EST. 2002

EICMA 2023: HONDA GOLD WING

A Honda motorkerékpár-választékának csúcsán álló, ikonikus Gold Wing jövőre egy igazán szemet gyönyörködtetű színben kerül az európai szalonokba. A 2018-ban tetőtől talpig áttervezett modell dupla lengőkaros első felfüggesztést kapott, továbbfejlesztették a – hétfokozatú DCT váltóval társított – hatdugattyús, fekvőhengeres motorját és jelentősen csökkentették tömegét is. Olyan műszaki csemegék kényeztetik a Gold Wing utasait, mint a 7″-os, Android Auto™- és Apple CarPlay™-kompatibilis TFT-műszeregység, a giroszkopikus iránytűn alapuló navigáció, az elektromos mozgatású szélvédő, az intelligens Smart Key központizár-rendszer, a négy menetüzemmódot felkínáló motorvezérlés vagy a Hegymeneti Asszisztens és a továbbfejlesztett abroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS).

24YM Gold Wing

A Honda Gold Wing már a 999 cm3-es ősmodell 1975-ös bemutatkozásakor ikonná vált, s azóta is az utazómotorok legjobbjaként tekinthetünk rá. Több évtizedes pályafutása során mérete és összlökettérfogata is folyamatosan nőtt, egyúttal luxus, minőség és kényelem terén is évről évre egyre magasabbra tette a lécet.

Tekintettel a változó felhasználói igényekre és az átalakuló motorkerékpár-piacra, a fejlesztőcsapat 2017-ben teljesen újragondolta a típus koncepcióját, és a vásárlói igények változására reagálva új irányba kormányozta az ikonikus zászlóshajót. Elődjével szemben ez egy karcsú, könnyű és elképesztően fordulékony jármű lett, ami – fiatal pilótáknak is – lenyűgöző vezetési élményt nyújt, nem mellesleg olyan technikai ínyencségekkel büszkélkedhet, mint például a hétfokozatú DCT váltó.

A változások eredményeként a Gold Wing és a Gold Wing Tour[1] motorosok jóval szélesebb táborának ideális, mint a kifutó nemzedék, különösképp, a 2020-as modellévre még kifinomultabbá tették a fejlesztők. A menetkomfort és a manőverezhetőség is számottevően javult, hogy még könnyebben kiaknázható legyen a hathengeres boxermotor teljesítménye. 2021-ben átdolgozták az audiorendszert, 2022-től pedig kizárólag DCT-s változatban volt elérhető a modell. 2023-ban a GL1800 Gold Wing egy rendkívül gyorsan és egyértelműen figyelmeztető abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS), jövőre pedig egy lenyűgöző új színben kerül a szalonokba.

24YM Gold Wing

A 2018-as modellfrissítéskor új erőforrást és vázat kapott a Gold Wing, így sokkal kompaktabb lett. Ráadásul az új építésmódnak hála az ülés is előrébb kerülhetett némileg, ezáltal irányhatóság és kényelem terén is nagyot fejlődött a típus. Az alumínium hídváz tervezése a dupla lengőkaros első futóműtől indult, ez a – nagyobb rugóutat és merevséget, valamint kifinomultabb csillapítást, precízebb irányítást és kisebb súrlódási veszteséget garantáló – konstrukció tette ugyanis lehetővé, hogy előrébb kerüljön az erőforrás és a nyereg.

A hathengeres, optimalizált, 24 szelepes boxermotor finoman szólva magával ragadó jelenség, teljesítménye és lavinaként zúduló forgatónyomatéka egyaránt függőséget okoz. Barátságos habitusát nemcsak a 2018-ban bevezetett elektronikus gázmarkolatnak (Throttle By Wire, TBW) köszönheti, hanem a négyállású, TOUR, SPORT, ECON és RAIN programokat felkínáló üzemmódkapcsolónak is, ami a kettős, kombinált fékrendszer (ti. Dual Combined Brake System, D-CBS) működésének jellegét is meghatározza. Nagyban megkönnyíti a motor használatát a gyorsan és egyértelműen figyelmeztető abroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS), a Hegymeneti Asszisztens (HSA), míg az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) felel a minél csekélyebb fogyasztásért és károsanyag-kibocsátásért.

A Gold Wing hétfokozatú, duplakuplungos automatikus váltóval (DCT) felszerelt modell. Az egység kuplungérzete és váltási sebessége éppúgy az aktív menetüzemmódhoz igazodik, miként az is, hogy milyen fordulatszámon kapcsol fel és le az erőátvitel. Mindezt elektromos üzemű, előre- és hátra gurulást segítő sétafunkcióval egészítették ki.

24YM Gold Wing

A technikai fejlesztések hatására a Gold Wing nyújtotta szabadságérzet semmihez nem fogható – a vezetési élményt, a teljesítményt és a stílust illetően is abszolút egyedülálló a modell. A stílusos, aerodinamikailag hatékony idomzat és az elektromos mozgatású szélvédő páratlan időjárás-védelmet szavatol, a gondosan formázott nyergek pedig az egész napos motorozásokat is kényelmessé teszik. Hogy a zenei aláfestés is feledhetetlen legyen, a Honda szakemberei kis tömegű, kiváló minőségű audiorendszerrel szerelték fel a modellt, s nem maradt ki a csomagból az intelligens kulcs (Smart Key), az Apple CarPlay™ és az Android Auto™ alkalmazás, valamint a Bluetooth-kapcsolatra alkalmas műszeregység sem.

A jövő évi GL1800 Gold Wing kizárólag a gyönyörű és vadonatúj metál fényezésű, matt páncélzöld színben rendelhető meg (Matt Armoured Green Metallic), melyet a motorblokk barna színű festése tesz még izgalmasabbá.

  • Gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS),
  • A navigációs rendszer és a hifi adatai is a 7”-os TFT-kijelzőn jelennek meg
  • Feszes vonalak és kortárs stílus – már a külső jegyek elárulják, hogy ultramodern hajtásláncra épül a modell
  • A szélvédő magassága és szögállása is elektronikusan szabályozható
  • Az elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) a sebességrögzítő is finomabban kezelhető
  • A kimagasló szállítókapacitásnak köszönhetően a hétvégi kalandhoz szükséges összes poggyász elfér a Gold Wing dobozaiban
  • Az Apple CarPlay™ és az Android Auto™ alkalmazással okostelefonokkal is összekapcsolható a motorkerékpár fedélzeti rendszere
  • LED lámpatestek és automatikusan kikapcsoló irányjelzők
  • Az intelligens kulcs az indítást és a tárolórekeszek nyitását is megkönnyíti
  • Két USB-C-töltőaljzat

A Gold Wing a sportosság jegyében született. Erről tanúskodik az egyedi stílus és sziluett, amihez dinamikus futómű- és motorkarakterisztika, valamint elsőrangú kivitelezési és anyagminőség társul. A merészséget tükröző orr-részt kissé előre döntötték és kompakt idomokból állították össze, hogy a lehető legenergetikusabb legyen az összhatás.

A remekül eltalált övvonal a motor teljes hosszában végigszalad, látványosan osztva alsó és felső részre a karcsú idomzatot, amely éles vonalak és sík felületek alkotta elemekből, az aerodinamikai követelmények figyelembe vételével készült. Kiváló munkájuk és stílusérzékük révén a Gold Wing már megjelenésével elárulja, hogy minden téren kimagasló teljesítmény jellemzi.

24YM Gold Wing

24YM Gold Wing

A különleges, dupla lengőkaros első futómű, a hathengeres boxermotor és az áttervezett kipufogórendszer feladatán túlmenően dizájnelemként is fontos szerepet játszik, hiszen egyértelműen bizonyítja, milyen hihetetlenül magas szinten áll a modell mérnöki és elektronikai szempontból.

A menetkomfort, a hőelvezetés és az aerodinamika egyaránt elsőosztályú, nem mellesleg speciális légcsatornákat alakítottak ki a motoron, melyek ideális helyen vezetik el a menetszelet, egyszersmind kellemes, friss levegőt biztosítanak a vezetőnek és utasának.

Az elektromosan, egyszersmind fokozatmentesen állítható, kis méretű plexi az utasnak és a pilótának is kiváló időjárás-védelmet nyújt, ugyanakkor kompakt mivoltából fakadóan növeli a tér- és szabadságérzetet. Extraként nagyobb szélvédő is rendelhető, sőt további légterelőket is kérhetnek a vásárlók. A kezet és a felsőtestet védő idomok állíthatóak, a lábat és a lábfejet oltalmazó elemek fixen rögzítettek.

A nyereg első és hátsó része határozottan elkülönül egymástól, így a pilóta minden idegszálával a vezetésre koncentrálhat, semmi nem zavarja. Maga a párnázat kényelmes és remekül tart, mindazonáltal nem akadályozza vezetőt a mozgásban és kellőképpen karcsú, hogy a lábak könnyedén elérhessék a talajt.

A lámpatestek egytől-egyig LED-ek, és a fényszórók alsó részén öt polírozott optikai lencse található, ezeknek köszönhető az „ékszerszem”, ami oly egyedivé teszi az új Gold Wing tekintetét. Felül a szintén különleges, „sztereoszkóp” hatást keltő távolsági fényszórók kaptak helyet, minden helyzetben kiváló látási viszonyokat garantálva. Az első irányjelzőket a tükrökbe integrálták és automatikusan kikapcsoló elektronikával egészítették ki. Ez nem egy szimpla időkapcsoló, hanem összetett vezérlési rendszer, ami az első és hátsó kerekek közötti fordulatszám-különbség alapján számolja ki, hogy mikor esedékes az indexelés befejezése.

Alapáras felszerelés a – jobb oldali kapcsolókonzolról kezelhető – sebességrögzítő is, és nagyban megkönnyíti a vezető dolgát, hogy a beállított érték mindvégig látható a sebességmérő bal alsó sarkában. Az automatikus gyorsítások – hála az elektronikus gázmarkolatnak – rendkívül kifinomultak, főleg az emelkedőkön felfelé. Amennyiben automatikus üzemmódban, bekapcsolt sebességrögzítővel fékez a pilóta, a lassításokat, illetve visszagyorsításokat követően önműködően aktiválódik a megfelelő DCT-üzemmód.

A prémium színvonalú műszeregység nem csak egyedivé teszi a vezetői környezetet, hanem a használatot is megkönnyíti. Digitális képernyőjét kis kontraszttal és sötét tónusokkal tették olvashatóbbá, a szélre eső műszereket pedig enyhén megdöntve építették be, hogy mélységérzetet keltsen az óracsoport. Ezt fűszerezték meg a fémkeretekkel és a LED háttérvilágítással, még nyugtatóbb, elegánsabb és nem utolsó sorban vagányabb megjelenést kölcsönözve a műszeregységnek.

A 7”-os, színes, folyadékkristályos TFT-kijelzőről leolvashatóak a navigációs és az audiorendszer adatai, emellett a műszeregység a menetüzemmód és a futómű beállítására is lehetőséget ad. Az információk különféle szegmensekben, logikus sorrendben helyezkednek el, így a pilóta egy szempillantás alatt leolvashatja az értékeket, közöttük a guminyomásra vonatkozókat is.

A háttérvilágítás intenzitása alapesetben automatikusan, a környezeti fény erősségének függvényében változik, de a vezető maga is beállíthatja. A rendszer összesen nyolc szintet ajánl fel, a maximális fényerősség 1000 cd. Akárcsak korábban, a műszeregység bal alsó részén jelenik meg a pillanatnyi guminyomás, ám újdonság, hogy a 2023-as modellen egyértelmű és feltűnő jelzés villan fel, ha szökik a levegő az abroncsból.

A Gold Wing árasztotta kimagasló minőséget mi sem érzékeltethetné jobban, mint a középkonzolon és a Smart Key kulcson díszelgő embléma. Ez a háromdimenziós, két tónusú, krómozott táblácska a jellegzetes oroszlánfejjel, a széttárt sasszárnyakkal és a nyitott karmokkal jeleníti meg azt az erőt és méltóságot, amit a modell képvisel. A Smart Key rendszer távirányítójával aktiválhatóak a motor különféle rendszerei és szükség esetén kulcsként is használható. A beépített jeladónak köszönhetően a tulajdonosnak elő sem kell vennie, a motorindítás és a kormányzár oldásához elég, ha egyszerűen zsebében tartja.

A Gold Wing-tulajdonosok többsége rövid, 2-3 napos túrákat szervez magának, ezért a két oldaldoboz összesen 60 L-es űrtartalmú, azaz elegendő helyet kínál az ilyen kirándulásokra, az pedig csak hab a tortán, hogy felárért prémium belső táskákkal is kiegészíthetőek a dobozok. Ha a Smart Key a motor közelében van, a vezető gombnyomással oldhatja a jobb oldali tárolórekesz, valamint a túra- és az oldaldobozok zárjait. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a dobozok nemcsak a motoron elhelyezett gombbal nyithatóak, hanem a Smart Key távirányítójával is, így a vezető messziről is „hozzáférést engedhet” a poggyászokhoz. A hidraulikus teleszkópok a dobozok nyitását és a záródását is kifinomulttá teszik. A hívásgomb benyomása és nyomva tartása villogtatni kezdi az irányjelzőket.

A Gold Wing gazdája az Android Auto és az Apple CarPlay szolgáltatásait is élvezheti, azaz a műszeregységen keresztül is elérheti okostelefonján tárolt számait és zenéit. A kapcsolat Bluetooth- vagy USB-C-alapú lehet, utóbbi csatlakozóból ráadásul kettő található a motoron.

A kis tömegű hangszórók helyzetét az üléspozíciót figyelembe véve határozták meg, így elképesztően tiszta és élethű a hangzás, az utas számára pedig saját kezelőpanel rendelhető, hogy szabadon válogathasson a számok közül. A gombok a jobb oldaldoboz felső részén kapnak helyet, s a hangerő mellett a forrás kiválasztására, valamint „előretekerésre” is lehetőséget adnak.

A navigációs rendszer adatai színes, 7”-os, folyadékkristályos TFT-kijelzőn jelennek meg, amit a műszeregység kellős közepére építettek be a Honda mérnökei. Hogy a helymeghatározás minden helyzetben pontos legyen, a rendszert – alagutakban is működő – girokompasszal (ti. pörgettyűs tájolóval) egészítették ki. Apró, de fontos részlet, hogy a célpont törlése és a „menj haza” funkció egy gombnyomással, menet közben elérhető. A térképeket természetesen frissítették, az útvonaltervezésnél pedig 99 érinteni kívánt helyszín adható meg.

Üzemanyagtartályának űrtartalma 21 liter, az üzemanyag-fogyasztás 5,5 l/100 km.

  • Öntött, alumínium, perimeter váz
  • Dupla lengőkaros első futómű és Pro-Arm hátsó lengőkar 
  • Blokkolásgátlóval kiegészített kettős kombinált fékrendszer (D-CBS)

A Gold Wing présöntésű, alumínium hídvázra épül. A nyúlványok falvastagságát minden területen optimalizálták, így már sétatempónál is kifinomult és stabil a modell, s városban éppoly könnyen kezelhető, mint országúton vagy autópályán.

Azon túlmenően, hogy teljes összenyomódásnál előre mozdítja a kereket, a dupla lengőkaros első felfüggesztés legfőbb előnye, hogy finomabb csillapítást nyújt az úthibákon és kanyarodás közben, mint a hagyományos villa, ugyanis nem súrlódnak a teleszkópok belső és külső csövei. Szintén a súrlódáscsökkentés érdekében döntöttek úgy a Honda mérnökei, hogy minden kormányzáshoz és felfüggesztéshez kapcsolódó tengelyt csapágyaznak.

A kormányzást – a két villatartó konzol révén – teljesen elszeparálták a csillapításról gondoskodó központi rugóstagtól, ezáltal mozgékonyabb lett a Gold Wing, csökkent a tehetetlenségi nyomaték és kisebb erő szükséges a kerék elfordításához. A természetes kormányérzet titka a gondosan elhelyezett kormányban, a kisebb tömeget mozgató kormánytengelyben és a szabadalmaztatott kormányösszekötő-rudakban rejlik.

24YM Gold Wing

A villaszög 30,5 °, az utánfutás 109 mm, a tengelytáv 1695 mm, a menetkész tömeg pedig 367 kg.

A blokkolásgátlóval kiegészített kettős kombinált fékrendszer (D-CBS) minden helyzetben optimálisan osztja el az első és hátsó kerékre jutó fékerőt. Lényeges részlet, hogy az egykörös ABS-modul a fékrendszer vezérlőegységét is magában foglalja, így nagyban hozzájárul a tömegcsökkentéshez. Az elektronika folyamatos kapcsolatban van a központi ECU-val, így a fékerő-elosztás mindig megfelel az éppen aktív menetüzemmódnak. A 320 mm-es első tárcsákat hatdugattyús nyergek fogják közre, míg hátul 316 mm-es tárcsa és háromdugattyús féknyereg lassítja a kereket.

A Gold Wing kifinomultságát a Pro-Arm lengőkar is jelentősen fokozta, mely a motor bal oldalán kapcsolódik a vázhoz, sokkal egyszerűbbé téve a jármű karbantartását. Ennél sokkal fontosabb, hogy így nagyobb szabadságot kaphattak a tervezők, tehát stabilabbá és könnyebben kezelhetőbbé tehették a motort. A Pro-Link himbarendszer progresszív karakterisztikát és elsőrangú menetkomfortot biztosít. Csapbekötési pontokat merevítő lapjait optimalizálták és gömb alakú kötéseket alakítottak ki, hogy maximális legyen a merevség. A rugó-előfeszítés elektronikusan szabályozható.

  •  Hathengeres, 24 szelepes, SOHC-vezérlésű boxermotor
  • Elektronikus gázmarkolat (throttle-by-wire, TBW) négyállású üzemmódkapcsolóval
  • A futómű-karakterisztika és a fékerő-eloszlás a menetüzemmódnak megfelelően változik
  • Alapjárat-leállító Rendszerrel (start&stop) és Integrált Indítógenerátorral (ISG) felszerelt 

24YM Gold Wing

 Hogy az 1883 cm3-es egység karakterisztikája passzoljon a kifinomult futóműhöz, a Honda mérnökei átfogó fejlesztésnek vetették alá a legutóbbi modellfrissítésnél.

Csúcsteljesítménye 93 kW, azaz (126,48 LE – 5 500 f./percnél) lett, míg – 4 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 170 Nm. A furatátmérő és a lökethossz egyaránt 73 mm, a jobb és bal hengersor hengereinél, 4 mm-es dugattyúeltolás mérhető, a sűrítési viszony pedig 10,5:1.

Az Unicam hengerfej szívószelepeit hagyományos (sikló), a kipufogókat pedig görgős szelephimbák mozgatják. A szelephimbák tengelye – a korábbi szelepemelő struktúrával szemben – immáron mindkét oldalon excenteres. Az égéstér kialakítása is a hatékonyabb működést szolgálja, így a szívócsatornák szabályozott örvényeket keltenek, a gyújtógyertyák pedig az égéstér közepén kaptak helyet. Emellett a dugattyúszoknyák molibdénbevonatot kaptak, hogy még kisebb legyen a súrlódás és még nagyobb az élettartam.

Az elektronikus gázmarkolatnak köszönhetően négyállású üzemmódkapcsolóval szerelhették fel az új Gold Winget, ezt egészíti ki az elektronikus szabályozású felfüggesztés és a kettős kombinált fékrendszer (Dual Combined Brake System, D-CBS).

A TOUR üzemmód a kényelmet és a teljesítményt szolgálja. Ide kapcsolva 1:1 a gázmarkolat és a fojtószelep elfordulásának egymáshoz viszonyított aránya, a csillapítás és a fékerő-elosztás pedig az alapbeállításnak megfelelően működik.

SPORT üzemmódban a lehető legnagyobb a fojtószelep elfordulásának gázmarkolat-elforduláshoz viszonyított mértéke, a csillapítás feszesebb és nagyobb fékerő jut a hátsó kerékre.

ECON-ra kapcsolva a lehető takarékosabbá válik a Gold Wing (kisebb markolat-/fojtószelepelfordulás-arány), a futómű és a fékerő-elosztó hangolása pedig könnyed túrázáshoz igazodik.

RAIN üzemmódban csúszós, nedves útburkolathoz idomul a teljesítmény, a gázmarkolat és a fojtószelep elfordulásának egymáshoz viszonyított aránya a lehető legkisebb, a fékerő alapbeállítás szerint oszlik el, a csillapítás lágy.

A levegőszűrőházba két légbeömlőnyíláson át érkezik a levegő, egyik a motor jobb, másik a bal oldalán kapott helyett. A kétoldali „szívással” sikerült elérni, hogy a levegő örvénylő mozgást végezzen, s ne csak egy kis részen, hanem a szűrő teljes felületén át áramoljon a motor irányába. Ez javítja a szűrés hatékonyságát, és kisebb az ellenállásból adódó veszteség. Tudatos tervezőmunka eredménye a szívócsövek belső kialakítása is, tudniillik a motor – alsó fordulatszám-tartományban jelentkező – gázlengéseihez igazítja a levegőáramlást, ezáltal a legapróbb gázadásokra is gyorsan, nagy nyomaték leadásával válaszol az erőforrás. Az egy darabból készülő fojtószelepház révén tovább gyorsul a légáramlás és a gázreakció is.

A modell védjegyének is tekinthető mély basszus erőteljes hangzást kölcsönöz, mindazonáltal nem engedi, hogy a hangerő zavaróvá váljon. A kipufogócsövek átmérőjét két hengernél 20 százalékkal csökkentették, mint a többinél, ennek köszönhető a hangerőben, illetve -mélységben érzékelhető változás.

Az Integrált Indítógenerátor (Integrated Starter Generator, ISG) több feladatot is ellát: életre kelti az erőforrást, menet közben áramot termel, ráadásul mindezt úgy, hogy 2,4 kg-mal könnyebb, mint a hagyományos rendszer. Ugyancsak a Honda igényességét bizonyítja, hogy az ISG-nél hagyományos helyett ferde fogazású, csendes működést ígérő fogaskerekek végzik a munkát.

Az ISG az Alapjárat-leállító Rendszer működését is halkabbá teszi, és a DCT, valamint az elektronikus gázmarkolat révén maga az indítás is roppant kifinomult. Az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) három másodpercnyi üresjárati üzemet követően automatikusan leállítja a motort, majd a gázmarkolat elfordítására azonnal újraindítja.

Az intelligens rendszer a megállásoknál fenntartja a hidraulikafolyadék nyomását, így gázadásnál késlekedés nélkül működésbe hozza a DCT tengelykapcsolóját, ezzel tovább csökken a gázadás és az indulás közötti időtartam. A hirtelen reakciók elkerülése végett az elektronikus gázmarkolat vezérlőegysége ügyel rá, hogy a fojtószelep szögállása egyenletesen változzon, mi több, mindig lineárisan épül fel a teljesítmény. Az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) a kormány jobb oldalán elhelyezett gombbal kapcsolható be és ki.

A hagyományos motorkerékpárokon a vezetőnek egyszerre kell kezelnie a féket, a gázt és a kuplungkart, ha meredek emelkedőn indul el, ezzel szemben a Gold Wingen a Hegymeneti Asszisztens (HSA) segíti a könnyed, gördülékeny és biztonságos elindulást. A HSA működésének lényege, hogy ha a vezető behúzva tartja a fékkart, az ABS-modul eltárolja a hátsó féknyeregre ható hidraulikus nyomást, és egy ideig (kb. három másodpercig) megőrzi, hogy a Gold Wing ne guruljon előre vagy hátra a meredélyen. A pilótának nincs is más dolga, mint gázt adni, a motor pedig automatikusan kiengedi a féket. Ha a HSA aktív, apró visszajelzőlámpa világít a műszeregységen.

  • Alapáras a harmadik generációs, hétfokozatú DCT 
  • Kifinomult, halk és villámgyors váltások
  • Séta üzemmódban képes „óvatosan” előre vagy hátra gurulni a Gold Wing
  • A DCT működése szintén a négyállású menetüzemmódnak megfelelően változik

A Honda által fejlesztett DCT váltót idestova 14 éve gyártják – VFR1200F megjelenése óta -, népszerűségét jól mutatja, hogy azóta több mint 240 000 DCT-vel felszerelt Hondát vásároltak az európai piacon. Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják a tulajdonosok. A DCT két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., a 3. és az 5. fokozatokért felel, a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatért. Hogy a rendszer ne foglaljon nagy helyet, az egyik fogaskerékcsoport tengelye a másikén belül kapott helyet.

A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetők a szélsebes, rángatás nélküli váltások.

A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül, végtelenül kifinomultan kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Ráadásul a DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra és mindig a kanyarodásra, fékezésre vagy gyorsításra összpontosíthat a vezető.

A DCT-rendszer automatikus és kézi kapcsolású üzemmódban egyaránt használható. Előbbinél az aktuális sebesség, váltófokozat és fordulatszám függvényében határozza meg a vezérlőegység, hogy mikor történjenek a kapcsolások, utóbbinál pedig a – kormányon elhelyezett gombokkal – maga a pilóta válthat.

A harmadik generáció – a DCT váltó történetében először – hétfokozatú, így a hosszú távú utazások eszményi partnere, ráadásul minden eddiginél gyorsabban és kifinomultabban kapcsol.

24YM Gold Wing

Az optimalizálás során arra is törekedtek, hogy még könnyebb legyen kis sebességnél terelgetni a Gold Winget. Ennek érdekében rövidebb áttételt kaptak az első fokozatok, hogy kisebb legyen a váltások okozta rántás, míg felkapcsolva egyre nagyobbak, hogy autópálya-tempónál is alacsony legyen a motor fordulatszáma. Bármely sebességtartományban is halad a Gold Wing, a fel- és lekapcsolások a legmagasabb minőségérzetet nyújtják, mivel a harmadik generációs DCT működése rendkívül csendes és egyenletes. Ez egyebek mellett a léptetővilla és a mozgatókar végére szerelt zajcsillapító gumik jótékony hatásának köszönhető.

A kuplung és a váltótengely közé szerelt csillapítórugó feladata, hogy feleméssze a forgásiránynak megfelelő forgatónyomatékot, ezáltal csökkentse a működési zajt és a tengelykapcsoló, valamint a váltótengely közötti kapcsolódási hangot a váltások közben.

A Gold Wing DCT váltója ún. Séta üzemmóddal segíti az araszolást és a parkolást. Ide kapcsolva 1,8 km/órás sebességgel gurulhat előre és 1,2 km/órával hátra a motor, annak megfelelően, hogy a kormány bal oldalán található +/- gomb melyikét nyomja meg a vezető.

A DCT fő váltótengelye üreges, ennek belsejében kapott helyet a másodlagos tengely. Előbbin a páros fokozatok fogaskerekei sorakoznak, s lánccal kapcsolódik a belső tengelyhez, méghozzá az előtéttengely fogaskerekeinek közbeiktatásával. Ez az építésmód a külső tengelyre ruházza a tolatótengely feladatát, így nincs szükség külön tolatótengelyre, tehát sokkal kisebb és könnyebb a szerkezet.

A Séta üzemmód aktiválásával a DCT tengelykapcsolói a különféle irányokért felelnek: az egyes kuplung hátra, a kettes előre mozdítja a gépet. E technikai megoldás további előnye, hogy nincs szükség váltogatásra, elég a kuplungot kezelni a Gold Wing mozgatásához. Az elektronikus gázmarkolat a kuplung ellenőrzésével folyamatosan szabályozza a sebességet, ugyanakkor állandó motorfordulatot és könnyű kezelhetőséget garantál minden helyzetben.

A négy menetüzemmód révén a DCT működése a mindig az aktuális időjárási és útviszonyokhoz, illetve a pilóta vérmérsékletéhez igazodhat.

TOUR (Túra) üzemmódban kifinomult tengely- és fokozatkapcsolás jellemzi a rendszert, s már alacsony fordulatszámon felvált az erőátvitel.

SPORT üzemmódban közvetlenebb a tengelykapcsolás, a felváltások pedig közepes fordulatszámon történnek.

ECON (Gazdaságos) üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, az elektronika az alsó, illetve középső fordulatszám-tartományban tartja a motort, és az alapbeállításoknak megfelelő a fokozatkapcsolások jellege.

RAIN (Eső) üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, lassabbak a fokozatkapcsolások és a teljes fordulatszám-tartományt kihasználja az elektronika.

 

A Honda Gold Winghez gyári kiegészítők széles választékát kínálja a Honda, s ha úgy tartja kedve, egyenként is megvásárolhatja őket.

A Full Option Gold Wing csomag a következő felszereléseket tartalmazza:

  • Belső táskák a túradobozokhoz
  • Csomagtartókonzol
  • Középállvány
  • Utasháttámla
  • Magasabb túraplexi
  • 12 V-os elektromos aljzat
  • Ködfényszóró

Az alábbi kiegészítők szintén elérhetőek a modellhez:

  • Hátsó kezelőpanel az audiorendszerhez
  • Erősítő
  • Hátsó hangszóró
  • Vezetékes csatlakozás az audiorendszerhez
  • LED-es csomagtartóvilágítás és féklámpa, valamint kábelköteg a hátsó dobozhoz
  • Kerékmatrica-szett // három különböző színben
  • Fekete és krómozott első féknyeregborítás
  • Belső táskák, szövetburkolatok, konzolok és csomagrendezők a felső dobozhoz
  • Krómozott csomagtartó
  • Krómozott oldaltámasz
  • Többféle méretű, szürke és fekete motortakaró ponyvák
  • Magasabb utaskapaszkodó
  • Utaskartámasz
  • Egyedi nyereg
  • Alsó és felső légterelők
  • Szélesebb lábtartó
  • Vezetőháttámla
  • Hagyományos váltókar a DCT-erőátvitelhez

 

ERŐFORRÁS
Konstrukció Folyadékhűtésű, négyütemű, 24 szelepes, SOHC-vezérlésű, hathengeres boxermotor
Összlökettérfogat 1833 cm3
Szelepek száma hengerenként 4
Furat x löket 73 mm x 73 mm
Sűrítési viszony 10,5:1
Csúcsteljesítmény 93 kW (126,48 LE)/5500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték 170 Nm/4500 f./perc
Olajmennyiség 5,6 liter (DCT)
Zajszint (dB) Gyorsításkor: 76, Városi környezetben: 69
CO2-kibocsátás 127 g/km
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER
Porlasztás PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Fojtószelep-átmérő 50 mm
Levegőszűrő Folyadékba áztatott, cserélhető papírszűrő
Üzemanyagtartály befogadóképessége 21,1 liter
Üzemanyag-fogyasztás** 5,5 liter/100 km
ELEKTRONIKAI RENDSZER
Indítás Integrált Indítógenerátor (Integrated Starter Generator, ISG)
Akkumulátor típusa és kapacitása 12 V/20 Ah
Generátor kapacitása 12 V/120 A
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló DCT: Hidraulikus, olajfürdős, többtárcsás, olajnyomás alatt álló
Váltó felépítése DCT: hétfokozatú, Séta üzemmóddal (előre-hátra)
Primer áttétel 1,795 (79/44)
Váltófokozatok áttételei (DCT) 1.: 2,167,

2.: 1,696,

3.: 1,304,

4.: 1,038,

5.: 0,821,

6.: 0,667,

7.: 0,522

Hátramenet: 1,190

Végáttétel Motoroldalon: 0,972; Kerékoldalon: 2,615
VÁZ
Konstrukció Présöntésű, alumínium hídváz
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) H.: 2475 mm

Sz.: 925 mm (DCT)

M.: 1340 mm

Tengelytáv 1695 mm
Villaszög 30,5°
Utánfutás 109 mm
Fordulókör sugara 3,4 m
Ülésmagasság 745 mm
Szabad hasmagasság 130 mm
Mentkész tömeg DCT: 367 kg
FELFÜGGESZTÉS
Elöl Dupla lengőkaros
Hátul Pro-Link himbarendszer, Pro Arm lengőkar
KEREKEK
Elöl 130/70R 18
Hátul 200/55R 16
Felniméret elöl 18 x MT3,5
Felniméret hátul 16 x MT6,0
FÉKRENDSZER
Felépítés Elektronikus szabályozású ABS
Elöl Két 320 mm átmérőjű, 4,5 mm vastag tárcsa hatdugattyús, úszóágyazású féknyergekkel és szinterbetétekkel
Hátul 316 mm átmérőjű, 11 mm vastag tárcsa háromdugattyús féknyerggel és szinterbetétekkel

*A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.

**Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítők nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.

ugrás fel