A Honda A2-es jogosítvánnyal is vezethető streetfightere agresszívebb megjelenéssel és változó keresztmetszetű, elvékonyodó kormánnyal folytatja pályafutását. Emellett erőforrását is áthangolták, így nagyobb teljesítmény, illetve forgatónyomaték áll a pilóta rendelkezésére az alsó és középső fordulatszám-tartományban. A maximális menetbiztonság érdekében a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló és a kuplungasszisztens immáron az alapfelszereltség része, és szériatartozék a folyadékkristályos műszeregység, valamint a LED irányjelző is.
A CB500F 2013-ban, a kalandmotoros CB500X és az áramvonal-idomos CBR500R naked testvéreként jelent meg a piacon. Koncepcióját a Honda már kipróbált és bevált formulája alapján határozták meg a mérnökök, így hamar közkedveltté vált a vásárlók körében.
Mozgatásáról soros, kéthengeres erőforrás gondoskodik, amit egyszerű, kis tömegű, sportos vázzal és kifinomult futóművel társítottak, méghozzá azzal a nem titkolt céllal, hogy megkönnyítsék a haladó pilóták további fejlődését, egyszersmind végtelenül szórakoztatóvá tegyék számukra a hétköznapi és a hétvégi gurulásokat. Bár a 35 kW-os csúcsteljesítménynek köszönhetően A2-es jogosítvánnyal is vezethető, szó sincs belépő szintű modellről – a CB500F minden szempontból túlmutat a kategóriája határain.
Kompakt méretéből és barátságos viselkedéséből fakadóan nyugodt tanulásra éppúgy ideális, mint önfeledt kanyarvadászatra, így kisebb és nagyobb motorról váltók számára egyaránt remek választás lehet. Mivel üzemeltetési költsége roppant kedvező, mindennapi használatra is tökéletes választás, az ingázók például rengeteget spórolhatnak vele.
2016-ban lengébb, streetfighteres idomzatba csomagolták a típust, ami látni engedte a gyönyörű, erőtől duzzadó hajtóművet és még látványosabb formai megoldásokkal kápráztatta el a szemlélőket. Emellett a CB500F – a modellfrissítés részeként – nagyobb üzemanyagtartályt, LED világítást, szabályozható rugó-előfeszítésű teleszkópokat és állítható fékkarokat kapott, tovább nőtt tehát amúgy is kimagasló használati értéke.
A 2019-es modellváltozat még markánsabb formavilággal és még fejlettebb műszaki alapokkal érkezik a kereskedésekbe, és átütőbb vezetési élményt ígér, mint valaha.
A 2019-es CB500F agresszív, erőtől duzzadó formavilággal gördül színre, és elvékonyodó kormányának hála minden eddiginél élvezetesebb motorozásokat ígér. Az új, folyadékkristályos műszeregység nemcsak az aktuális váltófokozatot mutatja, hanem a váltások esedékességére is figyelmeztet, és immáron az irányjelzők is LED-esek, csak úgy, mint a többi lámpa.
Csúcsteljesítménye továbbra is 35 kW (47,6 LE), így A2-es jogosítvánnyal is vezethető, de a módosított szívó- és kipufogóoldali kialakításnak, valamint szelepvezérlésnek köszönhetően 4%-kal nagyobb motorerő jelentkezik a 3000 és 7000 közötti fordulatszám-tartományban. Az új, kétdobos kipufogórendszer jellegzetesebb hangon dalol elődjénél, a kuplungasszisztens és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (ti. csúszókuplung) pedig ezentúl alapáron jár a modellhez.
Ráadásként a futómű is kifinomultabbá vált, ugyanis a 2019-es modellévben már állítható rugó-előfeszítésű első villa és fejlettebb központi hátsó rugóstag simítja el az úthibákat
Stílus és felfüggesztés
- Új, agresszív megjelenésű idomzat
- Az elvékonyodó kormány pontosabb visszajelzésekkel és még jobb menetkomforttal örvendezteti meg a pilótát
- Új, folyadékkristályos műszeregység váltófokozat-visszajelzéssel és felváltások (Shift Up) esedékességére figyelmeztető lámpával
- LED irányjelzők
A 2019-es modellévet új, agresszívabb megjelenéssel kezdi meg a CB500F. Formavilágának legfőbb eleme a jellegzetes, mélyre ültetett fényszóró, ami egyszerre láttatja modernnek és tettre késznek a modellt. Ezt fejeli meg a harmonikus egységbe kovácsolt üzemanyagtartály-motor-oldalidom hármas, no meg az álomszép erőforrás, ami a nyeregnek és a farrésznek adja tovább a hatáskeltés stafétáját.
A változó keresztmetszetű, kónuszos kormány pontosabb visszajelzéseket nyújt a korábban használtnál, és az üléspozíciót is kényelmesebbé varázsolja. A sportos hangulathoz az új, folyadékkristályos műszeregység is hozzájárul – a váltófokozat-visszajelzés és a felváltások (Shift Up) esedékességére figyelmeztető lámpa tovább fokozza az élményt. Utóbbi alapesetben 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál villan fel, de a tulajdonos maga is eldöntheti, hogy mikor lépjen működésbe. A beállított érték 5000 és 8750 között lehet, és 250-es lépcsőkben ugorhat a pilóta.
A 35 mm átmérőjű acélcsövekből készített vázon nem változtattak, hiszen roppant könnyű és erős szerkezet, amelynek úgy határozták meg geometriáját, hogy pontos visszajelzéseket adjon és a menetkomfort is maximális legyen. Utóbbiban a motortartóbakok alakja és helyzete legalább annyira fontos szerepet játszik, mint a váz részeinek eltérő merevsége, és az sem mellékes, hogy ezek a technikai megoldások a zavaró rezgéseket is kiszűrik.
Az utánfutás 102, a tengelytáv 1410 mm, a villaszög pedig 25,5 fok – a száraz adatok is jól mutatják tehát, hogy igencsak átgondolt konstrukcióval állunk szemben, ami kifejezetten magabiztossá teszi a pilótát irányítás közben. A mindössze 189 kg tömegű CB500F tervezésénél az ideális súlyelosztásra és a tömeg-középpontosításra is nagy hangsúlyt fektettek, erről árulkodik a hátsó villa „előrehozott” bekötési pontja, valamint a páratlan fordulékonyság és úttartás.
A könnyű kezelhetőség és a kényelmes, pihentető testtartás érdekében ezúttal is 785 mm magasra helyezték az ülőlapot, és nem változtak számottevően a méretadatok sem. A 2019-es CB500F 2080 mm hosszú, 790 mm széles és 1060 mm magas, szabad hasmagassága pedig 145 mm. A méretes üzemanyagtartály nem kevesebb, mint 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, ami a kedvező üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 480 km-es hatótávolsággal kecsegtet.
A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított első villa 120 mm-es rugóúton jár fel és alá. Kifinomult építésmódja minden helyzetben pontos visszajelzéseket és hatékony csillapítást garantál. Akárcsak a nagy össz-lökettérfogatú sportmotorokon, immáron a CB500F hátsó futóművében is egycsöves rugóstag dolgozik. Szemben az elődmodell kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységével, ez gyorsabb, kifinomultabb válaszokat ad a változó útviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, és hőcseréje is hatékonyabb.
Rugó-előfeszítése 5 lépésben szabályozható, és merev, zártszelvényekből összeállított lengővillához kapcsolódik, melynek végein új, erősebb, préselt acélból készült láncfeszesség-állítók kaptak helyet. Az erőátvitelről 520-as, burkolt lánc gondoskodik, az elöl 3,5”, hátul 4,5” széles, öntött alumíniumkerekek ráfjaihoz pedig üreges, Y alakú „küllők” kapcsolódnak. Az abroncsok mérete 120/70 ZR17, illetve 160/60 ZR17. A 320 mm-es, hullámos peremű, kétdugattyús nyereggel társított első féktárcsa 240 mm, szintén hullámos peremű, ámde egydugattyús féknyereggel felszerelt hátsó tárcsával dolgozik együtt, a blokkolásgátló szériatartozék.
A CB500F az alábbi színekben lesz elérhető:
Grand Prix Red
Matt Gunpowder Black Metallic
Pearl Metalloid White
Erőforrás
- Az élénk, kéthengeres erőforrás felépítése megegyezik a CBR1000RR Fireblade motorjáéval
- A módosított szívó- és kipufogóoldali kialakításnak, valamint vezérlésnek köszönhetően 4 százalékkal nőtt a teljesítmény, illetve a forgatónyomaték a középső fordulatszám-tartományban
- Új, sportosabb hangú, kétdobos kipufogórendszer
- A kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és lekapcsolásokat
A CB500F nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi, különösképpen, hogy már alacsony fordulatszámon elképesztő erővel tolja előre a gépet.
A 2019-es fejlesztések eredményeként az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusabban gyorsul a CB500F – 3000 és 7000 f./perc között 4 %-os forgatónyomaték- és teljesítménynövekedés tapasztalható. A kedvezőbb motorkarakterisztika elérésében a vezérlés tovább fejlesztése is közrejátszott, tudniillik 5 főtengely-elfordulási fokkal hamarabb zárnak a szelepek, s immáron 7,8 mm a szelepemelés, ami 0,3 mm-es növekedést jelent.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ugyanis az akkumulátort előrébb helyezték (13,4 mm helyett 44,1 mm), hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. A hatékony gázcsere és a sportosabb hangzás jegyében a kipufogót is átalakították – a 2019-es modellváltozaton már két dobban végződik a rendszer. A – 8500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43,3 Nm (7000 f./perc).
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, ahogy a 180 fokos főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó-tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legalacsonyabb legyen, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor.
A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik vázon. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt szavatolnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.
A dugattyú formája a CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazottakéhoz hasonlít, ezért nagy fordulatszámon sincs „dugattyúhang”. Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. Miként a CBR1000RR esetében, a CB500F-nél is AB 1-es sós fürdőt és nitridbevonatot is alkalmaztak a maximális élettartam, valamint az oxidáció elkerülése érdekében.
A főtengely, a vezérműtengely és a kiegyensúlyozó-tengely bezárta háromszög szinte teljesen azonos a négyhengeres Honda RR motoroknál megfigyelhetővel, a belső struktúrát pedig egyenesen a CBR1000RR-ből vették át.
A hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Akárcsak a CBR1000RR-nél, itt is fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, maga az olajteknő pedig kifejezetten mély, így kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.
A CB500F váltója szintén az RR jódjelű testvérből származik, kapcsolómechanizmusa és -karja például megegyezik a „nagyok” nyomatékelosztójában alkalmazottakkal. A 2019-től szériafelszereltségként adott, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott
tengelykapcsoló kisebb erővel, kifinomultabban működtethető és biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat.
A CB500F-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, közöttük az alábbi termékekkel:
35 literes túradoboz
Csomagtartókonzol
Tanktáska
Nyeregtáska
Magas szélvédő
Fűthető markolat
12 voltos elektromos aljzat
Hátsóülés-takaró idom
Középállvány
Felnicsík
Tankmatrica
- Műszaki adatok
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Folyadékhűtésű, soros, kéthengeres |
Összlökettérfogat | 471 cm3 |
Furat x löket | 67 mm x 66,8 mm |
Sűrítési viszony | 10,7:1 |
Csúcsteljesítmény | 35 kW (47,6 LE)/8600 f./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 43 Nm/6500 f./perc |
Olajmennyiség | 3,2 l |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Porlasztás | PGM-FI |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 17,1 l (tartalékkal együtt) |
Üzemanyag-fogyasztás (WMTC szabvány szerint) | 3,4 l/100 km* |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Indítás | Erőforrás |
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12 V, 7,4 Ah |
Generátor legnagyobb teljesítménye | 23,4 A/2000 f./perc |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás |
Váltó felépítése | Hatfokozatú |
Végáttétel | Lánc |
VÁZ | |
Konstrukció | Gyémánt formájú, acél gerincváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) | 2080 mm x 790 mm x 1060 mm |
Tengelytáv | 1410 mm |
Villaszög | 25,5 fok |
Utánfutás | 102 mm |
Ülésmagasság | 785 mm |
Szabad hasmagasság | 145 mm |
Menetkész tömeg | 189 kg |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | Hagyományos, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa szabályozható rugó-előfeszítéssel |
Hátul | Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag, zártszelvényekből készített lengővilla |
KEREKEK | |
Elöl | Sokágú, öntött, alumínium |
Hátul | Sokágú, öntött, alumínium |
Felniméret elöl | 17 x MT3,5 |
Felniméret hátul | 17 x MT4,5 |
Abroncs elöl | 120/70ZR – 17M/C |
Abroncs hátul | 160/60ZR – 17M/C |
FÉKRENDSZER | |
ABS típusa | Kétcsatornás |
Elöl | Szimpla, 320 mm-es, hullámos peremű tárcsa, kétdugattyús féknyereg |
Hátul | Szimpla, 240 mm-es, hullámos peremű tárcsa, egydugattyús féknyereg |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Műszerek | Digitális sebesség- és fordulatszámmérő (rovátkás), két digitális napiszámláló, digitális üzemanyagszint- és fogyasztásmérő, digitális óra, váltófokozat-visszajelző |
Lopásvédelem | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Fényszóró | Tompított: 4,8 W; Távolsági: 12,0 W |
Honda sajtóközlemény
A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.
* Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások