A Honda A2-es kalandmotorja új néven, még robusztusabb megjelenéssel kerül a szalonokba. A modell 471 cm3-es, soros kéthengeresének csúcsteljesítménye az A2-es géposztályban megengedett maximum, azaz 48 LE (35 kW), legnagyobb forgatónyomatéka pedig 43 Nm. Mivel a korábbi CB500X továbbfejlesztett ECU-ját építették a motorba, az elődökkel összevetve jelentősen javult a gyorsulásérzet, és szintén lényeges újítás, hogy immáron alapáras a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC). Az NX500 új, könnyebb kerekei révén 1,5 kg-mal csökkent a rugózatlan tömeg – összesen 3 kg-os súlycsökkenést jelent -, és szintén a könnyebb irányíthatóságot szolgálja a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, Showa SFF-BP USD villa, valamint a Showa központi rugóstag merőben új hangolása. Akárcsak a többi 500-as Hondán, a hatékony lassításáról két első féktárcsa és két kétdugattyús féknyereg gondoskodik. A szintén új és hatékonyabb LED-fényszóró megkönnyíti az éjszakai motorozást, és szintén újdonság a – Honda RoadSync segítségével – okostelefonnal is társítható, 5”-os TFT-műszeregység, amit háttérvilágítással kiegészített, leegyszerűsített, négyirányú kapcsolóval kezelhet a pilóta.
A kalandmotoros stílusú CB500X 2013-ban, a sportos CBR500R és a csupasz CB500F (2024-től CB500 Hornet néven forgalmazzák) testvéreként jelent meg a piacon. A „könnyed középosztályként” leírható korábbi trió tagjainak közös jellemzője a rendkívül szórakoztató vezetési élmény.
A modell sikere főként annak volt köszönhető, hogy minden feltűnés és harsányság nélkül „tette a dolgát”, ezáltal a motorosok széles táborának lett ideális társa az elmúlt esztendőkben.
Könnyen megérthető, miért lett olyan népszerű, elvégre kiforrott kéthengerese az alsó fordulatszám-tartományban is nyomatékosnak bizonyult, emellett lelkesen pörgött, és ehhez olyan futómű társult, amely a nagyvárosok utcái és a végtelen autópályákon egyaránt helytállt. A CB500X lenyűgöző, kalandmotoros stílusa már csak hab volt a tortán.
Motorosok tízezrei használták hétköznap ingázómotorként, illetve hétvégén a nagyobb túrákon. Hosszú rugóútjával remekül boldogult rossz minőségű aszfalton is, irányítása gyerekjáték volt a széles, kézre eső kormánnyal, miközben a vezető – a felegyenesedett, kényelmes üléshelyzetnek köszönhetően – könnyen áttekinthette a forgalmat.
Megjelenése után három évvel nagyobb üzemanyagtartályt, hatékonyabb időjárás-védelmet nyújtó idomzatot és magasabb légterelő plexit kapott a modell, emellett LED-világítás, állítható rugó-előfeszítésű teleszkóppár és állítható helyzetű fékkar tette teljessé a modellfrissítést. Újabb három évvel később kalandmotoros stílusú idomzat, továbbfejlesztett felfüggesztés és nagyobb csúcsteljesítmény tette még vonzóbbá a CB500X-et, míg 2022-ben 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, megosztott funkciójú Showa SFF-BP teleszkóppárral, két első tárcsafékkel, átdolgozott első kerékkel és könnyebb lengővillával szerzett újabb rajongókat a modell.
A 2024-es változat lényegében nem különbözik elődeitől, ugyanakkor jobb, sokoldalúbb motorrá vált, és új néven, NX500-ként folytatja pályafutását. Megjelenése önmagáért beszél: ultramodern technikája, harciasságot sugárzó formaterve és számtalan továbbfejlesztett eleme révén borítékolható, hogy Európa egyik legkedveltebb motorkerékpárja lesz, meggyőzve az érzelmi és a racionális alapon döntő motorosokat is.
Aligha szorul magyarázatra, hogy miért pont az NX nevet viseli a modell. Ez a betűpár a nyolcvanas évek végén jelent meg az – endurók és a hagyományos motorkerékpárok erényeit ötvöző – Honda NX650 Dominatoron, mely szerte Európában elismert lett.
NX – New Xperience, New X-over – „Új tapasztalatok, új crossover”, ami tökéletesen illik az NX500-ra is. Elvégre a kalandmotoros stílusú újdonság egyaránt megbízható, élvezetes társ a szerpentineken és a keskeny erdei ösvényeken, akárcsak az országokon átívelő túrákon. A látványosabb formaterv mellett szót érdemel az is, hogy könnyebbek az új kerekek, valamint szélesebb tartományban állítható az első-hátsó felfüggesztés, így még hatékonyabbá, egyszersmind kényelmesebbé vált a motor futóműve.
Fontos újítás az A2-es kéthengeres dinamikusabb gyorsítását garantáló, továbbfejlesztett ECU, akárcsak a felváltásokat megkönnyítő kuplungasszisztens és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló, valamint az immáron szintén alapáras Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC).
A 2024-es NX500 az alábbi színekben kapható:
- Grand Prix Red
- Matt Gunpowder Black Metallic
- Pearl Horizon White
- A motor stabilitását nagy sebességnél fokozó, aerodinamikailag hatékony, kalandmotoros stílusú idomzat
- Vadonatúj, LED első és hátsó lámpatest
- Új, 5”-os, színes TFT-kijelző Honda RoadSync funkcióval. Okostelefonhoz csatlakoztatva a műszeregység – többek között – navigációs eszközként is használható
- Új, egyszerűsített bal oldali kormánykapcsoló, amit háttérvilágítással egészítettek ki, hogy sötétben is könnyen kezelhető legyen
A „Hétköznapi Crossover” stílus jegyében fogant NX500 egyszerűen nem maradhat észrevétlen. Kalandmotoros felépítéséből fakadó sokoldalúságával, magával ragadó sziluettjével és erőt sugárzó formáival magára vonja a tekintetet, bárhol is jelenjen meg: a nagyvárosok útjain, a szerpentineken, az autópályákon vagy éppen a végtelen földutakon.
A modell LED-fényszórója éppoly messzire világít, mint korábban, de nagyobb területet világít be, hogy még élvezetesebbek legyenek az éjszakai motorozások. A fejlesztés baleset-megelőzési szerepe sem elhanyagolható, főként a kanyarokban jelent nagy segítséget a vezetőnek. Természetesen az NX minden lámpateste LED, beleértve az új hátsó lámpát is.
Ha ismerős a műszeregység, az nem véletlen, ugyanis az XL750 Transalpon megismert, 5”-os, színes TFT-kijelző található az NX500-on. Érdekesség, hogy most először alkalmaztak a Hondánál úgynevezett optikai ragasztást, azaz gyantával töltötték ki a kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és hatékonyabbá téve a háttérvilágítást. Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa új Hondáját, többféle stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be az – iOS és Android rendszerű készülékkel társítható – műszeregységen.
A kijelző roppant egyszerűen használható turn-by-turn navigációra, sőt, ha a vezető sisakbeszélővel motorozik, hívásokat fogadhat és zenét is hallgathat, miközben a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval ösztönösen kezelheti a sokoldalú műszeregységet. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda RoadSync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból és készülékével csatlakozik az NX500-hoz, már indulhat is.
A karcsú nyereg kettős előnnyel kecsegtet, ugyanis nem zavarja a vezetőt terepen előre-hátra mozgás közben, illetve segíti a könnyed és magabiztos talajfogást. Szintén a motor magabiztos irányítását és a gyors irányváltást szolgálja a kimondottan nagy, 38˚-os kormányelfordítási szög, valamint a Gunmetal Grey fényezésű, kúpos acélkormány. Szintén megkönnyíti a városi közlekedést, hogy a vezető a – kényelmes, természetes üléshelyzetet ígérő, 830 mm-es magasságban rögzített – nyeregből remekül átláthatja a forgalmat.
Sokat elárul az NX500-ról, hogy 180 mm-es szabad hasmagassággal büszkélkedhet, hossza 2165, magassága 1415, szélessége pedig 830 mm. Méretes üzemanyagtartálya 17,5 liternyi benzint képes elnyelni, vagyis a 3,6 L/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 480 km feletti hatótávolsággal kecsegtet.
- Fordított, nagydugattyús, megosztott funkciójú Showa SFF-BP teleszkóppár 41 mm-es csúszószárátmérővel és Showa központi rugóstag
- Vadonatúj, könnyebb kerekek
- Két 296 mm-es első féktárcsa kétdugattyús hagyományosan rögzített Nissin féknyergekkel
A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított hídváz megegyezik az elődével, ugyanis bevált, rendkívül könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést nyújt a vezetőnek. Ezen úgy alakították ki a motortartóbakok alakját, elhelyezését, valamint határozták meg a váz merevségét, hogy a zavaró rezgések ne jussanak el a pilótáig.
A tengelytáv 1445 mm, a villaszög és az utánfutás 27,5°, illetve 108 mm. A tengelyek közötti súlyelosztás szinte tökéletes, 48,7-51,3%, a menetkész tömeg pedig 196 kg – 3 kg-mal könnyebb az elődmodellnél.
Az NX500-ban fordított, nagydugattyús, megosztott funkciójú Showa (SFF-BP) teleszkóppár található 41 mm-es csúszószárátmérővel. Sajátossága, hogy az első felfüggesztésben különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s ennek eredményeként a vezetési élmény és a villa visszajelzése is elsőosztályú.
Az első kerék függőleges mozgási tartománya 135 mm (a villa lökethossza 150 mm). Lényeges változás, hogy a CB500X-szel összevetve változott a rugóállandó és csillapítás hangolása, így – aszfalton és terepen is – gyorsabban, kifinomultabban reagál a felfüggesztés, egyben több visszajelzés érkezik a vezetőhöz.
Egycsöves, központi rugóstagja – nagy átmérőjű dugattyújával – hatékony hőmérséklet-szabályozást biztosít. Lökethossza 60 mm, a hátsó kerék függőleges mozgási tartománya 135 mm, az alkatrész módosított hangolása pedig az első felfüggesztéséhez igazodik. Az 5 fokozatban állítható rugó-előfeszítésű központi rugóstag 2 mm vastag acélból készült, üreges keresztmerevítővel erősített lengővillához kapcsolódik, mely hosszirányban merev, viszont oldalirányban rugalmas, ami nagyban hozzájárul az NX rendkívüli kezességéhez.
Nagymértékben csökkent a motor tömege az új, öntött, Y-küllős alumíniumkerekek révén, melyek immáron 7 helyett csak 5 küllősek. Az első 800, a hátsó pedig 700 grammal lett könnyebb elődjénél, és a rugózatlan tömeg csökkentésével – valamint átdolgozott felfüggesztési beállításokkal – javult a kezelhetőség és a vezetési élmény is. Az NX 19-es első és 17-es hátsó felnijén különleges mintázatú, többcélú abroncsok feszülnek, méretük 110/80-R19 és 160/60-R17.
Elöl 296 mm-es tárcsák és a hagyományos rögzítésű kétdugattyús Nissin féknyergek nyelik el a mozgási energiát, míg hátul egydugattyús féknyereg és 240 mm-es tárcsa párosa felel a lassításért.
- Pörgős, életteli kéthengeres erőforrás immáron alapáron kínált Honda Állítható Nyomatékszabályozóval (HSTC)
- Az átprogramozott PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetően dinamikusabb lett a gyorsulás az alsó fordulatszám-régióban, és a teljes tartományban nagyobb teljesítmény jelentkezik
- A kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval kiegészített tengelykapcsoló megkönnyíti a váltásokat és megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon visszakapcsolás vagy határozott fékezés közben
Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető NX500 471 cm3-es, kéthengeres, nyolcszelepes, folyadékhűtésű erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Szinte ellenállhatatlanná teszi az egységet a pörgős, lendületes karakter, az élvezetes teljesítményleadás és az ezekből fakadó, kiemelkedő végsebesség. A hajtómű méreteit meghazudtolóan nyomatékos és erőtől duzzadó – 43 Nm-es legnagyobb forgatónyomatéka már 6500-as percenkénti fordulatszámnál kiaknázható, míg 35 kW-os, azaz 48 LE-s csúcsteljesítménye 8600-nál jelentkezik.
Hogy a kezdők is könnyen megzabolázhassák az NX500-at, és magabiztosan közlekedhessenek vele, immáron alapáras felszerelés a – hátsó kerék tapadását felügyelő – Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC), amit tetszés szerint ki is kapcsolhat a vezető. A vezetéssegítő rendszer az első és a hátsó kerék fordulatszám-különbségéből számítja ki a kipörgés mértékét, és a hengerbe jutó üzemanyag csökkentésével egyenletesen mérsékeli a teljesítményt, hogy újra tapadást nyerjen a hátsó abroncs.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívócsatornák között, hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. Fejlesztése során optimalizálták a gyújtást, valamint a levegő és az üzemanyag arányát, ezáltal erőteljesebb lett a gyorsulás az alsó fordulatszám-tartományban, spontánabbá vált a gázreakció, valamint az eddiginél is egyenletesebb a teljesítményleadás. A dupla csőben végződő kipufogódobból sportos, pulzáló hang árad, míg a motort alaposan felpörgetve vérpezsdítő üvöltés fokozza a gyorsulásérzetet.
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, miként a 180 fokos főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek lényegesen halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb legyen, hiszen így csökken a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a soros, kéthengeres egység.
A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik a vázon, fokozva annak merevségét. A vezérlés görgős himbái és egyszerű beállítást szavatoló, korongos emelőtőkéi kimondottan csekély tömegűek, így csökkentik a szeleprugók terhelését, és tehetetlenségi erő mérséklésével hozzájárulnak, hogy még pörgősebb legyen az erőforrás.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, a módosítás eredményeként tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált az alkatrész szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát az optimális gázcseréhez. A gondosan tervezett, sajátos kialakítású dugattyú csökkenti az alkatrész „zaját” magas fordulatszámon, a barázdált dugattyúszoknya felületkezelésének köszönhetően pedig kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mivel a kenőanyag szabadon áramolhat az így kialakított hornyokban. Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban.
A főtengelyt, a váltótengelyt és a kiegyensúlyozó tengelyt egymáshoz közel, háromszög alakban helyezték el, így még kisebb lehetett az erőforrás. Szintén érdekesség, hogy a hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180˚-os főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Maga az olajteknő kifejezetten mély, ezáltal kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.
A hatfokozatú váltó kezelését kuplungasszisztens és – a hátsó kerék elpattogását meggátoló – nyomatékhatárolós tengelykapcsoló könnyíti meg.
Megannyi könnyen, gyorsan felszerelhető Eredeti Honda Kiegészítőt kínál a gyártó, melyeket az NX500-zal párhuzamosan fejlesztettek, hogy tökéletes illeszkedjenek a modellhez. Az innovatív alkatrészek darabonként, valamint csomagban is megvásárolhatóak, és akárcsak a motorra, természetesen ezekre is érvényes a Honda jótállása.
Adventure csomag
Az Adventure csomag még inkább kihangsúlyozza az NX500 kalandmotoros jellegét, egyben fokozza a kényelmet és az időjárás-védelmet. A fekete fényezésű bukócső óvja a motort a sérülésektől, és erre rögzítették ködfényszórókat, melyekkel magabiztosabban tájékozódhat a vezető rossz látási viszonyok mellett is. Masszív kézvédő öleli körbe motoros kezét, megvédve a hidegtől, a felcsapódó kövektől és ágaktól, míg a sötétített légterelő, valamint a felnicsík még stílusosabbá teszi a motort. Hogy a kabát cipzárja ne hagyjon nyomot az üzemanyagtartályon, a nagyméretű tankmatrica is a csomag része.
Travel csomag
A darabonként 16,5 literes, félkemény oldaltáskapár, valamint az akár 22 literesre bővíthető nyeregtáska rögzítése és levétele roppant egyszerű, és nagyban megkönnyíti a csomagszállítást.
Urban csomag
Ingázáshoz és hosszabb túrákhoz is ideális a 38 literes, belső táskával és utasháttámlával kiegészített felső doboz, a középállvánnyal pedig gond nélkül letámasztható a motor süppedős talajon, sőt utóbbinak nagy hasznát vehetik a tulajdonosok láncápolás közben is.
Comfort csomag
Sokkal kellemesebbek az őszi-téli túrák az 5 fokozatban állítható, fűthető markolattal, különösen, hogy a praktikus kiegészítő a kormányról vezérelhető, pillanatnyi állapota megjelenik a TFT-kijelzőn, és induláskor nem szükséges újra bekapcsolni, mert megjegyzi a korábbi beállításokat. Szintén a kényelmet fokozzák a kiegészítő légterelők, mivel segítenek távol tartani a légörvényeket a vezetőtől és utasától, emellett a 3 literes, telefonzsebbel és vízálló huzattal kiegészített tanktáska és az ülés alatti töltőaljzat is fokozza a motor használati értékét.
A csomagban foglalt termékek egyenként is megvásárolhatóak.
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | DOHC, Folyadékhűtésű, soros, kéthengeres, 4 ütemű |
Összlökettérfogat | 471 cm3 |
Furat x löket | 67 mm x 66,8 mm |
Sűrítési viszony | 10,7:1 |
Csúcsteljesítmény | 35 kW (48 LE)/8600 f./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 43 Nm/6500 f./perc |
Zajszint (dB) | L-urban (városi környezetben): 74,0 dB,
L-wot (teljes gázon): 77,0 dB |
Olajmennyiség | 3,2 Lg |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Befecskendezés | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 17,5 L (tartalékkal együtt) |
CO2-kibocsátás (WMTC) | 82 g/km |
Üzemanyag-fogyasztás
(WMTC szabvány szerint) |
3,6 L/100 km |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12 V/7,4 Ah |
Generátor legnagyobb teljesítménye | 23,4 A/2000 ford./perc |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás, rásegítős, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló |
Váltó felépítése | Hatfokozatú |
Végáttétel | Lánc |
VÁZ | |
Konstrukció | Acél hídváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek
(hosszúság x szélesség x magasság) |
216 5mm x 830 mm x 1415 mm |
Tengelytáv | 1445 mm |
Villaszög | 27,5˚ |
Utánfutás | 108 mm |
Ülésmagasság | 830 mm |
Szabad hasmagasság | 180 mm |
Menetkész tömeg | 196 kg |
A fordulókör sugara | 2,4 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | Showa SFF-BP fordított villa |
Hátul | Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag, üreges merevítőkkel megerősített lengővilla |
KEREKEK | |
Elöl | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
Hátul | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
Felniméret elöl | 19M/C X MT2.5 |
Kerékméret hátul | 17M/C X MT4.5 |
Abroncs elöl | 110/80R19M/C59H |
Abroncs hátul | 160/60R17M/C69H |
FÉKRENDSZER | |
ABS típusa | Kétcsatornás |
Elöl | 296 mm-es átmérőjű dupla féktárcsa hagyományos rögzítésű, kétdugattyús Nissin féknyergekkel |
Hátul | 240 x 5 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Műszeregység | 5”-os TFT-kijelző testreszabható elrendezéssel – beleértve, de nem kizárólagosan – sebesség- és fordulatszámmérő, óra, váltófokozat-visszajelzővel és felkapcsolásra figyelmeztető jelzéssel |
Fényszóró | LED |
Hátsó lámpa | LED |
Honda RoadSync | Igen |
USB | Nem |
12V-os csatlakozóaljzat | Nem |
Automatikusan kikapcsoló irányjelző | Nem |
Gyorsváltó | Nem |
Lopásvédelem | Honda indításgátló-rendszer (HISS) |
További alapáras felszerelés | ESS |
*A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.
*Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítők nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások