Ahhoz már teljesen hozzászoktunk, hogy a kínai termékek elöntik piacainkat, tényként kezelhetjük, hogy
meztelenül üldögélnénk egy klimatizálatlan helyiségben internet és kaja nélkül ha nem lenne az a nagy és furi
ország ott keleten. Ez persze túlzás, sarkítás, csúsztatás, zsurnalizmus, de hát a Made in China tódul onnan ki,
ide be, ha tetszik, ha nem. A kérdés már csak az, mit kezdünk ezzel. Három napirenden lév?, aktuálisnak
mondható témát veszünk most: Kína, üzemanyag és hibridhajtás.
Léteznek olyan cégek, amelyeknek f? profilja a technológia-kihelyezés, f?képpen Ázsiába. Nagyon finom dolog
ám ez, gondos el?készítést igényel, hogy egy-egy projekt valóban m?köd?képes eredményt hozzon, hosszú távon
profitáljanak a felek és a fogyasztók, és még le se nyúlják a gyártási metódusokat valami
csalafintaság folytán. Az összeurópai gazdaság motorja az innováció, a távol-keletiek er?ssége a hatalmas
munkaer?piac, kell, hogy legyen tehát híd, amely összeköti a két, végtére is egymást kiegészít? és harmóniában koegzisztálni
képes világot.
Bologna környékén egymást érik a járm?ipari kutatás-fejlesztéssel foglalkozó gyártók: esetünkben hárman, a
Ducati Energia, az Engines Engineering és a Malaguti állt össze, s helyezte nemzetközi platformra ‘hibridötletét’.
Egy, fent említett technológia-kihelyezéssel foglalkozó cég, az olasz környezetvédelmi és a kínai fejlesztési minisztérium
áldásával, és a Kína Harvardjaként emlegetett Tongji Egyetem bevonásával a konkrét megvalósítás útjára lép a terv.
A terv, amely igencsak meleg témát érint, a fenntartható helyváltoztatásét. Ázsiában szépes néptömegek kapnak
motorra, autóra, ami új helyzetet teremt, olajéhséget, szmogot, mellékhatásokat. India és az olimpiai játékok
után a 2010-es sanghaji világkiállításra készül? Kína f? feladata és kihívása ebben az évtizedben ez: megoldást
keresni az új valóságban, innovációval készülni a paradigmaváltásra. Ha Sanghajt, ezt a gigantikus várost nézzük,
az ottani ‘hibridprogram’ nem kevesebbet t?z ki célul, mint 65%-kal kisebb károsanyag-kibocsátást két éven belül.
Merész? Az hát. Mindenesetre a bolognai konzorcium hibridrobogó-ötlete nagyon megtetszett Keleten. Egy százas
próbaszériát, amolyan prototípusokat máris gyártani kezdenek, de a lendület aligha hagy alább ennyivel. De mi is ez?
Gyakorlatilag egy elektromos járgány, amit egy kis robbanómotor által töltött generátor hajt. A motor csak a telepeket
szolgálja, nincs összekötve a kerékkel. A hajtást egy elektromotor végzi, ami közvetlenül a keréken található, ennélfogva
a dinamó-elven lassuláskor képes energiát raktározni. Így egyrészt sikerül részben túllépni a telepkapacitás kényes
kérdésén, hiszen lehet?ség nyílik egy viszonylag kicsi és könny? akkumulátor alkalmazására, ami nagyjából húsz
kilométeres hatósugarat szavatol, másrészt sikerül maximálisan kihasználni a robbanómotor hatékonyságát, ami
állandó fordulaton m?ködik és csak akkor, ha kell.
Több m?ködési módozat létezik: a maximális utántöltési üzemmódnál a benzinmotor aktívan megy és tölt. A maximális
hatékonysági üzemmódnál csak kicsit megy, a zér? emisszió-fokozatál pedig teljesen ki van kapcsolva. Praktikus,
mert még a ‘kijárási tilalom’ idején is lehet vele gurulni a városban. ?szre készen is lesznek a prototípusok.
Méghozzá kétféle változatban: az egyik az európai piacot célozza és nagy valószín?séggel a Malaguti zászlaja
alatt száll partra, benzinmotorral. A másik a távol-keleti fogyasztókra vár és a kínai CF Moto márkajelét viseli
magán, GPL-hajtással tervezik megvalósítani a még kisebb károsanyag-kibocsátás érdekében. Mindkét modell
formaterve készen van már. A vázszerkezetet számítógépes szimulációval az Engines Engineering készítette,
a robbanómotort ugyancsak, a kínai partner CF Moto standard alkatrészeire támaszkodva. A Ducati Energia a
hibrid bels? égés? motorjának elektronikus vezérlését (lényegében a teljes elektronikus csomagot)
alkotta meg, valamint a generátort, illetve a benzines változat elektrokarburátorát. A gázos hibrid karburátorát
és nyomásszabályozó rendszerét a CF Moto és a Tongji Egyetem mérnökei fejlesztik.
Ezek után t?rdöfésként érne mindenkit a hír, ha az elektromotort nem kínai beszállítótól szerezné meg
a projekt: természetesen e téren is igazolódik a papírforma, és a lítium-ionos akkumulátort is ottani cég
jegyzi majd. Mivel a kínai iparvállalatok finoman fogalmazva felkészültek a globális kihívásra, a költségeket
sikerülhet jó alacsonyan tartani. Ugyanakkor fájhat is egy cseppet az olaszoknak, hogy miközben a megvalósításhoz
mindenük meglenne odahaza, megyén belül, mégis ki kell helyezniük a gyártást – igaz, ezzel meg fél lábbal már
benn is vannak egy milliárdos, feltörekv? és folyvást b?vül? piacon, a rezsijüket meg kellemesen lenyomták.
Legutóbbi hozzászólások