A tavalyi év megújulását követően – stílus és az újratervezett műszeregység tekintetében – a Honda Forza 125 jövőre még elegánsabb formában folytatja pályafutását az új színeknek köszönhetően. Természetesen minden, a korábban megismert és megszeretett gazdag alapfelszereltséget tartalmazza a Honda GT-stílusú robogója, azaz a kipörgésgátlót (Honda Selectable Torque Control – HSTC), az elektromosan állítható szélvédőt, az USB-C csatlakozóaljzatot, a két, teljesértékű bukósisak befogadására alkalmas tárolórekeszt, a LED világítást és az okoskulcsot (Smart Key).
A Forza 125 azon európai robogósoknak készül, akik az átlagosnál többet várnak el egy nyolcadliteres géptől: több erőt, sportosságot és praktikumot. Ez a típus – 2015-ös bevezetésétől kezdve – minden elvárást teljesített és meghaladott, sőt a tulajdonosok visszajelzéseire reagálva évről évre fejlesztették, ennek köszönhetően már több mint 115 000 darab talált gazdára belőle ez év szeptemberéig.
Hihetetlen népszerűségének több oka is van. Mint tudjuk, a városlakók által használt, robogónak mindent tudnia kell, ami egy 125 cm3-es modelltől elvárható és ez alól a modern, tetszetős külső sem kivétel. Két eltérő világ legjobbját keresik, egy olyan motort, mely a GT-stílusú nagyrobogók kényelmét ötvözi a kisebb, könnyebb városi fürgeségével, gyorsulásával és parkolási előnyeivel. Honda eSP (enhanced Smart Power) névre keresztelt, kompakt, négyszelepes erőforrása kimondottan fürgévé varázsolja a Forzát, így pillanatok alatt magunk mögött tudhatjuk a torlódásokat, emellett kényelme, időjárás-védelme és teljesítménye révén autópályán is otthonosan mozoghatunk vele. Mindezt megkoronázza a tárhelyek sokasága, a széleskörűen alkalmazott, kiváló minőségű alkatrészek tömege, a szebb megjelenés és a legendás Honda-minőség – nem is csoda, hogy világszerte ilyen népszerű a modell.
Persze nem ok nélküli a siker, hiszen rendszeresen frissítik, tökéletesítik a Honda robogóját. 2018-ban például vadonatúj külsővel szerzett újabb híveket magának, és – hogy megőrizze előkelő helyét a piacon – olyan hasznos újdonságokkal növelték a használati értékét, mint a teljesen LED-világítás és az elektromosan állítható légterelő.
2021-ben ismét új, továbbfejlesztett Forza 125-öt láthattunk Európa útjain, – aerodinamikai frissítést kapott a család legkisebb tagja, USB-csatlakozót, 4 cm-rel nagyobb tartományban állítható, elektromos mozgatású szélvédőt – mely csábítóbb és praktikusabb elődeinél.
Tavaly egy karcsúbb, új külsővel került a márkakereskedésekbe, valamint megjelent a Special Edition kivitel is. És mit hoz a jövő? A Honda Italia Industriale-ban előállított Forza 125 vadonatúj színekben fog pompázni megerősítve ezzel a pozícióját A sportos GT robogóként.
Az aprólékosan kidolgozott részletek sokasága és a tökélyre csiszolt idomzat áramvonalassá teszi az új Forza 125-öt, stílusos megjelenése pedig azt sugározza, hogy prémium minőségű, sportos, modern robogó áll előttünk. Vadonatúj fejidomot terveztek a Honda mérnökei, amivel még elegánsabb és kifinomultabb identitást kapott a Forza 125, melyhez a stílusjegyeket a legnagyobb testvérétől, a Forza 750-től kapta. Az új, vonzó megjelenésű LED fényszórók bevezetésével a modell orr-része megújult, akárcsak az újratervezett műszerfal, amely vonzó elegye az analóg és digitális kijelzőnek.
A külső ugyan frissült, de a kiemelkedő felhasználóbarát jellege természetesen megmaradt. Az elektromosan, 180 mm tartományban, állítható légterelő maximalizálja a szélvédelmet és a szabadságot. A kesztyűtartóban található USB-C csatlakozóaljzat praktikus töltőpontot biztosít, a Smart Key működtetése növeli a kényelmet, az ülés alatt pedig két teljesértékű bukósisaknak is van hely.
A Honda Selectable Torque Control (HSTC) felügyeli az Euro 5-ös, folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű egyhengeres teljesítményleadását, így segít megőrizni a hátsó kerék tapadását gyorsítás közben. A jól bevált felfüggesztésen – érthető okokból – nem változtattak a mérnökök.
A 2024-es Forza 125 vásárlói, az alábbi színárnyalatok közül választhatnak:
- **ÚJ** Pearl Sienna Red
- Matt Cynos Grey Metallic
- Pearl Falcon Grey
- Matt Pearl Pacific Blue
A Forza 125 Special Edition igazán elbűvölő. Feltűnő, metálszürke (Matt Cynos Grey Metallic) fényezésének aprólékosan kidolgozott, eltérő színű részletek adnak kontrasztot: a kerekek, az ülésvarrások, a műszerkeretek és a logók egyaránt pirosban pompáznak, a lábtartói fekete bevonatot kaptak és rozsdamentes borítást szereltek rá a Honda mérnökei.
- A fejidom és fényszóró a Forza 750 stílusában fogant, látványos és elegáns megjelenést kölcsönöz a modellnek
- Új analóg/LCD kijelző
- Az elektromosan állítható légterelő mozgási tartománya 180 mm
- 2 zárt bukósisak elfér az USB-C csatlakozóaljzattal felszerelt, ülés alatti csomagtartóban
- Opcionális a 45 literes, kulcs nélkül nyitható hátsó doboz, ülés és tanksapka
- A vészfékezést jelző rendszer (Emergency Stop Signal, ESS) figyelmezteti a többi közlekedőt a hirtelen fékezésre
- A Special Edition változatot egyedi díszítőelemek különböztetik meg az alapmodelltől
A stílusos és áramvonalas Forza 125 tervezőit a modellcsalád zászlóshajója, a Forza 750 ihlette. Legszembetűnőbb eleme kétségtelenül a fejidom, hiszen már messziről hirdeti, hogy energiával teli, sportos prémiumrobogóval állunk szemben. Szintúgy a 750-es családfőt idézik a jellegzetes LED fényszórók, melyek még jobban kihangsúlyozzák a típus prémium mivoltát.
A kormány szélessége 750 mm, a visszapillantó-tükrök magasságát is megtartották (1125 mm) – hiszen ezek a tökéletes méretek a zsúfolt városi utcákon való átcsúszáshoz. Az ülésmagasság 780 mm, elvégre a nyereg így is elég hosszú és kényelmes ahhoz, hogy ketten elférjenek rajta, míg az üléshelyzet hozzájárul, hogy a vezető könnyebben áttekintse a forgalmat és biztonságosan motorozhasson.
A kormányról gombnyomással vezérelhető, 180 mm tartományban állítható légterelő plexi kialakításánál a legfontosabb szempont az volt, hogy elterelje a menetszelet a vezető testéről és fejéről, egyben hatékonyan csökkentse a szélzajt. Arra is gondoltak a tervezők, hogy lakott területre érve már nem a szélvédelem a legfontosabb szempont, és többre értékeli a vezető, ha szabadon ellát a plexi felett, ezért aztán gombnyomásra, pillanatok alatt legalsó állásba ereszthető a légterelő. Hogy nagy sebességnél se legyen zavaró a plexi mögötti turbulencia, nagyméretű nyílást alakítottak ki a motor elején, jelentősen csökkentve ezzel a légörvények kellemetlen hatásait.
A csomagtér pedig több részre osztható, azaz, ha csak egy bukót tárolunk a motorban, akár esőruha vagy A4-es méretű táska is berakható a fejvédő mellé. Bal oldali, osztható kesztyűtartója zárható, például telefonunkat és egy üdítőt vagy kulacsot is el tudunk helyezni benne. Az sem mellékes, hogy USB-C csatlakozó található a kesztyűtartóban.
Még közelebbről szemlélve további műszaki csemegéket is felfedezhetünk, ilyen például a Smart Key rendszer, amely nemcsak a gyújtáskapcsolóhoz és az ülés alatti tárolórekesz zárjához kapcsolódik, hanem a 45 literes felső dobozt is nyitja-zárja. Működése rendkívül egyszerű: automatikusan lezárja a top boxot, ha a vezető távol van, és nyitja, amint újra a jármű közelébe ér. Természetesen a hagyományos módszer is működik, azaz kulccsal is elfordítható a zár. Egyébként a zárszerkezetet a motorba építették, ezáltal az nem vesz el helyet a dobozba pakolt holmik elől.
Az újragondolt analóg műszerekről olvashatjuk le a pillanatnyi sebességet és fordulatszámot, ám a műszeregység új, még szebb hátteret kapott. Ezt digitális kijelző egészíti ki, amely háromféle üzemmódban használható:
- kilométerszámláló, aktuális hatótáv és fogyasztás,
- napi számláló, aktuális hatótáv és óra,
- akkumulátorfeszültség és környezeti hőmérséklet.
A Forza 125 Special Edition piros színű kerekeket, ülésvarrást, műszerkeretek és logót kapott, melynek elegáns megjelenését növeli, hogy a lábtartói fekete színű bevonatot kaptak és rozsdamentes padlóborítást szereltek rá a Honda mérnökei.
- A 125 cm-es erőforrás teljesítménye 10,7 kW, legnagyobb forgatónyomatéka 12,3 Nm
- Üzemanyag-hatékony, Honda eSP technológiára épülő erőforrás és Alapjárat-leállító Rendszer
- 2,4 L/100 km-es fogyasztás és csaknem ötszáz kilométeres hatótáv
- Szériatartozékként kínált Honda Selectable Torque Control (HSTC)
A Forza 125 négyszelepes, SOHC-vezérlésű, folyadékhűtéses erőforrása 10,7 kW-os teljesítményt ad le 8750-es főtengelyfordulatnál, maximális forgatónyomatéka pedig 12,3 Nm 6500-nál. A furat 53,5 mm, a löket 55,5 mm, a kompresszióviszony 11,5:1.
A robogó álló helyzetből indulva 13,3 másodperc alatt tesz meg 200 métert. Ráadásul a középtartományban is kifejezetten erős a modern egyhengeres, így minden helyzetben rugalmas a Forza 125. Különösen a lakott területen, 40 és 60 km/órás sebesség között fürge, kényelmes utazósebessége 90 km/h körül alakul, míg végsebessége 108 km/h.
Az erőforrás fejlesztése során az eSP elnevezésű, alacsony belső súrlódást eredményező gyártási technológiát alkalmazták a Honda mérnökei. Emellett kompakt kialakítású henger, áttervezett, 4,7 liter űrtartalmú légszűrőház, valamint 26 mm-es szívócsővel társított PGM-FI üzemanyag-befecskendező felel az optimális égésért és hatékonyabb hőleadásért. Különleges részlet az intelligens tervezésű, forgattyúházba épített olajszivattyú is, mely által tovább nőtt az erőforrás hatásfoka.
A főtengely középvonalától eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, így még hatékonyabb a motor működése, azaz jobb hatásfokkal alakulhat a függőleges tengelyű mozgás forgóvá. A hengerfurat egyenetlen kopása ellen apró felületi vezetőhornyokkal megspékelt, öntött acélhüvely alkalmazásával védekeztek a mérnökök. Ez a kialakítás a dugattyúgyűrűket terhelő feszültséget is csökkentette, tovább mérsékelve a belső súrlódást.
A jobb oldalra felszerelt, kisméretű, de nagy hatásfokú radiátort apró és kifejezetten könnyű ventilátor hűti az alacsony súrlódási veszteség és légellenállás érdekében. A folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) csapágyainak gördülési ellenállását három alacsony súrlódású egységgel fogták vissza a Honda mérnökei, melyeket kifejezetten az adott terheléshez méreteztek. A szíjtárcsán kialakított ventilátor légterelő szárnyainak légellenállása alacsony, a feszítőtárcsa pedig kevésbé nyomja a szíjat, így kisebb a veszteség.
Az elektronikus vezérlésű, szénkefe nélküli, váltakozó áramú generátor önindítóként is funkcionál (ACG). Ezt az integrált egységet közvetlenül a főtengely végére rögzítik, s mivel nélkülözi az áttételt, valamint a szabadonfutót, működése jelentősen halkabb a hagyományos konstrukcióénál.
Álló helyzetben az Alapjárat-leállító Rendszer (Idling Stop) három másodpercnyi alapjárati működés után automatikusan leállítja a motort, majd a gázkar elfordítására azonnal újraindítja. Villámgyors működését több innovatív megoldás együttes alkalmazása tette lehetővé. A generátorként is funkcionáló önindító, a szívási folyamat kezdetére beálló főtengely és az automatikus dekompresszor jelentősen megkönnyíti az indítást. A rendszer ráadásul „odafigyel” az akkumulátor állapotára is: ha egy bizonyos határérték alá esik a feszültség, ideiglenesen leáll az Alapjárat-leállító Rendszer működése, megelőzve az YTZ8V jelű, hosszú élettartamú akkumulátor lemerülését.
A Forza egyik legfőbb célja az volt, hogy az átlagos felhasználóknak hetente csak egyszer kelljen tankolnia. Mivel a robogó üzemanyagtartálya 11,7 literes és az erőforrás mindössze 2,4 litert fogyaszt 100 kilométerenként (WMTC szabvány szerint mérve), ez a probléma megoldódott, hiszen a hatótáv közel 500 km.
Hogy a vezető vizes, csúszós úton is magabiztosan gyorsíthasson, immáron Honda Selectable Torque Control (HSTC) felügyeli a hátsó kerék tapadását, illetve tapadásvesztését. Szinte észrevétlenül, a háttérben működik a – tetszés szerint kikapcsolható – segédlet, csupán a műszeregységen felvillanó T betű utal rá, hogy kipörgött a kerék és a rendszer közbeavatkozott.
- Acélvázhoz kapcsolódó, 33 mm-es csúszószár-átmérőjű villa és állítható rugó-előfeszítésű, kétoldali hátsó rugóstag
- Könnyű kezelhetőség és fürgeség jellemzi a mindössze 164 kg-os menetkész tömegű robogót
- Elöl és hátul – blokkolásgátlóval kiegészített – tárcsafékek kerültek az öntött alumínium kerekekre
A 2024-es modellévű Forza 125 változatlan, azaz felfüggesztései is erős, merev acélvázhoz kapcsolódnak, ez biztosítja, hogy a legváltozatosabb körülmények között is helytállhasson a modell. A masszív, 33 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokhoz 7 fokozatban állítható előfeszítésű hátsó rugóstagokat társítottak a Honda mérnökei, ezeken támaszkodik meg az egy darabból álló, alumínium lengővilla.
A Forza 125 menetkész tömege blokkolásgátlóval felszerelve is csak 164 kg. Ennek előnyei nem csak a menetteljesítményt illetően érhetők tetten, hanem lassú manőverezésnél és parkolásnál is. Stabilitásában nagy szerepe van a megnövelt, 1505 mm-es tengelytávnak, a fordulékonyság pedig az átgondolt geometria számlájára írható – a villaszög 26,5°, az utánfutás pedig 89 mm.
Alumíniumból öntött kerekein 120/70 R15, illetve 140/70 R14 méretű abroncsok feszülnek, ezek méretükből és sajátos anyagkeverékükből fakadóan változékony időjárási körülmények között is kiemelkedő tapadást és menetkomfortot nyújtanak. Szintén kiváló a fékhatás, elvégre elöl 256, hátul 240 mm átmérőjű tárcsák emésztik fel a mozgási energiát, ráadásul a 2022-es Forza 125 alapfelszereltségének része a blokkolásgátló, tehát csúszós útburkolaton is biztonságosan lassíthat a pilóta.
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tételt találni, amivel fokozható a Forza 125 szépsége, hatékonysága és kényelme. Ilyen például a
- Színben a robogóhoz passzoló 45 literes Smart hátsó doboz
- Színben a robogóhoz passzoló 35 literes, Smart hátsó doboz
- Hátsó csomagtartó
- Belső táskák a túradobozokhoz
- Kényelmes ülés
- Markolatfűtés
- Rozsdamentes acélból készült padlóelem
- Kültéri motorkerékpár takaró
- U-zár
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Folyadékhűtésű, négyütemű, négyszelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres |
Összlökettérfogat | 125 cm3 |
Furat x löket | 53,5 x 55,5 mm |
Sűrítési viszony | 11,5:1 |
Maximális teljesítmény | 10,7 kW (14,34 LE)/8750 f./perc |
Maximális Forgatónyomaték | 12,3 Nm/6500 f./perc |
Motorolaj mennyisége | 0,9 liter |
Zajszint (dB) | L városi 73.0, L teljes gázon: 74,8 |
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER | |
Befecskendező | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Üzemanyagtartály kapacitása | 11,7 L |
Üzemanyag-fogyasztás** | 2,4 L/100 km (WMTC) |
ELEKTROMOS RENDSZER | |
Önindító | Generátorként is működő elektromos önindító (ACG) |
Akkumulátor | 12 V/7Ah |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló | Száraz, röpsúlyos |
Erőátvitel fajtája | Folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) |
VÁZ | |
Konstrukció | Bölcsőváz |
MÉRETEK | |
Méretek (HxSzxM) | 2145 mm x 754 mm x 1350 mm |
Tengelytáv | 1505 mm |
Villaszög | 26,5° |
Utánfutás | 89 mm |
Ülésmagasság | 780 mm |
Szabad hasmagasság | 141 mm |
Fordulókör sugara | 2,3 m |
Menetkész tömeg | 164 kg |
FELFÜGGESZTÉS | |
Első | 33 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvilla |
Hátsó | Kétoldali rugóstag |
KEREKEK | |
Első | Öntött, alumínium |
Hátsó | Öntött, alumínium |
Gumiabroncs mérete elöl | 120/70-15 56P |
Gumiabroncs mérete hátul | 140/70-14 68P |
FÉKRENDSZER | |
Első | 256 mm-es féktárcsa |
Hátsó | 240 mm-es féktárcsa |
VILÁGÍTÁS | |
Fényszóró | LED |
Hátsó lámpa | LED |
*A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.
**Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások