Hirdetés
Kezdőoldal Bemutató HDT Bulldog – itt a gázolajas motor

HDT Bulldog – itt a gázolajas motor

Hirdetés

A gázolajas versenyautó (Audi R10) után itt a jó öreg Rudolf motorjával szerelt motorkerékpár. A dízel hajtotta HDT Bulldogot egy amerikai gyártó vitte piacra: teljesítménye és tömege nagyjából azonos a benzines társakéval, fogyasztása azonban sokkal kisebb. Més kérdés, hogy mivel nagyon kevés van bel?le és egyedi dologról van szó, a járm? egyel?re borzasztóan drága.

A motoros természeténél fogva konzervatív, a nagy újításokat gyakorta lassan és nehezen emészti meg. Valójában a dízeles motorkerékpár ötlete nem újkelet?, évek óta hallani kísérletekr?l és prototípusokról – például arról, amelybe a Volkswagen Lupo átalakított, háromhengeres blokkját szerelték. Korábban Indiában a Royal Enfield gyár készített olyan modelleket, amelyekbe mez?gazdasági gépek er?forrását illeszetették: ezek egyetlen liter dízellel 80 kilómétert képesek megtenni.

A HDT az amerikai és a brit hadsereg legnagyobb motoros beszállítója, gépeikat többek között Afganisztánban is használják nagy számban. Szóval az amerikaiak munkája eltér az el?bb említettekt?l: nagyon kifinomult technológiát alkalmaznak és a Bulldog bemutatását hosszú évek fejlesztése el?zte meg. A DA650 A1 ‘Bulldog’ a legels? közútra homologizált dízeles motor az Egyesült Államokban, amelyet szériában gyártanak. A hasonlóság e modell esetében szembeötl? a Kawasaki KLR-jével (a benzines változat egyébként Kawa blokkal jön ki és a HDT motorjának tervezésekor az akashi egyhengeres jelentette a kiindulópontot).

A tengerentúliak er?forrását úgy készítettékm hogy turbókompresszor nélkül is a lehet? legjobb teljesítményt legyen képes leadni. A turbó igaz, hogy megnövelné a lovak számát, viszont gépészetileg igen megbonyolítaná a dolgokat, ráadásul súlyban is rádobna nem keveset az egységre. A HDT egyhengerese mechanikus (nem közvetlen) befecskendezéssel dolgozik, négy szelepes fejjel, de állítólag fejlesztés alatt van az elektronikus injekciós változat. A járm? tömege szárazon 167,4 kg, ami teljesen normális érték egy ilyen kategóriás motortól – és küllemre sincs jelent?s eltérés egy benzines egyhengerest?l. A gyártó szerint sikerült majdnem teljesen kiküszöbölni a dízelmotor klasszikus kotyogását.

És hogy gyors-e? Igen. Természetesen a teljesítmény-adatok nem verik az eget, de ahhoz b?vel tud eleget a masina, hogy az ember kellemesen közlekedhessen vele. A blokk 6.000 percenkénti fordulatig képes pörögni, a 30 LE-s maximum 5.800-on jön ki bel?le, vagyis e téren sincs nagy elérés a benzinesekkel szemben. Ezzel nagyjából 150 km/órás sebességet lehet elérni. indezt úgy, hogy egy teli tankkal több mint 1.000 km-t gurul. És ha valami, akkor a jó fogyasztás üt?kártya a piacon ezekben az olajbajos id?kben – ha a HDT továbbfejleszti járm?vét, nagy kereslet lehet rá világszerte.

Fred Hayes úr mindenesetre hisz a történetben. Az egyhengeres blokkot egy sportos beállítású motorba építve Bonneville-ben nyolc ízben döntött sebességrekordot, 169,261 km/órára is felgyorsulva a HDT-vel. Ezen lehet ugyan mosolyogni, de ne feledjük, hogy például a Le Mans-i 24 órás autóverseny gy?zelmére eséllyel pályázik az Audi R10-ese – egy dízelautó.