Nagy dobásra készül a 2013-as évadban a H-Moto Team 23 éves magyar motorosa, Gy?rfi Alen. A magyar gyorsasági motorsport egyedüli Európa-bajnoka a korábbi évekhez hasonlóan idén is a Superbike világbajnokság egyik betétsorozatának számító FIM Superstock 1000 Kupa futamain fog indulni, ám új versenymotorjának és ideális felkészülési lehet?ségeinek köszönhet?en minden eddiginél nagyobb esélyekkel indul harcba a bivalyer?s nemzetközi mez?nyben.
A kiskunhalasi fiatalember új motorján ugyanis jelenleg egy kiváló külföldi mérnökbrigád végzi az utolsó simításokat, nem máshol, mint a németországi BMW-gyárban. Jöv? hét elején elvileg már itthon lesz az új motor, amivel Gy?rfi Alen a tervek szerint több mint 2000 tesztkilométert tehet meg az április 14-i szezonnyitó el?tt, a Pirelli által a csapat rendelkezésére bocsájtott versenygumikon, egy kiváló francia futóm?-állító szakember segítségével.
– A mai nappal nyilvánosságra hozták a FIM Superstock 1000-es Kupa 2013-as nevezési listáját. Magyar szempontból a legnagyobb pozitívum, hogy Gy?rfi Alen idén is ott lesz a mez?nyben, másik magyar pilóta viszont a korábbi hírekkel ellentétben sajnos nem csatlakozik hozzá. A H-Moto Team csapatf?nökeként, magyar szempontból hogyan értékeled ezt a hírt?
Kelemen Krisztián: – Az egyik szemem sír, a másik nevet. Egyrészr?l nagyon örülök neki, hogy Gy?rfi Alen idén is ott lesz a FIM Superstock 1000-es Kupa mez?nyében, ahol a terveink szerint mind a kilenc versenyen rajthoz áll majd, és reméljük, folyamatosan a pontszerz?k között tud majd motorozni. A másik szemem viszont sír, mert bíztunk benne, hogy nem egyedüli magyarként kell ismét helytállnunk ebben a nagyon er?s nemzetközi mez?nyben, és noha Juhász Dávid neve ezen a hivatalos nevezési listán nem szerepel, én továbbra is nagyon remélem, hogy legalább 1-2 futamon ? is rajthoz tud állni idén a Superstock 1000-ben. Ez úgy gondolom, csak jót tenne a magyar motorsportnak.
– Elnézve a nevezési listát, rendkívül er?snek t?nik az idei mez?ny, telis tele neves, eredményes és tapasztalt külföldi versenyz?kkel, illetve kiválóan felkészített versenymotorokkal. Mi lehet itt a reális célkit?zés egy magyar csapat magyar versenyz?je, Gy?rfi Alen számára?
Igen, nyugodtan nevezhetjük bombaer?snek az idei mez?nyt. A tavalyi els? 3-4 helyezett versenyz? idén is maradt a Superstock 1000-ben, és az újonnan érkezettek is komoly er?sítést jelentenek, így idén még nehezebb lesz beférni a top10-be, mint az el?z? években volt. Technikai téren is nagyon komoly lesz a felhozatal, hiszen a Panigaléknak immár ez lesz a második évük a sorozatban, így a kezdeti gyerekbetegségeiket mostanra valószín?leg már teljesen kin?tték, és hát Kawasakik és BMW-k is szép számmal lesznek a mez?nyben. A mez?ny tehát bombaer?s, de ez nem változtat a korábban megfogalmazott célkit?zésünkön: Gy?rfi Alent lehet?leg minden futamon és az év végi összesítésben is a top10-ben szeretnénk tudni. Meggy?z?désem, hogy versenyz?ként neki ott a helye, és nagyon bízom benne, hogy idén a technikai háttér is megfelel? lesz ahhoz, hogy rendszeres helyet vívjon ki magának a top10-ben, bombaer?s mez?ny ide, bombaer?s mez?ny oda.
– Az április 14-i Aragón Nagydíjon immár két pilótával képviselteti magát a H-Moto Team a Superbike világbajnokság aktuális hétvégéjén. Örülsz, hogy Németh Balázs (Supersport 600) és Gy?rfi Alen (Superstock 1000) révén két külön kategóriában is a pályán tudhatsz majd 1-1 kiváló pilótát a csapatodból?
Abszolút, hiszen ez is volt a cél. Olyan versenyz?ket szeretnék a csapatomban tudni, akikre hosszútávon lehet építeni, és akik jó szereplésük és eredményeik folytán akár külföldi versenyz?ket is hozzánk tudnak csábítani a jöv?ben. Szeretnénk folyamatosan terjeszkedni, és egy nagyon komoly magyar csapattá kin?ni magunkat ebben a rendkívül er?s nemzetközi mez?nyben, ezért természetesen örülök, hogy két olyan kiváló versenyz?t segíthetünk a Supersport-vb-n, illetve a FIM Superstock 1000-es Kupában, mint Németh Balázs és Gy?rfi Alen.
– Balázs a Phillip Islanden szerencsétlenül bukott, és a kulcscsontját törte. Hogyan halad a rehabilitációval? Biztosnak t?nik aragóni indulása?
Balázs jól halad a rehabilitációval, és nagyon elszántan edz annak érdekében, hogy ott legyen az aragóni rajtrácson. Elkezdte az er?nléti gyakorlatokat, és közben az egyetemen is próbálja pótolni a hiányzásait, úgyhogy nincs egyszer? helyzetben: egyszerre több fronton kell helytállnia. Mi amiben tudjuk, igyekszünk megkönnyíteni a dolgát, és bízunk benne, hogy ott lesz a Supersport-vb aragóni futamán, és nemcsak hogy ott lesz, de néhány pontot is tud majd szerezni. El?tte még biztosítunk majd számára egy rövid tesztlehet?séget is az április 7-i, slovakiaringi Alpok-Adria futam el?tt, hogy felmérjük, hogyan bírja a válla a terhelést. Az lesz a f?próba, reméljük, jól sikerült, és minden rendben lesz.
– Alen idén Hondáról BMW-re vált. Mit lehet tudni az új versenymotorjáról? Elárulnál, kérlek, néhány részletet a motor felkészítésér?l? Mondhatjuk azt, hogy igazi gyári technikáról van szó?
Amikor motormárkát váltottunk, az is egyike volt a fontos szempontoknak, hogy Magyarországon már épült korábban ilyen motor, az egyik éppen Rizmayer Gábornak, aki tavaly magyar bajnok lett a BMW-vel, és azóta már ? is a mi csapatunkat er?síti, a másik pedig Sárkány Dezs?nek, aki Magyarország jelenlegi legjobban megépített pályamotorjának a tulajdonosa, így az ? segítsége aranyat ér. Kettejük közrem?ködésével sikerült elérni, hogy Németországban, a BMW gyárában lesznek az utolsó simítások elvégezve Alen motorján. Így némi túlzással valóban állíthatjuk, hogy ez egy igazi gyári BMW lesz, persze a Superstock 1000 szabályai szerint megépítve. Az elektronikára is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen idént?l lehet telemetriát használni a Superstock 1000-ben, és a BMW közrem?ködésének köszönhet?en ilyen szempontból is ez lesz az egyik legjobban felkészített motor a szabályrendszer alapján.
Az egyik legfrissebb szoftver lesz rátelepítve, így a kipörgésgátló és a motorkarakterisztika beállításait is ideális módon tudjuk majd finomra hangolni. Reményeink szerint az er?forrást olyan 195 l?er? környékére tudják majd beprogramozni nekünk Németországban, tehát teljesítményben is er?sebb lesz a motor, mint a Honda volt. További komoly er?sítést jelent csapatunknak, hogy a korábbi Superbike-vb-men?, azóta futóm?-specialista francia, Eric Delcamp is a segítségünkre lesz a futóm? beállításában. Magyarországra is ellátogat hozzánk a tesztünkre, és hatalmas könnyebbség lesz, hogy lesz egy olyan, igazán profi szakember, aki ebben is tud nekünk segíteni.
– Az április 14-i, aragóni szezonrajt el?tt el?reláthatólag mikor, hol és mennyit tud tesztelni Alen az új motorral? Milyen gumikat fogtok használni ezeken a teszteken?
A Pirelli gyártól sikerült beszerezni ugyanazt a fajta gumiabroncsot, amit a versenyeken is használni fog a mez?ny a Superstock 1000-ben, így a saját privát tesztjeinket is ezekkel az abroncsokkal teljesíthetjük. Ez szintén komoly könnyebbséget jelent, hiszen nem kell majd a versenyhétvégén újrakalibrálni a futóm?vet csak azért, mert más méret? és keverék? abroncs kerül fel a motorra, mint amit a teszten használtunk. Ugyanaz az lesz az abroncs, így ideális módon tudjuk tökéletesíteni a beállításokat. Most hétvégén, március 22. és 24. között a Hungexpón fog tartózkodni a csapat, ahol az Autó-Motor-Tuning Show 2013 nev? rendezvényen veszünk részt. Noha nem egyszerre, de a H-Moto Team összes versenyz?je ott lesz a helyszínen (Bitter Sándor, Gy?rfi Alen, Kis Viktória, Nagy Gy?z?, Németh Balázs és Rizmayer Gábor is), ahol tehát állandó lesz csapatunk jelenléte.
Ezt követ?en, jöv? hétf?t?l kezdve a Slovakiaringen és a Pannóniaringen megkezdjük intenzív, 7-8 napos tesztprogramunkat, melynek során Gy?rfi Alen a terveink szerint több mint 2000 kilométert fog motorozni új BMW-jével. Ez elég kell, hogy legyen ahhoz, hogy az új motor összes esetleges gyerekbetegsége el?jöjjön, miközben az ideális beállításokat is megtaláljuk, és minden szempontból Alenre hangoljuk a motort. Végül, április 7-én Alent is elindítjuk a slovakiaringi Alpok-Adria futamon, hogy éles versenykörülmények között, de még igazi tét nélkül (az itthoni bajnokság végeredménybe nem szeretnénk beleszólni) is kipróbálhassa a motort az aragóni verseny el?tt. A lényeg, hogy a tesztek végén Alen úgy szálljon le a motorról, hogy hiszi, érzi és tudja, hogy képes lesz idén a top10-ben végezni a FIM Superstock 1000 Kupában. Én tudom, hogy ott a helye, és bízom benne, hogy idén együtt sikerül elérnünk közösen kit?zött céljainkat.
FIM Superstock 1000 Kupa 2013 – hivatalos nevezési lista:
Rajtszám | Pilóta | Nemzet | Motor | Csapat |
47 | Eddi La Marra | ITA | Ducati | Barni Racing Team |
59 | Niccolň Canepa | ITA | Ducati | Barni Racing Team |
20 | Sylvain Barrier | FRA | BMW | GoldBet STK Team |
34 | Greg Gildenhuys | RSA | BMW | GoldBet STK Team |
32 | Lorenzo Savadori | ITA | Kawasaki | Team Pedercini |
36 | Leandro Mercado | ARG | Kawasaki | Team Pedercini |
11 | Jeremy Guarnoni | FRA | Kawasaki | MRS Kawasaki |
23 | Christophe Ponsson | LUX | Kawasaki | MRS Kawasaki |
71 | Christoffer Bergman | SWE | Kawasaki | BWG Racing Kawasaki Italia |
69 | David McFadden | RSA | Honda | EAB Ten Kate Junior Team |
9 | Ondrej Jezek | CZE | Ducati | SK-ENERGY Racing team |
55 | Tomas Svitok | SVK | Ducati | SK-ENERGY Racing team |
90 | Lucas Ockelfelt | SWE | Suzuki | K9 EdgeZone Racing |
40 | Gy?rfi Alen | HUN | BMW | H-Moto Team |
91 | Eeki Kuparinen | FIN | BMW | Motomarket Racing |
88 | Massimo Parziani | ITA | Aprilia | P.M.L. Racing Team |
15 | Simone Grotzkyj Giorgi | ITA | Kawasaki | Pedercini Racing Team |
21 | Alessandro Andreozzi | ITA | Kawasaki | Pedercini Team |
45 | Federico Dittadi | ITA | Kawasaki | Pedercini Team |
Legutóbbi hozzászólások