EST. 2002

Határ a csillagos ég

A svájci székhely? nemzetközi szövetség (FIM) közreadta a 2005-ös gyorsasági
világbajnokság versenynaptárát
(lásd lent). Benne hét Európán kívüli helyszín,
ami a szállítási és logisztikai költségek megduplázódásával jár, nehezíti a
motorok fejlesztését, és sok egyéb szervezési aggályt, bonyodalmat vet fel.

Valóban nemzetközi, a szó szoros értelmében, ez a naptár. Bekerült például
az Egyesült Államok, Laguna Seca
: az amcsikat nem lehetett kihagyni a buliból,
mert különben veszélyesen az autarchizmus felé mozdulna a legnagyobb motoros
sorozat. Hosszú-hosszú évekkel ezel?tt azt kérdezték Amerikában: ‘Ki
ez az Agostini, aki azt mondja, hogy világbajnok, de még egyszer sem indult
az AMÁ-ban?’
Agónak nem volt mást tenni, mint megjelenni a daytonai
Kétszáz Mérföldesen, és leverni a mez?nyt.

Aztán ott van Kína. Ott van Katar, a maga dög h?ségével. Rio megnyerte a harcot
Welkommal szemben, ezzel fél?, hogy végleg romlásnak indul a dél-afrikai városka
pályája. Kína pedig jön, a létesítmény grandiózus, a gazdasági lehet?ségek nemkevésbé,
csakhogy. . . Csakhogy Kína még nem nyitott ország, és attól, hogy felhúzták
a sanghaji csuda-ringet, még nem sz?nik meg a bürokrácia
, nem oldódnak meg
a szervezési nehézségek. Csak hogy néhányat említsünk: nem lehet autót bérelni,
senki sem beszél angolul és nem lehet szabadon közlekedni a városban-országban.

Az ‘internacionalizmus’ pedig egyenes ágon hozza magával a költségek
megnövekedését. Mularoni úr, a 125-ben érdekelt, és Doviziosóval világbajnokságot
nyert Kopron Scot csapat feje azt mondja, hogy egy Európán kívüli utazás
a duplájába kerül egy, az öreg kontinensen rendezend? nagydíjnak
. Ne feledjük,
hogy nem csak a pilóták és szerel?ik, hanem sokan mások is utaznak a cirkusszal:
kereskedelmi képvisel?k, a sajtó emberei és mások: nekik is extra kiadásokkal
kell számolniuk.

Hogy mennyi az annyi? Nos, egy privát csapat (amelyik nem rendelkezik gyári
motorokkal, viszont, kvalifikáltak lévén megfizeti a versenyz?it) költségvetésének
akár a felét is elviheti az utazgatás
. Egy élcsapat esetében persze más
a helyzet. Egy 125-ös együttes esetében 250-300 ezer eurót, egy MotoGP-formáció
egymilliót is simán kiadhat anyag- és személymozgatásra.

Nem lesz könny? versenymotort fejleszteni odahaza a ‘kiscsapatoknak’,
úgyhogy minden bizonnyal a nagydíj utáni tesztelés formuláját alkalmazzák
majd sokan
. Hogy milyen id?k köszöntenek a 125cc, a 250cc együtteseire vagy
a MotoGP némely pénzzavarban lev? alakulatára, mint Proton KR, WCM és D’Antin?
Nem most jött el a Kánaán, annyi biztos.

A 2005-ös versenynaptár

Dátum Helyszín
Április 10. Spanynol GP, Jerez
Április 17. Brazil GP, Rio (Jacarepagua)
Május 1. Kínai GP, Sanghaj
Május 15. Francia GP, Le Mans
Május 29. Olasz GP, Mugello
Június 5. Katalán GP, Barcelona
Június 19. Brit GP, Donington
Június 25. Holland GP, Assen
Július 10. USA GP, Laguna Seca (csak MotoGP)
Július 24. Német GP, Sachsenring
Augusztus 28. Cseh GP, Brno
Szeptember 11. Maláj GP, Sepang
Szeptember 18. Japán GP, Motegi
Október 1. Katari GP, Losail
Október 16. Ausztrál GP, Phillip Island
Október 30. Portugál GP, Estoril
November 6. Valencia
ugrás fel