Nem ok nélkül Olaszország egyik legnépszerűbb robogója a Honda SH150i: a gazdag alapfelszereltség része a Honda Állítható Nyomatékszabályozója (Honda Selectable Torque Control, HSTC), az Alapjárat-leállító Rendszer, az LCD-műszeregység, LED-világítás, 28 literes tárolórekesz, USB-C-csatlakozóaljzat, valamint az okoskulcs (Smart Key). A négyszelepes eSP+ erőforrása dinamikusabb gyorsulást és nagyobb felső fordulatszám-tartományban jelentkező motorerőt garantál. Jövőre bemutatkozik a különleges SH150i Verto, valamint egy vadonatúj szín és másik öt fényezés, mely gazdagítja majd a modell palettáját.
Az SH modellcsalád tagjai rendkívül népszerűek, az SH50-ként jegyzett ősmodell 1984-es bemutatkozása óta több millió példányban találtak gazdára világszerte. Kiváltképp kedveltnek bizonyult az európai piacon 2001-ben bemutatott, négyütemű Honda SH125, ami könnyű kezelhetőségének és stílusos megjelenésének köszönhetően már pályafutásának kezdetén belopta magát az öreg kontinens lakóinak szívébe.
Sikerének alapjait az SH50 rakta le, a legendás elődön ugyanis már éppúgy felfedezhetők voltak a koncepció alapvető elemei: pörgős, élénk erőforrás, 16”-os kerekek, kiváló úttartás és elegáns, prémium színvonalú formavilág.
A kiváló tulajdonságok sora 2005-ben tovább bővült, hiszen ekkor kapta meg az SH150i a Honda által fejlesztett PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezőt. Azóta 18 év telt el, és a modell még mindig piacvezető, sőt a stílus, a megbízhatóság, a takarékosság és a kiemelkedő használati érték szinonimája.
Fejlesztése során a Honda mérnökei mindig is a folytonosságra törekedtek és a vevőkör igényeinek változásaihoz igazodva csiszolták tökélyre az alkatrészeket, évről évre egyre jobb verziókkal ajándékozva meg a bukósisakos közönséget. E filozófia mentén dolgozták ki a rendkívül alacsony belső súrlódású Honda eSP (ti. enhanced Smart Power) erőforrást és az Alapjárat-leállító Rendszert (Idling Stop) is, soha nem látott szintre csökkentve a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást. A 2017-es modellév szintén új formát és sok-sok újdonságot hozott, egyebek mellett ekkor jelent meg a felszereltségi listán a LED első és hátsó világítás, valamint az intelligens kulcs is (Honda Smart Key).
2020-ban az olaszországi Atessában gyártott SH150i tulajdonképpen minden porcikájában megújult, így teljesen új modellként folytatta pályafutását. Koncepciójának alapját az elődök gyártása során szerzett temérdek tapasztalat adja, ezt kihasználva tették még stílusosabbá, kényelmesebbé megbízhatóbbá és takarékosabbá. Valljuk be, nem is lehetne másmilyen – elvégre egy SH-ról beszélünk.
A következő modellév pedig egy igencsak stílusos új fényezést hoz az SH150i életébe, ezzel ünnepelve az olaszországi (Atessa) Honda Italia Industriale-t, egy új színt, valamint 5 színkombinációt is.
Az SH150i nem véletlenül Európa egyik kedvenc robogója, hiszen a városlakók minden igényét kielégíti: könnyű kezelhetőség, alacsony üzemanyag-fogyasztás, megannyi tárolóhely és USB-csatlakozó. A hátsó futómű-geometria kialakításának hála a menetkomfort is kimagasló. A prémium idomzat és a jellegzetes orr-rész pedig látványossá teszi a modellt, amit megkoronáz a LCD-műszeregység és a LED-világítás.
Az Euro 5-ös előírásoknak is megfelelő, négyszelepes, „eSP+” erőforrás dobog az SH150i-ben, melynek csúcsteljesítménye 12,4 kW, legnagyobb forgatónyomatéka 14,9 Nm, fogyasztása pedig igazán figyelemre méltó, hiszen csupán 2,2 l 100 kilométerenként (WMTC szabvány szerint). A modell rendelkezik Alapjárat-leállító technológiával (Idling Stop) és a hátsó kerék kipörgését meggátoló HSTC (Honda Selectable Torque Control) rendszerrel, ami szintén a tulajdonos nyugalmát szolgálja.
Az SH150i ötféle kivitelben rendelhető Európában:
- SH150i belépőmodell tartozékok nélkül,
- SH150i Smart Key-kompatibilis túradobozzal,
- SH150i Smart Key-kompatibilis túradobozzal, kézvédővel és szélvédővel,
- SH150i hagyományos túradobozzal,
- SH150i i hagyományos túradobozzal, kézvédővel és szélvédővel.
A 2024. évi SH150i-t az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók:
A korábban már megismert Pearl Falcon Grey, Matt Pearl Cool White, Matt Pearl Pacific Blue, és Pearl Nightstar Black színekben, de a kerekek és az apró részletek mind-mind fekete színben pompáznak.
Ezeken túl, két új, sportos fényezés gazdagítja még az SH150i palettáját, ahol a kezelőszervet, az első és az alsó burkolatokat feketére festették, míg az ülést piros színű varrás díszíti. Az új piros színűgrafika tovább emeli az SH vonzerejét.
**ÚJ** Matt Pearl Cool White – piros SH logóval az oldalsó burkolaton és nagy fehér Honda logóval a fekete alsó burkolaton.
Matt Coal Black Metallic – piros SH logóval az oldalburkolaton és **ÚJ** nagy piros Honda logóval az alsó burkolaton.
Valamint bemutatkozik az **ÚJ** SH150i Vetro: zöld színű üveg hatású fényezés Shadow Black alsó burkolattal és ezüst színű SH logóval az oldalsó míg nagy fehér Honda logóval az alsó burkolaton.
- Kortárs stílusban újrarajzolt idomzat, alacsonypadlós építésmód
- 28 literes ülés alatti tárolórekesz, USB-aljzattal
- LED világítás és LCD-műszeregység
- Bemutatkozik az SH150i Vetro
Kifinomult és határozott – talán e két szóval érzékeltethető leginkább, milyen a prémium robogók között számon tartott SH150i idomzata. Egyedülálló kisugárzása például a LED, osztott fényszóróval és fentre helyezett irányjelzőkkel jellegzetesebbé varázsolt fejidomnak köszönhető, de sokat nyomnak a latban a precízen kidolgozott részletek is.
Még mindig vérbeli SH, hiszen az elegáns megjelenéshez kimagasló használati érték társul. Az SH150i-re jellemző kompakt építésmód, alacsony padló és felegyenesedett üléspozíció elképesztően megkönnyíti a hétköznapi használatot, utóbbi például lehetővé teszi, hogy a pilóta messze maga előtt belássa a forgalmat. Ugyancsak a típus kiválóságáról árulkodik, hogy az ülés alatt hatalmas, 28 literes, 12V-os elektromos aljzattal megspékelt tárolórekesz bújik meg, ami akár egy teljes értékű bukósisak befogadására is alkalmas.
A gondosan formázott, ámde sík ülőlappal büszkélkedő nyereg nagy helyet és kényelmes utazást szavatol, miként az alacsony padló és a kis ülésmagasság is nagyban hozzájárul a gondtalan motorozásokhoz. Mivel sokan utaznak párban, az SH150i nyerge két személy számára is bőséges helyet kínál, a felhajtható, alumíniumból készülő hátsó lábtartó pedig mindig stabil platformként szolgál az utasnak, beleértve az erős fékezéseket is.
A harmónia legyében a LED hátsó lámpa is krómozott keretes, a LCD-műszeregység sebesség- és fordulatszámmérője körül pedig minden ellenőrzőlámpa szépen elfér, így az ABS, az Alapjárat-leállító Rendszer, a HSTC és a Smart Key visszajelzője is. A különféle beállításokon a bal oldali markolat mellett elhelyezett A és B gombbal változtathat a vezető.
A Smart Key (okoskulcs) névre keresztelt rádióhullámokat kibocsátó kulcs jelet küld a robogó vezérlésének a pilóta zsebéből, nem kell tehát a kulcsnyílásba helyezni ahhoz, beindítható legyen a motor vagy kinyitható az ülés alatti tárolórekesz és az üzemanyagbetöltő-nyílás. A Smart Key szükség esetén kikapcsolható, illetve arra is képes, hogy egy pillanatra „megvillantsa” az irányjelzőket, ha érzékeli a kulcs jelenlétét.
Ha hatótávolságon belül van, a motorra szerelt gyújtáskapcsoló elfordíthatóvá válik, s megnyomásával ráadható a gyújtás, oldható a kormányzár, illetve nyitható az üzemanyagbetöltő-nyílás és az ülés alatti tárolórekesz. Ha a gyújtáskapcsoló válaszjelet kap a Smart Key-től vagy megnyomja a pilóta, kéken világítani kezd.
Jövőre egy vadonatúj festés gazdagítja majd az SH palettáját, ez pedig a Vetro, mely olaszul üveget jelent. Ezzel a különleges zöld fényezéssel tiszteleg és ünnepli a japán gyártó az olaszországi Adriai-tenger partján, Atessában található Honda Italia Industriale gyárában dolgozó munkatársainak mesterségbeli és technikai tudását, valamint a robogók piacán lévő egyedülálló modellt, az SH150i-t.
A Vetro más okból is igencsak különleges. A jellegzetes, félig átlátszó, festetlen zöld burkolatának előállatásakor – egy évnyi gyártása alatt – 9,5%-kal kevesebb CO2 bocsátott ki a „standard” színsémákhoz képest – ez lehet a környezeti hatások csökkentésének új módja.
Az SH150i Vetro fekete első sárvédővel és alsó burkolattal, valamint merész fehér és ezüst Honda logóval a burkolatokon érkezik jövőre az európai márkakereskedésekbe.
- Az új, négyszelepes eSP+ erőforrás nagyobb csúcsteljesítményt és maximális forgatónyomatékot ad (12,4 kW; 14,9 Nm)
- Az első Honda-motor, amely megfelel az erősebb EURO5+ károsanyag-kibocsátási előírásoknak
- A Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC) alapfelszereltség
- Alapjárat-leállító Rendszerrel (Idling Stop) és alacsony belső súrlódással
Az SH150i 156,9 cm3-es, folyadékhűtésű, négyszelepes eSP+ (ti. enhanced Smart Power, nyersfordításban: fokozott okosteljesítmény) erőforrása – mely az első Honda motor, amely megfelel a szigorúbb EURO5+ károsanyag-kibocsátási előírásoknak – dinamikus gyorsulást és nagy végsebességet szavatol, ugyanakkor működése gazdaságos. A – 8500-es percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 12,4 kW (16,9 LE), a 14,9 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték 6500 percenkénti főtengelyfordulatnál aknázható ki.
Az SH150i modern műszakiságáról árulkodik, hogy a hátsó kerék kipörgését meggátoló Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) szériafelszereltségként jár a modellhez. Ez a szabadon kikapcsolható, rendkívül kifinomultan működő rendszer főként vizes, csúszós úton fokozza a menetbiztonságot és a pilóta magabiztosságát, beavatkozásáról egy műszerfalon elhelyezett visszajelző lámpa tájékoztatja a vezetőt.
A furat 60 mm, a lökettel 55,5 mm; a sűrítési viszony 12,0:1. A kompakt erőforrás a tömeg-középpontosítás mintapéldánya: a hűtőradiátor például nem a motor elején helyezkedik el, hanem magába az erőforrásban, méghozzá sokkal egyszerűbb, könnyebb formában. Kisebb és könnyebb a radiátorhoz társított ultrakompakt hűtőventilátor is.
A belső súrlódás mérséklésére irányuló műszaki megoldások számos ponton felfedezhetőek, az öntöttvas hengerpersely külső felületének apró barázdái például megakadályozzák a furat bármilyen deformációját, ezáltal kisebb az olajfogyasztás, hatékonyabb a hűtés és minimális a súrlódást. Az erőátviteli rendszerben három speciális főcsapágy gondoskodik az alacsony gördülési ellenállásáról, ezeket a terhelés lehető legpontosabb meghatározásával tervezték meg. Mindezek eredménye a WMTC szabvány szerint mért igencsak kedvező 2,2 l/100 km üzemanyag-fogyasztás.
A kedvező fogyasztási értékek elérésében az Alapjárat-leállító Rendszernek (Idling Stop) is jelentős szerepe van. A rendszert a jobb oldali markolatnál elhelyezett gombbal aktiválhatja a pilóta. Ha bekapcsolja, három másodperces alapjárati üzemet követően automatikusan leáll a motor, s akkor indul újra, ha a vezető elfordítja a gázmarkolatot.
Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, indításkor ugyanis nem gátolja a kompresszió a főtengely megforgatását, leállításkor pedig mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. A modern technikai megoldások közé tartozik a kettős funkciójú, szénkefe nélküli ACG generátor, ami az indítómotor feladatait is ellátja.
- Nagy szakítószilárdságú, alul elvezetett acélcső váz
- Az optimalizált hátsó futómű-geometria kivételes menetkomforttal ruházza fel a modellt
- 16″-os első és hátsó kerék magabiztos és biztonságos motorozást tesz lehetővé
A nagy szakítószilárdságú, alul elvezetett acélcső váz révén a 7 literes üzemanyagtartály a padló alatt és a pilóta lába alá költözhetett, ezáltal alacsonyabbra került a súlypont és 10 literrel gyarapodhatott a tárolórekesz befogadóképessége. A tengelytáv is 1350 mm, a 26º-os villaszög és a 85 mm-es utánfutás. Az ülésmagasság 799 mm. A motor nedvestömege csak 134,1 kg.
A jobb menetkomfort érdekében a motorfüggesztő és a hátsó lengőkar szögét optimalizálták, ezáltal kevésbé hatnak az elfordulás közben jelentkező erők a motorfüggesztő konzolra, egyszersmind hatékonyabb a csillapítás és könnyebb az irányítás.
A kis tömegű, 16″-os, öntött alumíniumfelni-garnitúra mindig is a könnyű kezelhetőség, a precíz kanyarvétel és a biztos egyenesfutás záloga volt, függetlenül attól, hogy milyen minőségű útburkolaton haladt a pilóta. A tapadásról 100/80-16, illetve 120/80-16 méretű, belső nélküli Michelin City Grip abroncsok gondoskodnak.
A hátsó rugóstagok előfeszítése 5 lépésben állítható, rugóútjuk 83 mm, elöl pedig 33 mm-es csúszószár-átmérőjű, 89 mm-es rugóúttal felvértezett teleszkópok felelnek a kiváló menetkomfortért. Komoly fegyvertény, hogy a fékrendszer 240 mm-es, elöl három-, hátul egydugattyús nyereggel társított tárcsákra épül, a blokkolásgátló (ABS) pedig az alapfelszereltség része.
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tételt találni, mellyel fokozható az SH150i szépsége, hatékonysága és kényelme.
- A robogó színéhez passzoló 35 literes hátsó doboz
- A robogó színéhez passzoló 35 literes Smart hátsó doboz
- Szélvédő
- Markolatvédő burkolatok
- Kültéri motorkerékpár takaró
- Csomagrögzítő háló
- Belső táska a 35 literes hátsó dobozhoz
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Folyadékhűtésű, négyütemű, SOHC-vezérlésű, egyhengeres |
Összlökettérfogat (cm³) | 156,9 cm3 |
Szelepek száma hengerenként | 4 |
Furat x löket (mm) | 60 mm x 55,5 mm |
Sűrítési viszony | 12,0:1 |
Csúcsteljesítmény | 16,9 LE (12,4 kW) /8500 f./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 14,9 Nm/6500 f./perc |
Olajmennyiség | 1 liter |
Zajszint (dB) | L teljes gázon – 76,5, L városban – 75 |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Porlasztás | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 7 liter |
Üzemanyag-fogyasztás** | 2,2 l/100 km |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Indítás | Elektromos önindító |
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12V, 7 Ah |
Generátor legnagyobb teljesítménye | 232 W/5000 f./perc |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Automatikus, röpsúlyos |
Váltó felépítése | CVT-váltó |
Végáttétel | V-szíj |
VÁZ | |
Konstrukció | Alul elvezett, acél csőváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek (h x sz x m) | 2090 mm x 730 mm x 1130 mm |
Tengelytáv | 1350 mm |
Villaszög | 26° |
Utánfutás | 85,2 mm |
Ülésmagasság | 799 mm |
Szabad hasmagasság | 145 mm |
Menetkész tömeg | 134,1 kg |
Fordulókör sugara | 2,05 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 33 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa |
Hátul | Kétoldali rugóstag lengőkarral |
KEREKEK | |
Felniméret elöl | 16M/C x MT2,50 |
Felniméret hátul | 16M/C x MT2,75 |
Abroncs elöl | 100/80 R16 |
Abroncs hátul | 120/80 R16 |
FÉKRENDSZER | |
ABS típusa | Kétcsatornás |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Műszerek | Honda Smart Key, USB-töltő |
Fényszóró | LED |
Hátsó lámpa | LED |
*Az adatok csupán tájékoztató jellegűek, a változtatás jogát fenntartjuk.
** Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások