EST. 2002

FGR Midalu: a csehek bosszúja

Ha azt mondjuk cseh motorgyártás, mindenkinek a Jawák, a CZ-k jutnak eszükbe, nem véletlenül. De ha azt mondjuk FGR, a legtöbben csak pislogunk, mint hal a szatyorban: mi az? De akik járatosak az Alpok-Adria GP125-ös kategóriájában induló motorokban, azok tudják, mi fán terem az FGR.

A Moto FGR egy apró m?hely – az apró „igazi” motorgyártókhoz képest értend?, polgári mércével mérve ?k sem kicsik – székhelyük Ústí nad Orlicí-Hylváty, a Budapestt?l kevesebb, mint öt-, Brnótól egy és háromnegyed órás autóútra fekv? kis cseh falu. Itt készül az a versenymotor – vázastul, blokkostul, mindenestül – amivel hazánk fia, Gy?rfi Alen Európa kupát is nyert 2008-ban.

FGR Midalu 2500 V6

Valamennyire értenek tehát a motorépítéshez FGR-ék, legújabb kreációjuknak viszont köze sincs a filigrán kétütem? grand prix szúnyogokhoz, s?t, a néhány nappal ezel?tt bemutatott hatalmas új utcai motorjuk a spektrum éppen ellentétes végén csücsül: ismerjétek meg a Midalu 2500 V6-ot!

A világ legnagyobb henger?rtartalmú motorkerékpárjának ötlete 2004-ben fogant meg Miroslav Felgr agyában. A végzettségét tekintve tervez?mérnök úriember hamar munkához látott Oldrich Kreuz segédletével, de az els? lépcs? mégis a GP125-ös motor volt.

FGR Midalu 2500 V6

A grand prix technika roppant bonyolultsága ellenére sikerre vitték ötleteiket, 2007 februárjában röffent életre az els? kis ’huszonötös. Egy évvel kés?bb, a 2008-as Motocykl kiállításon rántották le a leplet az azóta jó néhány gy?zelmet bezsebelt versenymotorról, de ezen a bemutatón jelentették be azt is, hogy egy jóval nagyobb henger?rtartalmú motoron is dolgoznak idestova négy éve, és hamarosan elkészül.

A 2.5 literes er?forrás köré, a motor megtervezésére kiírt pályázatra több mint 45 pályam? érkezett, ebb?l 11 jutott tovább a második fordulóba, 2009 februárjára már csak három nevez? maradt versenyben. Stanislav Hanus, Ladislav Skoda és Petr Vanek ezek után együtt láttak munkához Hanus, a gy?ztes vezetésével.

FGR Midalu 2500 V6

Egyedül a motorblokk mérete volt adott, erre alapozva kezdték a munkát. A 2500-as V6-os (a tavalyi Alpok-Adria versenyeken még posztert is osztogattak a blokkról) köré elkészült az FGR gp-motorjaira jellemz? térhálós cs?váz, jöttek a teleszkópok, a kerekek – természetesen mind-mind grand prix min?ségben – és egyszer csak összeállt az els? FGR Midalu prototípus.

A 2442 köbcentis, folyadékh?téses, 90 fokos V6-os állítólag 240 lóer?s teljesítményre képes, a newtonméterek száma valahol a 200 pluszos régióban mozog – az FGR rögtön a világ leger?sebb motorjának kiáltotta ki a Midalut. Ami persze nem igaz, gondoljunk csak az Opel Calibra Turbo-blokkos Munch Mammutra (261 LE, 381 Nm), de ha szívó motorokról beszélünk, úgy már inkább.

FGR Midalu 2500 V6

Az FGR szerint a motor fogyasztása elég érdekesen alakul: azt mondják 6, max. 8 litert eszik, attól függ?en, mennyire csavarja neki az ember. Ehhez az alacsony értékhez a kiváló alapanyagok és csúcsalkatrészek minimális súlya, no meg az is kell, hogy 250 lóer? álljon rendelkezésre: mert így biztos, hogy a teljesítmény töredékét fogod csak tudni kihasználni, így fogyasztani se fog túl sokat.

Tekintve hogy az FGR a grand prix versenyzésre szakosodott, utcai motorjukba is csak a legjobb min?ség? dolgok kerülhettek. A mérnöki m?remek kategóriába könnyedén beilleszthet? er?forráshoz egy nyomatékhatárolós „csúszó” kuplung és egy hatsebességes váltó csatlakozik, a váz térhálós acélcs?, az egy darabot alkotó tank-ülés egység karbonból készül, a szállítható üzemanyag mennyiség 18,5 liter.

FGR Midalu 2500 V6

A motor furat-lökete 90 x 64 mm, a s?rítési arány pedig 9,9:1-hez: ezen a területen lehetne még feszíteni az er?forráson, talán 300 LE fölött is kijöhetne bel?le, de ez a jöv? zenéje még. A legnagyobb meglepetés azonban a Midalu száraz tömege, ami csupán 269 kg! A fent említett Munch Mamut – összehasonlításképpen – nem kevesebb, mint 354 kg.

A Midalun elöl-hátul a legnemesebb Öhlins futóm?veket találjuk, a tervez?ket a hátsó rugóstag baloldalra kihozott, tehát akár menet közben is piszkálható el?feszítés-állító csavarja dicséri. A fékrendszer még egy versenymotoron is megállná a helyét, alul versenymin?ség? Monobloc féknyergeket, felül pedig dariális versenypumpát találunk, de még a hidraulikus kuplungot is az olasz gyártó radiális munkahengere m?ködteti.

FGR Midalu 2500 V6

FGR Midalu 2500 V6

A csodálatosan összerakottnak t?n? prototípust (vessetek egy-egy pillantást például a hatcsöv? kipufogóra, vagy a hihetetlen, egy tömbb?l kimart hátsó leng?karra!) január közepén mutatta be az FGR, ígéretük szerint idén utcai és pályatesztek következnek, az els? szériapéldányokat 2012-re mondták.

De nem szabad hatalmas mennyiségekre gondolni: az FGR havi egy darab Midalu legyártását tervezi jöv?re, azaz összesen 12 fog készülni bel?le els? gyártási évében. Az ára? Az FGR weboldala még nem mond erre vonatkozóan semmit, de jól értesült cseh források szerint egymillió korona, vagyis átszámolva 11-12 millió forint lesz az árcédulán. Kéne?

FGR Midalu 2500 V6

ugrás fel