A Honda A2-es jogosítvánnyal is vezethető „zsebrakétája” még vonzóbb lett a 2019-es modellévre. Idomzata agresszívebbé és aerodinamikailag hatékonyabbá vált, üléspozícióját sportosabbá tették, erőforrását pedig áthangolták, így nagyobb teljesítmény, illetve forgatónyomaték kényezteti a pilótát az alsó és középső fordulatszám-tartományban. A maximális menetbiztonság érdekében a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló és a kuplungasszisztens immáron az alapfelszereltség része, és szériatartozék a folyadékkristályos műszeregység, valamint a LED irányjelző is.
Bevezetés
A teljes idomzatba öltöztetett CBR500R 2013-ban, a meztelen CB500F és a CB500X kalandmotor testvéreként jelent meg a piacon. Ez a soros, kéthengeres erőforrással hajtott modell a középsúlyú trió legsportosabb tagja, tervezésénél egyértelműen az élményfaktorra fókuszáltak a Honda szakemberei.
Különleges adottságainak köszönhetően remek választás lehet azoknak, akik kisebb motorról váltanának nagyobbra, a – hétköznapi használatra és hétvégi csavargásokra egyaránt tökéletes – CBR500R ugyanis egyszerre sportos és barátságos, nem mellesleg hihetetlenül alacsony üzemeltetési költségek jellemzik. Tapasztalt, nagyobb gép helyett kisebb, könnyedebb típust kereső pilóták szintén társra lelhetnek a Honda sportos ötszázasában, hiszen a motorozás élvezetének kvintesszenciáját nyújtja.
2016-ban a CBR500R élesebb vonalakat, LED-es világítást és kifinomultabb első futóművet kapott, a 2019-es modellévet pedig teljesen új köntösben, módosított üléspozícióval kezdi meg a típus, még jobban kidomborítva sportos oldalát. Motorja erősebb lett az alsó fordulatszám-tartományban, és szolgálatkészen, hátborzongató kipufogóhang kíséretében pörög fel egészen a piros tartományig.
A CBR500R mindig is gyors, takarékos, olcsón fenntartható és élvezetes motor volt, erre tett rá a Honda még egy lapáttal 2019-ben. Azonos szellemiség, egy kis extrával megfűszerezve.
Áttekintés
Az új, modernebb idomzatba bújtatott CBR500R karcsú, izmos motor benyomását kelti, amelynek formavilágát egymásnak kontrasztot állító szögek és formák határozzák meg. Fejlett aerodinamikai kialakítása igazán gyors, agresszív motorozást is lehetővé tesz, és természetesen az ergonómiához is nagyban hozzájárul. A kormánycsutkák immáron a módosított felső villahíd aljához kapcsolódnak, az üléspozíció pedig jobban előredöntött, mint a korábbi modellen.
A CBR500R csúcsteljesítménye még mindig 35 kW (47,6 LE), így A2-es jogosítvánnyal is vezethető, de a módosított szívó- és kipufogóoldali kialakításnak, valamint szelepvezérlésnek köszönhetően 4 %-kal nagyobb motorerő jelentkezik a 3000 és 7000 közötti fordulatszám-tartományban. Hogy az erőátvitel is a legmagasabb műszaki színvonalat képviselje, a kuplungasszisztens és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló a szériafelszereltség része.
Az új, folyadékkristályos műszeregység nemcsak az aktuális váltófokozatot mutatja, hanem a váltások esedékességére is figyelmeztet, és immáron az irányjelzők is LED-esek, csak úgy, mint a többi lámpa. Ráadásként kifinomultabb hátsó rugóstagot kapott a CBR500R, ami kiszámíthatóbb és egyenletesebb csillapítóerővel fokozza az irányíthatóságot.
Főbb jellemzők
Stílus és felfüggesztés
- Új, agresszív vonalvezetés és dupla, LED-es fényszóró
- Aerodinamikailag hatékony, ergonomikus és kényelmes
- Az áthelyezett kormánycsutkák sportosabb üléspozíciót biztosítanak
- Új, folyadékkristályos műszeregység váltófokozat-visszajelzéssel és felváltások esedékességére (Shift Up) figyelmeztető lámpával
- LED-es irányjelzők
Mint afféle ék, úgy hasítja a levegőt a 2019-es CBR500R vadonatúj idomzata. Elnyújtott, egyenes vonalai és szélesebbé tett alsó elemei álló helyzetben is azt a hatást keltik, mintha száguldana a motor, és az is sokat dob az összhatáson, hogy a nyereg, valamint a felső és az oldalsó idomok táján karcsúbbá tették a modell. Pengeéles vonalak jellemzik a már-már gonosz tekintetet kölcsönző, dupla, LED-es fényszórót is, és mivel immáron az irányjelzők is fénydiódásak, kijelenthető, hogy minden lámpában LED-ek dolgoznak.
A CBR500R nyergébe pattanva egyből a motorsport világában érezheti magát a pilóta. A kormánycsutkák lejjebb, az áttervezett felső villahíd aljára kerültek, így az üléspozíció 8 fokkal előrébb dől, és az idomzat is alacsonyabb lett, érvényesült tehát a Total Controlnévre keresztelt fejlesztési filozófia, melyet az 1992-es Fireblade tervezése során ötlöttek ki a Honda munkatársai.
A sportos hangulathoz az új, folyadékkristályos műszeregység is hozzájárul – a váltófokozat-visszajelzés és a felváltások esedékességére figyelmeztető lámpa tovább fokozza az élményt. Utóbbi alapesetben 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál villan fel, de a tulajdonos maga is eldöntheti, hogy mikor lépjen működésbe. A beállított érték 5000 és 8750 között lehet, és 250-es lépcsőkben ugorhat a pilóta.
A 35 mm átmérőjű acélcsövekből készített vázon nem változtattak, hiszen roppant könnyű és erős szerkezet, amelynek úgy határozták meg geometriáját, hogy pontos visszajelzéseket adjon és a menetkomfort is maximális legyen. Utóbbiban a motortartóbakok alakja és helyzete legalább annyira fontos szerepet játszik, mint a váz részeinek eltérő merevsége, és az sem mellékes, hogy ezek a technikai megoldások a zavaró rezgéseket is kiszűrik.
Az utánfutás 102 mm, a tengelytáv 1410 mm, a villaszög pedig 25,5 fok – a száraz adatok is jól mutatják tehát, hogy igencsak átgondolt konstrukcióval állunk szemben, ami kifejezetten magabiztossá teszi a pilótát irányítás közben. A mindössze 192 kg tömegű CBR500RR tervezésénél az ideális súlyelosztásra és a tömeg-középpontosításra is nagy hangsúlyt fektettek, erről árulkodik a hátsó villa „előrehozott” bekötési pontja, valamint a páratlan fordulékonyság és úttartás.
A könnyű kezelhetőség és a kényelmes, pihentető testtartás érdekében ezúttal is 785 mm magasra helyezték az ülőlapot, és nem változtak számottevően a méretadatok sem. A 2019-es CBR500R 2080 mm hosszú, 755 mm széles és 1145 mm magas, szabad hasmagassága pedig 130 mm. A méretes üzemanyagtartályba 17,1 liter benzin tölthető, ami a kedvező üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 480 km-es hatótávolsággal kecsegtet.
A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított első villa 120 mm-es rugóúton jár fel és alá. Kifinomult építésmódja minden helyzetben pontos visszajelzéseket és hatékony csillapítást garantál. Akárcsak a nagy össz-lökettérfogatú sportmotorokon, immáron a CBR500R hátsó futóművében is egycsöves rugóstag dolgozik. Szemben az elődmodell kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységével, ez gyorsabb, kifinomultabb válaszokat ad a változó útviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, és hőcseréje is hatékonyabb. Rugó-előfeszítése öt lépésben szabályozható, és merev, zártszelvényekből összeállított lengővillához kapcsolódik, melynek végein új, erősebb, préselt acélból készült láncfeszesség-állítók kaptak helyet.
Az erőátvitelről 520-as, burkolt lánc gondoskodik, az elöl 3,5”, hátul 4,5” széles, öntött alumíniumkerekek ráfjaihoz pedig üreges, Y alakú „küllők” kapcsolódnak. Az abroncsok mérete 120/70 ZR17, illetve 160/60 ZR17. A 320 mm-es, hullámos peremű, kétdugattyús nyereggel társított első féktárcsa 240 mm-es, szintén hullámos peremű, ámde egydugattyús féknyereggel felszerelt hátsó tárcsával dolgozik együtt, a blokkolásgátló szériatartozék.
A CBR500R az alábbi színekben lesz elérhető:
Matt Axis Grey Metallic
Grand Prix Red
Pearl Metalloid White
Erőforrás
- Az élénk, kéthengeres erőforrás felépítése megegyezik a CBR1000RR Fireblade motorjáéval
- A módosított szívó- és kipufogóoldali kialakításnak, valamint vezérlésnek köszönhetően 4 %-kal nőtt a teljesítmény, illetve a forgatónyomaték a középső fordulatszám-tartományban
- Új, sportosabb hangú, kétdobos kipufogórendszer
- A kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és lekapcsolásokat
A CBR500R nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi,főleg, hogy már alacsony fordulatszámon elképesztő motorerőről tesz tanúbizonyságot.
A 2019-es fejlesztések gyümölcseként az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusabban gyorsul a CBR500R – 3000 és 7000 f./perc között 4 %-os forgatónyomaték- és teljesítménynövekedés tapasztalható. A kedvezőbb motorkarakterisztika elérésében a vezérlés tovább fejlesztése is közrejátszott, tudniillik 5 főtengely-elfordulási fokkal hamarabb zárnak a szelepek, s immáron 7,8 mm a szelepemelés, ami 0,3 mm-es növekedést jelent.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ugyanis az akkumulátort előrébb helyezték (13,4 mm helyett 44,1 mm), hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. A hatékony gázcsere és a sportosabb hangzás jegyében a kipufogót is átalakították – a 2019-es modellváltozaton már két dobban végződik a rendszer. A – 8500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43,3 Nm (7000 f./perc).
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, ahogy a 180 fokos főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé építették be, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó-tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legalacsonyabb legyen, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor.
A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik vázon. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt szavatolnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.
A dugattyú formája a CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazottakéhoz hasonlít, ezért nagy fordulatszámon sincs „dugattyúhang”. Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. Miként a CBR1000RR esetében, a CB500R-nél is AB 1-es sós fürdőt és nitridbevonatot is alkalmaztak a maximális élettartam, valamint az oxidáció elkerülése érdekében.
A főtengely, a vezérműtengely és a kiegyensúlyozó-tengely bezárta háromszög szinte teljesen azonos a négyhengeres Honda RR motoroknál megfigyelhetővel, a belső struktúrát pedig egyenesen a CBR1000RR-ből vették át.
A hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Akárcsak a CBR1000RR-nél, itt is fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, maga az olajteknő pedig kifejezetten mély, így kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.
A CBR500R váltója szintén az RR jódjelű testvérből származik, kapcsolómechanizmusa és -karja például megegyezik a „nagyok” nyomatékelosztójában alkalmazottal. A 2019-től szériafelszereltségként adott, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló kisebb erővel, kifinomultabban működtethető, és biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat.
- Kiegészítők
A CBR500R-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, közöttük az alábbi termékekkel:
35 literes túradoboz
Csomagtartókonzol
Tanktáska
Nyeregtáska
Magas szélvédő
Fűthető markolat
12 voltos elektromos aljzat
Üléstakaró idom
Felnicsík
Tankmatrica
- Műszaki adatok
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Folyadékhűtésű, soros, kéthengeres |
Összlökettérfogat | 471 cm3 |
Szelepek száma hengerenként | 4 |
Furat x löket | 67 mm x 66,8 mm |
Sűrítési viszony | 10,7:1 |
Csúcsteljesítmény | 35 kW (47,6 LE)/8600 f./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 43 Nm/6500 f./perc |
Olajmennyiség | 3,2 l |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Porlasztás | PGM-FI |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 17,1 liter |
Üzemanyag-fogyasztás (WMTC szabvány szerint) | 3,40 l/100 km* |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12 V, 7,4 Ah |
Generátor legnagyobb teljesítménye | 25 A/2000 f./perc |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás |
Váltó felépítése | Hatfokozatú |
Végáttétel | Lánc |
VÁZ | |
Konstrukció | Gyémánt formájú, acél gerincváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) | 2080 mm x 755 mm x 1145 mm |
Tengelytáv | 1410 mm |
Villaszög | 25,5 fok |
Utánfutás | 102 mm |
Ülésmagasság | 785 mm |
Szabad hasmagasság | 130 mm |
Menetkész tömeg | 192 kg |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | Hagyományos, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa szabályozható rugó-előfeszítéssel |
Hátul | Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag, zártszelvényekből készített lengővilla |
KEREKEK |
Elöl | Sokágú, öntött, alumínium |
Hátul | Sokágú, öntött, alumínium |
Felniméret elöl | 17 x MT3,5 |
Felniméret hátul | 17 x MT4,5 |
Abroncs elöl | 120/70ZR – 17M/C |
Abroncs hátul | 160/60ZR – 17M/C |
FÉKRENDSZER | |
ABS típusa | Kétcsatornás |
Elöl | Szimpla, 320 mm-es, hullámos peremű tárcsa, kétdugattyús féknyereg |
Hátul | Szimpla, 240 mm-es, hullámos peremű tárcsa, egydugattyús féknyereg |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Műszerek | Digitális sebesség- és fordulatszámmérő (rovátkás), két digitális napiszámláló, digitális üzemanyagszint- és fogyasztásmérő, digitális óra, váltófokozat-visszajelző |
Lopásvédelem | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Fényszóró | Tompított: 13 W Távolsági: 12,8 W |
Honda sajtóközlemény
A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.
* Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások