EST. 2002

Eszetlen barkácsolás rovat

A szentségtörés szó aligha fejezi ki azt, amit magunk el?tt látunk. A Ducati oldalából kiálló palacsintasüt?vel nem tud mit kezdeni a szem, de úgy általában elmondhatjuk: ha egy bontó mellett gurulna el a turbós 999R, simán beváltanák, alkatrészenként. Mi járhatott mégis Walt Ross agyában, amikor a makulátlan, karcmentes Neil Hodgson replikáját elkezdte szteroid-injekciózni?

Valószín?leg, és talán kizárólagosan a vaskos teljesítménynövekmény. Semmi másra nem merünk gondolni, persze kérdés, hogy a kezelhetetlenül hirtelen érkez? turbónyomás okozta 10 perces röhög?görcsön túl hová vezet az egész koncepció…

Ráadásul olcsó sem volt az egész procedúra, ez nyilvánvaló. Igaz, a Garrett GT2860RS turbófeltölt? csupán 1.200 dolcsi körül kóstál, de a beszerelés, a tervezés, az egyedi alkatrészek legyártása jócskán megnyomja a költségvetést.

Egy turbófeltölt?vel többlet leveg?t juttathatunk be a hengerekbe, és itt lép életbe a „minden tuning alapelve”: égess több üzemanyagot! A nagyobb tömeg? leveg?vel több naftát használhatunk el, azaz átvitt értelemben egy nagyobb henger?rtartalmú er?forrás teljesítményét préselhetjük ki az eredeti szívómotorból. A turbófeltölt? a kiáramló kipufogógáz mozgási energiáját használja fel: a nagy sebességgel kiáramló égéstermék meghajt egy turbinakerekeket, mely forgatja a vele egyazon tengelyen lev? kompresszorkereket. A kompresszorkerék a szívó oldalon túlnyomással préseli be a hengerekbe a friss leveg?t.

Mivel a kipufogógázok h?mérséklete elérheti az 1000 celsius fokot, ez a h?terhelés áttev?dik a kompresszorkerékre, ami közvetve felmelegíti a beáramló leveg?t is. Mivel az alacsonyabb h?mérséklet? leveg? s?r?bb, és oxigéntartalma is magasabb, így adott térfogat elégetésével több energiát nyerhetünk. Itt jön képbe a 999R-en csupán palacsintasüt?ként aposztrofált, úgynevezett intercooler. A Walt Ross által használt „száraz intercooler” m?ködése egyszer?: a kompresszorkerék által megemelt nyomású beáramló leveg?t ezen a h?t?bordákkal ellátott radiátoron vezetik át, közvetlenül azel?tt, hogy az a hengerekbe jutna. Így az égéstérbe jobban oxigenizált, s?r?bb leveg? jut be, ami teljesítménynövekedést okoz.

Teljesítménynövelés, mindenekfelett?

ugrás fel