EST. 2002

Ezpeleta üdvözli Biaggit, a Honda viszont nem

A HRC nem járul hozzá, hogy Max Biaggi Hondát vezessen. Kosuke Yasutake,
az újonnan kinevezett ügyvezet? talán megfelel? felhatalmazás, talán
bátorság vagy tesztoszteron hiányában nem mondta ki kerek-perec, mikor a
sepangi sajtókonferencián erre terel?dött a szó – viszont
nyilatkozata kell?képpen beszédes enélkül is. ‘Biaggi remek pilóta, de a vezetési stílusa nem összeegyeztethet? a Hondával’ – köntörfalazott a menedzser – ‘és a HRC inkább fiatal versenyz?knek adna lehet?séget, vagy alternatívaként (mivel Nakano már a harmincat tapossa) japán sportolók alá adna motort.’

Kosuka Yasotuke

Az üzenet átjön anélkül is, hogy Yasutake nevén nevezné a gyermeket. A dönt? szót a HRC mondja ki, amit Fausto Gresininek – tetszik vagy sem – el kell fogadnia. Gyakorlatilag nem hozhat önálló döntést, még akkor sem, ha ugyan ez sem hangzott el a japán szakvezet? szájából. S?t, Kosuke úr a következ?képpen fogalmazott: ‘Nem kényszeríthetünk egy szatelit-csapatot semmire, hogy leigazoljon valakit vagy hogy ne tegye. Az is igaz, hogy Gresini már sok-sok éve velünk van és szerz?dés köti a Hondához.’ Ez alighanem tipikusan a mesebeli lány esete, aki szamárháton is jött, meg nem is, hozott is ajándékot, meg nem is. A diplomatikus nyilatkozat értelmezése ugyanis a következ?: ha nekünk dolgozol, azt csinálod, amit mi mondunk.

Vehetjük úgy, hogy nagyjából itt vége a Biaggi-fejezetnek, legalábbis a Gresini együttes vonatkozásában. Hiába jönne szívesen az alakulathoz, és hiába látná szívesen az öreg Fausto, hiába tenne jót a sorozatnak, ahogy mondja Ezpeleta Dorna-f?nök, és hiába forgolódik hiánya miatt álmatlanul Valentino Rossi teliholdas éjjeleken és peregnek le el?tte visszatér? álmaiban a tavalyel?tti mugellói nagydíj jelenetei. Biaggi túl sokszor és túl nyersen szólt be, amikor még a gyári Honda nyergében ült. Más kérdés, hogy még VII. Gergely pápa is visszavonta a IV. Henrik fejére mondott kiátkozást, mikor utóbbi megbánása jeléül megjelent Canossa váránál. De van-e esély a kanosszára?

Forma-1? Hm?

Nem tudjuk. Csak azt tudjuk, hogy a hondás fels?vezetés nem szenved memóriazavarban. És azt is, hogy nem ez az els? eset, hogy hasonló vitás kérdésekben diktatórikus módon viselkedik. 1989-ben annak az Eddie Lawsonnak a szerz?déshosszabbítása hiúsult meg, aki éppenséggel világbajnoki címmel ajándékozta meg az aranyszárnyasokat, megverve a nagy rivális Yamahát. Csak két pilóta tudta elérni, hogy fejet hajtson a japán kolosszus: Freddie Spencer volt az egyik, aki 1984-ben ‘visszaszerezte’ háromhengeres NS 500-asát a kevéssé versenyképes, motor alatti tankkal szerelt négyhengeres helyett. És természetesen Rossi, 2003-ban. Emlékszünk?

Ez van. Diktatúra, ha úgy tetszik, kemény irányítás, ha úgy. A Yamaha-Bridgestone-Ezpeleta háromszög és a nagy gumikérdések mellett azért talán egy sportrovatbéli széljegyzetet megér Biaggi sztorija is. Hogy ez mennyire Biaggi sztorija és mennyire a HRC-é, amely több olasz (tehát kötelez?en elfogult) sajtóorgánum szerint ‘gyáva módon viselkedik, mert úgy tiltja le, hogy ezt nem mondja meg szemt?l szembe, ahogy férfiaknál szokás’.

Seiki Ishii

Yasutake mindenesetre nemcsak Massimilianóról beszélt. Kiderült egy érdekesség: 2008-ra várhatóan teljesen áttervezik a gyári csapat RCV-it. Új blokk, új váz. A privát istállók a jelenlegi motor legutolsó evolúciójával (körülbelül a mostani Pedrosa- és Hayden-féle Hondával) vághatnak neki a szezonnak. Hadd idézzünk újfent egy idevágó olasz cikket: ‘Eszitek, amit kaptok, fizessetek, hogy meg legyetek verve, ti nem vállalkozók vagytok, hanem a mi ügyfeleink.’ S csak a krónika kedvéért: a médiaeseményen jelen volt Seiki Ishii is, aki minden tekintetben a mérnökember Yasutake f?nökének nevezhet?. Politikáról azonban a feljebbvaló nem, csak a technikus beszélt. Ezt hívják a felel?sség lepasszolásának.

ugrás fel