EST. 2002

Hetvenes retró: Endurance versenyzés MT-01-gyel

Régi vágyamat akartam megvalósítani, miszerint egyszer én együtt versenyzek Harmati Árpáddal. A volt Superbike világbajnoki versenyz? sok éve abbahagyta a versenyzést, ezért nem volt semmi esélyem. Egészen két héttel ezel?ttig! Egy teljesen megszokottnak induló csütörtöki napon ugyanis arra gondoltunk, hogy egyszer csinálhatnánk valami szokatlant, olyat amit még senki nem csinált. Csak legyen zajos, legyen benne egy kis történet, egy kis retró, és legyen jó nagy! És legyen motorverseny!

Harmati túl van már néhány komolyabb motorversenyen. Meg is nyert egyet-kett?t. Ezt azért nehéz ismételni. Ezért amikor felvetettem, hogy menjünk párban a Hungarorinig váltott pilótás endurance versenyen, valami mer?ben újat szerettünk volna létrehozni. Olyat akartunk, amit még – legalábbis tudtunkkal – soha senki korábban nem csinált. A következ? volt a logika: „Minden legyen teljesen eltér? attól, amit manapság a pályán látni lehet. Vidámabb, érdekesebb, színesebb. Valami totálisan új! Eközben legyen kicsit retró is, mégsem vagyunk már tizenévesek. S?t legyen benne egy kis veterán feeling is. Nem ártana valami, ami minden másnál nagyobb és hangosabb. Az jó lenne, mert könny? észrevenni! És ne legyen túl lassú se! Viszont legyen kényelmes és jól motorozható, – merthogy szeretnénk szimplán jól érezni magunkat.”

Néhány perc után gyakorlatilag egyetlen motor maradt a listánkon, ez pedig az Yamaha MT-01! Kicsit kövér, kicsit kopasz, de minden fenti szempontnak megfelel. A kinézete egy naked-bike és egy chopper keveréke, nagyon retró, – viszont közben totálisan modern is. Közel 1,7 literes, kéthengeres, légh?téses motorja pokoli nyomatékos, és ha tényleg nagyot akarunk, a súly legalábbis megvan: 250 kiló. Viszont sportmotor futóm?ve van, amit?l pályán viszonylag jót lehet vele döngetni.

Napokon belül beneveztünk a versenyre, kiváltottuk a licenszeket, a sportorvos belenézett a a fülünkbe. Sokat nem vacakoltunk. A motorról leszedtük a lámpákat, a hátsó sárvéd?t, feltettünk három régies fazonú rajtszámtáblát, a Harmati által gyakran használt 70-es számmal, két sport kipufogó dobot. Tulajdonképpen akárcsak a hetvenes években, mi is egy délután alatt versenymotor lett az utcai járm?b?l. Végül feltettünk még egy verseny elektronikát is, amivel állítólag 10 lóer?vel er?sebb az MT. Ezzel össze-vissza 100 lóer?s lett a gép. Nem sok, viszont van 150 Nm forgatónyomatéka 3750-es fordulatszámon! Gondoltuk ez majd pótolja a hiányzó lóer?ket. Mint utóbb kiderült, ez pont nem jött be, – minden egyéb viszont igen!

Els? alkalommal – két nappal a verseny el?tt – én magam 2:19-es körökkel kezdtem. Az már látszott, hogy az egyenesben lesz id?nk nézel?dni, mert a hungaroringi célegyenes végén, ahol a többiek jóval 200 felett mentek, az MT-01 maximum 191km/óra sebességéig volt képes felkapaszkodni. Viszont féktávon döbbeneteset lehet tépni az MT-nek! Hihetetlenül rövidet lehet fékezni ezzel a nagy vassal, ráadásul stabil még akkor is, ha kicsit leveg?be kerül a hátsó kerék. És a kanyarokból elég jól kihúzta magát. Jól kontrollálható a csúszáshatár, szépen finoman keresztbe lehet tenni. Szóval összességében jó érzés vele menni! Tulajdonképpen hamar bele lehet szeretni az MT-be, ha az ember nem vigyáz!

Az id? multával szépen lassan kezdtek rövidülni a körid?k. Hamarosan azonban szembe kellett nézni az általános naked-bike problémával, miszerint kezdtek vészesen kopni a lábtartók, majd lekoppanni a kipufogó. Hamarosan kiderült, hogy gyökeres változtatásra volt szükség, miel?tt semmi sem minden oldalt elhelyezett alaktrész a betonon szétkenve végzi. Kézenfekv? ilyenkor a hátsó gumi méretét növelni. 180/55-ös helyett 190/60-as rögtön meg is tette a hatását: Harmati az els? mért edzésen lement 2:13,1-re. A lábtartó-kipufogó még mindig leért, de csak nagyobb döntési szögnél. A nagyobb kanyarsebesség viszont nem múlt el nyomtalanul és azonnal ezután következ? második edzésen a gumi darabokra szakadt az MT-01 tömege alatt.

A verseny reggelén aztán kicsit úgy éreztük, hogy robban a füstbomba. Az endurance futam kés? déluán kezd?dött, de már délel?tt csoportokban jöttek az emberek motort bámulni a boxba. Sokan egyszer?en hülyének néztek, mások viszont titkos csodafegyverr?l beszéltek…

Optikailag jól elkülönült a tömegt?l az MT-01: egyszer?en mert tök másképp néz ki! Egy magas, meztelen izommotor a kecses sportgépek között. Folyamatosan születtek a becenevek: traktor, pitbull, liberátor…

Az is fokozta a hangulatot ha id?nként beindítottuk. A boxban a nyitott csövekkel az MT úgy szólt mint egy els? világháborús bombázó. Ilyenkor semmihez sem volt hasonlítható – pontosan olyan, amilyennek terveztük!

A hosszútávú versenyeken általában két dolog számít: ami a pályán, és ami a boxban történik. A képlet egyszer?: a pályán egyenletesen gyorsan kell menni, és minél kevesebbszer megállni. Az MT ugyan lassú volt a pályán, de az utolsó el?tti motor volt, ami kijött tankolni. Mindezt az alacsony fogyasztás miatt! Nem rossz egy közel 1700 cm3-es motortól!

Végül is pályázni kimondottan jó az MT-vel. Valahogy úgy „röhögve” motorozik az ember. Más és élvezetes. Közben rágat és remeg, miközben úgy ülsz mint 20 éve az MZ-n – vagyis férfi vagy és fiatal! Kétségtelenül nyer? kombináció!

Kompromisszumok azért vannak! Egyrészt a hosszú egyenesekben rettenetesen lassú a sportmotorokhoz viszonyítva. Másrészt jó el?re tudni kell az embernek, hogy mit akar: ahogy kezdjük a kanyart, úgy fejezzük be! Nincsenek hirtelen irányváltások, beleállít lefektet stb. Kanyarban le kell dönteni lábtartóig és végigvezetni. Ennyi! Csak szépen, elasztikusan szabad vele motorozni. Akkor viszont határozottan tempósan lehet kanyarodni. Hihetetlen, de így van!

A versenyre keményebb és nagyobb gumi kell: 190/70-est választottuk, ami a legnagyobb, amit az MT elvisel. Elviselte. A versenyen végül ugyanúgy leért minden, – de már senkit nem zavart. A motor is egyben maradt. Két tankolásból megoldottuk. Közben az összes barátom ott volt. Mindenki jót szórakozott. Én is csapattárása lehettem Harmatinak egy pár órácskára. És közben rettenetesen jót motoroztunk! Nem rossz dolog ez az endurance versenyzés.

Petro Lajos

ugrás fel