Már jó ideje hallani lehetett az érkezésükr?l, és a kölni szalonon valahára fel is lebbent a fátyol: azokról az egyhengeresekr?l van szó, amelyeket a BMW az Apriliával együttm?ködésben készített el. A közös munka nem egyetlen motorra szól, hanem háromra: enduró, motard és scrambler. A bajorok továbbra is a súly apasztása és a teljesítmény megnövelése mellett tettek mérnöki fogadalmat.
|
|
|
Teljesen új a technika, kezdve a 650 köbcentis, egyhengeres, befecskendez- éses (négy szelep, öt sebesség) blokkal, amely ugyan az el?d továbbfejlesztése, mégis tekinthetünk rá újként: megfelel az Euro-3 környezeti normának és három lóer?vel többet ad le: 53 LE a legnagyobb teljesítmény 7.000 percenkénti fordulat mellett, a forgatónyomaték maximuma 60 Nm-t ér el 5.250-en.
A mennél jobb vezethet?ség érdekében a teljes futóm?vet átalakították, és ami a lényeg, a Norbi update-et megszégyenít? hatékonysággal fogyasztották le a 650-est: A DIN szabvány szerinti száraz tömeg (ami 90%-ig telitankolt állapotot tükröz) 156-tól 160 kg-ig terjed, modellt?l függ?en. Egészen másról szól a mese tehát, mint a régi GS-ek esetében, amik egy 2007-es utód mellé állítva úgy feste- nének, mint valami háborús darab. Valóban, BMW-t?l zavarba ejt? ez a karcsú- ság, ami a fényképeken is nagyszer?en átjön. Akár le is tagadhatna néhány köbcentit a három G 650 X bármelyike. A formavilág letisztult, lendületes. A váz acélból készült, a kereszttartók és a blokkhoz rögzített leng?villa alumíniumból.
A legextrémebb különdíja mindenképpen a GS 650 Xchallenge-nek jár, amelyet akár HP2 juniorrá is keresztelhettek volna. Az egyhengeres enduró, eltér?en a másik két változattól éppen a HP2-n megismert, forradalmi, leveg?s rugóstagot használja, s mint BMW offroad motor, remek terepélményt nyújthat. Természete- sen ? a leglégiesebb a három grácia közül, vérbeli enduró masina. El?l 21-es, hátul 18-as kerékkel szerelik, hosszú és teljesen állítható felfüggesztésekkel, el?l 45 mm-es USD villával. A rugóút el?l is, hátul is 270 mm.
A margaréta féktárcsák átmér?je 300 illetve 240 mm, kétdugattyús Brembo nyereg dolgozik velük együttm?ködésben. A nyereg elég magas (930 mm) és keskeny, egészen rányúl a tankra. Ami azt illeti, széls?ségesek a kormány beállításai: a villaszög 27°5′, 118 mm-es el?futással. Összegezve ez majdnem egy professzionális enduró, ami persze nem is lenne BMW, ha nem volna hozzá egy papirusztekercsnyi kiegészít? (a szerelhet?ség ugyancsak nagy a másik két GS esetében is), melyek közül ehelyt az ABS-t emelnénk ki.
Akinek nincs kedve letérni a betonborításról, netán szeret el?re megfontolt szándékból kordonok közt cikázni, biztosan érdekesnek tartja a GS 650 Xmoto névre hallgató munkát, a GX supermoto változatát. Az öntött kerekek mérete ebben az esetben már csak 17 col, a felfüggesztések rugózása 270 illetve 245 mm, a rugóstag hagyományos típusú. Nyeregmagasság 920 mm, els? féktárcsa 320 mm, a száraz tömeg 147 kg. A villaszög 28°5′-ig nyílik.
A bajorok törekvése általában az, hogy mindenki számára könnyen vezethet? motorokat hozzanak össze: nem rájuk vallana, ha csak magas nyerg? pszeudo- versenybringákat szerepeltetnének az ajánlatban. A G 650 Xcountry nyerge mélyebbre került, mint a két társnak (840 és 870 mm a választható két állás), és a felfüggesztések is nála a legrövidebbek (240 illetve 210 mm rugóút).
Habitusra ez a legnyugodtabb motor a trióból (valójában persze a blokk ugyanaz ebben is), enyhe kifejezés, hogy nem vitték túlzásba a cicomázást. Egy Yamaha Tricker nézne ki így, ha elkezdene komolyan konditerembe járni. Futóm?-beállítás- ait tekintve a GS-scrambler félúton jár enduró és supermoto közt: el?bbivel fék- rendszere, utóbbival vázparaméterei és -szerkezete egyezik meg. Ez nyom legtöb- bet a mérlegelésnél: 148 kg.
Az enduró: GS 650 Xchallenge
|
|
|
A supermoto: GS 650 Xmoto
|
|
|
A scrambler: GS 650 Xcountry
|
|
|
Legutóbbi hozzászólások