Összegzés: Az új CRF1100L Africa Twin Adventure Sports fejlettebb és hatékonyabb formában folytatja pályafutását 2024-ben, így még gyorsabban és élvezetesebben szelhetők vele át vele a kontinensek. Hogy minden szempontból tökéletes társ legyen a hosszú túrákon, az alapmodellénél alacsonyabb üléssel, valamint 19”-os első kerékkel és 110/80 R19 méretű első abronccsal szerelik fel. Mindemellett szériafelszereltség az elektronikus szabályozású Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) futómű, ami a hagyományos felfüggesztésénél némiképp rövidebb, 19”-os kerékre optimalizált rugóúton jár. További pozitívum, hogy az 1084 cm3-es erőforrás legnagyobb forgatónyomatéka 7%-kal nőtt. Ráadásként új, modernebb fejidom került a típusra, ami nemcsak erőteljesebbé teszi kisugárzását, hanem az időjárás-védelmet is fokozza. Kis tömegű, karcsú váza rendkívül nyomatékos, 1084 cm3-es erőforrást ölel körbe, melynek erőleadását hattengelyes helyzetérzékelővel (IMU) társított kipörgésgátló (HSTC), kanyar-ABS, Egykerekezés-gátló, valamint Hátsókerék-elemelkedést gátoló rendszer felügyeli. A könnyű és biztonságos motorozás érdekében a duplakuplungos váltóval (DCT) felszerelt kivitelnél a váltó vezérlőegysége a motor dőlésszögét is figyelembe veszi a fel-, illetve visszakapcsoláskor, a pilóta pedig számos menetüzemmód közül választhat – ezt tökéletesítették, így még kifinomultabban működik indulásnál és kis sebességnél. A LED kanyarfényszóró és a nappali menetfény (DRL) az alapfelszereltség része, akárcsak a sebességrögzítő, a markolatfűtés, az USB-aljzat, a 12 V-os csatlakozó és az Android Auto®, illetve Apple CarPlay®alkalmazással, valamint Bluetooth®-kapcsolattal sokoldalúbbá tett 6,5”-os, színes érintőképernyő. Szintén alapáras a dupla LED-fényszóró nappali menetfénnyel és kanyarvilágítási funkcióval. Honda Eredeti Kiegészítők széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, közöttük az Urban, a Rally, a Travel és az Adventure csomag.
Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.
Ennek egyik legfőbb eleme az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható volt az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll – nem csoda, hogy már több mint 85 000 példányban kelt el.
A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a duplakuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (Throttle-by-Wire) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékonyabb időjárás-védelmével, méretesebb üzemanyagtartályával és megnövelt rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.
Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. A CRF1100L Africa Twin* kidolgozásakor egy raligépeket idéző, agresszív megjelenésű, tökéletes terepmotor készítése volt a cél, míg a szintén továbbfejlesztett CRF1100L Africa Twin Adventure Sports inkább sokoldalú túramotor, ami a legdurvább terepen is elboldogul az olyan műszaki csemegéknek köszönhetően, mint például az extraként rendelhető Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés.
A 2022-es modellév legfontosabb újításai közé tartozott, hogy a kifinomultabb működést szavatoló DCT-beállítások révén még simábbak lettek a fel- és visszakapcsolások első és második fokozatnál, továbbá rövidebbre szabták az állítható helyzetű légterelőt, valamint lélegzetelállító, ultramodern „Cracked Terrain” grafikát kaptak az idomok
A 2024-es év a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports modellre nézve is jelentős változásokat hozott. Hatékonyabb futómű-dinamika, új, 19”-os első kerék, nagyobb erő és nyomaték, lágyabb működésű DCT és még erőteljesebb kisugárzás – mind-mind az élvezetes és biztonságos világjárást szolgálja.
Noha az Africa Twin Adventure Sports váza, erőforrása és üléspozíciója gyakorlatilag megegyezik a kifejezetten terepmotorozásra született CRF1100L Africa Twinével, mégis sokoldalúbb – kontinenseket átszelő, aszfaltos túrákon és az erdők-mezők felfedezésében egyaránt eszményi társ.
A Showa EERA™ vezérlőegysége automatikusan szabályozza a csillapítás feszességét. Vezérlőegysége négy gyárilag programozott üzemmódot (SOFT, MID, HARD és OFF-ROAD) – kínál fel, így minden típusú helyzetben ideális a működése, különösképpen, hogy hátsó rugó előfeszítése menet közben is állítható. Ráadásként FELHASZNÁLÓI üzemmód is választható, ennél a pilóta maga szabályozhatja a futómű karakterét.
A 2024-es módosítások közül kétségtelenül a 21”-os helyett bevezetett, 19”-os kerék és a korábbinál (90/90 R21) szélesebb, 110/80 R19 méretű abroncs az egyik legfontosabb, hiszen a nagyobb tapadás és a pontosabb visszajelzés még stabilabb úttartást és kényelmesebb gurulásokat garantál, főként teljes súlyterhelésnél. Átformálták a nyeregpárnát is, hogy még komfortosabb legyen, és kissé alacsonyabbra (835/855 mm) engedték az ülőlapot. Visszafogták a rugóutat is (210/200 mm-re), hogy könnyebb legyen közúton kezelni a motort és az alacsonyabb pilóták lába is leérjen.
Hála az átdolgozott szívó- és kipufogóoldalnak, valamint a hatékonyabbá tett égési folyamatnak, a soros, kéthengeres, 1084 cm3-es kéthengeres az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is erősebbé vált 2024-re. Csúcsteljesítménye maradt 102 LE (75 kW/7500 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka viszont 112 Nm-re nőtt (+7%, 5500 f./perc-nél), tehát még vehemensebben gyorsít, különösképp utassal, csomagokkal megpakolva.
Az Africa Twin Adventure Sports üzemanyagtartálya 24,8 literes, így gond nélkül nekivághatunk hosszabb túrának. Hogy még kényelmesebb legyen, új, jobb időjárás-védelmet nyújtó fejidomot és 5 lépcsőben állítható szélvédőt kapott, a csomagok pedig alumínium dobozokban helyezhetőek el. Mindemellett szériatartozék a markolatfűtés és a 12 voltos csatlakozóaljzat, továbbá fontos újdonság, hogy jövőre tömlő nélküli abroncsokkal érkezik a szalonokba.
A hétfokozatú kipörgésgátló (HSTC), az off-road üzemmódot is felkínáló kanyar-ABS, az első (Wheelie Control), a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszer (Rear Lift Control) és a DCT a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) adatai alapján működik. A DCT-t tökéletesítették, így még kifinomultabb indulásnál és kis sebességnél. Szintén a motor könnyed és biztonságos vezetését szolgálja a négy előre programozott menetüzemmód (URBAN, TOUR, GRAVEL ÉS OFF-ROAD).
Hogy a vezető minden helyzetben tökéletesen uralhassa a gépet, magas kormányt és karcsú, szabad mozgást engedő nyerget szereltek a modellre. Jelentősen fokozza a biztonságot a LED nappali menetfénnyel (DRL) kiegészített, háromfázisú kanyarfényszóró is, hiszen – az IMU adataira támaszkodva – mindig a pillanatnyi dőlésszögnek megfelelően világítja be a motor előtti ívet, ezáltal számottevően javítja a látási viszonyokat. Csakúgy, mint a korábbi modellen, a sebességtartó automatika (tempomat) és a fűthető markolat is szériatartozék. Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a Bluetooth®-kapcsolatra képes, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, különösképpen, hogy Apple CarPlay®– és Android Auto®-kompatibilis operációs rendszer fut rajta.
A 2024-as CRF1100L Africa Twin Adventure Sportsot az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók. Mindegyiket nagy és merész logó teszi látványosabbá.
Matt Ballistic Black Metallic (metálfekete)
Pearl Glare White (gyöngyházfehér, háromszínű)
Váz
- Elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futómű – az alapfelszereltség része
- Új 19”-os első kerék és 110/80 R19 méretű abroncs a jobb úttartás érdekében
- Könnyű váz csavarozott alumínium segédvázzal és karcsú, merev, CRF450R-stílusú lengővillával, ami fokozza a hajtott kerék tapadását és több visszajelzést garantál
- Hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU), kanyar-ABS (terepbeállítással)
A 2024-es modellév újdonsága, hogy az, elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futómű jövőre az alapfelszereltség része lesz.
Az optimális beállításhoz szükséges adatokat három forrásból gyűjti. A motor sebességéről az ECU, a dőlésszögről és a magasságról az IMU (pozícióérzékelő), a villa helyzetéről az összenyomódás-érzékelő „tájékoztatja” a rendszert. A Futómű-szabályozó Egység rendkívül gyorsan reagál az útviszonyok változására, az áthangoláshoz mindössze 0,015 másodpercre van szüksége.
Rugalmasságának köszönhetően úgy programozható, hogy a felfüggesztés viselkedése a jármű sebességéhez igazodjon (pl. nagy sebességnél feszesebb legyen). Ráadásul képes felismerni a különleges helyzeteket, így például felkészülhet rá, ha ugratásból érkezik vissza a talajra a motor, vagy csökkenheti az első villa összenyomódását erős fékezésnél.
Hála az érintőképernyőnek, a Showa EERA™ működése roppant könnyen szabályozható. A vezető eldöntheti, hogy kis sebességgel, nagy kényelemben vagy nagy tempóval, keményebb hangolással szeretne-e a motorozni, és természetesen terepes paramétereket is választhat.
Öt menetüzemmód áll rendelkezésére:
MID: Középállás a puha és a kemény között, ami könnyű kezelhetőséget garantál a legtöbb helyzetben. Ha Urban menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
HARD: Stabil és feszes beállítás villámgyors visszajelzésekkel és közvetlen viselkedéssel. Kétszemélyes túrákon, sok csomaggal is ideális. Ha Tour menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
SOFT: A legkevésbé feszes beállítás. Azt szolgálja, hogy igazán rossz utakon is maximális legyen a menetkomfort és a menetbiztonság. Ha Gravel menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
OFF-ROAD: A rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, annál feszesebb a hátsó felfüggesztés. Ha Off-road menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.
Ezeket a programokat a menetüzemmódnak megfelelően, önműködően választja ki a rendszer, kivéve, ha a USER beállítás mellett dönt a pilóta, ilyenkor ugyanis maga szabályozhatja – 24 lépésben – az első és a hátsó rugó előfeszítését.
Az új, 19”-os első keréken a korábbi 90/90 R21-es helyett 110/80 R19 méretű abroncs feszül, ami a tapadásra, a menetkomfortra és az úttartásra egyaránt jó hatással van, függetlenül attól, hogy egyedül vagy párban túrázik a tulajdonos. A hátsó köpeny mérete: 150/70 R18. A rugóutat elöl és hátul is mérsékelték a könnyebb kezelhetőség érdekében. Igazodván az új kerék-, illetve abroncsmérethez, elöl 230-ról 210 mm-re, hátul 220-ról 200 mm-re csökkent a mozgástartomány. Ezzel a tömegközéppont is alacsonyabbra került, így a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports még egyszerűbben terelgethető kis tempónál, és a vezető lába is könnyebben leér. A modell acél, ipszlonbölcső-váza aprólékos tervezés eredménye, így tökéletes egyensúlyt teremt a merevség és az elvárt rugalmaság között. Ez jobb terepes és aszfaltos menetteljesítményekkel ruházza fel a típust, és a kezelhetőséget is javítja.
A szabad hasmagasság 220 mm (30 mm-rel kisebb az alapmodellénél), és beszédes a többi adat is: a tengelytáv 1570 mm, a villaszög 27,5°, az utánfutás pedig 106 mm. (Elődmodell: 1574 mm, 27,5° és 113 mm). Mindehhez 242 kg-os tömeg társul, és a DCT-kivitel is csak 253 kg.
A könnyű, alumínium lengőkar, mely a CRF450R alapján készült, maximalizálja a hátsó kerék tapadását és a vezethetőséget. A lengőkar befogatási pontjához kereken 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról.
A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak és persze EERA™ felfüggesztésnek is a szerves része. Figyeli a dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt, valamint az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható.
Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik.
A 19”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, küllős kerekekre 110/80 R19M/C 59V és 150/70 R18M/C 70H méretű, tömlő nélküli abroncsokat szerelnek, ami igencsak megkönnyíti a javítást defekt esetén. Közúti mintázatú gyári abroncsként Metzler Karoo Street 90/90-21M/C 54H és 150/70-19-R18M/C 70H választható, de Michelin Anakee Wild 90/90-21M/C 54R TL és 150/70-18M/C 70R TL bütykös gumi is feltehető.
Erőforrás
- Az 1084 cm3-es, soros, kéthengeres erőforrás 7%-kal nagyobb, 112 Nm-es maximális forgatónyomatékot ad le, így az Africa Twin Adventure Sports még erősebb az alsó és a középső fordulatszám-tartományban
- A sűrítési viszonyt 10,5:1-re emelték, nem mellesleg áthangolták az ECU-t és a szelepvezérlést, továbbá optimalizálták a szívó- és a kipufogóoldalt
- Nyolcszelepes, Unicam hengerfej és félszáraz olajteknő
Az 1084 cm3-es, nyolcszelepes, soros, kéthengeres erőforrás teljesítménye maradt 102 LE (75 kW/7500 f./perc), ugyanakkor legnagyobb forgatónyomatéka 105-ről (5500 f./perc) 112 Nm-re (+7%, 5500 f./percnél 6250 f./perc helyett) nőtt. A furat és a löket nem változott, tehát továbbra is 92, illetve 81,5 milliméter, a sűrítési viszony ellenben 10,1:1-ről 10,5:1-re emelkedett. Jelentős eltérés az elődhöz viszonyítva, hogy az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is sokkal erősebb, illetve nyomatékosabb lett a modell.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – Teljesítmény- és forgatónyomaték-összehasonlítás
A levegőszűrőház légbeömlőcsövének átmérője 29-ről 35 mm-re hízott, a két belső szívótölcsér pedig 65 mm-rel lett hosszabb. A méretes, 46 mm átmérőjű fojtószelepház, valamint a gondosan meghatározott furat-, illetve hengereltolás a lehető legkifinomultabb levegőbeáramlást szolgálja. Szintén a tökéletes égést szem előtt tartva határozták meg a motorvezérlő elektronika (ECU) karakterét, valamint azt is, hogy az üzemanyag-befecskendező fejek milyen szögben álljanak a dupla gyertyás hengerekben.
A szelepnyitásáról a CRF450R krosszmotorból érkező, SOHC Unicam vezérlés gondoskodik, melynek alacsonyra helyezett, öntött vezérműtengelye szintén közrejátszik abban, hogy ilyen kompakt az Africa Twin hengerfeje. A szívószelepek átmérője 10,1 mm, a kipufogószelepeké pedig 9,3 mm. Az elődhöz hasonlóan az új modell is 270º-os főtengely-elékelésű, ebből fakad az Africa Twinre jellemző, összetéveszthetetlen motorhang.
A forgattyúház vízszintesen osztott, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, ezáltal még kisebbé vált a hajtómű. Ilyen tekintetben nincs különbség a hagyományos és DCT-erőátvitelű modellek között, azaz mindkettő azonos felépítésű, és közös pont, hogy a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyú is a kiegyensúlyozó tengelyről kapja a hajtást.
A félszáraz olajteknőnek köszönhetően lényegesen csökkent az erőforrás mérete, ami a szabad hasmagasság növekedését vonta maga után. Az olajszivattyú magában a teknőben kapott helyet, ezáltal nincs szükség bonyolult csőhálózatra a kenési rendszerben. A másodlagos rezgéseket a dugattyúk ellentétes irányú mozgása hivatott kioltani, míg az elsődleges – tehetetlenségi erők és kapcsolódások keltette – vibrációkat két kiegyensúlyozó tengely csillapítja.
Az alumínium kuplungkosár és nyomólap segédbütykökkel könnyíti meg a felkapcsolásokat, valamint csúszóbütykökkel a visszaváltásokat, ráadásul a 2020-as modellnél már kisebb lett a kuplung átmérője és lágyabb rugókat kapott, így sokkal kisebb erő kellett a kuplungkar behúzásához. A kis tömegű, hatfokozatú, lábbal kapcsolható váltó tengelye azonos a CRF450R-nél alkalmazottal, és alumínium segédbütykökkel felszerelt, nyomatékhatárolós tengelykapcsolót kapott. Gyorsváltó extraként rendelhető a modellhez.
A kipufogódob belső felépítésén ugyancsak változtattak, hogy passzoljon a szívóoldalhoz, kifinomultabb legyen a motor járáskultúrája, valamint, hogy nagyobb legyen a teljesítmény, hatékonyabb a működés és szebb az alsó fordulatszám-tartományban hallható, pulzáló kipufogóhang. Apropó kipufogóhang! A 2024-es CRF1100L Africa Twin Adventure Sports a felső tartományban is szebben, mélyebb hangon muzsikál, így mindig öröm hallgatni.
Motor- és futóművezérlő elektronika
- Az IMU-alapú kipörgésgátló (HSTC) beavatkozásának mértéke elsősorban terepes körülményekhez igazodik
- Három lépcsőben állítható a – szintén IMU-alapú – Egykerekezés-gátló
- Négy menetüzemmód: TOUR, URBAN, GRAVEL és OFF-ROAD
- Két USER üzemmód, hogy a vezető magára szabhassa a motor viselkedését
Az Africa Twin Adventure Sports elektronikai rendszerének két legfontosabb eleme kétségtelenül az Elektronikus gázmarkolat (TBW) és a hattengelyes inerciaérzékelő (IMU). A vezető négy különböző teljesítményszint közül választhat, a motorfék mértékét pedig három lépcsőben szabályozhatja. A HSTC továbbra is hétféle érzékenységi szintet kínál fel, s mindig a kerekek forgási sebessége, valamint a motor hosszanti és oldalirányú dőlésszöge, tehát az IMU által küldött adatok alapján avatkozik be. A HSTC egyes szintjei között kicsi az eltérés, vagyis könnyebben megtalálható a terepre is tökéletes beállítás, mely megszabja, mennyire pöröghet ki a hátsó kerék, arról nem beszélve, hogy a segédlet igény esetén szabadon kikapcsolható.
Az Africa Twin Adventure Sports felszereltségi listáján az Egykerekezés-gátló (Wheelie Control) is szerepel. Ezúttal is az IMU adatainak megfelelően, az elektronikus gázmarkolat helyzetét figyelembe véve lép közbe a – három lépcsőben állítható – elektronika, ha az első kerék gyorsítás közben elemelkedik a talajtól. Egyes szinten engedi, hogy lassan egykerékre álljon a motor, de meggátolja a hirtelen gázadásokat, a második szint ennél korábban avatkozik közbe, míg a hármas teljesen kizárja az egykerekezést. Ha a pilóta nem vágyik segédletre, természetesen ez a rendszer is deaktiválható.
Szabadkezet kap a vezető a különböző üzemmódok személyre szabásában is, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy a TOUR, az URBAN, a GRAVEL és az OFF-ROAD állásban is megváltoztathatja a HSTC (1-7. fokozat, kikapcsolható) és az Egykerekezés-gátló (1-3. szint, kikapcsolható) érzékenységét, valamint a DCT Sport üzemmódjának (1-3. szint) beállításait.
A TOUR (túra) választásakor – közepes, azaz kettesszintű motorfék-intenzitás mellett – elérhetővé válik a maximális teljesítmény (1. szint) és bekapcsol a kanyar-ABS.
URBAN (városi) üzemmódban csökken a teljesítmény (2. szint), míg a motorfék mértéke (2. szint) és a kanyar-ABS működése nem változik.
Ezzel szemben a GRAVEL (murva) a lehető legkisebb teljesítményt (4) és motorféket (3) engedi a hajtott kerékre, a kanyar-ABS továbbra is aktív, de már off-road beállítások határozzák meg működését. A hátsó keréknél nem kikapcsolható a blokkolásgátló.
OFF-ROAD üzemmódban a második legalacsonyabb teljesítményszint (3) érhető el a legenyhébb mértékű motorfék (3) mellett, és terepüzemmódban működik a kanyar-ABS. Ebben az állásban kikapcsolható a hátsó kerék blokkolásgátlója.
Sokkal nagyobb szabadságot nyújt a 2 USER (felhasználó) menüpont, ahol tetszés szerint beállíthatóak a vezetéssegítő rendszerek, így például az ABS on- és off-road üzemmódja, a teljesítményleadás (1-4. szint), a motorfék mértéke (1-3. szint), valamint az elektronikus vezérlésű felfüggesztés csillapítása és előfeszítése. USER 1 üzemmódban a teljesítmény és motorfék is 2. szintre állított gyárilag, míg USER 2-ben a maximális teljesítmény (4) mellett a motorfék is a legerősebb, hármas állásba kapcsol.
Vezetési üzemmódok:
Üzemmód | Teljesítmény | Motorfék | ABS | G-kapcsoló | HSTC | Egykerekezés-gátló |
TOUR | 1 | 2 | On-road | Nem aktív | A pilóta állítja be
0-7 |
A pilóta állítja be
0-3 |
URBAN | 2 | 2 | ||||
GRAVEL | 4 | 3 | Off-road | |||
OFF-ROAD | 3 | 3 | Aktív | |||
USER 1 & 2 | 1-4 | 1-3 | Mind-kettő | Mindkettő |
3.4 Duplakuplungos automatikus váltó
- „Könnyed és közvetlen” működés jellemzi a rendszert, rendkívül gyorsak a fel- és visszakapcsolások manuális (MT), valamint S és D (AT) üzemmódban is
- Még kifinomultabban működik indulásnál és kis sebességnél
- A három lépcsőben állítható S üzemmódban magasabb fordulatszámon kapcsol fel és vissza a váltó, így agresszívabb stílusban motorozhat a pilóta
- A G feliratú kapcsoló fokozza a tapadást terepen
- A váltások előkészítésekor azt is figyeli a rendszer, hogy lejtőn vagy emelkedőn halad-e a motor
- Az IMU-alapú elektronika a dőlésszöget figyelembe véve időzíti a fel- és visszakapcsolásokat
A duplakuplungos erőátvitel 2009-ben, a Honda VFR1200F-ben mutatkozott be, s azonnal közönségkedvenccé vált: ma már több mint 240 000 DCT-vel felszerelt Honda rója Európa és a nagyvilág útjait. Hogy mennyire népszerű a technika, remekül mutatja, hogy 2023-ban a vevők 71%-a döntött úgy, hogy DCT erőátvitellel rendeli meg új Africa Twin Adventure Sports motorját.
Tovább finomították a DCT váltót is, így a 2024-es modellváltozat tengelykapcsolója még könnyedebbnek érződik az indulásoknál, valamint az első és a második fokozat közötti kapcsolásnál. Mindezt a hidraulikus rendszer módosításával érték el, ami közvetlenebb kuplungvisszajelzéseket is eredményezett.
Magát a rendszert úgy módosították, hogy hamarabb visszaválthasson az elektronika és még inkább kihasználható legyen a motor jelentős forgatónyomatéka. A DCT az IMU által gyűjtött adatokat is elemzi, s ezek alapján határozza meg a sebességváltások időzítését. Ha például úgy érzi, hogy éppen dől a motor, kicsit finomít a váltóprogramon, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások. Ezt a funkciót szintén tovább tökéletesítették 2024-re.
A DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak a tulajdonosok. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut az utóbbi tengelye, hogy minél kisebb legyen a szerkezet.
Az erőátvitel másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. Ez azt jelenti, hogy a váltások előtt a következő fokozatot mindig „előkészíti” a rendszer, és az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló.
Ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások. A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek esetében.
Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem válthat félre és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad az útra és a kanyarokra összpontosítani.
A pilóta három üzemmód közül választhat. MT állásban – a kormányon elhelyezett gombokkal – maga kapcsolhat a sebességfokozatok között. A takarékos D üzemmód városban és autópályán ideális, míg a három alprogrammal ellátott S állás sportos motorozáshoz passzol. Ilyenkor az ECU kissé magasabb fordulatszámra engedi pörögni az erőforrást a felkapcsolások előtt, és hamarabb visszavált fékezésnél, hogy a lehető legnagyobb motorfék segítse a vezetőt.
Amennyiben a pilóta szeretne beavatkozni az automatika működésébe, a kormányon elhelyezett gombokkal – D és S állásban is – bármikor szabadon megteheti. Amennyiben már nem kapcsol kézzel, a gázállást, a sebességet és az aktuális váltófokozatot egyaránt figyelő rendszer idővel visszatér automatikus üzemmódba.
Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, amelyet az érintőképernyős TFT-műszeregység jobb oldalán elhelyezett, G feliratú gomb megnyomásával aktiválhat a vezető. Ilyenkor a tengelykapcsoló működése közvetlenebbé válik, ugyanis a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a váltásokkor.
A maximális biztonság és menetkomfort érdekében a DCT hosszirányú dőlésszög-érzékelőt is kapott, azaz mindig a terepviszonyok alapján határozza meg váltások esedékességét.
Az Africa Twin Adventure Sports DCT-je kanyarérzékelésre is képes, pontosabban az IMU értékei alapján, az oldalirányú dőlést figyelembe véve dönt a sebességváltások időzítéséről, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások. A DCT ultraprecíz hangolásának köszönhetően hihetetlenül simábbak a váltások egyes és kettes fokozatban, valamint könnyebb irányítani a motort elinduláskor és lassú araszolás közben.
Stílus és felszereltség
- Az új fejidom még erőteljesebb kisugárzást szavatol és fokozza a szélvédelmet
- Állítható magasságú légterelő
- 24,8 literes üzemanyagtartály, alumínium betétek az idomzaton, csomagtartó konzol és haspáncél
- Nappali menetfény (DRL) Kanyarvilágítás funkcióval
- Alapfelszerelés a sebességrögzítő, a fűthető markolat és a 12 V-os aljzat
- 6,5”-os, érintőképernyős TFT (Multiinformációs Kijelző – MID)
- Az Apple CarPlay®-nek és az Android Auto®-nak köszönhetően a Multiinformációs Kijelzőn keresztül is használhatóak az okostelefonok
A 2024-es Africa Twin Adventure Sportsot kifejezetten hosszú utazásokra tervezték. Erről tanúskodik az új, megnövelt méretű, kiváló szél- és időjárás-védelmet nyújtó fejidom, mely az aerodinamikai hatékonyságot is fokozza. Ezt öt lépcsőben állítható túraplexivel szerelték fel, ami nem zavarja a tájékozódást, mindazonáltal remekül óv az időjárás elemeitől.
Hogy a hosszú távok is komfortosan teljenek, a nyereg 15 mm-rel vastagabb, optimalizált sűrűségű, poliuretánból gyártott szivacsot kapott. Ez 8%-kal nagyobb ülőfelülettel járul hozzá a menetkomforthoz, egyszersmind a pilóta fáradtságának csökkentéséhez a nagy túrákon. Az ülés magassága 835 vagy 855 mm lehet, az átállításhoz pedig nincs szükség szerszámra. Tartozékként 795/815 mm-es, alacsony nyereg is elérhető.
Ilyenkor különösen nagy előny, hogy a farrész és a nyereg is rendkívül karcsú, azaz semmi nem akadályozza a vezetőt az előre-hátra mozgásban. Szintén a karcsú nyeregnek köszönhető, hogy a rövid terpeszívhossz, melynek révén az alacsonyabb motorosok lába is könnyedén eléri a talajt. Hála a 24,8 literes üzemanyagtartálynak és az alacsony üzemanyag-fogyasztásnak (MT: 4,9 l/100 km, DCT: 4,8 l/100 km; WMTC szabvány szerint) az Adventure Sports 500 km feletti hatótávval büszkélkedhet.
Valódi kalandmotorhoz méltóan a masszív haspáncél, a nagyméretű kézvédő és az alumínium csomagtartó is alapáras, és nem jelent többletköltséget a magasan rögzített, kettős LED-fényszóró sem, melyet a fényviszonyokhoz automatikusan alkalmazkodó, ugyancsak LED nappali menetfénnyel egészített ki a Honda. Emellett IMU-szabályozású, háromfázisú Kanyarvilágítás csökkenti a balesetek kockázatát, mindig a pillanatnyi sebességnek és dőlésszögnek megfelelően bevilágítva az Africa Twin Adventure Sports előtti területet.
A 6,5”-os, színes, kesztyűben is kezelhető Multiinformációs Kijelző (MID) nemcsak a menetadatokat jelzi ki, hanem a különféle paraméterek, üzemmódok beállítására is lehetőséget ad. A kezelőfelület természetesen szabadon „átrendezhető”, ha esetleg valakinek nem esne kézre a gyári beállítás.
A szokásos funkciókon túl az Apple CarPlay® és az Android Auto® is elérhető, így okostelefon is összekapcsolható a MID-vel. Természetesen navigációs eszközként és a sisakkommunikáció vezérlőegységeként (pl. hívásindításra és fogadásra) is használható a Bluetooth-kompatibilis műszeregység, sőt USB-kimenetet is találni rajta, így menet közben tölthető a kijelzővel összekapcsolt készülék. A Bluetooth®-kapcsolat kezelése is rendkívül könnyű, ugyanis a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval szabadon beállítható, illetve vezérelhető a rendszer.
Miként az elődön is láthattuk, az irányjelzők egyben vészjelzők is, azaz az Africa Twin Adventure Sports is megkapta az Automatikus Vészvillogót (Emergency Stop Signal, ESS). Ha 50 km/órás sebesség felett vészfékez a vezető, automatikusan bekapcsolnak, késlekedés nélkül figyelmeztetve a többi közlekedőt. Az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal) kikapcsolásával nem kell törődnie a pilótának, tekintve, hogy a rendszer folyamatosan figyeli az első és hátsó kerék forgási sebessége közötti különbséget, így önműködően deaktiválja magát a rendszer, ha a jármű egyenletes sebességgel halad. Ha a vezető azt szeretné, hogy folyamatosan működjön a vészvillogó, a műszeregységen keresztül beállíthatja, hogy egyenletes haladás közben se kapcsoljon ki négy irányjelző. Ez a hasznos kiegészítő az alapáras felszereltség része, akárcsak a hosszú, autópályás szakaszok legyűrését megkönnyítő sebességrögzítő.
Szintén újdonság a nagy kapacitású, ámde kis tömegű és méretű, lítiumion-akkumulátor, ami hozzájárul a tömeg-középpontosításhoz.
Kiegészítők
- Honda Eredeti Kiegészítők széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, melyek formailag és műszakilag is tökéletesen illeszkednek az Africa Twinhez
- A tartozékok egyenként és csomagban is megvásárolhatók
- A Rally, Adventure, Urban és Travel csomagban szereplő, praktikumot és használati értéket fokozó tartozékok megkönnyítik, valamint élvezetesebbé és biztonságosabbá teszik a túrázást
Az Africa Twinhez rengeteg kiváló minőségű Honda Eredeti Kiegészítőt kínál a gyártó, amelyek külön-külön és csomagban egyaránt megrendelhetőek, a vásárló tehát szabadon eldöntheti, hogy miként fokozza az Africa Twin nyújtotta élményt. A Honda kínálata évről évre növekszik, és – kategóriától függetlenül – minden egyes termék fejlesztésénél az vezérli a mérnököket, hogy olyan eszköz szülessen, ami valóban boldoggá és elégedetté teszi a felhasználót
Az Africa Twin testre szabása roppant egyszerű, hiszen igényeiknek és céljaiknak megfelelően négy csomag közül választhatnak a vásárlók. Ezekben minden megtalálható, ami a gondtalan, élvezetes és biztonságos motorozáshoz szükséges, legyen szó hétköznapi használatról, hétvégi kirándulásokról vagy kontinenseket átszelő túrákról.
Rally csomag
Arra törekedve állították össze, hogy fokozza a modell terepképességét és menetteljesítményét. A széles Rally lábtartók segítik az irányítást, a bukócső pedig minimalizálja a sérülésének kockázatát. A hagyományos sebességváltóval felszerelt Africa Twinhez gyorsváltó jár, sőt a DCT kivitel esetében – lábbal kapcsolást lehetővé tévő – váltókar is szerepel az összeállításban. A színben passzoló kézvédő hatékonyan oltalmaz az időjárás viszontagságaitól, míg a kerékmatrica-szett pedig tovább emeli az exkluzivitást.
Adventure csomag
Készen áll a hosszú távú útra? Az új, első-oldalsó bukócsövek hatékonyan védik a motort, különösképpen, hogy 25 mm átmérőjű, rozsdamentes, korróziógátló bevonattal ellátott acélcsőből készülnek. Ezekkel magasabban rögzíthető a ködlámp, így a látási viszonyok is jobbak lehetnek rossz időben. A 4,5 literes, könnyen kezelhető tanktáska rengeteg holmit elnyel, a tankvédő elemek pedig megvédik a fényezést a térd okozta estleges kopástól.
Urban csomag
Két változatot kínál a Honda: műanyag vagy alumínium. A műanyag esetében készült, áttervezett, csíkokkal feltűnőbbé tett, 58 literes, két bukósisak befogadására alkalmas túradoboz adja az alapot, amit háttámlával és belső táskával egészítettek ki a tervezők, akárcsak a 42 literes, alumíniumból készülő változatot. Az Urban csomag markolatfűtést és elektromos töltőaljzatot is magában foglal (ezek az Africa Twin ES-nél szériatartozékok), továbbá – a lánc és a kerék karbantartását megkönnyítő – középállvány is szerves része.
Travel csomag
Az Urban csomaghoz hasonlóan a Travel csomag is elérhető műanyag és alumínium változatban. A 40 literes bal és 30 literes jobb oldali műanyag doboz egyaránt megkapta az új, látványos díszcsíkokat, és természetesen belső táskák is járnak hozzájuk. Ez utóbbi természetesen a 37 és 33 literes (bal és jobb) alumínium dobozokról is elmondható.
Az újratervezett felső légterelők a kar és a váll fölé irányítják a menetszelet, míg az alsók lábat védelmezik. Mindezt nagy, kényelmet jelentősen fokozó Comfort hátsó lábtartókkal fejelték meg, így semmi sem hiányzik a tökéletes túrákhoz.
Ülés opciók
A Comfort ülés felülete 8%-kal nagyobb az alapkivitelénél, nem mellesleg 15 mm-rel vastagabb, optimalizált sűrűségű poliuretánhab párnával készül, hogy az igazán hosszú utak se legyenek fárasztóak. A Comfort ülés magassága 865/885 mm, és háromféle színösszeállításban kapható: fekete-fekete, piros-fekete és kék-fekete. Az alacsony nyereg alkalmazásával 825/845 mm-re csökken az ülésmagasság.
Persze további tartozékok is kaphatók. Ilyen többek között 38 literes hátsó doboz, a fekete tankvédő párna, valamint a Titanium Silver és Matt Black tónusban megvásárolható Slip-on SC-Project kipufogó is.
Műszaki adatok*
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres 270 fokban elékelt főtengellyel, Unicam hengerfejjel és SOHC-vezérléssel |
Összlökettérfogat | 1084 cm3 |
Furat x löket | 92 mm x 81,5 mm |
Sűrítési viszony | 10,1:1 |
Csúcsteljesítmény | 75 kW (102 LE)/7500 f./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 112 Nm/5500 f./perc |
Zajszint | L-urban (városi környezetben): 76,5 dB, L-wot (teljes gázon): 82,5 dB (hagyományos váltóval) L-urban (városi környezetben): 76,8 dB, L-wot (teljes gázon): 82,3 dB (DCT-vel) |
Olajmennyiség | MT: 4,8 l // DCT: 5,2 l |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Porlasztás | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 24,8 liter |
Szén-dioxid-kibocsátás | 114 g/km |
Üzemanyag-fogyasztás | 4,9 L/100 km (hagyományos váltóval)
4,9 L/100 km (DCT-vel) |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Indítás | Önindító |
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12V/6 Ah, Li-ion akkumulátor (20 óra) |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | MT: Nedves, többtárcsás, spirálrugókkal, alumínium rásegítővel és nyomatékhatárolóval
DCT: Két olajfürdős, többtárcsás kuplung spirálrugókkal |
Váltó felépítése | Hatfokozatú, manuális vagy hatfokozatú DCT |
VÁZ | |
Konstrukció | Ipszilon-bölcsőváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) | 2305 mm x 960 mm x 1475mm (1545 mm a legmagasabb állásban rögzített légterelővel) |
Tengelytáv | 1570 mm |
Villaszög | 27,5° |
Utánfutás | 106 mm |
Ülésmagasság | 835/855 mm (alacsony: 795 és magasított: 815 mm nyereg extraként rendelhető) |
Szabad hasmagasság | 220 mm |
Menetkész tömeg | 243 kg (DCT: 253 kg) |
Fordulókör sugara | 2,6 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl |
Fordított, betétes rendszerű, 45 mm-es Showa teleszkóp, hidraulikus, tekerős előfeszítés-állítással, valamint szabályozható húzó- és nyomófokozati csillapítással. Összenyomódás: 210 mm.
|
Hátul | Elektronikusan állítható EERATM felfüggesztés is elérhető, mely monoblokk alumínium lengőkarra és Pro-Link Showa gázfeltöltésű lengéscsillapítóra épül, gombnyomásra hidraulikusan szabályozható előfeszítés-állítással, húzó- és nyomófokozati csillapítással. Kerékmozgási tartomány: 220 mm. |
KEREKEK | |
Elöl | 19M/C x MT2,50 méretű, fűzött küllős, alumíniumráffal |
Hátul | 18M/C x MT4,00 méretű, fűzött küllős, alumíniumráffal |
Kerékméret elöl | 21” |
Kerékméret hátul | 18” |
Abroncs elöl | 110/80-R19M/C 59V (belső nélküli) Bridgestone Battlax Adventure A41 |
Abroncs hátul | 150/70-R18M/C 70H belső nélküli) Bridgestone Battlax Adventure A41 |
FÉKRENDSZER | |
ABS típusa | Kétcsatornás ABS helyzetérzékelővel (IMU) Kétcsatornás, IMU-val kiegészített, választható on- és off-road-beállítással |
Elöl | Két úszóágyazású, hullámos peremű, 310 mm átmérőjű tárcsa alumíniumaggyal, négydugattyús féknyergekkel és szinterbetétekkel |
Hátul | Hullámos peremű, 256 mm átmérőjű tárcsa szinterbetétekkel és kétcsatornás, kikapcsolható hátsó blokkolásgátlóval |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Műszeregység | 6,5”-os képátlójú, érintőképernyős Multiinformációs Kijelző |
Lopásvédelem | Indításgátló és riasztó (utóbbi opcionális) |
Fényszóró | LED |
Hátsó lámpa | LED |
Elektromos rendszer | Nappali menetfény (DRL) és Kanyarvilágítás, Bluetooth®-kapcsolattal rendelkező műszeregyég, Apple Carplay®, Android Auto®, USB-csatlakozó, automatikusan kikapcsoló irányjelző, sebességrögzítő (tempomat), vészvillogó, IMU, HSTC és Egykerekezés-gátló, 12 V-os csatlakozó |
** Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások