EST. 2002

Ezpeleta: Motegiben bejelentjük az egygumis rendszert


Carmelo Ezpeletát, a MotoGP-jogtulajdonos Dorna teljhatalmú vezérét az olasz Corriere dello Sport napilap interjúvolta meg, s ebben a beszélgetésben kiderült: egy karnyújtásnyira vagyunk az egygumis rendszer bevezetését?l. ‘Az új lebonyolítási rendszert minden bizonnyal Motegiben jelentjük be, és látszólag mindenki egyetért. Nem szeretnénk csökkenteni a kanyarvételi sebességet, csak azt nem szeretnénk, ha tovább n?ne – ez pedig a Michelin és a Bridgestone közötti versenyhelyzet felszámolásával meg tud valósulni.’

Értjük. Ahogyan azt is, hogy Ezpeleta miért akar némi visszalépést az elektronika terén – hiszen err?l már rengetegszer volt szó az idei év során. Tudjuk, hogy a feladat micsoda: meg kell ?rizni a biztonságos versenykörülményeket, de nem szabad agyoncsapni a show-t, a látványos viadalt; ezt körülszabályozni tényleg nem lesz sétagalopp. ‘Az egygumis szabály mellett magam részér?l szeretném, ha elvetnénk az elektronikus alapon vezérelt felfüggesztéseket, és vissza tudnánk szorítani a hatalmas teret nyert elektronikát önmagában. Ehhez a gyártók egyetértésére és beleegyezésére lesz szükségünk, tehát meg kell gy?znünk ?ket, nem pedig kötelezni ?ket. A probléma az, hogy a konstrukt?rök szívük szerint kísérletezgetnének.’

Ha a MotoGP-nek egyetlen gumibeszállítója lesz, vajon melyik márka kerül monopolhelyzetbe? Kórusban felelhetjük, hát persze, hogy a Bridgestone – nagyon a japánoknak áll a zászló. Ámde etikailag és politikailag egyaránt indokolt, hogy versenytárgyalásra bocsássa a kérdést a Dorna, derül ki Ezpeleta állásfoglalásából. Tehát akkor árverés lesz? ‘Igen, de nem csak a gazdasági vonzatok lesznek dönt?ek. A gumikat mindenkinek ingyen kell kapnia, azonos számban és min?ségben. Ezt együtt kell majd eldöntenünk.’

Az interjúból kiderül még, hogy a 2009-es rajtrács legalább húsz motorral kecsegtet majd minket a harmadik Kawasaki és az ötödik Ducati beszállásával. ‘Az ideális szám 22 lenne. Nem több.’ Megtudtuk továbbá, hogy a tizennyolc eseményt tartalmazó kalendáriumba huszonnégy helyszín szeretne bekerülni – hazánk már ‘pályán van’ – a pálya majd elkészül. Carmelo úr szívügye, hogy legyen egy nagydíja a dél-amerikai kontinensnek is, ámde nincs egyetlen homologizált pálya sem arrafelé… ‘Sebaj, majd építünk egyet’ – hangzik az alternatíva. Hajrá… Indianapolist alighanem sokan elcserélnék akármi másra. A kérdésre, miszerint jelentkezett-e már valaki a gyárak közül, hogy szeretne 600-as 4T versenymotort építeni, a válasz konkrét és tömör: ‘Még nem.’ Hajrá itt is…

ugrás fel