EST. 2002

Estoril: Elias csodálatos versenyt nyert meg

Már sokszor leírtuk, hogy az évad legdrámaibb, leg?rültebb versenyén vagyunk túl, de most tényleg: a Gresini-csapatot talán elhagyó (bár ezek után ki tudja?) Toni Elias két ezreddel veri meg Valentino Rossit a befutónál. Akinek nemcsak a hátrányból való lefaragás, de a fordítás is megadatott Portugáliában, hiszen a nagy ellenfél Hayden nem fejezte be a futamot: az ötödik körben a csapattársa, Daniel Pedrosa tarolta le hátulról. Mérhetetlen ostobaságot csinált a spanyol, ami egy dolgot er?sít meg: a Honda lehet, hogy kiváló motorokat tud építeni, de az embereit valahogy képtelen tisztességesen elirányítani. Dobogóra ért a fantasztikus Kenny Roberts a KR211V-vel: ? védi tehát, persze a félig már elbocsátott privát versenyz? Eliasszal karöltve az aranyszárnyasok becsületét.

Mit érezhetett Rossi, mikor a hatodik körben meglátta a Hayden Out táblát? Akármit is, feldolgozni aligha volt ideje a benyomásait, hiszen jelent?sen elszakadni nem tudott és megkapta a nyakára a két hondás ellenfelet, akikkel késhegyre men? csatákat vívott úgy, hogy tudta, mi forog kockán. Colin Edwards megtette a maga kötelességét, f?leg a futam els? harmadában tartotta remekül a mez?nyt, az már nem rajta múlt, hogy Valentinónak nem jött össze a nagy szökés.

Politikailag korrekt: így indult a Portugál GP. Valentino Rossi és Nicky Hayden párharca a 2006-os koronáért all?rökt?l és széls?séges nyilatkozatoktól mentes viadal. Estorilban az olasz fordított, miután második helyen zárt a félelmetes Toni Elias mögött, Haydent pedig már az elején elbúcsúztatta az ön- és közveszélyes Pedrosa.

A két Yamaha kapta el legjobban a rajtot, szorosan nyomukban a két Repsol Hondával. Nagy verseny ígéretét hozzák el már az els? kanyarok, mivel a két páros nyílt sisakkal megy egymásnak az els? helyeken. Rossi vezet, Edwards a második, a két Honda viszont egymással kakaskodik a háttérben: jogosan vár segítséget Hayden Pedrosától, ám erre vajmi kevés az esélye a feltün?en agresszív spanyoltól: az ötödik körben jóvátehetetlen hibát követ el Dani, lehetetlen bels? íven próbál meg támadást bevinni, ám megcsúszik és elüti az el?tte haladó Haydent, aki a sóderágyban talán életében el?ször bosszantotta föl magát nyilvánosan, szitkok feltartóztathatatlan áradatát zúdítva a csöndben elsunnyogó csapattárs felé, aki nemcsak a maga vb-esélyeit tette nullával egyenl?vé, hanem csapattársát is roppant kellemetlen helyzetbe hozta Valencia el?tt.

Közben bukik Nakano, akit rögvest követ Stoner. A hondás versenyz? éppen Gibernaut sodorja magával. Különös a sors, hiszen éppen a fiatal ausztrál man?vere nyomán sérült le ismét a spanyol (eltörött a keze és immár harmadszor engedett el a kulcscsontját rögzít? fém betét), miközben mindketten a Ducati ajánlatát várják 2007-re. Capirossinak felvillanásokra futotta, a gumikkal küzdött folyvást, akár a többi Bridgestone-versenyz?.

Jön viszont Kenny Junior, aki kihasználva Rossi lassabb ritmusát csatlakozik az élbolyhoz nagyjából féltávnál. A pénteki térdsérülését k?keményen érz? Melandri kiegyenesíti a pályát, majd nem sokkal kés?bb a Gary McCoy vezette Ilmor gurul a boxba, vigyázva, nehogy a lekörözéskor bármilyen formában megzavarja a mellette elhaladó vezet? csoportot. Igaz, ekkor kiállt a 800-as prototípust megül? veterán, mégis gy?jtött egy pontot, és hát jobb képet alakított ki magáról, mint Cardoso a dunlopos Ducatival.

A huszonharmadik kört?l a verseny maga a folyamatos szórakozás, izgalom, adre- nalin: Elias támadja Rossit, aztán Roberts is. Az estorili pálya két jól meghatároz- ható pontján attakoltak a pilóták: a célegyenes végi hosszú kigyorsításnál és az emelked?s, kanyargós rámpán, ami majdnem olyan, mint egy fordított Dugóhúzó. Óriási adok-kapok. A végs? kör Elias és Rossi párharcáról szól, az utolsó kanyar döntött, a célvonalnál a különbség 2 ezred, vagyis semmi. Robertsé a harmadik hely, Edwards negyedik a nagyszer? Tamada, Hopkins és a születésnapját ünnepl? Checa el?tt. Melandri szenvedve nyolcadik, ám mivel Capirossi még nagyobb bajban volt, 217 pontjával tartja a vb harmadik helyét honfitársával szemben. Capirex a 12. pozícióban zárt, a privát márkatárs Hofmann is el?tte ért célba. Minden célbaér? kapott pontot, Ellison, Cardoso és a négy kör hátránnyal befutó, box és pálya közt ingázó McCoy is.

A vége egyik oldalról: Pedrosa a Mobil Klinikán törött kisujjal és atomjaira hullott morállal. Hayden felszívódott és minden bizonnyal nagyon mérges. A másikról: nagy Yamaha ünnep, a szokásos Rossi-féle bohóckodás. És ne feledjük: az els? királykategóriás gy?zelmét arató Elias, aki egy ujjal ma megérintette az eget.

MotoGP Portugál Nagydíj

1. Toni ELIAS SPA HONDA 46’08.739
2. Valentino ROSSI
ITA YAMAHA 46’08.741
3. Kenny ROBERTS JR
USA KR211V 46’08.915
4. Colin EDWARDS
USA YAMAHA 46’09.603
5. Makoto TAMADA
JPN HONDA 46’27.158
6. John HOPKINS
USA SUZUKI 46’33.920
7. Carlos CHECA
SPA YAMAHA 46’38.087
8. Marco MELANDRI
ITA HONDA 46’40.552
9. Chris VERMEULEN
AUS SUZUKI 46’48.856
10. Randy DE PUNIET
FRA KAWASAKI 46’50.235
11. Alex HOFMANN
GER DUCATI 46’50.272
12. Loris CAPIROSSI
ITA DUCATI 46’53.515
13. James ELLISON
GBR YAMAHA 47’27.852
14. Jose Luis CARDOSO
SPA DUCATI 47’49.455
15. Garry McCOY
AUS ILMOR X3 47’35.294

Kiestek
Nicky HAYDEN
USA HONDA 6’42.244
Dani PEDROSA
SPA HONDA 6’42.331
Casey STONER
AUS HONDA 1’45.744
Sete GIBERNAU
SPA DUCATI 1’46.055

Az els? körben kiesett
Shinya NAKANO
JPN KAWASAKI

ugrás fel