A svájci székhely? nemzetközi szövetség (FIM) közreadta a 2005-ös gyorsasági
világbajnokság versenynaptárát (lásd lent). Benne hét Európán kívüli helyszín,
ami a szállítási és logisztikai költségek megduplázódásával jár, nehezíti a
motorok fejlesztését, és sok egyéb szervezési aggályt, bonyodalmat vet fel.
Valóban nemzetközi, a szó szoros értelmében, ez a naptár. Bekerült például
az Egyesült Államok, Laguna Seca: az amcsikat nem lehetett kihagyni a buliból,
mert különben veszélyesen az autarchizmus felé mozdulna a legnagyobb motoros
sorozat. Hosszú-hosszú évekkel ezel?tt azt kérdezték Amerikában: ‘Ki
ez az Agostini, aki azt mondja, hogy világbajnok, de még egyszer sem indult
az AMÁ-ban?’ Agónak nem volt mást tenni, mint megjelenni a daytonai
Kétszáz Mérföldesen, és leverni a mez?nyt.
Aztán ott van Kína. Ott van Katar, a maga dög h?ségével. Rio megnyerte a harcot
Welkommal szemben, ezzel fél?, hogy végleg romlásnak indul a dél-afrikai városka
pályája. Kína pedig jön, a létesítmény grandiózus, a gazdasági lehet?ségek nemkevésbé,
csakhogy. . . Csakhogy Kína még nem nyitott ország, és attól, hogy felhúzták
a sanghaji csuda-ringet, még nem sz?nik meg a bürokrácia, nem oldódnak meg
a szervezési nehézségek. Csak hogy néhányat említsünk: nem lehet autót bérelni,
senki sem beszél angolul és nem lehet szabadon közlekedni a városban-országban.
Az ‘internacionalizmus’ pedig egyenes ágon hozza magával a költségek
megnövekedését. Mularoni úr, a 125-ben érdekelt, és Doviziosóval világbajnokságot
nyert Kopron Scot csapat feje azt mondja, hogy egy Európán kívüli utazás
a duplájába kerül egy, az öreg kontinensen rendezend? nagydíjnak. Ne feledjük,
hogy nem csak a pilóták és szerel?ik, hanem sokan mások is utaznak a cirkusszal:
kereskedelmi képvisel?k, a sajtó emberei és mások: nekik is extra kiadásokkal
kell számolniuk.
Hogy mennyi az annyi? Nos, egy privát csapat (amelyik nem rendelkezik gyári
motorokkal, viszont, kvalifikáltak lévén megfizeti a versenyz?it) költségvetésének
akár a felét is elviheti az utazgatás. Egy élcsapat esetében persze más
a helyzet. Egy 125-ös együttes esetében 250-300 ezer eurót, egy MotoGP-formáció
egymilliót is simán kiadhat anyag- és személymozgatásra.
Nem lesz könny? versenymotort fejleszteni odahaza a ‘kiscsapatoknak’,
úgyhogy minden bizonnyal a nagydíj utáni tesztelés formuláját alkalmazzák
majd sokan. Hogy milyen id?k köszöntenek a 125cc, a 250cc együtteseire vagy
a MotoGP némely pénzzavarban lev? alakulatára, mint Proton KR, WCM és D’Antin?
Nem most jött el a Kánaán, annyi biztos.
A 2005-ös versenynaptár
Dátum | Helyszín |
Április 10. | Spanynol GP, Jerez |
Április 17. | Brazil GP, Rio (Jacarepagua) |
Május 1. | Kínai GP, Sanghaj |
Május 15. | Francia GP, Le Mans |
Május 29. | Olasz GP, Mugello |
Június 5. | Katalán GP, Barcelona |
Június 19. | Brit GP, Donington |
Június 25. | Holland GP, Assen |
Július 10. | USA GP, Laguna Seca (csak MotoGP) |
Július 24. | Német GP, Sachsenring |
Augusztus 28. | Cseh GP, Brno |
Szeptember 11. | Maláj GP, Sepang |
Szeptember 18. | Japán GP, Motegi |
Október 1. | Katari GP, Losail |
Október 16. | Ausztrál GP, Phillip Island |
Október 30. | Portugál GP, Estoril |
November 6. | Valencia |
Legutóbbi hozzászólások