Az új szezonra való felkészülés Hayden és csapattársa, Hiroshi Aoyama számára korántsem volt zökken?mentes. Az id? szorításában kellett egy teljesen új motort megismerniük, és a lehet? legjobb formájukba lendülniük. Tökéletesen tudják, milyen komoly kihívással kell megküzdeniük, de elszántak és igencsak motiváltak az els? futam el?tt.
Hayden így nyilatkozott az el?készületekr?l: „Bár az utolsó teszten minden rendben ment, és fontos dolgokban el?rébb tudtunk lépni, ?szintén szólva arra számítottam, hogy jobban fel tudunk készülni a szezonkezdésre, és mostanra közelebb leszünk a mez?ny elejéhez. Mindegy. A csapat szavaival élve egyre üt?képesebbek vagyunk. Hosszú id? után ez lesz az els? versenyem ismét Hondával, és az, hogy ismerem a vázat, mindenképp el?ny, jó vele menni.”
Készen állunk az új kalandra, izgatott vagyok, várom, hogy elkezd?djön. Tudjuk, hogy nem lesz egyszer?, kemény a verseny, de a puszta tény, hogy van még egy évem a MotoGP-ben, jó érzés, és arra motivál, hogy keményen dolgozzak. Mint csapat azt reméljük, hogy a szezon el?rehaladtával egyre versenyképesebbek leszünk. A Losail nem a kedvenc pályám, de szeretek reflektorfényben versenyezni.”
Kíváncsian várjuk, a Kentucky Kid mit fog tudni kihozni ebb?l a helyzetb?l.
De amíg elkezd?dik a verseny, nézzük, hogyan került ismét egy Honda hátára Nicky Hayden.
Az ismét szó annak szól, hogy a Repsol Honda színeiben debütált 2003-ban a MotoGP-ben. Az els? két év mérsékelt sikerei után 2006-ban – talán néhányunk meglepetésére – világbajnok lett, legy?zve az akkor már öt éve a csúcson tábort vert Valentino Rossit. Nem azért volt ambivalens érzés Haydent MotoGP világbajnokként üdvözölni, mert ne lenne elismerésre méltóan tehetséges vagy kitartó, hisz 1999-ben az AMA Supersport, majd 2002-ben az AMA Superbike bajnoki címét is megszerezte. Épp ellenkez?leg. Úgy t?nt, hogy míg a többiek – Rossi, Loris Capirossi és Marco Melandri – mindent beleadva és kockáztatva, „ing-gatya leszakad” meccseltek a mez?ny elején – ami jó néhány nullázást, de több futamgy?zelmet is hozott -, Hayden szépen, csendben végigtolta az évet, és pont ennek a megbízhatóságnak köszönhet?en sikerült az év végére, ha nem is sokkal, de a többieknél több pontot összegy?jtenie.
Könny? persze egy fotelben ülve ilyeneket gondolni, és természetes, hogy az eredmény bárhonnan nézve is tiszteletre méltó. Egyszer?en csak arról van szó, hogy ha a MotoGP-t egyfajta modern kori lovagi tornaként fogjuk fel – és bevallom, én így tekintek rá -, akkor ennél h?siesebb gy?zelmet látnánk szívesen.
A világbajnoki cím megszerzése kapcsán kialakult kett?s érzést tovább er?sítette, hogy a következ? két évben, amit szintén a Hondánál töltött, nem tudott a közelébe kerülni ennek az eredménynek, és az azóta eltelt jó néhány év sem cáfolt erre rá. Hayden, a jókép? amerikai ott van, de igazán még sincs ott. De nézzük sorjában.
A 2008-as évad végén er?sen úgy t?nt, a Hondához f?z?d? kapcsolata nem felh?tlen, majd 2009-ben valóban lezárult a hondás korszak, és a Ducatihoz szerz?dött Casey Stoner mellé. A remények viszonylag hamar elszálltak, mivel a Desmosedici GP9 csak Stoner keze alatt produkált olyat, ami értékes pontokat hozott a bajnokságban, Hayden a versenyeken a középmez?nyben poroszkált, és az évet a tizenharmadik helyen zárta, majd az eredmények nem javultak igazán sokat a következ? szezonban sem.
Ezután – 2011-et írunk – Hayden a Ducatinál visszakapta egykori hondás csapattársát, Valentino Rossit. Az év során a versenyek nagy részét pontszerz? helyen fejezte be, a Brit Nagydíjon az övé lett a legjobb körid?, az összesített elszámolásban mégis csak a nyolcadik lett – egy hellyel végzett Rossi mögött -, a következ? évben pedig a kilencedik.
Kétévnyi csekély eredményt hozó küzdelem után Rossi elhagyta a Ducatit, a helyére pedig Andrea Dovizioso ülhetett. Az év vége a pirosok számára a világbajnokságban a nyolcadik és a kilencedik helyek megszerzésével zárult. Júliusban kiderült, hogy Hayden és a Ducati útjai elválnak, és nem Hayden volt az, aki a szakítást kezdeményezte. Akkor így nyilatkozott: „?szintén szólva nem tudom, mit hoz a jöv?. A MotoGP-ben nem valami fényesek a kilátásaim. Nem tudjuk, milyenek lesznek az új motorok, a szabályok, mik lesznek a lehet?ségek. De azért látok néhány érdekes lehet?séget.”
‘Még mindig imádom a motorozást, és úgy érzem, tudnék még mit hozzátenni. Azon leszek, hogy új otthont találjak magamnak. A helyzet korántsem tökéletes, de ez van. Próbálkozni kell, talpra esni, és aztán boldogulni.”
Felreppentek hírek arról, hogy esetleg a WSBK-ban folytatja, de ezek nem bizonyultak igaznak, Hayden maradni akart. „Természetesen ez a legnagyobb show a világon. A szívem a MotoGP-be húz, de azért nem akarok itt maradni, hogy csak körözzek valami motoron abban a reményben, hogy itt-ott szerezhetek néhány pontot.”
És ezzel meg is érkeztünk napjainkba, ahol Hayden egy Open kategóriás Honda RCV1000R nyergében várja, hogy a katari éjszakában kialudjon a piros lámpa.
Tudván, hogy a gyári és a szatelit csapatok motorjai között micsoda különbségek vannak, és hogy Haydennek a szezonkezdésre nem volt lehet?sége tökéletesen felkészülni, tisztán látszik, hogy kemény évnek néz elébe. Viszont az is igaz, hogy mindez a jelen pillanat, Open kategóriásként az év hozhat meglepetéseket a csapat számára fejlesztések terén, és más is rajthoz áll akár törött lábbal is.
Nehéz itt bármit mondani. Kívülr?l szemlélve az eseményeket sosem fogjuk megérteni, miért volt olyan könny? Stoner számára a csúcson visszavonulni, miért tart még ki Rossi annak ellenére, hogy úgy t?nik, a csillaga elindult lefelé a horizonton, és mire számít Hayden a jöv?t illet?en, miközben most úgy t?nik, az ? sikere egyetlen villanás volt a MotoGP történetében.
Szenvedély. Ez lehet a válasz. De ezt csak az érzi, aki megnyomja a start gombot, aztán rácsavar a gázra.
aem
Legutóbbi hozzászólások