehasonlítás

CRF1100L Africa Twin – Teljesítmény- és forgatónyomaték-összehasonlítás

A levegőszűrőház légbeömlőcsövének átmérője 29-ről 35 mm-re hízott, a két belső szívótölcsér pedig 65 mm-rel lett hosszabb. A méretes, 46 mm átmérőjű fojtószelepház, valamint a gondosan meghatározott furat-, illetve hengereltolás a lehető legkifinomultabb levegőbeáramlást szolgálja. Szintén a tökéletes égést szem előtt tartva határozták meg a motorvezérlő elektronika (ECU) karakterét, valamint azt is, hogy az üzemanyag-befecskendező fejek milyen szögben álljanak a dupla gyertyás hengerekben.

A CRF1100L erőforrásának alapjai változatlanok maradtak: a szelepnyitásáról például továbbra is a CRF450R krosszmotorból érkező, Unicam SOHC-vezérlés gondoskodik, melynek alacsonyra helyezett, öntött vezérműtengelye szintén közrejátszik abban, hogy ennyire kompakt lehet az Africa Twin hengerfeje. A szelepemelés mértéke a szívóoldalon 10,1 mm, a kipufogóoldalon 9,3 mm. Az elődhöz hasonlóan az új modell főtengelye is 270º-os elékelésű, ebből fakad az Africa Twinre jellemző, összetéveszthetetlen motorhang.

A forgattyúház vízszintesen osztott, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, ezáltal még kisebbé vált a hajtómű. Ilyen tekintetben nincs különbség a hagyományos és DCT-erőátvitelű modellek között, azaz mindkettő azonos felépítésű, és közös pont, hogy a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyú is a kiegyensúlyozó tengelyről kapja a hajtást.

Különleges megoldás, hogy a félszáraz olajteknő révén lényegesen alacsonyabbá vált az erőforrás, és további előny, hogy az olajszivattyú magában a teknőben kapott helyet, ezáltal nincs szükség bonyolult csőhálózatra a kenési rendszerben. A másodlagos rezgéseket a dugattyúk ellentétes irányú mozgása hivatott kioltani, míg az elsődleges – tehetetlenségi erők és kapcsolódások keltette – vibrációkat két kiegyensúlyozó tengely csillapítja.

Az alumínium kuplungkosár és nyomólap segédbütykökkel könnyíti meg a felkapcsolásokat, valamint csúszóbütykökkel a visszaváltásokat, ráadásul a 2020-as modellben kisebb lett a kuplung átmérője és lágyabb rugókat kapott, így sokkal kisebb erő kell a kuplungkar behúzásához. A hatfokozatú, hagyományos sebességváltó a CRF450R-ben is megtalálható alkatrészekre épül, és felárért gyorsváltóval is kiegészíthető.

A kipufogódob belső felépítésén ugyancsak változtattak, hogy passzoljon a szívóoldalhoz, kifinomultabb legyen a motor járáskultúrája, valamint, hogy nagyobb legyen a teljesítmény, hatékonyabb a működés és szebb az alsó fordulatszám-tartományban hallható, pulzáló kipufogóhang. Apropó kipufogóhang! A 2024-es CRF1100L Africa Twin Adventure Sports a felső tartományban is szebben, mélyebb hangon muzsikál, így mindig öröm hallgatni.

Motor- és futóművezérlő elektronikák

  • Az IMU-alapú kipörgésgátló (HSTC) beavatkozásának mértéke elsősorban terepes körülményekhez igazodik
  • Három lépcsőben állítható a – szintén IMU-alapú – Egykerekezés-gátló
  • TOUR, URBAN, GRAVEL, OFF-ROAD üzemmódok
  • Két USER (felhasználó) üzemmód áll rendelkezésre, hogy a vezető teljes mértékig személyre szabhassa az Africa Twin viselkedését

Az Africa Twin teljesítmény leadása kifinomultan szabályozhatóvá vált hála tapadásvesztést felügyelő kipörgésgátlónak (HSTC) és az elektronikus gázmarkolatnak. 2020-ban hattengelyes helyzetérzékelővel (IMU) egészítették ki, ami pontos adatokkal segíti a vezetéstámogató rendszereket, így még pontosabban működhettek, mint korábban.

A vezető négy különböző teljesítményszint közül választhat, a motorfék mértékét pedig három lépcsőben szabályozhatja. Továbbra is hétféle érzékenységi szint található a HSTC beállításai között, ám fontos változás, hogy a 2020-as modellfrissítés óta a kerekek sebessége és a jármű dőlésszöge, tehát az IMU által küldött adatok alapján avatkozik be a rendszer. Szintén a 2020-as módosításoknak köszönhető, hogy a HSTC egyes szintjei között kisebb az eltérés, vagyis könnyebben megtalálható a terepre is tökéletes beállítás, mely megszabja, mennyire pöröghet ki a hátsó kerék. Az eszköz természetesen szabadon ki is kapcsolható, ha a vezető nem tart igényt rá.

A HSTC-vel ellentétben az Egykerekezés-gátló (Wheelie Control) teljesen új funkció volt a 2020-as Africa Twin Adventure Sportson. Ezúttal is az IMU adatai alapján, az elektronikus gázmarkolat révén, háromféle érzékenységi szinten lép közbe az elektronika, ha gyorsítás közben elemelkedik a talajról az első kerék. Egyes szinten engedi, hogy lassan egykerékre álljon a motor, de meggátolja a hirtelen gázadásokat, a második szint ennél korábban avatkozik közbe, míg a hármas teljesen kizárja az egykerekezést. Ha a pilóta nem vágyik segédletre, természetesen ez a rendszer is deaktiválható.

Szabad kezet kap a pilóta a különböző üzemmódok személyre szabásában is, a TOUR (túra), az URBAN (városi), a GRAVEL (murva) és az OFF-ROAD álláson belül megváltoztathatja a HSTC és az Egykerekezés-gátló érzékenységét, valamint a DCT Sport üzemmódjának beállításait, s ha ez is kevés lenne, a két USER (felhasználó) menüpontban kedve szerint módosíthatja az egyes részegységek működését.

24YM Africa Twin

A TOUR (túra) választásakor – közepes, azaz kettes szintű motorfék-intenzitás mellett – elérhetővé válik a maximális teljesítmény és bekapcsol a kanyar-ABS.

URBAN (városi) üzemmódban csökken a teljesítmény (2. szint), míg a motorfék mértéke (2. szint) és az ABS működése nem változik.

Ezzel szemben a GRAVEL (murva) a lehető legkisebb teljesítményt (4) és motorféket (3) engedi a hajtott kerékre, a kanyar-ABS továbbra is aktív, azonban már off-road beállítások határozzák meg működését, viszont a hátsó keréken nem lehet kikapcsolni a blokkolásgátlót.

OFF-ROAD üzemmódban a második legalacsonyabb teljesítményszint (3) érhető el a legenyhébb mértékű motorfék (3) mellett, de itt már kikapcsolható a hátsó kerék blokkolásgátlója.

Sokkal nagyobb szabadságot nyújt a két USER (felhasználó) menüpont, ahol tetszés szerint beállíthatóak a vezetéssegítő rendszerek, így például az ABS on- és off-road üzemmódja, a teljesítményleadás (1-4), a motorfék mértéke (1-3), valamint az elektronikus vezérlésű felfüggesztés csillapítása és előfeszítése. USER 1 üzemmódban a teljesítmény és motorfék is 2. szintre állított gyárilag, míg USER 2-ben a maximális teljesítmény (4) mellett a motorfék is a legerősebb, hármas állásba kapcsol.

 

Üzemmód Teljesítmény Motorfék ABS G-kapcsoló HSTC Egykerekezés-gátló
TOUR 1 2 On-road Nem aktív A pilóta állítja be

0-7

A pilóta állítja be

0-3

URBAN 2 2
GRAVEL 4 3 Off-road
OFF-ROAD 3 3 Aktív
USER 1 & 2 1-4 1-3 Mind-kettő Mindkettő

 

3.4 Duplakuplungos automatikus váltó

  • „Könnyed és közvetlen” működés jellemzi a rendszert, rendkívül gyorsak a fel- és visszakapcsolások manuális (MT), valamint automatikus S és D üzemmódban is
  • Zökkenőmentes elindulás, lágyabb fel- és visszakapcsolások alacsony fokozatoknál
  • A három lépcsőben állítható S üzemmódban magasabb fordulatszámon kapcsol fel és vissza a váltó, hogy még élvezetesebbé váljon a tempós motorozás
  • A G-kapcsoló megnyomásával nagymértékben javul a hátsó kerék erőátvitele laza talajon
  • A váltások előkészítésekor azt is figyeli a rendszer, hogy lejtőn vagy emelkedőn halad-e a motor
  • Hála az IMU-nak, az elektronika immáron a dőlésszöget figyelembe véve időzíti a fel- és visszakapcsolásokat

2009-ben, a Honda VFR1200F-ben jelent meg a Honda által fejlesztett, duplakuplungos erőátvitel (DCT), s hatalmas siker lett: ma már több mint 240 000 DCT-vel felszerelt Honda rója Európa és a nagyvilág útjait. Hogy mennyire népszerű a technika, azt remekül mutatja, hogy 2023-ben a vevők 49%-a döntött úgy, hogy DCT erőátvitellel rendeli meg új Africa Twinjét modelljét.

Tovább finomították a DCT váltót is, így a 2024-es CRF1100L Africa Twin tengelykapcsolója még könnyedebbnek érződik az indulásoknál, valamint az első és a második fokozat közötti kapcsolásnál. Mindezt a hidraulikus rendszer módosításával érték el, ami közvetlenebb kuplungvisszajelzéseket is eredményezett.

Magát a rendszert úgy módosították, hogy hamarabb visszaválthasson az elektronika, és még inkább kihasználható legyen a motor jelentős forgatónyomatéka. A DCT az IMU által gyűjtött adatokat is elemzi, s ezek alapján határozza meg a sebességváltások időzítését. Ha például úgy érzi, hogy éppen dől a motor, kicsit finomít a váltóprogramon, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások. Ezt a funkciót szintén tovább tökéletesítették 2024-re.

A DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak az eddig lábbal kapcsolható váltót használó tulajdonosok is. A rendszer két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős.

Az elindulásnál aktív tengely üreges, ezen belül fut a másik tengely, hogy minél kisebb, könnyebb legyen a szerkezet, s mindkettőt különálló elektrohidraulikus rendszer működteti. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.

A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül, végtelenül kifinomultan kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek.

Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad az útra és a kanyarokra összpontosítani.

A pilóta három üzemmód közül választhat. MT állásban – a kormányon elhelyezett gombokkal – maga kapcsolhat a sebességfokozatok között. A takarékos D üzemmód városban és autópályán ideális, míg a három alprogrammal ellátott S állás sportos motorozáshoz passzol. Ilyenkor az ECU magasabb fordulatszámra engedi pörögni az erőforrást a felkapcsolások előtt, és hamarabb visszakapcsol fékezésnél, hogy a lehető legnagyobb motorfék segítse a vezetőt.

Amennyiben a pilóta szeretne beavatkozni az automatika működésébe, a kormányon elhelyezett gombokkal – D és S állásban is – bármikor szabadon megteheti. Ha már nem kapcsol kézzel, a gázállást, a sebességet és az aktuális váltófokozatot egyaránt figyelő rendszer idővel visszatér automatikus üzemmódba.

Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, amelyet az érintőképernyős TFT-műszeregység jobb oldalán elhelyezett, G feliratú gomb megnyomásával aktiválhat a vezető. Ilyenkor a tengelykapcsoló működése közvetlenebbé válik, mivel a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a váltásokkor.

A maximális biztonság és menetkomfort érdekében a DCT hosszirányú dőlésszög-érzékelőt is kapott, azaz mindig a terepviszonyok alapján határozza meg a váltások esedékességét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezérlőelektronika a meredekség függvényében irányítja a DCT működését.

A 2020-as modellfrissítés alkalmával a végsőkig finomították a DCT működését, így már azt is érzékeli, hogy egyenesen halad-e a motor, vagy éppen kanyarodik. A jármű helyzetének pontos meghatározása a váltások optimalizálását is elősegíti, azaz nemcsak lágyabbak a kapcsolások, hanem természetesebbnek is hatnak. A könnyű kezelhetőség érdekében az 1. és 2. fokozat közötti váltásokat különösen kifinomulttá tették a fejlesztők – így simábbak lehetnek az elindulások és lépéstempónál is magabiztosan irányítható a modell.

Stílus és felszereltség

  •  Új, öt lépcsőben állítható légterelő és nagyobb első idom a hatékonyabb időjárás-védelem, valamint a kényelmesebb túrázások érdekében
  • Az Africa Twin ES-hez alapáron jár markolatfűtés és a 12 voltos töltőaljzat
  • Terepezéshez ideális, kompakt stílus keskeny nyereggel és magas kormánnyal
  • Érintőképernyős, 6,5”-os képátlójú Multiinformációs Kijelző (Multi Information Display, MID)
  • Az Apple CarPlay®-nek és az Android Auto®-nak köszönhetően a Multiinformációs Kijelzőn keresztül is használhatóak az okostelefonok
  • Alapfelszereltség a LED nappali menetfény, a sebességrögzítő és a Bluetooth®-kapcsolatra képes műszeregység

Agresszív és kompakt. E két szó jellemzi legjobban az CRF1100L Africa Twin terepralis stílusban fogant idomzatát. Hogy miért? Nos, hogy még átütőbb teljesítményt nyújtson terepen. Az első idomot és a hátsó ülést is átdolgozták, hogy még jobb és jellegzetesebb legyen 2024-re. Plusz öt lépcsőben állítható túraplexivel szerelték fel, ami komfortosabbá teszi az ingázást, és persze a hosszabb utakat is. Mindemellett a CRF1100L Africa Twin ES-hez alapáron jár markolatfűtés és a 12 voltos töltőaljzat. Akárcsak az új nagy teljesítményű és kompakt lítiumion-akkumulátor, ami hozzájárul a tömegközpontosításhoz.

A nyeregmagasság továbbra is 850 és 870 mm között állítható, így ülve és állva egyaránt kényelmesebb és biztonságosabb vezetni az AT-t. A segédváz és az azt körülölelő idom rendkívül karcsú, a keskeny ülés pedig gondosan tervezett formájú, ezáltal könnyebben mozoghat előre-hátra a motoros és az alacsonyabb vezetők is magabiztosan talajt érnek a nyeregből. A kényelmes, kompromisszummentes túrák érdekében az alumínium csomagtartó konzol immáron az alapfelszereltség része.

Fontos részlet, hogy éjszaka is magabiztos haladást ígér az új Africa Twin, elvégre kettős LED-fényszórója kifejezetten magasan helyezkedik el, remekül bevilágítja az utat, ráadásul a fényviszonyokhoz automatikusan alkalmazkodó nappali menetfénnyel egészítették ki. Ez a páros könnyebben észrevehetővé teszi a motorost és nagyobb biztonságot nyújt változatos látási viszonyok között. A LED-világítás alapáron jár a leendő tulajdonosoknak, akárcsak a gyári kézvédő.

Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a 6,5”-os, színes Multiinformációs Kijelző (MID), mivel kesztyűben is remekül kezelhető érintőképernyőn tűnnek fel a különböző értékek és beállítási lehetőségek, sőt a kezelőfelület szabadon „átrendezhető”, ha esetleg valakinek nem esne kézre a gyári beállítás.

További előnye, hogy a Bluetooth®-kapcsolat révén kifejezetten egyszerűvé vált sisakban hívásokat indítani és fogadni, s a telefon kezelése is rendkívül könnyű, hiszen a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval szabadon barangolhatunk az iOS és Android operációs rendszerrel futó készülékek menüjében az Apple CarPlay® és Android Auto® funkciónak köszönhetően. Természetesen beépített navigációs eszközként is használható a műszeregység, sőt még USB-kimenetet is találunk rajta, hogy menet közben tölthessük a kijelzővel összekapcsolt telefont.

Miként az elődön is láthattuk, az irányjelzők egyben vészjelzők is. Ha 50 km/h sebesség felett vészfékez a vezető, automatikusan bekapcsolnak, késlekedés nélkül figyelmeztetve a többi közlekedőt. Az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal) kikapcsolásával nem kell törődnie a pilótának, tekintve, hogy a rendszer folyamatosan figyeli az első és hátsó kerék forgási sebessége közötti különbséget, így önműködően kikapcsol a rendszer, ha a jármű egyenletes sebességgel halad. Ez a hasznos kiegészítő az alapfelszereltség része, méghozzá a hosszú, autópályás szakaszok legyűrését megkönnyítő sebességrögzítővel együtt. (Az automatikus törlés funkció kikapcsolható a MID használatával.)

A 18,8 literes üzemanyagtartály hatótávolsága több mint 380 km a 4,9 l/100 km (manuális váltó) és 4,8 l/100 km DCT (WMTC üzemmód) üzemanyag-fogyasztásnak köszönhetően.

Kiegészítők

  • Honda Eredeti Kiegészítők széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, melyek formailag és műszakilag is tökéletesen illeszkednek az Africa Twinhez
  • A tartozékok egyenként és csomagban is megvásárolhatók
  • A Rally, Adventure, Urban és Travel csomagban szereplő, praktikumot és használati értéket fokozó tartozékok megkönnyítik, valamint élvezetesebbé és biztonságosabbá teszik a túrázást

Az Africa Twinhez rengeteg kiváló minőségű Honda Eredeti Kiegészítőt kínál a gyártó, amelyek külön-külön és csomagban egyaránt megrendelhetőek, a vásárló tehát szabadon eldöntheti, hogy miként fokozza az Africa Twin nyújtotta élményt. A Honda kínálata évről évre növekszik, és – kategóriától függetlenül – minden egyes termék fejlesztésénél az vezérli a mérnököket, hogy olyan eszköz szülessen, ami valóban boldoggá és elégedetté teszi a felhasználót

Az Africa Twin testre szabása roppant egyszerű, hiszen igényeiknek és céljaiknak megfelelően négy csomag közül választhatnak a vásárlók. Ezekben minden megtalálható, ami a gondtalan, élvezetes és biztonságos motorozáshoz szükséges, legyen szó hétköznapi használatról, hétvégi kirándulásokról vagy kontinenseket átszelő túrákról.

Rally csomag

Arra törekedve állították össze, hogy fokozza a modell terepképességét és menetteljesítményét. A széles Rally lábtartók segítik az irányítást, a bukócső pedig minimalizálja a sérülésének kockázatát. A hagyományos sebességváltóval felszerelt Africa Twinhez gyorsváltó jár, sőt a DCT kivitel esetében – lábbal kapcsolást lehetővé tévő – váltókar is szerepel az összeállításban. A színben passzoló kézvédő hatékonyan oltalmaz az időjárás viszontagságaitól, míg a kerékmatrica-szett pedig tovább emeli az exkluzivitást.

Adventure csomag

Készen áll a hosszú távú útra? Az új, első-oldalsó bukócsövek hatékonyan védik a motort, különösképpen, hogy 25 mm átmérőjű, rozsdamentes, korróziógátló bevonattal ellátott acélcsőből készülnek. Ezekkel magasabban rögzíthető a ködlámp, így a látási viszonyok is jobbak lehetnek rossz időben. A 4,5 literes, könnyen kezelhető tanktáska rengeteg holmit elnyel, a tankvédő elemek pedig megvédik a fényezést a térd okozta estleges kopástól.

Urban csomag

Két változatot kínál a Honda: műanyag vagy alumínium. A műanyag esetében készült, áttervezett, csíkokkal feltűnőbbé tett, 58 literes, két bukósisak befogadására alkalmas túradoboz adja az alapot, amit háttámlával és belső táskával egészítettek ki a tervezők, akárcsak a 42 literes, alumíniumból készülő változatot. Az Urban csomag markolatfűtést és elektromos töltőaljzatot is magában foglal (ezek az Africa Twin ES-nél szériatartozékok), továbbá – a lánc és a kerék karbantartását megkönnyítő – középállvány is szerves része.

Travel csomag

Az Urban csomaghoz hasonlóan a Travel csomag is elérhető műanyag és alumínium változatban. A 40 literes bal és 30 literes jobb oldali műanyag doboz egyaránt megkapta az új, látványos díszcsíkokat, és természetesen belső táskák is járnak hozzájuk. Ez utóbbi természetesen a 37 és 33 literes (bal és jobb) alumínium dobozokról is elmondható.

Az újratervezett felső légterelők a kar és a váll fölé irányítják a menetszelet, míg az alsók lábat védelmezik. Mindezt nagy, kényelmet jelentősen fokozó Comfort hátsó lábtartókkal fejelték meg, így semmi sem hiányzik a tökéletes túrákhoz.

Ülés opciók

A Comfort ülés felülete 8%-kal nagyobb az alapkivitelénél, nem mellesleg 15 mm-rel vastagabb, optimalizált sűrűségű poliuretánhab párnával készül, hogy az igazán hosszú utak se legyenek fárasztóak. A Comfort ülés magassága 865/885 mm, és háromféle színösszeállításban kapható: fekete-fekete, piros-fekete és kék-fekete. Az alacsony nyereg alkalmazásával 825/845 mm-re csökken az ülésmagasság.

Persze további tartozékok is kaphatók. Ilyen többek között 38 literes hátsó doboz, a fekete tankvédő párna, valamint a Titanium Silver és Matt Black tónusban megvásárolható Slip-on SC-Project kipufogó is.

Műszaki adatok*

ERŐFORRÁS
Típusa Négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres 270º-ban elékelt főtengellyel és Unicam hengerfejjel
Összlökettérfogat 1084 cm3
Furat x löket 92 mm x 81,5 mm
Sűrítési viszony 10,5:1
Legnagyobb teljesítmény 75 kW (102 LE)/7500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték 112 Nm/5500 f./perc
Zajszint L-urban (városi környezetben): 75,1 dB, L-wot (teljes gázon): 80,1 dB (hagyományos váltóval)
L-urban (városi környezetben): 75,0 dB, L-wot (teljes gázon): 79,9 dB (DCT-vel)
Olajmennyiség MT: 4,8 L

DCT: 5,2 L

ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER
Porlasztás PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége 18,8 liter
Szén-dioxid-kibocsátás 114 g/km
Üzemanyag-fogyasztás** MT: 4,9 L/100 km

DCT: 4,8 L/100 km

ELEKTRONIKAI RENDSZER
Indítás Önindító
Akkumulátor típusa és kapacitása 12 V/6 Ah, Li-ion akkumulátor
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló felépítése MT: Nedves, többtárcsás, spirálrugókkal; alumínium kosár rásegítővel és nyomatékhatárolóval

DCT: Két darab olajfürdős, többtárcsás kuplung spirálrugókkal

Váltó felépítése Hatfokozatú, manuális vagy hatfokozatú DCT
Végáttétel lánc
VÁZ
Motorkonstrukció Acél dupla bölcsőváz
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) 2330 mm x 960 mm x 1485 mm
Tengelytáv 1575 mm
Villaszög 27,5°
Utánfutás 113 mm
Ülésmagasság 850/870 mm (elérhető alacsony és magas, 825, valamint 895 mm-es nyeregmagassággal is)
Szabad hasmagasság 250 mm
Menetkész tömeg MT: 231 kg

DCT: 242 kg

ES MT: 233 kg

ES DCT: 244 kg

Felfüggesztés
Elöl Fordított, betétes rendszerű, 45 mm-es Showa teleszkóp, hidraulikus, tekerős előfeszítés-állítással, valamint szabályozható húzó- és nyomófokozati csillapítással. Összenyomódás: 230 mm.
Hátul Egy tömbből készülő, alumínium lengővilla Pro-Link himbarendszerrel és gáztöltésű Showa központi rugóstaggal. Hidraulikus, csavaros előfeszítés-állítás, szabályozható húzófokozati csillapítás. Kerékmozgási tartomány: 220 mm.

 

CRF1100L Africa Twin ES: Egy tömbből készülő, alumínium lengővilla Pro-Link himbarendszerrel és gáztöltésű Showa központi rugóstaggal. Hidraulikus, távirányítású előfeszítés-állítás, elektronikus szabályozású húzó- és nyomófokozati csillapítás (SHOWA EERATM). Kerékmozgási tartomány: 220 mm.

KEREKEK ÉS ABRONCSOK
Első kerék 21M/C x MT 2,15 méretű, fűzöttküllős kerék alumíniumráffal
Hátsó kerék 18M/C x MT 4,00 méretű, fűzöttküllős kerék alumíniumráffal
Első abroncs mérete 90/90-21M/C 54H (belsős abroncs) Metzeler Karoo Street
Hátsó abroncs mérete 150/70 R18M/C 70H (belsős abroncs) Metzeler Karoo Street
FÉKRENDSZER
Blokkolásgátló típusa Kétcsatornás, IMU-val kiegészített, választható on- és off-road-beállítással
Első fék Két 310 mm-es, hullámos peremű, úszóágyazású tárcsa alumínium csapokkal, radiálisan rögzített, négydugattyús féknyergekkel és szinterbetétekkel
Hátsó fék 256 mm-es, hullámos peremű tárcsa egydugattyús féknyereggel és szinterbetétekkel. Kétcsatornás blokkolásgátló a hátsó keréken kikapcsolható ABS-szel.
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
Műszerek 6,5”-os képátlójú, érintőképernyős Multiinformációs Kijelző
Lopásvédelem Indításgátló és riasztó (utóbbi opcionális)
Fényszóró LED
Hátsó lámpa LED
További jellemzők Nappali menetfény (DRL) Bluetooth®-kapcsolattal rendelkező műszeregyég, Apple Carplay®, Android Auto®, USB-csatlakozó, automatikusan kikapcsoló irányjelző, sebességrögzítő (tempomat), vészvillogó, IMU, HSTC és Egykerekezés-gátló, Gyorsváltó – opcionális, stb

 

*A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.

**Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.

Forrás : Honda

ugrás fel