EST. 2002

General Motors EN-V: félúton autó s motor közt

Részint autó, részint meg motor ez a fura alakú izé itt. A General Motors készítette a fenntartható városi közlekedés szellemiségét?l áthatva, s egyenesen egy olyan világ kacsint felénk, amelyben a járm?vek egymással összekötve haladnak tova, hogy optimális legyen a forgalom fluxusa.

Katt a képre, galéria nyílik.

Az EN-V-nek, merthogy ez a neve, három változatát hozták tet? alá, természetesen prototípus formában, a derék GM-esek: Jiao (Pride, Büszkeség – ezt a a GM Europe dizájnolta és vörös szín?), Miao (Magic, Varázslat – ezt a kaliforniai ház jegyzi és fekete), illetve Xiao (Laugh, Nevetés – ez meg a holdeni ausztrál géemesek m?ve, és kék).

A GM szerint két évtized múlva a Föld lakosságának 60%-a városias övezetekben tengeti majd életét, ami elkerülhetetlenné teszi a szállítási és közlekedési rendszerek totális felülvizsgálatát. Az EV-N megoldás lehet, egy a sok közül: elektromos hajtás, hely két személy részére, könny? parkolhatóság és a járm?vek közötti fejlett adatforgalom hozományaként dugóelkerülési képesség. Legalábbis papíron. GPS, zéró emisszió, wireless, mi kell még?

A járgánynak két kereke van, mindegyik egy-egy elektromos blokkal ellátva, amelyek stabilizátorként is m?ködnek. A bels? tér meglep?en tágas, mi még persze nem voltunk benne, de egyel?re elhisszük a marketingosztálynak. Pedig egy normál autó egyharmada csupán, kialakításának köszönhet?en mégis egy átlagos automobillal veteked? helyünk van belül. A parancsokat ‘by-wire’ adhatjuk ki fedélzeti számítógépünknek. Akár azt is mondhatjuk, hogy tolass. Modern technológia.

A lítium-telepek, amelyek 2030-ig technológiájukban és hatékonyságukban azért még csak-csak fejl?dhetnek, szóval 40 km-es autonómiát szavatolnak. A motorok fékként is funkcionálnak, maguktól képesek aktivizálódni például olyan esetben, ha a szenzorok vészesen közeled? padkát érzékelnek. Hossza másfél méter, tömege kevesebb, mint fél tonna, köszönhet?en a széleskör?en alkalmazott kompozit, versenypálya-szökevény alapanyagoknak.

Így m?ködik elméletben…

…és így a gyakorlatban.

ugrás fel