EST. 2002

EICMA 2023: HONDA CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Összegzés: Az új CRF1100L Africa Twin Adventure Sports fejlettebb és hatékonyabb formában folytatja pályafutását 2024-ben, így még gyorsabban és élvezetesebben szelhetők vele át vele a kontinensek. Hogy minden szempontból tökéletes társ legyen a hosszú túrákon, az alapmodellénél alacsonyabb üléssel, valamint 19”-os első kerékkel és 110/80 R19 méretű első abronccsal szerelik fel. Mindemellett szériafelszereltség az elektronikus szabályozású Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) futómű, ami a hagyományos felfüggesztésénél némiképp rövidebb, 19”-os kerékre optimalizált rugóúton jár. További pozitívum, hogy az 1084 cm3-es erőforrás legnagyobb forgatónyomatéka 7%-kal nőtt. Ráadásként új, modernebb fejidom került a típusra, ami nemcsak erőteljesebbé teszi kisugárzását, hanem az időjárás-védelmet is fokozza. Kis tömegű, karcsú váza rendkívül nyomatékos, 1084 cm3-es erőforrást ölel körbe, melynek erőleadását hattengelyes helyzetérzékelővel (IMU) társított kipörgésgátló (HSTC), kanyar-ABS, Egykerekezés-gátló, valamint Hátsókerék-elemelkedést gátoló rendszer felügyeli. A könnyű és biztonságos motorozás érdekében a duplakuplungos váltóval (DCT) felszerelt kivitelnél a váltó vezérlőegysége a motor dőlésszögét is figyelembe veszi a fel-, illetve visszakapcsoláskor, a pilóta pedig számos menetüzemmód közül választhat – ezt tökéletesítették, így még kifinomultabban működik indulásnál és kis sebességnél. A LED kanyarfényszóró és a nappali menetfény (DRL) az alapfelszereltség része, akárcsak a sebességrögzítő, a markolatfűtés, az USB-aljzat, a 12 V-os csatlakozó és az Android Auto®, illetve Apple CarPlay®alkalmazással, valamint Bluetooth®-kapcsolattal sokoldalúbbá tett 6,5”-os, színes érintőképernyő. Szintén alapáras a dupla LED-fényszóró nappali menetfénnyel és kanyarvilágítási funkcióval. Honda Eredeti Kiegészítők széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, közöttük az Urban, a Rally, a Travel és az Adventure csomag.

Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.

Ennek egyik legfőbb eleme az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható volt az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll – nem csoda, hogy már több mint 85 000 példányban kelt el.

24YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a duplakuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (Throttle-by-Wire) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékonyabb időjárás-védelmével, méretesebb üzemanyagtartályával és megnövelt rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.

Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. A CRF1100L Africa Twin* kidolgozásakor egy raligépeket idéző, agresszív megjelenésű, tökéletes terepmotor készítése volt a cél, míg a szintén továbbfejlesztett CRF1100L Africa Twin Adventure Sports inkább sokoldalú túramotor, ami a legdurvább terepen is elboldogul az olyan műszaki csemegéknek köszönhetően, mint például az extraként rendelhető Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés.

24YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

A 2022-es modellév legfontosabb újításai közé tartozott, hogy a kifinomultabb működést szavatoló DCT-beállítások révén még simábbak lettek a fel- és visszakapcsolások első és második fokozatnál, továbbá rövidebbre szabták az állítható helyzetű légterelőt, valamint lélegzetelállító, ultramodern „Cracked Terrain” grafikát kaptak az idomok

A 2024-es év a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports modellre nézve is jelentős változásokat hozott. Hatékonyabb futómű-dinamika, új, 19”-os első kerék, nagyobb erő és nyomaték, lágyabb működésű DCT és még erőteljesebb kisugárzás – mind-mind az élvezetes és biztonságos világjárást szolgálja.

Noha az Africa Twin Adventure Sports váza, erőforrása és üléspozíciója gyakorlatilag megegyezik a kifejezetten terepmotorozásra született CRF1100L Africa Twinével, mégis sokoldalúbb – kontinenseket átszelő, aszfaltos túrákon és az erdők-mezők felfedezésében egyaránt eszményi társ.

A Showa EERA™ vezérlőegysége automatikusan szabályozza a csillapítás feszességét. Vezérlőegysége négy gyárilag programozott üzemmódot (SOFT, MID, HARD és OFF-ROAD) – kínál fel, így minden típusú helyzetben ideális a működése, különösképpen, hogy hátsó rugó előfeszítése menet közben is állítható. Ráadásként FELHASZNÁLÓI üzemmód is választható, ennél a pilóta maga szabályozhatja a futómű karakterét.

A 2024-es módosítások közül kétségtelenül a 21”-os helyett bevezetett, 19”-os kerék és a korábbinál (90/90 R21) szélesebb, 110/80 R19 méretű abroncs az egyik legfontosabb, hiszen a nagyobb tapadás és a pontosabb visszajelzés még stabilabb úttartást és kényelmesebb gurulásokat garantál, főként teljes súlyterhelésnél. Átformálták a nyeregpárnát is, hogy még komfortosabb legyen, és kissé alacsonyabbra (835/855 mm) engedték az ülőlapot. Visszafogták a rugóutat is (210/200 mm-re), hogy könnyebb legyen közúton kezelni a motort és az alacsonyabb pilóták lába is leérjen.

24YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

24YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Hála az átdolgozott szívó- és kipufogóoldalnak, valamint a hatékonyabbá tett égési folyamatnak, a soros, kéthengeres, 1084 cm3-es kéthengeres az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is erősebbé vált 2024-re. Csúcsteljesítménye maradt 102 LE (75 kW/7500 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka viszont 112 Nm-re nőtt (+7%, 5500 f./perc-nél), tehát még vehemensebben gyorsít, különösképp utassal, csomagokkal megpakolva.

Az Africa Twin Adventure Sports üzemanyagtartálya 24,8 literes, így gond nélkül nekivághatunk hosszabb túrának. Hogy még kényelmesebb legyen, új, jobb időjárás-védelmet nyújtó fejidomot és 5 lépcsőben állítható szélvédőt kapott, a csomagok pedig alumínium dobozokban helyezhetőek el. Mindemellett szériatartozék a markolatfűtés és a 12 voltos csatlakozóaljzat, továbbá fontos újdonság, hogy jövőre tömlő nélküli abroncsokkal érkezik a szalonokba.

A hétfokozatú kipörgésgátló (HSTC), az off-road üzemmódot is felkínáló kanyar-ABS, az első (Wheelie Control), a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszer (Rear Lift Control) és a DCT a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) adatai alapján működik. A DCT-t tökéletesítették, így még kifinomultabb indulásnál és kis sebességnél. Szintén a motor könnyed és biztonságos vezetését szolgálja a négy előre programozott menetüzemmód (URBAN, TOUR, GRAVEL ÉS OFF-ROAD).

Hogy a vezető minden helyzetben tökéletesen uralhassa a gépet, magas kormányt és karcsú, szabad mozgást engedő nyerget szereltek a modellre. Jelentősen fokozza a biztonságot a LED nappali menetfénnyel (DRL) kiegészített, háromfázisú kanyarfényszóró is, hiszen – az IMU adataira támaszkodva – mindig a pillanatnyi dőlésszögnek megfelelően világítja be a motor előtti ívet, ezáltal számottevően javítja a látási viszonyokat. Csakúgy, mint a korábbi modellen, a sebességtartó automatika (tempomat) és a fűthető markolat is szériatartozék. Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a Bluetooth®-kapcsolatra képes, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, különösképpen, hogy Apple CarPlay®– és Android Auto®-kompatibilis operációs rendszer fut rajta.

24YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

A 2024-as CRF1100L Africa Twin Adventure Sportsot az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók. Mindegyiket nagy és merész logó teszi látványosabbá.

Matt Ballistic Black Metallic (metálfekete)

Pearl Glare White (gyöngyházfehér, háromszínű)

Váz 

  • Elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futómű – az alapfelszereltség része
  • Új 19”-os első kerék és 110/80 R19 méretű abroncs a jobb úttartás érdekében
  • Könnyű váz csavarozott alumínium segédvázzal és karcsú, merev, CRF450R-stílusú lengővillával, ami fokozza a hajtott kerék tapadását és több visszajelzést garantál
  • Hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU), kanyar-ABS (terepbeállítással)

A 2024-es modellév újdonsága, hogy az, elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futómű jövőre az alapfelszereltség része lesz.

Az optimális beállításhoz szükséges adatokat három forrásból gyűjti. A motor sebességéről az ECU, a dőlésszögről és a magasságról az IMU (pozícióérzékelő), a villa helyzetéről az összenyomódás-érzékelő „tájékoztatja” a rendszert. A Futómű-szabályozó Egység rendkívül gyorsan reagál az útviszonyok változására, az áthangoláshoz mindössze 0,015 másodpercre van szüksége.

Rugalmasságának köszönhetően úgy programozható, hogy a felfüggesztés viselkedése a jármű sebességéhez igazodjon (pl. nagy sebességnél feszesebb legyen). Ráadásul képes felismerni a különleges helyzeteket, így például felkészülhet rá, ha ugratásból érkezik vissza a talajra a motor, vagy csökkenheti az első villa összenyomódását erős fékezésnél.

Hála az érintőképernyőnek, a Showa EERA™ működése roppant könnyen szabályozható. A vezető eldöntheti, hogy kis sebességgel, nagy kényelemben vagy nagy tempóval, keményebb hangolással szeretne-e a motorozni, és természetesen terepes paramétereket is választhat.

Öt menetüzemmód áll rendelkezésére:

MID: Középállás a puha és a kemény között, ami könnyű kezelhetőséget garantál a legtöbb helyzetben. Ha Urban menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

HARD: Stabil és feszes beállítás villámgyors visszajelzésekkel és közvetlen viselkedéssel. Kétszemélyes túrákon, sok csomaggal is ideális. Ha Tour menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

SOFT: A legkevésbé feszes beállítás. Azt szolgálja, hogy igazán rossz utakon is maximális legyen a menetkomfort és a menetbiztonság. Ha Gravel menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

OFF-ROAD: A rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, annál feszesebb a hátsó felfüggesztés. Ha Off-road menetüzemmódba kapcsol a vezető, a rendszer automatikusan ezt a programot aktiválja.

Ezeket a programokat a menetüzemmódnak megfelelően, önműködően választja ki a rendszer, kivéve, ha a USER beállítás mellett dönt a pilóta, ilyenkor ugyanis maga szabályozhatja – 24 lépésben – az első és a hátsó rugó előfeszítését.

24YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

24YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Az új, 19”-os első keréken a korábbi 90/90 R21-es helyett 110/80 R19 méretű abroncs feszül, ami a tapadásra, a menetkomfortra és az úttartásra egyaránt jó hatással van, függetlenül attól, hogy egyedül vagy párban túrázik a tulajdonos. A hátsó köpeny mérete: 150/70 R18. A rugóutat elöl és hátul is mérsékelték a könnyebb kezelhetőség érdekében. Igazodván az új kerék-, illetve abroncsmérethez, elöl 230-ról 210 mm-re, hátul 220-ról 200 mm-re csökkent a mozgástartomány. Ezzel a tömegközéppont is alacsonyabbra került, így a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports még egyszerűbben terelgethető kis tempónál, és a vezető lába is könnyebben leér. A modell acél, ipszlonbölcső-váza aprólékos tervezés eredménye, így tökéletes egyensúlyt teremt a merevség és az elvárt rugalmaság között. Ez jobb terepes és aszfaltos menetteljesítményekkel ruházza fel a típust, és a kezelhetőséget is javítja.

A szabad hasmagasság 220 mm (30 mm-rel kisebb az alapmodellénél), és beszédes a többi adat is: a tengelytáv 1570 mm, a villaszög 27,5°, az utánfutás pedig 106 mm. (Elődmodell: 1574 mm, 27,5° és 113 mm). Mindehhez 242 kg-os tömeg társul, és a DCT-kivitel is csak 253 kg.

A könnyű, alumínium lengőkar, mely a CRF450R alapján készült, maximalizálja a hátsó kerék tapadását és a vezethetőséget. A lengőkar befogatási pontjához kereken 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról.

A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak és persze EERA™ felfüggesztésnek is a szerves része. Figyeli a dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt, valamint az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható.

Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik.

A 19”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, küllős kerekekre 110/80 R19M/C 59V és 150/70 R18M/C 70H méretű, tömlő nélküli abroncsokat szerelnek, ami igencsak megkönnyíti a javítást defekt esetén. Közúti mintázatú gyári abroncsként Metzler Karoo Street 90/90-21M/C 54H és 150/70-19-R18M/C 70H választható, de Michelin Anakee Wild 90/90-21M/C 54R TL és 150/70-18M/C 70R TL bütykös gumi is feltehető.

24YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Erőforrás

  • Az 1084 cm3-es, soros, kéthengeres erőforrás 7%-kal nagyobb, 112 Nm-es maximális forgatónyomatékot ad le, így az Africa Twin Adventure Sports még erősebb az alsó és a középső fordulatszám-tartományban
  • A sűrítési viszonyt 10,5:1-re emelték, nem mellesleg áthangolták az ECU-t és a szelepvezérlést, továbbá optimalizálták a szívó- és a kipufogóoldalt
  • Nyolcszelepes, Unicam hengerfej és félszáraz olajteknő

Az 1084 cm3-es, nyolcszelepes, soros, kéthengeres erőforrás teljesítménye maradt 102 LE (75 kW/7500 f./perc), ugyanakkor legnagyobb forgatónyomatéka 105-ről (5500 f./perc) 112 Nm-re (+7%, 5500 f./percnél 6250 f./perc helyett) nőtt. A furat és a löket nem változott, tehát továbbra is 92, illetve 81,5 milliméter, a sűrítési viszony ellenben 10,1:1-ről 10,5:1-re emelkedett. Jelentős eltérés az elődhöz viszonyítva, hogy az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is sokkal erősebb, illetve nyomatékosabb lett a modell.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – Teljesítmény- és forgatónyomaték-összehasonlítás

CRF1100L Africa Twin – Teljesítmény- és forgatónyomaték-összehasonlítás

A levegőszűrőház légbeömlőcsövének átmérője 29-ről 35 mm-re hízott, a két belső szívótölcsér pedig 65 mm-rel lett hosszabb. A méretes, 46 mm átmérőjű fojtószelepház, valamint a gondosan meghatározott furat-, illetve hengereltolás a lehető legkifinomultabb levegőbeáramlást szolgálja. Szintén a tökéletes égést szem előtt tartva határozták meg a motorvezérlő elektronika (ECU) karakterét, valamint azt is, hogy az üzemanyag-befecskendező fejek milyen szögben álljanak a dupla gyertyás hengerekben.

A szelepnyitásáról a CRF450R krosszmotorból érkező, SOHC Unicam vezérlés gondoskodik, melynek alacsonyra helyezett, öntött vezérműtengelye szintén közrejátszik abban, hogy ilyen kompakt az Africa Twin hengerfeje. A szívószelepek átmérője 10,1 mm, a kipufogószelepeké pedig 9,3 mm. Az elődhöz hasonlóan az új modell is 270º-os főtengely-elékelésű, ebből fakad az Africa Twinre jellemző, összetéveszthetetlen motorhang.

A forgattyúház vízszintesen osztott, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, ezáltal még kisebbé vált a hajtómű. Ilyen tekintetben nincs különbség a hagyományos és DCT-erőátvitelű modellek között, azaz mindkettő azonos felépítésű, és közös pont, hogy a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyú is a kiegyensúlyozó tengelyről kapja a hajtást.

24YM Africa Twin Adventure Sports

A félszáraz olajteknőnek köszönhetően lényegesen csökkent az erőforrás mérete, ami a szabad hasmagasság növekedését vonta maga után. Az olajszivattyú magában a teknőben kapott helyet, ezáltal nincs szükség bonyolult csőhálózatra a kenési rendszerben. A másodlagos rezgéseket a dugattyúk ellentétes irányú mozgása hivatott kioltani, míg az elsődleges – tehetetlenségi erők és kapcsolódások keltette – vibrációkat két kiegyensúlyozó tengely csillapítja.

Az alumínium kuplungkosár és nyomólap segédbütykökkel könnyíti meg a felkapcsolásokat, valamint csúszóbütykökkel a visszaváltásokat, ráadásul a 2020-as modellnél már kisebb lett a kuplung átmérője és lágyabb rugókat kapott, így sokkal kisebb erő kellett a kuplungkar behúzásához. A kis tömegű, hatfokozatú, lábbal kapcsolható váltó tengelye azonos a CRF450R-nél alkalmazottal, és alumínium segédbütykökkel felszerelt, nyomatékhatárolós tengelykapcsolót kapott. Gyorsváltó extraként rendelhető a modellhez.

A kipufogódob belső felépítésén ugyancsak változtattak, hogy passzoljon a szívóoldalhoz, kifinomultabb legyen a motor járáskultúrája, valamint, hogy nagyobb legyen a teljesítmény, hatékonyabb a működés és szebb az alsó fordulatszám-tartományban hallható, pulzáló kipufogóhang. Apropó kipufogóhang! A 2024-es CRF1100L Africa Twin Adventure Sports a felső tartományban is szebben, mélyebb hangon muzsikál, így mindig öröm hallgatni.

Motor- és futóművezérlő elektronika

  • Az IMU-alapú kipörgésgátló (HSTC) beavatkozásának mértéke elsősorban terepes körülményekhez igazodik
  • Három lépcsőben állítható a – szintén IMU-alapú – Egykerekezés-gátló
  • Négy menetüzemmód: TOUR, URBAN, GRAVEL és OFF-ROAD
  • Két USER üzemmód, hogy a vezető magára szabhassa a motor viselkedését

Az Africa Twin Adventure Sports elektronikai rendszerének két legfontosabb eleme kétségtelenül az Elektronikus gázmarkolat (TBW) és a hattengelyes inerciaérzékelő (IMU). A vezető négy különböző teljesítményszint közül választhat, a motorfék mértékét pedig három lépcsőben szabályozhatja. A HSTC továbbra is hétféle érzékenységi szintet kínál fel, s mindig a kerekek forgási sebessége, valamint a motor hosszanti és oldalirányú dőlésszöge, tehát az IMU által küldött adatok alapján avatkozik be. A HSTC egyes szintjei között kicsi az eltérés, vagyis könnyebben megtalálható a terepre is tökéletes beállítás, mely megszabja, mennyire pöröghet ki a hátsó kerék, arról nem beszélve, hogy a segédlet igény esetén szabadon kikapcsolható.

Az Africa Twin Adventure Sports felszereltségi listáján az Egykerekezés-gátló (Wheelie Control) is szerepel. Ezúttal is az IMU adatainak megfelelően, az elektronikus gázmarkolat helyzetét figyelembe véve lép közbe a – három lépcsőben állítható – elektronika, ha az első kerék gyorsítás közben elemelkedik a talajtól. Egyes szinten engedi, hogy lassan egykerékre álljon a motor, de meggátolja a hirtelen gázadásokat, a második szint ennél korábban avatkozik közbe, míg a hármas teljesen kizárja az egykerekezést. Ha a pilóta nem vágyik segédletre, természetesen ez a rendszer is deaktiválható.

24YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Szabadkezet kap a vezető a különböző üzemmódok személyre szabásában is, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy a TOUR, az URBAN, a GRAVEL és az OFF-ROAD állásban is megváltoztathatja a HSTC (1-7. fokozat, kikapcsolható) és az Egykerekezés-gátló (1-3. szint, kikapcsolható) érzékenységét, valamint a DCT Sport üzemmódjának (1-3. szint) beállításait.

A TOUR (túra) választásakor – közepes, azaz kettesszintű motorfék-intenzitás mellett – elérhetővé válik a maximális teljesítmény (1. szint) és bekapcsol a kanyar-ABS.

URBAN (városi) üzemmódban csökken a teljesítmény (2. szint), míg a motorfék mértéke (2. szint) és a kanyar-ABS működése nem változik.

Ezzel szemben a GRAVEL (murva) a lehető legkisebb teljesítményt (4) és motorféket (3) engedi a hajtott kerékre, a kanyar-ABS továbbra is aktív, de már off-road beállítások határozzák meg működését. A hátsó keréknél nem kikapcsolható a blokkolásgátló.

OFF-ROAD üzemmódban a második legalacsonyabb teljesítményszint (3) érhető el a legenyhébb mértékű motorfék (3) mellett, és terepüzemmódban működik a kanyar-ABS. Ebben az állásban kikapcsolható a hátsó kerék blokkolásgátlója.

Sokkal nagyobb szabadságot nyújt a 2 USER (felhasználó) menüpont, ahol tetszés szerint beállíthatóak a vezetéssegítő rendszerek, így például az ABS on- és off-road üzemmódja, a teljesítményleadás (1-4. szint), a motorfék mértéke (1-3. szint), valamint az elektronikus vezérlésű felfüggesztés csillapítása és előfeszítése. USER 1 üzemmódban a teljesítmény és motorfék is 2. szintre állított gyárilag, míg USER 2-ben a maximális teljesítmény (4) mellett a motorfék is a legerősebb, hármas állásba kapcsol.

Vezetési üzemmódok:

Üzemmód Teljesítmény Motorfék ABS G-kapcsoló HSTC Egykerekezés-gátló
TOUR 1 2 On-road Nem aktív A pilóta állítja be

0-7

A pilóta állítja be

0-3

URBAN 2 2
GRAVEL 4 3 Off-road
OFF-ROAD 3 3 Aktív
USER 1 & 2 1-4 1-3 Mind-kettő Mindkettő

 

3.4 Duplakuplungos automatikus váltó

  • „Könnyed és közvetlen” működés jellemzi a rendszert, rendkívül gyorsak a fel- és visszakapcsolások manuális (MT), valamint S és D (AT) üzemmódban is
  • Még kifinomultabban működik indulásnál és kis sebességnél
  • A három lépcsőben állítható S üzemmódban magasabb fordulatszámon kapcsol fel és vissza a váltó, így agresszívabb stílusban motorozhat a pilóta
  • A G feliratú kapcsoló fokozza a tapadást terepen
  • A váltások előkészítésekor azt is figyeli a rendszer, hogy lejtőn vagy emelkedőn halad-e a motor
  • Az IMU-alapú elektronika a dőlésszöget figyelembe véve időzíti a fel- és visszakapcsolásokat

A duplakuplungos erőátvitel 2009-ben, a Honda VFR1200F-ben mutatkozott be, s azonnal közönségkedvenccé vált: ma már több mint 240 000 DCT-vel felszerelt Honda rója Európa és a nagyvilág útjait. Hogy mennyire népszerű a technika, remekül mutatja, hogy 2023-ban a vevők 71%-a döntött úgy, hogy DCT erőátvitellel rendeli meg új Africa Twin Adventure Sports motorját.

Tovább finomították a DCT váltót is, így a 2024-es modellváltozat tengelykapcsolója még könnyedebbnek érződik az indulásoknál, valamint az első és a második fokozat közötti kapcsolásnál. Mindezt a hidraulikus rendszer módosításával érték el, ami közvetlenebb kuplungvisszajelzéseket is eredményezett.

Magát a rendszert úgy módosították, hogy hamarabb visszaválthasson az elektronika és még inkább kihasználható legyen a motor jelentős forgatónyomatéka. A DCT az IMU által gyűjtött adatokat is elemzi, s ezek alapján határozza meg a sebességváltások időzítését. Ha például úgy érzi, hogy éppen dől a motor, kicsit finomít a váltóprogramon, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások. Ezt a funkciót szintén tovább tökéletesítették 2024-re.

A DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak a tulajdonosok. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut az utóbbi tengelye, hogy minél kisebb legyen a szerkezet.

Az erőátvitel másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. Ez azt jelenti, hogy a váltások előtt a következő fokozatot mindig „előkészíti” a rendszer, és az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló.

Ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások. A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek esetében.

Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem válthat félre és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad az útra és a kanyarokra összpontosítani.

24YM Africa Twin Adventure Sports

A pilóta három üzemmód közül választhat. MT állásban – a kormányon elhelyezett gombokkal – maga kapcsolhat a sebességfokozatok között. A takarékos D üzemmód városban és autópályán ideális, míg a három alprogrammal ellátott S állás sportos motorozáshoz passzol. Ilyenkor az ECU kissé magasabb fordulatszámra engedi pörögni az erőforrást a felkapcsolások előtt, és hamarabb visszavált fékezésnél, hogy a lehető legnagyobb motorfék segítse a vezetőt.

Amennyiben a pilóta szeretne beavatkozni az automatika működésébe, a kormányon elhelyezett gombokkal – D és S állásban is – bármikor szabadon megteheti. Amennyiben már nem kapcsol kézzel, a gázállást, a sebességet és az aktuális váltófokozatot egyaránt figyelő rendszer idővel visszatér automatikus üzemmódba.

Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, amelyet az érintőképernyős TFT-műszeregység jobb oldalán elhelyezett, G feliratú gomb megnyomásával aktiválhat a vezető. Ilyenkor a tengelykapcsoló működése közvetlenebbé válik, ugyanis a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a váltásokkor.

A maximális biztonság és menetkomfort érdekében a DCT hosszirányú dőlésszög-érzékelőt is kapott, azaz mindig a terepviszonyok alapján határozza meg váltások esedékességét.

Az Africa Twin Adventure Sports DCT-je kanyarérzékelésre is képes, pontosabban az IMU értékei alapján, az oldalirányú dőlést figyelembe véve dönt a sebességváltások időzítéséről, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások. A DCT ultraprecíz hangolásának köszönhetően hihetetlenül simábbak a váltások egyes és kettes fokozatban, valamint könnyebb irányítani a motort elinduláskor és lassú araszolás közben.

Stílus és felszereltség

  • Az új fejidom még erőteljesebb kisugárzást szavatol és fokozza a szélvédelmet
  • Állítható magasságú légterelő
  • 24,8 literes üzemanyagtartály, alumínium betétek az idomzaton, csomagtartó konzol és haspáncél
  • Nappali menetfény (DRL) Kanyarvilágítás funkcióval
  • Alapfelszerelés a sebességrögzítő, a fűthető markolat és a 12 V-os aljzat
  • 6,5”-os, érintőképernyős TFT (Multiinformációs Kijelző – MID)
  • Az Apple CarPlay®-nek és az Android Auto®-nak köszönhetően a Multiinformációs Kijelzőn keresztül is használhatóak az okostelefonok

A 2024-es Africa Twin Adventure Sportsot kifejezetten hosszú utazásokra tervezték. Erről tanúskodik az új, megnövelt méretű, kiváló szél- és időjárás-védelmet nyújtó fejidom, mely az aerodinamikai hatékonyságot is fokozza. Ezt öt lépcsőben állítható túraplexivel szerelték fel, ami nem zavarja a tájékozódást, mindazonáltal remekül óv az időjárás elemeitől.

Hogy a hosszú távok is komfortosan teljenek, a nyereg 15 mm-rel vastagabb, optimalizált sűrűségű, poliuretánból gyártott szivacsot kapott. Ez 8%-kal nagyobb ülőfelülettel járul hozzá a menetkomforthoz, egyszersmind a pilóta fáradtságának csökkentéséhez a nagy túrákon. Az ülés magassága 835 vagy 855 mm lehet, az átállításhoz pedig nincs szükség szerszámra. Tartozékként 795/815 mm-es, alacsony nyereg is elérhető.

Ilyenkor különösen nagy előny, hogy a farrész és a nyereg is rendkívül karcsú, azaz semmi nem akadályozza a vezetőt az előre-hátra mozgásban. Szintén a karcsú nyeregnek köszönhető, hogy a rövid terpeszívhossz, melynek révén az alacsonyabb motorosok lába is könnyedén eléri a talajt. Hála a 24,8 literes üzemanyagtartálynak és az alacsony üzemanyag-fogyasztásnak (MT: 4,9 l/100 km, DCT: 4,8 l/100 km; WMTC szabvány szerint) az Adventure Sports 500 km feletti hatótávval büszkélkedhet.

Valódi kalandmotorhoz méltóan a masszív haspáncél, a nagyméretű kézvédő és az alumínium csomagtartó is alapáras, és nem jelent többletköltséget a magasan rögzített, kettős LED-fényszóró sem, melyet a fényviszonyokhoz automatikusan alkalmazkodó, ugyancsak LED nappali menetfénnyel egészített ki a Honda. Emellett IMU-szabályozású, háromfázisú Kanyarvilágítás csökkenti a balesetek kockázatát, mindig a pillanatnyi sebességnek és dőlésszögnek megfelelően bevilágítva az Africa Twin Adventure Sports előtti területet.

A 6,5”-os, színes, kesztyűben is kezelhető Multiinformációs Kijelző (MID) nemcsak a menetadatokat jelzi ki, hanem a különféle paraméterek, üzemmódok beállítására is lehetőséget ad. A kezelőfelület természetesen szabadon „átrendezhető”, ha esetleg valakinek nem esne kézre a gyári beállítás.

A szokásos funkciókon túl az Apple CarPlay® és az Android Auto® is elérhető, így okostelefon is összekapcsolható a MID-vel. Természetesen navigációs eszközként és a sisakkommunikáció vezérlőegységeként (pl. hívásindításra és fogadásra) is használható a Bluetooth-kompatibilis műszeregység, sőt USB-kimenetet is találni rajta, így menet közben tölthető a kijelzővel összekapcsolt készülék. A Bluetooth®-kapcsolat kezelése is rendkívül könnyű, ugyanis a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval szabadon beállítható, illetve vezérelhető a rendszer.

Miként az elődön is láthattuk, az irányjelzők egyben vészjelzők is, azaz az Africa Twin Adventure Sports is megkapta az Automatikus Vészvillogót (Emergency Stop Signal, ESS). Ha 50 km/órás sebesség felett vészfékez a vezető, automatikusan bekapcsolnak, késlekedés nélkül figyelmeztetve a többi közlekedőt. Az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal) kikapcsolásával nem kell törődnie a pilótának, tekintve, hogy a rendszer folyamatosan figyeli az első és hátsó kerék forgási sebessége közötti különbséget, így önműködően deaktiválja magát a rendszer, ha a jármű egyenletes sebességgel halad. Ha a vezető azt szeretné, hogy folyamatosan működjön a vészvillogó, a műszeregységen keresztül beállíthatja, hogy egyenletes haladás közben se kapcsoljon ki négy irányjelző. Ez a hasznos kiegészítő az alapáras felszereltség része, akárcsak a hosszú, autópályás szakaszok legyűrését megkönnyítő sebességrögzítő.

Szintén újdonság a nagy kapacitású, ámde kis tömegű és méretű, lítiumion-akkumulátor, ami hozzájárul a tömeg-középpontosításhoz.

Kiegészítők

  • Honda Eredeti Kiegészítők széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, melyek formailag és műszakilag is tökéletesen illeszkednek az Africa Twinhez
  • A tartozékok egyenként és csomagban is megvásárolhatók
  • A Rally, Adventure, Urban és Travel csomagban szereplő, praktikumot és használati értéket fokozó tartozékok megkönnyítik, valamint élvezetesebbé és biztonságosabbá teszik a túrázást

Az Africa Twinhez rengeteg kiváló minőségű Honda Eredeti Kiegészítőt kínál a gyártó, amelyek külön-külön és csomagban egyaránt megrendelhetőek, a vásárló tehát szabadon eldöntheti, hogy miként fokozza az Africa Twin nyújtotta élményt. A Honda kínálata évről évre növekszik, és – kategóriától függetlenül – minden egyes termék fejlesztésénél az vezérli a mérnököket, hogy olyan eszköz szülessen, ami valóban boldoggá és elégedetté teszi a felhasználót

Az Africa Twin testre szabása roppant egyszerű, hiszen igényeiknek és céljaiknak megfelelően négy csomag közül választhatnak a vásárlók. Ezekben minden megtalálható, ami a gondtalan, élvezetes és biztonságos motorozáshoz szükséges, legyen szó hétköznapi használatról, hétvégi kirándulásokról vagy kontinenseket átszelő túrákról.

Rally csomag

Arra törekedve állították össze, hogy fokozza a modell terepképességét és menetteljesítményét. A széles Rally lábtartók segítik az irányítást, a bukócső pedig minimalizálja a sérülésének kockázatát. A hagyományos sebességváltóval felszerelt Africa Twinhez gyorsváltó jár, sőt a DCT kivitel esetében – lábbal kapcsolást lehetővé tévő – váltókar is szerepel az összeállításban. A színben passzoló kézvédő hatékonyan oltalmaz az időjárás viszontagságaitól, míg a kerékmatrica-szett pedig tovább emeli az exkluzivitást.

Adventure csomag

Készen áll a hosszú távú útra? Az új, első-oldalsó bukócsövek hatékonyan védik a motort, különösképpen, hogy 25 mm átmérőjű, rozsdamentes, korróziógátló bevonattal ellátott acélcsőből készülnek. Ezekkel magasabban rögzíthető a ködlámp, így a látási viszonyok is jobbak lehetnek rossz időben. A 4,5 literes, könnyen kezelhető tanktáska rengeteg holmit elnyel, a tankvédő elemek pedig megvédik a fényezést a térd okozta estleges kopástól.

Urban csomag

Két változatot kínál a Honda: műanyag vagy alumínium. A műanyag esetében készült, áttervezett, csíkokkal feltűnőbbé tett, 58 literes, két bukósisak befogadására alkalmas túradoboz adja az alapot, amit háttámlával és belső táskával egészítettek ki a tervezők, akárcsak a 42 literes, alumíniumból készülő változatot. Az Urban csomag markolatfűtést és elektromos töltőaljzatot is magában foglal (ezek az Africa Twin ES-nél szériatartozékok), továbbá – a lánc és a kerék karbantartását megkönnyítő – középállvány is szerves része.

Travel csomag

Az Urban csomaghoz hasonlóan a Travel csomag is elérhető műanyag és alumínium változatban. A 40 literes bal és 30 literes jobb oldali műanyag doboz egyaránt megkapta az új, látványos díszcsíkokat, és természetesen belső táskák is járnak hozzájuk. Ez utóbbi természetesen a 37 és 33 literes (bal és jobb) alumínium dobozokról is elmondható.

Az újratervezett felső légterelők a kar és a váll fölé irányítják a menetszelet, míg az alsók lábat védelmezik. Mindezt nagy, kényelmet jelentősen fokozó Comfort hátsó lábtartókkal fejelték meg, így semmi sem hiányzik a tökéletes túrákhoz.

Ülés opciók

A Comfort ülés felülete 8%-kal nagyobb az alapkivitelénél, nem mellesleg 15 mm-rel vastagabb, optimalizált sűrűségű poliuretánhab párnával készül, hogy az igazán hosszú utak se legyenek fárasztóak. A Comfort ülés magassága 865/885 mm, és háromféle színösszeállításban kapható: fekete-fekete, piros-fekete és kék-fekete. Az alacsony nyereg alkalmazásával 825/845 mm-re csökken az ülésmagasság.

Persze további tartozékok is kaphatók. Ilyen többek között 38 literes hátsó doboz, a fekete tankvédő párna, valamint a Titanium Silver és Matt Black tónusban megvásárolható Slip-on SC-Project kipufogó is.

24YM Africa Twin Adventure Sports

Műszaki adatok*

ERŐFORRÁS
Konstrukció Négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres 270 fokban elékelt főtengellyel, Unicam hengerfejjel és SOHC-vezérléssel
Összlökettérfogat 1084 cm3
Furat x löket 92 mm x 81,5 mm
Sűrítési viszony 10,1:1
Csúcsteljesítmény 75 kW (102 LE)/7500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték 112 Nm/5500 f./perc
Zajszint L-urban (városi környezetben): 76,5 dB, L-wot (teljes gázon): 82,5 dB (hagyományos váltóval)
L-urban (városi környezetben): 76,8 dB, L-wot (teljes gázon): 82,3 dB (DCT-vel)
Olajmennyiség MT: 4,8 l // DCT: 5,2 l
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER
Porlasztás PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége 24,8 liter
Szén-dioxid-kibocsátás 114 g/km
Üzemanyag-fogyasztás 4,9 L/100 km (hagyományos váltóval)

4,9 L/100 km (DCT-vel)

ELEKTRONIKAI RENDSZER
Indítás Önindító
Akkumulátor típusa és kapacitása 12V/6 Ah, Li-ion akkumulátor (20 óra)
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló felépítése MT: Nedves, többtárcsás, spirálrugókkal, alumínium rásegítővel és nyomatékhatárolóval

DCT: Két olajfürdős, többtárcsás kuplung spirálrugókkal

Váltó felépítése Hatfokozatú, manuális vagy hatfokozatú DCT
VÁZ
Konstrukció Ipszilon-bölcsőváz
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) 2305 mm x 960 mm x 1475mm (1545 mm a legmagasabb állásban rögzített légterelővel)
Tengelytáv 1570 mm
Villaszög 27,5°
Utánfutás 106 mm
Ülésmagasság 835/855 mm (alacsony: 795 és magasított: 815 mm nyereg extraként rendelhető)
Szabad hasmagasság 220 mm
Menetkész tömeg 243 kg (DCT: 253 kg)
Fordulókör sugara 2,6 m
FELFÜGGESZTÉS
Elöl  

Fordított, betétes rendszerű, 45 mm-es Showa teleszkóp, hidraulikus, tekerős előfeszítés-állítással, valamint szabályozható húzó- és nyomófokozati csillapítással. Összenyomódás: 210 mm.

 

Hátul Elektronikusan állítható EERATM felfüggesztés is elérhető, mely monoblokk alumínium lengőkarra és Pro-Link Showa gázfeltöltésű lengéscsillapítóra épül, gombnyomásra hidraulikusan szabályozható előfeszítés-állítással, húzó- és nyomófokozati csillapítással. Kerékmozgási tartomány: 220 mm.
KEREKEK
Elöl 19M/C x MT2,50 méretű, fűzött küllős, alumíniumráffal
Hátul 18M/C x MT4,00 méretű, fűzött küllős, alumíniumráffal
Kerékméret elöl 21”
Kerékméret hátul 18”
Abroncs elöl 110/80-R19M/C 59V (belső nélküli) Bridgestone Battlax Adventure A41
Abroncs hátul 150/70-R18M/C 70H belső nélküli) Bridgestone Battlax Adventure A41
FÉKRENDSZER
ABS típusa Kétcsatornás ABS helyzetérzékelővel (IMU)
Kétcsatornás, IMU-val kiegészített, választható on- és off-road-beállítással
Elöl Két úszóágyazású, hullámos peremű, 310 mm átmérőjű tárcsa alumíniumaggyal, négydugattyús féknyergekkel és szinterbetétekkel
Hátul Hullámos peremű, 256 mm átmérőjű tárcsa szinterbetétekkel és kétcsatornás, kikapcsolható hátsó blokkolásgátlóval
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
Műszeregység 6,5”-os képátlójú, érintőképernyős Multiinformációs Kijelző
Lopásvédelem Indításgátló és riasztó (utóbbi opcionális)
Fényszóró LED
Hátsó lámpa LED
Elektromos rendszer Nappali menetfény (DRL) és Kanyarvilágítás, Bluetooth®-kapcsolattal rendelkező műszeregyég, Apple Carplay®, Android Auto®, USB-csatlakozó, automatikusan kikapcsoló irányjelző, sebességrögzítő (tempomat), vészvillogó, IMU, HSTC és Egykerekezés-gátló, 12 V-os csatlakozó

 

** Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.

ugrás fel