A második Világháború után újra megindult a szekér a Harley-Davidsonnál. A Juneau
sugárúton tovább terjeszkedett a gyár, immár 30.000 motorkerékpárt el?állítva
évente. A négy névadó alapító azonban semmivel sem vonhatta ki magát kevésbé
a munka alól, mint korábban. Napi tíz órát dolgoztak a fabódéból gyáróriássá
fejlesztett üzemben, és folyamatosan képezték magukat. A motorépítést folyamatosan
egyszer?síteni és tökéletesíteni kellett, nem csak a költségcsökkentés, de a
min?ség javítása érdekében is. Az értékesít?knek is folyamatos továbbképzéseket
szerveztek, hogy az eladott motorok kés?bbi karbantartása és szervizelése is
minél hatékonyabban legyen megoldva.
Els? az ügyfél
Amilyen gyorsan kilábalt a gyár az Els? Világháború okozta stagnálásból, olyan
gyorsan zuhant bele a gazdasági világválság kikerülhetetlen csapdájába a 20-as
évek második felében. Amerika szerte visszaestek a motorkerékpár eladások, egyre
n?tt az eladott autók száma a motorokhoz képest, aminek következtében egyik
évr?l a másikra a gyár 2500 alkalmazottja közül csak 1000 tarthatta meg az állását.
Az egyetlen siker, hogy az üzemet sikerült a 4 fiúnak saját tulajdonban tartania.
A tesztpilóta tekintete 1928-ból
1930-ban a váltóvezérlés? V-motoros H-D gépeknek alapos modellfrissítésen
kellett átesniük. Az új, oldalvezérelt V-er?forrás 1200 ccm-es lett, és az oldalkocsikhoz
tervezett "V" széria mellett a sportmotornak szánt "VL"
modellekbe is ezt szerelték. A "Flathead" névre keresztelt motor 30
lóer?t adott le. Az 1340 ccm-es "VLH" vagy "Big Twin" elérte
a 100 mérföld / óra sebességet 1936-ban.
1936-os Flathead
1936-ban alkották meg a Harley-Davidsonnál az 1000 ccm-es OHV vezérlés? "Knucklehead"
(Bütyök) modellt is, mely hengerfejének furcsa kiképzése után kapta becenevét.
A sztenderd "E" verzió 37, a sportosabb "EL" verzió már
40 lóer?t teljesített. 1941-ben piacra dobták a gép 1200-as verzióját is.
A "Bütyök"
Az els? "Bütyök" az id?közben megöregedett gyáralapító "fiúkkal"
Az 1936-os "Flathead" és "Knucklehead" program már a gazdasági
világválság sikeres leküzdését muatatja. A legnehezebb év az 1933-as volt, amit
követ?en felfelé kezdtek kúszni az eladási statisztikák diagrammjai. 1940-re
a gyár évi 10.000 motorkerékpár értékesítésére vol képes. Miután Európában érezhet?vé
vált a közelg? háború fenyeget? légköre, az amerikai kormány is felkészült a
lehetséges beavatkozásra. A Védelmi Minisztérium ekkor határozta el magát arra,
hogy 88.000 Harley-Davidson motorkerékpárt rendeljen a gyártó 750-es "WLA"
modelljéb?l. "A", vagyis "Army". A Harley-Davidson rendkívül
sokat profitált ebb?l a megrendelésb?l, ugyanakkor ne feledjük el, hogy a Második
Világháború világszerte számos motorkerékpár-gyár végleges bezárását eredményezte.
Az amerikai hadsereg Harley-ra ül
Legutóbbi hozzászólások