Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-masversenyek Endurance, Katar: Viktor dobogón!

Endurance, Katar: Viktor dobogón!

Hirdetés

Az FIM Endurance világbajnokság utolsó fordulóját teljesítették a hosszútávú Vb men?i a hétvégén, a katari Losail versenypályán. A múlt szombat délutáni nyolcórás záró megmérettetésen két magyar versenyz? is rajthoz állt, mindketten befejezték a versenyt, mégis, egyik szemünk sír, a másik nevet.

Ugyanis míg az RMT21 Racing Team Hondáján ül? Kispataki Viktor és két versenyz?társa (Didier Van Keymeulen 2005-ös FIM Supertock 1000 Világkupa gy?ztes és Arie Voss többszörös Holland SBK-bajnok) a superbike kategória el?kel? harmadik helyéig motorozott a katari délutánban, addig az Andalucia BMW csapat S1000RR-jén motorozó Rosivall Ágostonnak és csapattársainak (Camille Hedelinnek és Alvaro Molinának) egy apró, bosszantó m?szaki hiba miatt kellett lemondania az Endurance Stock Világkupa els? és második helyér?l is a végkiértékelésében.

A szombati versenynek Ágóék azzal a tudattal vágtak neki, hogy még a Világkupa els? helyét is megkaparinthatják, hiszen matematikailag b?ven volt esélyük az élen álló Qatar Endurance Racing Teammel szemben, de a technika ördöge közbeszólt: Ágoston els? felmenetele, vagy ha úgy jobban tetszik, els? turnje alatt kezdett el rakoncátlankodni a BMW, majd a kiállás után – mint idén oly sokszor már – nem akart újraindulni, ami miatt húsz percet töltöttek a bokszban.

Rosivall Ágoston - Andalucia BMW S1000RR

Ágostonék BMW-jében egy apró kábel okozta a húszperces kényszerpihen?t – ezen úszott volna el az összetett második hely?

Egy 24 óráson kis szerencsével még csak-csak ledolgozható egy ekkora hátrány, de egy 8 órás versenyen, mint a katari, erre nem sok esélye volt Ágoston spanyol BMW csapatának; a hibát egyébként egy jelentéktelen kis vezeték okozta. A gyors javítás után Ágostonék visszatértek a versenybe, biztonsági motorozással a 8. helyen (összetett 18.) hozták be az S1000RR-t a célba. A tabellavezet? és a versenyt is behúzó katari suzukis alakulat mögött második helyen gurult be azonban a Team Motors Events gárdája és ezzel sajnos elég pontot gy?jtöttek, hogy megel?zzék az Andalucia BMW-t, így Ágóék végül a harmadik helyre szorultak vissza a 2010-es pontversenyben.

„Így els?re pont nem tud érdekelni, még nem tudok neki örülni, hogy harmadikok lettünk…” – írta nekünk a verseny utáni levelében Ágoston csalódottan – „…de talán majd holnap.” – tette hozzá, jelezvén, hogy azért nem annyira rossz az a harmadik hely sem, f?leg egy olyan új és relatív tapasztalatlan csapat számára, mint az Andalucia BMW.

Didier Van Keymeulen, Arie Voss, Kispataki Viktor - az RMT21 Racing Team

Didier Van Keymeulen, Arie Voss, Kispataki Viktor – az RMT21 Racing Team

Ezzel ellentétben Kispataki Viktor hétvégéje – mondhatjuk – mesésre sikeredett. Az edzéseken ugyan sajnos összetört a versenymotor, emiatt az id?mér?t kihagyták, de a superpole-on egy javított motorral és bravúros motorozással a 4. rajthelyet sikerült megkaparintaniuk. A rajtot és az els? etapot a katari pályán legnagyobb versenytapasztalattal rendelkez? Arie Voss teljesítette, majd a saját ötven perce után (az RMT21 CBR1000RR-én ennyit bír egy tank benzin, azaz kb. 24-25 kört) a negyedik helyen adta át Viktornak a motort a Suzuki SERT, a BMP 99 és a Yamaha Austria gyári alakulatok mögött.

Harmadikként Didier Van Keymeulen ült a Hondára, de ?t a csere után nem sokkal megel?zte a Sapeurs-Pompiers csapat 18-as Suzukija, így Arie másodjára már „csak” az ötödik helyen léphetett ismét pályára, ahogy Arie után Viktor is. Kispataki azonban a lemen? nap fényében könyörtelen, de biztonságos motorozással utolérte, majd meg is el?zte az el?ttük motorozót, ekkor teljesítette 2’04,2-es legjobb köridejét is, de sajnos az utána soros Didier-t visszael?zte a Suzuki, ezért ismét az ötödik helyr?l adta tovább a gépet, miközben teljesen leh?lt az id?.

A leh?lt h?mérsékletre a csapat gumiválasztása sajnos nem volt ideális, így Arie csak lassabb köröket tudott futni, a közvetlenül mögöttük jegyzett Ymes Folch Yamaha és Bolliger Kawasaki vészesen közeledtek. De ekkor következett Viktor, kapott is egy keményebb szett Pirellit, amivel már olyan körid?ket tudott teljesíteni, hogy üldöz?i ne érjék utol, ráadásul az el?ttük versenyben lév? alakulat hibázott, így Viktor csapattársa, a belga Didier már a negyedik helyen örökölte meg Vik után a motort.

Kispataki Viktor egész éves Endurance-szereplése leny?gözte az RMT21 Racing Team versenyz?it és tulajdonosait is. Reméljük jöv?re ugyanitt!

Kispataki Viktor egész éves Endurance-szereplése leny?gözte az RMT21 Racing Team versenyz?it és tulajdonosait is. Reméljük jöv?re ugyanitt!

A csapat felkiáltott, amikor a szektorok idejét jelz? monitoron azt látták, hogy a 27 éves versenyz? 20 másodpercet vesztett a pálya középs? részén: a yamahás csapat ekkor meg is el?zte, a kawasakisok pedig veszélyesen közel kerültek. Mint az a bokszkiállás során kiderült, a +20 mp oka egy kicsúszás volt, de a motornak szerencsére nem lett baja. Közvetlenül ezután az élen is bukás történt (BMP 99 Yamaha), tehát Viktorék csapata, pozíciójukat tekintve maradt a negyedik helyen, következhetett a hatalmas hajrá!

Arie beállt az ekkor harmadik helyen álló Kawasaki mögé, de mivel bokszkihajtásakor nem égett a motor lámpája, megállították, hogy kapcsolja be – ezzel nem kevés id?t vesztett. Ennek ellenére is képes volt utolérni, majd meg is el?zni Bolligeréket, és egyre közeledett Ymes Folchékra, akik valószín?leg már a markukban érezték a harmadik helyet. Az RMT21 bokszában ekkor hatalmas káosz uralkodott: „Mennyi id? van hátra? Utolérheti még Folchékat? Mi kerüljön a táblára? – mindezt négy nyelven megvitatva…

Err?l szól az endurance: néha még a versenyz?nek is térdre kell ereszkedinie egy minél gyorsabb bokszkiállás érdekében...

Err?l szól az endurance: néha még a versenyz?nek is térdre kell ereszkedinie egy minél gyorsabb bokszkiállás érdekében…

Viktor holland csapattársa teljes er?bedobással küzdött, 8 óra versenyzés után – ritka is az ilyen – az utolsó körben d?lt el a harmadik hely sorsa! Arie a legutolsó körben érte utol a Yamahát, kanyarról kanyarra váltották egymást, húzós volt. Végül az ellenfél „dobott egyet”, és az esés miatt Arie is lesodródott a pályáról, de Voss sikeresen visszahozta a CBR-t, és a harmadik helyen szelte át a célvonalat. A világbajnokság nívós díjkiosztóján így Kispataki Viktor is ott lehetett, újoncként, élete els? nem európai versenyén, egy gyárinak nem mondható, de lelkes német Honda csapattal.

„Nagyon örülök az eredménynek, felemel? érzés volt világbajnokságon dobogón állni olyan nagy nevekkel, mint Sylvian Guintoli, Vincent Philippe, Freddy Foray, Igor Jerman, Gwen Giabbani és Steve Martin.” – nyilatkozta a versenyt követ?en Kispataki. „Boldog vagyok, hogy az eredmény elérésében ugyanúgy részt tudtam venni, mint sikeres versenyz?társaim, Didiernél gyorsabb köröket teljesítettem a versenyen, ami nem semmi, lévén a 2005-ös év FIM Superstock 1000 világkupa nyertesér?l van szó. Köszönöm mindenkinek, aki segített abban, hogy idáig eljussak: Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt, Revoloution Média Kft., SHOX Motoros Áruház és nem utolsó sorban a családom, barátaim!”

EWC, Katar 8-órás, SBK: 1. SERT Suzuki, 2. YART Yamaha, 3. RMT #21 Racing - Kipatakival a jobb szélen!

EWC, Katar 8-órás, SBK: 1. SERT Suzuki, 2. YART Yamaha, 3. RMT #21 Racing – Kipatakival a jobb szélen!

A verseny utáni csapatvacsora alkalmával versenyz?társai megköszönték Viktor munkáját, és bevallották, álmukban sem gondolták, hogy egy számukra ismeretlen magyar srác velük azonos, vagy akár gyorsabb körid?ket tud futni, stabilan, hibázás nélkül.