Új nevet visel a Honda apró örömmotorja, mely még hitelesebb, retró idomzatba csomagolva, egyszerűen eltávolítható burkolatokkal és erősebb, egyben tisztább üzemű, Euro5-ös erőforrással kerül a szalonokba. Egyhengeres hajtóműve továbbra is léghűtéses, akárcsak az elődöké, de lényeges változás, hogy erőátvitele már nem négy-, hanem ötfokozatú. Szintén a modellfrissítés eredménye, hogy az LCD-műszeregység immáron fordulatszámmérőt és a váltófokozat-visszajelzőt is magában foglal.
Könnyen használható, egyszersmind szórakoztató és praktikus motort mutatott be a Honda 1963-ban, ez volt a mára legendává vált Monkey. Az apró kerekeken futó csöppség olyan népszerű lett, hogy sikerére alapozva 2018-ban egy vadonatúj, modern, de régies formájú modell született – az újdonság egyértelműen a korábbi Ape, Dax és Monkey formavilágát örökölte.
Tegyük hozzá, nem csoda, hogy a Monkey megnyerő formája világszerte lenyűgözte a fiatalokat. Hívják bárhogy a korcsoport tagjait (USA: Y generáció, Thaiföld: „Dek Neaw”, Japán: „Street-Kei”), földrésztől függetlenül közös ismérvük, hogy az internet elterjedésének korában nőttek fel, nyitottak az újra, viszont ódzkodnak az elcsépelt, közhelyes dolgoktól.
Mindemellett ösztönösen vonzódnak a szabadságot nyújtó közlekedési formákhoz, és olyan motorokat keresnek, melyek feltűnőek, érdekesek és kedvező áron megvásárolhatóak. Őket célozta meg a Honda 2013-ban az MSX125-tel, ami egyes piacokon Mini Street X-treme 125-ként vált ismertté.
Az eredeti MSX125 mellett – USA-ban és Japánban – Grom néven forgalmazták a típust, ami mindkét országban, sőt az öreg kontinensen is nagy sikert aratott. Olyannyira közkedveltté vált, hogy az értékesítés első évében bekerült Európa öt legnépszerűbb 125-öse közé, csakúgy, mint a Honda másik csillaga, a CBF125. Az MSX az utóbbi években is folytatta diadalmenetét, ami kétséget kizáróan annak volt köszönhető, hogy tökéletes választásnak bizonyult a praktikus városi járművet, illetve önkifejezésre alkalmas, egyedi retromotort keresőknek.
Az elődmodellt hat éven át forgalmazták, miközben folyamatosan csinosítgatták, hogy megjelenése felkeltse a következő generáció érdeklődését is. Igen ám, de hat év hosszú idő, ezért ideje volt az átfogó modellfrissítésnek. Európában új néven, MSX125 Gromként folytatja pályafutását a típus, ám nem csak az típusjelölés változott – még „menőbb” lett a Honda apró, de nagy álmokat dédelgető csöppsége.
Nem véletlenül kapott teljesen új burkolatot az MSX125 Grom – így gyári állapotban is feltűnőbb, modernebb megjelenésű lett, a könnyen lecserélhető idomok pedig szabad kezet adnak a tulajdonosoknak, hogy kedvük szerint átalakítsák a motort. Persze nem csak a megjelenést érintette a fejlesztés, ugyanis a 2021-es változat átdolgozott LCD-műszeregységén már fordulatszámmérő és fokozatkijelző is helyett kapott.
Jóllehet, ezek fontos újítások, a lényeg a még erősebb és nyomatékosabb hajtómű, mely már nem négy-, hanem ötfokozatú váltón keresztül gyorsítja a Gromot. Ellenben a váz, a felfüggesztés és a fékrendszer elemei változatlanok, mert az elődben is tökéletesen beváltak a nagymotorokat idéző alkatrészek, páratlan kezességgel felruházva az apró masinát.
- Feltűnő, egyedi megjelenés az új idomoknak köszönhetően
- Egyszerű átépíteni: oldalanként csupán hat-hat csavar rögzíti a könnyen eltávolítható burkolatokat
- Átdolgozott LCD-műszeregység fordulatszámmérővel és váltófokozat-visszajelzővel
Noha a 2013-ban megjelent MSX125 sok tekintetben hasonlított a legendás elődökre, és felfedezhettük rajta a Honda sportos csupaszmotorjainak formajegyeit is, a 2021-es MSX125 Grom merőben új stílust képvisel.
Továbbra is feltűnést keltő, de csak nyomokban emlékeztet az elmúlt években látott MSX-re. Többek között a karcsúbb LED-lámpa, a még letisztultabb nyereg és segédváz, a modernebb vonalvezetésű, kompakt váz és a hiteles retrohangulatot árasztó, apró burkolatok teszik vonzóvá a motort. Jól tudják a mérnökök, hogy a Grom-vásárlók jelentős része szereti egyedivé varázsolni Hondáját, ezért az egyik színkombinációnál feltűnő, fluoreszkáló zöld elemekkel dobták fel a fényezést, és úgy alakították ki az idomokat, burkolatokat, hogy azok gyorsan, könnyen lecserélhetőek legyenek. Mindkét oldalon csupán hat-hat csavart kell meglazítani a tulajdonosnak, ezáltal percek alatt új köntösbe öltöztethető az új Honda.
Persze gyári állapotban is figyelemfelkeltő jelenség, elvégre az aranyszínű, fordított első villa és az élénksárga központi rugóstag látványos kontrasztot ad a sötét árnyalatú erőforrásnak, kipufogónak, lengővillának és kerekeknek. Bár elegáns, kisméretű műszeregység található a Gromon, könnyen leolvashatóak az értékek, ráadásul a továbbfejlesztett kijelzőn fokozatkijelző, sebességmérő, két napi számláló, üzemanyagszint-jelző és óra is megfigyelhető. Emellett lényeges újdonság, hogy könnyen elérhető gombokat helyeztek el a műszer két oldalán, ezek segítségével kesztyűben is gond nélkül nullázhatóak a napi számlálók.
A 2021-es MSX 125 Grom vásárlói az alábbi színárnyalatok közül választhatnak:
Force Silver Metallic (ezüst)
Matt Gunpowder Black Metallic (fekete)
Gaiety Red (piros)
- Vadonatúj, 125-ös, léghűtésű, kétszelepes hajtómű
- Négy- helyett ötfokozatú váltó teszi kényelmesebbé a városon kívüli motorozást
- Megfelel az Euro5 előírásainak
A névváltással együtt változott az erőforrás is, így vadonatúj, 125 cm3-s, léghűtésű, kétszelepes hajtómű dolgozik az MSX125 Gromban. Csúcsteljesítménye 4%-kal, 9,79 LE-re (7,2 kW-ra) nőtt 7250-es percenkénti főtengelyfordulatnál, míg legnagyobb forgatónyomatéka 10,5 Nm (5500 f./perc). Mindezt 50 mm-es furatú, illetve 63,1-es löketű hengerből nyerték ki a mérnökök, a sűrítési viszonyt pedig 10,0:1-ben határozták meg.
Felmenőjéhez hasonlóan az MSX125 Grom erőforrása is pörgős és rugalmas, ahogy azt elvárják a motorosok egy jó értelemben vett mindenestől. Noha lényeges részlet a négyütemű egyhengeres megnövelt teljesítménye, az igazán fontos változások az erőátvitelben történtek. Négy- helyett ötfokozatú váltót építettek be, ezáltal nőtt az utazó- és a végsebesség, utóbbi 92-ről 94 km/órára.
Váltáskor olyan érzetet nyújt a kuplungkar működtetése, mintha csak nagymotoron ülnénk, míg a 15/38-as első/hátsó lánckerék – a 12”-os kerekekkel – ideális végáttételt ad a városi sprintekhez és a hosszabb, lakott területen kívüli szakaszok leküzdéséhez is. Nem csoda, hogy a Grom eszményi társ a reggeli dugókban, csakúgy, mint elővárosi ingázás során.
Gazdaságos üzemeltetése és mindössze 1,52 l/100 km (65,7km/l;WMTC) fogyasztása egyebek mellett annak köszönhető, hogy a főtengely középvonalától eltolt dugattyú és a görgős szelephimba alkalmazásával jelentősen csökkent a súrlódási vesztesége. Természetesen a csekély fogyasztás nem ment a teljesítmény rovására, sőt a hatékony égést biztosító PGM-FI elektronikus befecskendező, valamint a tökéletesített szívó- és kipufogóoldal révén kifejezetten fürge lett az új Grom. Nem lehet panasz az előírt karbantartások gyakoriságára sem, elvégre csak több mint 16 000 kilométerenként kell felnyitni a nagyméretű, 2,5 literes légszűrőházat, hogy kicseréljük a levegőszűrő betétet. Szintén lényeges változás, hogy a korábbi egy helyett két részből áll a leömlő és maga a kipufogódob.
Ha már szóba került az erőforrás, köztudott, hogy 2020. január elsején életbe lépett a korábbinál szigorúbb, Euro5-ös környezetvédelmi norma, aminek természetesen megfelel az MSX125 Grom új egyhengerese. Röviden úgy lehetne összefoglalni az új szabályozás lényegét, hogy jelentősen csökkent a szénmonoxid-kibocsátás maximális mértéke, és kötelező 40%-kal mérsékelni a motorkerékpárok teljes szénhidrogén-kibocsátását. Emellett az Euro5-ös minősítés megköveteli a részecskeszám (PM) felső határértékének betartását, sőt kötelező a kopogásos égés ellenőrzése is, hiszen nagymértékben növeli az erőforrás károsanyag-kibocsátását.
- Acél gerincváz biztosítja a Grom stabilitását
- Csupán 761 mm nyeregmagasság
- Kiváló minőségű, 31 mm-es csúszószárátmérőjű, fordított teleszkópok és központi rugóstag
- Tárcsafék és 12”-os első-hátsó kerék
Miként említettük, lényegében nem változott az MSX125 Grom jól bevált futóműve, tudniillik a villa és a hátsó teleszkóppár az elődben is tökéletesen ellátta feladatát. Márpedig továbbra is olyan motor elkészítését tűzték ki célként, mely könnyen kezelhető városban, akár parkolás közben is, de a lakott területet magunk mögött hagyva is élvezetes, ingázzunk egyedül vagy utasunkkal.
Négyzet keresztmetszetű, acél gerincváza rendkívüli merev, egyben stíluselemnek is kiváló, mivel közvetlenül, jól láthatóan csatlakozik hozzá a lengővilla és a többi alkatrész, ezáltal letisztult, minimalista megjelenést kölcsönöz a Gromnak. Elvárt merevsége mellett ideális mértékben rugalmas konstrukció, különösen a lengővilla és az erőforrás bekötési pontjainál, ami szintén hozzájárul, hogy a stabilitás és a kezesség mellett a kényelem is messze átlagon felüli lehessen.
Más szempontból is jó választásnak bizonyult ez a vázszerkezet, hiszen így az üzemanyagellátó-rendszer és a gyújtás alkatrészei is elfértek a nagyobb űrtartalmú, 6 literes tank takarásában. Fürgeségének záloga, hogy tengelytávja hihetetlenül rövid, mindössze 1200 mm. Fontos továbbá, hogy a villaszög 25˚, az utánfutás 84 mm, ráadásul mindössze 103 kg menetkész tömeg mellett. Mivel felszálláskor csak 761 mm magasra kell lendíteni a lábat, az MSX125 Grom használata és vezetése egyszerűen gyerekjáték, és csekély súlyának köszönhetően rendkívül könnyen szállítható furgonban vagy akár utánfutón.
Bátran kijelenthetjük, hogy a Grom felfüggesztése „osztályon felüli”, elvégre 31 mm-es, fordított első villája nagyban csökkenti a rugózatlan tömeget, mi több, hagyományostól eltérő, nagydugattyús kialakítása révén sokkal hatékonyabb csillapítás jellemzi. A nagymotorokról ismerős, masszív, teljes értékű alsó és felső villahíd tovább javítja az első futómű merevségét, s ezzel a kezelhetőséget is, akárcsak a könnyű, mégis masszív központi rugóstag, valamint a H alakot formáló, 50 x 25 mm-es profilú lengővilla.
Még látványosabb lett a Grom átdolgozott, de továbbra is 5 küllős, 12”-os átmérőjű kereke. A 2,5” szélességű ráfon elöl 120/70-12, míg hátul 130/70-12 abroncs feszül, tovább fokozva a motor – álló helyzetben is – dinamizmust sugárzó megjelenését. Csak úgy vonzza a tekintetet a két kerék, főként, hogy elöl aranyszínű, kétdugattyús féknyereg díszíti, míg a tárcsák átmérője elől 220, hátul pedig 190 mm. Az ABS rendszert az IMU működteti.
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Léghűtésű, négyütemű, egyhengeres |
Hengerűrtartalom | 125 cm3 |
Furat x löket | 50 x 63,1 mm |
Sűrítési viszony | 10,0:1 |
Maximális teljesítmény | 9,8 LE (7,2 kW )/7250 ford./perc |
Maximális forgatónyomaték | 10,5 Nm/5500 ford./perc |
Motorolaj mennyisége | 1,1 liter |
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER | |
Befecskendező | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Üzemanyagtartály kapacitása | 6,0 liter |
Üzemanyag-fogyasztás | 1,52 l/100km** |
ELEKTROMOS RENDSZER | |
Önindító | Elektromos önindító |
Akkumulátor | 12 V/3,5 Ah |
Generátor teljesítménye | 200 W/5000 ford./perc |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló | Többtárcsás, olajban futó |
Erőátvitel | Ötfokozatú |
Végáttétel | Lánc |
VÁZ | |
Konstrukció | Acél gerincváz |
MÉRETEK | |
Méretek (H x Sz x M) | 1760 x 720 x 1015 mm |
Tengelytáv | 1200 mm |
Villaszög | 25⁰ |
Utánfutás | 84 mm |
Ülésmagasság | 761 mm |
Szabad hasmagasság | 180 mm |
Menetkész tömeg | 103 kg |
Fordulókör sugara | 1,9 méter |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 31 mm-es csúszószárátmérőjű, fordított villa |
Hátul | Négyzetprofilú, acél lengővillához kapcsolódó központi rugóstag |
KEREKEK | |
Elöl | Ötküllős, öntött alumíniumfelni |
Hátul | Ötküllős, öntött alumíniumfelni |
Kerékméret elöl | MT 2,5-12 |
Kerékméret hátul | MT 2,5-12 |
Gumiabroncs mérete elöl | 120/70-12 |
Gumiabroncs mérete hátul | 130/70-12 |
FÉKRENDSZER | |
Elöl | 220 mm-es átmérőjű tárcsa kétdugattyús féknyereggel |
Hátul | 190 mm-es átmérőjű tárcsa egydugattyús féknyereggel |
VILÁGÍTÁS ÉS MŰSZEREK | |
Műszeregység | Folyadékkristályos kijelző sebességmérővel, két napi számlálóval, üzemanyagszint-jelzővel és órával |
Világítás | LED-fényszóró és hátsó lámpa |
Legutóbbi hozzászólások