EST. 2002

Harley Davidson

A Harley Davidson mítosza természetesen szorosan kapcsolódik Amerikához, az
országon belül a Michigan tó partján fekv? Milwaukee / Wisconsin tekinthet?
a bölcs?nek. Itt cseperedett föl ugyanis történetünk négy f?szerepl?je: Bill
(William S. Harley) és Arthur, Walter valamint William (a H. Davidson családból).
Mikor az els? motorok a századforduló táján átpöfögtek a városon, a két barát,
Bill és Arthur sehogy sem tudta túltenni magát a megrázó élményen. Hamarosan
elkezdtek hát saját motort barkácsolni maguknak, amiben az id?sebb fiúk, Walter
és William, valamint apjuk, az öreg William C. Davidson segédkezett. A munkálatok
a képen látható fabódéban kezd?dtek.

A m?hely

Az els? motor, amelyre felkerült a ‘Harley-Davidson’ felirat 1903-ban,
képen látható ‘O-Modell’ volt. Nem csak arányosan nézett ki, de jól
is ment. Kés?bb, mikor a fiúkból nagyf?nökök lettek, mindig büszkeséggel beszéltek
arról, hogy az els? járgány gond nélkül lefutott 100.000 mérföldet. Mivel mindannyian
motorozni akartak, a következ? évben további négy motort raktak össze munkaidejük
után, hiszen a motorépítést ekkoriban még csak hobbyként gyakorolták. A következ?
modell a ‘Silent Gray Fellow’ volt, mely szintén jó mukának bizonyult.
1906-ra a fiúk elérték, hogy éves szinten 50 motort szereljenek össze, és értékesítsenek.

Az egyhengeres ‘Silent Gray Fellow’

1907-ben hivatalosan regisztráltatták a vállalkozást ‘Harley-Davidson
Motor Company of Milwaukee’ néven. Walter lett az elnök és az igazgató
egy személyben, Arthur irányította az értékesítést, William felelt a termelésért,
a Harley fiú pedig f?mérnökként tevékenykedett. A következ? évben beindult az
üzlet.

A cég alapítói 1907-ben:
Arthur Davidson, Walter Davidson, William S. Harley, William H. Davidson

Harley-Davidson képviselet valamivel kés?bb

1908-ra New Yorktól Kaliforniáig kiépítették keresked?hálózatukat, és mivel
a Harley fiú el?nyben részesítette a V motorok megoldásait, az 1909-es ‘Modell
5 D’ már 45 fokban elhelyezett er?forrással készült. Ezt a tradíciót a
gyár máig követi motorjainál. Kivétel a ‘V-Rod’. Az els? V motoros
gép 820 ccm-es volt és 7 lóer?t adott le. A fiúk egyszer? és jól áttekinthet?
technikai megoldásokra törekedtek. 1911-re a cégnek 500 alkalmazottja volt,
akik 5625 gépet állítottak el? ebben az évben. A növekedés folytatódott.

A leger?sebb konkurens az Indian volt a piacon. Az Indian és a Harley fej-fej
mellett versenyzett egymással az újságok hirdetéseiben és a versenypályákon
a vásárlóközönség kegyeiért. Ez a kemény verseny egészen az 50-es évekig tartott
a két gyártó között. A versenypályákon elért sikerek hamarosan megjelentek az
eladási statisztikákban.

Az 1916-os ‘J Modell’ nagy áttörést hozott a Harley-Davidson számára.
Ez a motorkerékpár önálló m?fajt teremtett a kerékpárokra emlékeztet? motorok
után. 1000 ccm-es motor, kényelmes lábtartó, bal lábnál a kuplung, jobb lábnál
a hátsó fék, a tank bal oldalán 3 sebességes kézi váltó, amelyhez hátrameneti
fokozat is tartozott, kényelmes b?rülés, rugós els? villa, berúgó kar. Ezek
a felszerelések jellemezték az igazi cowboyoknak készített bikát. Els? fék és
hátsó rugózás még ekkor viszont nem volt.

A ‘J Modell’

1916-ban a gyár kiadja a ‘The Enthusiast’ cím? újságot, hogy ezzel
is er?sítse a motorosok h?ségét a márka iránt. A lap máig létezik. Az Els? Világháború
alatt azonban nem lehetett volna így sem fenntartani a növekedést, ha nem kap
megrendelést a gyár az amerikai hadseregt?l. Az amerikai hadseregben 1918-ig
26.486 Harley-Davidson motorkerékpárt állítanak a katonák szolgálatába.

ugrás fel