EST. 2002

EICMA 2023: HONDA FORZA 350

A Honda középméretű, sportos, egyben rendkívül kényelmes robogója, elegáns stílusával  és vadonatúj színeivel kápráztatja el jövőre a nagyérdeműt. Természetesen minden, a korábban megismert és megszeretett gazdag felszereltséget tartalmazza a Honda GT-stílusú robogója, azaz az elektromos mozgatású szélvédőt, a két, teljesértékű bukósisak befogadására alkalmas tárolórekeszt, az USB-C csatlakozóaljzatot, a kipörgésgátlót (HSTC), a LED világítást, az okoskulcsot. A Forza 350 vezeték nélkül képes összekapcsolni a motorost a Honda RoadSync okostelefon alkalmazás segítségével így menet közben is egyszerűen fogadhat hívásokat vagy hallgathat zenét telefonról, mely nem csak Android rendszerrel kompatibilis, hanem iOS-szel is.

24YM FORZA 350

A Forza már jó ideje a Honda kínálatának meghatározó tagja. Ez a prémiumkategóriás, középméretű robogó az ezredfordulón jelent meg és kimagasló helykínálatával, kiemelkedő vezetési élményével, valamint innovatív, kombinált fékrendszerével kategóriája új mércéje lett. Nem csoda, hogy Európában egy csapásra népszerűvé vált, és sokoldalúságának köszönhetően nap mint nap megkönnyítette a közlekedők életét. A Forza-család 2015-ös megújulása óta több, mint 200.000 darab talált gazdára Európában.

Korábban számtalan alkalommal módosították, tökéletesítettéka Honda Italia Industriale-ban előállított típust, de alapvető erényei nem változtak – továbbra is sportos, s egyben hosszabb utakra is tökéletesen alkalmas robogóként tündököl. A fejlesztések nyomán 2004-ben megkapta a Honda S MATIC névre keresztelt, elektronikus vezérlésű CVT-erőátvitelt és a tolvajok dolgát megnehezítő okoskulcsot; a poggyásztér átalakítása után akkor már két zárt sisak fért el a nyereg alatt. Mindemellett a továbbfejlesztett PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetően az üzemanyag-fogyasztás még tovább csökkent.

Egy évvel később a biztonságot és a kényelmet fokozó fejlesztések voltak napirenden. Megjelent a beépített audiorendszer, tovább finomították az S MATIC erőátvitelt, a lassítást pedig ABS-szel társított, kombinált fékrendszerre bízták. Ráadásként 2016-ban módosítottak a konstrukción, ekkor alapjaiban változott az üléshelyzet, ezáltal a Forza 300 két személy számára is ideális utazómotorrá érett, mely városban és autópályán egyaránt helytáll.

2018-ban ismét egy minden ízében új – könnyebb, kisebb, okosabb és sportosabb – Forza 300-at üdvözölhettünk, mely továbbra is megtartotta a legjobb „GT” tulajdonságait és büszkén állhatott rendkívül sikeres kistestvére, a Forza 125 mellett. 2020-ban jelent meg – feltűnő szürke és fényes fekete színben – a Forza 300 „Limited Edition”, amihez már alapáron járt az okoskulccsal nyitható-zárható túradoboz.

Aztán eljött az ideje egy újabb előrelépésnek a Forza 350 életében. Stílusosabbá, gyorsabbá, még praktikusabbá vált és olyan új funkciók kaptak helyet, mint a Bluetooth-kapcsolat és a Honda RoadSync rendszer.

A Forza 350 ismét tett egy lépést előre. Technikailag ugyan változatlan, de elegánsabb megjelenéssel került idén a piacra. A jövő év olyan új színeket, színkombinációkat hoz a Forza 350 életébe, hogy biztosan utána fognak fordulni az európai utakon.

A fejidomnak köszönhetően elegáns, kifinomult és egyedi robogó a Forza 350, nem utolsó sorban jobban hasonlít a modellcsalád élén álló Forza 750-re. A vonzó megjelenésű, kettős LED-fényszórók könnyebbé és biztonságosabbá teszik az esti motorozást, egyszersmind gondoskodnak róla, hogy a Forza 350 modern, jövőbe mutató motor benyomását keltse.

Kiemelekedően praktikus. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint például a hatékonyabb időjárás-védelm érdekében 180 mm-es tartományban állítható elektromos mozgatású légterelő. Vagy az ülés alatt kialakított tágas hely, ahová kényelmesen belefér két zárt sisak, amit akár az okoskulccsal (SmartKey) kényelmesen lehet nyitni és zárni. Valamint Bluetooth-kapcsolaton keresztül csatlakoztatható az okostelefon a Forza 350-hez a Honda RoadSync applikáció segítségével, így menet közben, hangparanccsal kezelhető a készülék. (Android, iOS rendszerrel kompatibilis). Még egyszerűbbé teszi a telefon használatát és töltését a kesztyűtartóban kialakított USB-C csatlakozó.

A 330 cm3-es, folyadékhűtéses, elektronikus üzemanyag-befecskendezésű, négyszelepes, SOHC-vezérlésű erőforrás teljes fordulatszám-tartományban igencsak nyomatékos – 21,5 kW-os (28,8 LE) csúcsteljesítmény leadására képes, legnagyobb forgatónyomatéka 31,5 Nm. A végsebessége 137 km/óra. A biztonságos és egyenletes gyorsulást szolgálja a Honda Selectable Torque Control (HSTC) kipörgésgátló, mely az alapfelszereltség része.

24YM FORZA 350

A 2024-es Forza 350 vásárlói az alábbi színárnyalatok közül választhatnak:

  • **ÚJ** Pearl Nightstar Black
  • **ÚJ** Matt Pearl Cool White
  • Matt Pearl Pacific Blue **ÚJ** fekete színű kerekekkel
  • Matt Cynos Gray Metallic
  • Pearl Falcon Gray

 

  • A fejidom és a fényszóró a Forza 750 stílusában fogant, elegánsabb megjelenést kölcsönöz
  • Kombinált analóg/LCD kijelző
  • 180 mm tartományban elektromosan állítható légterelő
  • 2 zárt bukósisak tárolására alkalmas ülés alatti csomagtér USB-C csatlakozóaljzattal
  • A kulcsnélküli indítás, a 45 literes, kulcs nélkül nyitható hátsó doboz opcionálisan megvásárolható
  • Vészfékezéskor automatikusan felvillanó elakadásjező figyelmezteti a többi közlekedőt (Emergency Stop Signal, ESS)
  • A Honda RoadSync okostelefon alkalmazás letöltésével – Android- és iOS-alapú készülékek egyaránt csatlakoztathatóak

A stílusos és áramvonalas Forza 350 alkotóit a modellcsalád zászlóshajója, a Forza 750 ihlette. Legszembetűnőbb eleme kétségtelenül a fejidom, hiszen már messziről hirdeti, hogy energiával teli, sportos prémiumrobogóval állunk szemben. Szintúgy a 750-es családfőt idézik a jellegzetes fényszórók, amelyek jobban hangsúlyozzák a típus prémium mivoltát.

A 780 mm magasra helyezett nyereg elég hosszú ahhoz, hogy ketten is kényelmesen elférjenek rajta, maga az üléshelyzet pedig elősegíti, hogy a vezető könnyen áttekintse a forgalmat és biztonságosan motorozzon. Prémium modellhez méltóan a lámpatestek egytől-egyig LED-ek. A két, teljes értékű bukósisak befogadására alkalmas, ülés alatti csomagtartó akár ketté is osztható, így külön rekeszbe kerülhetnek a különféle holmik (bukósisak, esőruha, A4-es méretű táska stb.). A bal térd elé helyezett, zárható tárolórekeszben például telefon vagy vizes palack szállítható, és 12 V-os elektromos aljzatot is találni benne.

A Honda RoadSync okostelefon rendszer és applikáció segítségével menet közben is vezérelhető a telefon, azaz hívást fogadhat és zenét hallgathat a motoros anélkül, hogy ehhez el kéne engednie a kormányt vagy levenni tekintetét az útról. Természetesen sisakba épített fülhallgatóra, Bluetooth-ra van szükség a rendszer használatához, amit egyébként a kormány bal oldalán található gombokkal kezelhet, és a műszeregységen tűnnek fel a telefon jelzései, üzenetei. Kompatibilis mind a két rendszerű okostelefonnal.

Még közelebbről vizsgálva további műszaki csemegéket is felfedezhetünk, ilyen például a Smart Key rendszer, amely nemcsak a gyújtáskapcsolóhoz és az ülés alatti tárolórekesz nyitómechanizmusához kapcsolódik, hanem a 45 literes hátsó dobozt is nyitja-zárja. Működése rendkívül egyszerű, hiszen elég zsebrevágni a kulcsot, az pedig automatikusan lezárja a top case-t, ha a vezető távol van, és nyitja, amint újra a jármű közelébe ér. Az újdonság bevezetése ellenére a hagyományos módszer is működik, azaz kulccsal is elfordítható a zár. Egyébként a zárszerkezetet a motorba építették, ezáltal az nem vesz el helyet a dobozba pakolt holmik elől.

Az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal, ESS) szintén a Forza 350 alapfelszereltségének a rész, azaz amint az ABS érzékelőitől kapott jelek arra utalnak, hogy vészfékez a vezető, bekapcsol a négy irányjelző, hogy figyelmeztesse a többi közlekedőt.

A motoros a hagyományos, analóg műszerekről olvahatja le a pillanatnyi sebességet és fordulatszámot, ám a műszeregység új, még szebb hátteret kapott. Ezt háromféle üzemmódban használható digitális kijelző egészíti ki:

  • kilométerszámláló, aktuális hatótáv és fogyasztás,
  • napi számláló, aktuális hatótáv és óra,
  • akkumulátorfeszültség és környezeti hőmérséklet.

 

  • A 330 cm3-es erőforrásának csúcsteljesítménye 21,5 kW, legnagyobb forgatónyomatéka 31,5 Nm
  • Az eSP+ technológia révén mindössze 3,4 L/100 km-es átlagfogyasztással büszkélkedhet a modell

Hála a súrlódást csökkentő technológiának, a Forza 350 eSP+ (enhanced Smart Power+) erőforrása egyszerre környezetbarát és kifejezetten nyomatékos.

A folyadékhűtéses, elektronikus üzemanyag-befecskendezésű, négyszelepes, SOHC-vezérlésű egység – hétezres percenkénti főtengelyfordulatnál leadott – csúcsteljesítménye 21,5 kW, (28,8 LE) legnagyobb forgatónyomatéka 31.5 Nm (5250 f./perc). A Forza3 50 végsebessége 137 km/óra és álló helyzetből indulva 10,4 másodperc alatt tesz meg 200 métert.

A furat 77 mm, a lökethossz 70,8 mm, a sűrítési viszony pedig 10,5:1. A nagyobb henger önmagában nem elég a teljesítménynöveléshez, ezért a megváltozott értékekhez igazították korábban a szelepnyitás mértékét és idejét is. Lényeges részlet, hogy a korábbi fejlesztés során nem változott a főtengelycsapok átmérője, azaz a nagyobb teljesítmény és a súlycsökkentés sem ment a tartósság és merevség rovására. A görgős szelephimba, a siklócsapágyas főtengely és a zárt forgattyúház egyaránt garancia a tartósságra, egyben a kiemelkedő teljesítményre. Immáron a CRF450R enduróból származó olajfúvóka hűti a dugattyú alját és szoknyáját, ami eltérő gyújtásidőzítést tesz lehetővé, így nagyobb energia szabadul fel az égés során. Az olajteknő módosítása nélkül érték el ez a mérnökök, csupán 1,8 liter kenőanyag szükséges a motor működéséhez.

A fojtószelep-átmérő (36 mm), a 28 mm-es szívószelep-átmérő és az 5,5 literes űrtartalmú légszűrőház is hozzájárul a hatékonyabb működéshez. Természetesen a szívó- és kipufogócsatornák kialakítása lehetővé teszi, hogy – a szívóoldalon keletkező erősebb áramlás előnyeit kihasználva –  sokkal egyenletesebb legyen az égés a hengerben. Persze az ívelt konstrukció helyett alkalmazott, teljesen egyenes kipufogócsatorna is fokozza a hatékonyságot. Hogy a kipufogórendszerből is könnyen távozhasson az égéstermék, a korábbi három helyett csak két részre osztott a Forza 350 kipufogódobja, s változott a leömlőcső, valamint a katalizátor mérete és elhelyezése is a korábbi fejlesztések során.

A főtengely középvonalától 5 mm-rel eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, ezáltal még hatékonyabb a motor működése, s ugyanezt szolgálja a hidraulikus vezérműlánc-feszítő, továbbá a kenőanyag-szivattyú alkalmazása. Ez utóbbit főként nagy teljesítményű gépekben láthatjuk, és azt szolgálja, hogy csökkenjen az olaj habosodása, a hajtómű súrlódási és szivattyúzási vesztesége, valamint mérséklődjön az erőforrás belsejében uralkodó nyomás. A Forza 350be épített kiegyensúlyozó azért felel, hogy kiszűrje a zavaró rezgéseket és hozzájáruljon az élvezetes, zavartalan motorozáshoz.

Az erőforrás teljesítménye V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre, az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, ami a vehemens, mégis kiszámítható gyorsulás záloga.

A biztonságos és egyenletes gyorsulást szolgálja a Honda Selectable Torque Control (HSTC) kipörgésgátló, mely az alapfelszereltség része. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszám-különbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és – az üzemanyag-befecskendezés módosításával – a hajtott kerék visszanyeri tapadását. Eközben a műszeregységen felvillanó narancssárga T jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, a kormány bal oldalára felszerelt kapcsolóval kiiktathatja a HSTC-t.

Mivel a robogó üzemanyagtartálya 11,7 literes és az erőforrás mindössze 3,4 litert fogyaszt 100 kilométerenként (WMTC szabvány szerint), az elméleti hatótáv meghaladhatja a 340 kilométert.

24YM FORZA 350

  • Rövid tengelytáv és hegyes villaszög
  • Kompakt felépítés ideális ülésmagassággal társítva
  • 15”-os átmérőjű első és 14-es hátsó, öntött alumínium felni

Erős, mégis könnyű acélcsőváz biztosítja a Forza 350 megnyugtató stabilitását. Remek egyenesfutásában nagy szerepe van az 1510 mm-es tengelytávnak, a fordulékonyság pedig az átgondolt geometria számlájára írható – a villaszög 26,5°, az utánfutás 89 mm. A hatékonyabb hűtés érdekében – az üzemanyagtartály elé rögzítették a radiátort, míg az akkumulátor a tank és a nyereg alatti csomagtér között található, hogy minél ideálisabb legyen a súlyelosztás. A nagyobb erőforrás dacára a Forza menetkész tömege nem változott, továbbra is 186 kg.

A 780 mm-es nyeregmagasság, valamint a természetes, felegyenesedett üléshelyzet garantálja, hogy a Forzáról remekül átlátható a forgalom és a vezetőt is könnyen észreveszi a többi közlekedő. Visszapillantókkal együtt 860 mm a motor teljes szélessége, míg a 755 mm széles kormány alatt 580 mm-es első idom védi a vezetőt a menetszéltől. Ez a karcsú felépítés előrevetíti, hogy a legnagyobb torlódásokon is pillanatok alatt áthámozhatja magát a Forza vezetője.

A masszív, 33 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokhoz 5 fokozatban állítható előfeszítésű hátsó rugóstagokat társítottak a Honda mérnökei, ezeken támaszkodik meg az egy darabból álló, alumínium lengővilla.

A Forza 350 alumíniumból öntött kerekein 120/70 R15, illetve 140/70 R14 méretű abroncsok feszülnek, ezek méretükből és sajátos anyagkeverékükből fakadóan változékony időjárási körülmények között is kiemelkedő tapadást és menetkomfortot nyújtanak. Szintén kiváló a fékhatás is, elvégre kétcsatornás blokkolásgátlóval kiegészített, elöl 256 mm, hátul pedig 240 mm átmérőjű tárcsák emésztik fel a mozgási energiát, tehát csúszós útburkolaton is biztonságosan lassíthat a pilóta.

 

Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tételt találni, melyekkel fokozható a Forza 350 szépsége, hatékonysága és kényelme. Ilyen például a

  • Színben a robogóhoz passzoló 45 literes Smart hátsó doboz
  • Színben a robogóhoz passzoló 35 literes, Smart hátsó doboz
  • Hátsó csomagtartó
  • Belső táskák a túradobozokhoz
  • Markolatfűtés
  • U-zár
  • Kerékmatrica-szett

 

ERŐFORRÁS
Konstrukció Folyadékhűtésű, négyütemű, 4 szelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres
Hengerűrtartalom 330 cm3
Szelepek száma hengerenként 4
Furat x löket 77 mm x 70,8 mm
Sűrítési viszony 10,5:1
Maximális teljesítmény 21,5 kW/7500 f./perc
Maximális forgatónyomaték 31.5 Nm/5250 f./perc
Motorolaj mennyisége 1,8 L
Zajszint (dB) L városi: 73,8, L teljes gázon: 80,1
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER
Befecskendező PGM-FI elektronikus befecskendezés
Üzemanyagtartály kapacitása 11,7 L
CO2 kibocsátás 79g/km
Üzemanyag-fogyasztás** 3,4 L/100 km
ELEKTROMOS RENDSZER
Indítás Elektromos önindító
Akkumulátor kapacitása 12 V/8,6 Ah
Generátor teljesítménye 340 W
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló Száraz, röpsúlyos
Erőátvitel fajtája Folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT)
Szekunder hajtás V-szíj
VÁZ
Konstrukció Bölcsőváz
MÉRETEK
Méretek (H x Sz x M) 2145 mm x 754 mm x 1360 mm
Tengelytáv 1510 mm
Villaszög 26,5°
Utánfutás 89 mm
Ülésmagasság 780 mm
Szabad hasmagasság 145 mm
Menetkész tömeg 186 kg
Fordulókör sugara 2,4 m
FELFÜGGESZTÉS
Első 33 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvilla
Hátsó Kétoldali rugóstag, 130 mm rugóúttal
KEREKEK
Első 15”-os, öntött, alumínium
Hátsó 14”-os, öntött, alumínium
Gumiabroncs mérete elöl 120/70-15MC 56P
Gumiabroncs mérete hátul 140/70-14MC 68P
FÉKRENDSZER
ABS fajtája Kétcsatornás
Fék elöl 2 dugattyús Nissin féknyereg. Féktárcsa átmérője: 256 mm
Fék hátul 1 dugattyús Nissin féknyereg. Féktárcsa átmérője: 240 mm
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA  
Műszerek és felszereltség LCD kijelző, Honda Smart Key, USB-töltő, ESS
Fényszóró LED
Hátsó lámpa LED

 

*A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.

**Kérjük, vegye figyelembe, hogy a megadott értékeket a WMTC szabványban meghatározott körülmények között mértük! A tesztet próbapadon hajtottuk végre vezetővel, utas és kiegészítők nélkül. Az aktuális üzemanyag-fogyasztást a vezetési stílus, a motor állapota, az időjárási és útviszonyok, a guminyomás, a felszereltség, a csomagok és az utasok súlya, illetve mérete, valamint egyéb tényezők befolyásolhatják.

ugrás fel