Összegzés: Nagyobb erőforrással, módosított szívócsatornával, valamint továbbfejlesztett vezérléssel és kipufogórendszerrel lép színre a Honda mini kalandmotorja, a CRF300 RALLY. A módosítások eredményeként a teljes fordulatszám-tartományban nőtt forgatónyomatéka és teljesítménye, emellett az első 5 váltófokozat rövidebb, míg a 6. hosszabb áttételezésű lett. Szintén újdonság, hogy immáron csekély erővel működtethető, nyomatékhatárolós tengelykacsoló gondoskodik az erőátvitelről. Állja bármilyen kemény terep az útját, az új, átdolgozott lengővilla, az oldalirányban némileg rugalmasabb váz, valamint a megnövelt rugóút és szabad hasmagasság egyaránt nagy segítséget jelent leküzdésében. Lényeges változás, hogy nagyobb üzemanyagtartályának köszönhetően nőtt a hatótáv, nem mellesleg csökkent az ülésmagasság és rezgéscsillapítók kerültek a nyereg alá. Említést érdemel még a kormánycsőbe integrált végsúly, a gumibetétes lábtartó, valamint a könnyen leolvasható, világos alapon sötét, gumiágyba rögzített LCD-műszeregység. Jelentősen, 4 kg-mal csökkent a modell tömege, így menetkészen is csupán 153 kg, mellyel 13%-t javult a teljesítmény-tömeg arány.
A kisméretű, többcélú motorok sikerének titka, hogy az élet számtalan területén használhatóak kompromisszummentesen. Csekély tömegük és karcsú építésmódjuk révén könnyedén vágnak át a városi dugókon, ugyanakkor fejlett futóművük és nagy hasmagasságuk a terepes szakaszok – élvezetes és könnyed – leküzdését is lehetővé teszi. Semmi nincs tehát, ami útjukat állhatná, a helyváltoztatás szabadsága a kezdő és haladó motorosoknak egyaránt adott.
Három évvel ezelőtt, 2017-ben jelent meg a HRC CRF450 RALLY Dakar-motor génjeit öröklő újdonság, a CRF250 RALLY. Ez a népszerű CRF250L műszaki alapjaira épült, és új, üde színfoltként tűnt fel a piacon. Nemcsak úgy fest, mintha készen állna a sivatagi ralira, hanem valóban alkalmas az extrém terepek leküzdésére, így tökéletes választás a kis tömegű, játszi könnyedséggel kezelhető kalandmotort kereső pilótáknak.
2021-ben új, erősebb utód váltja a CRF250 RALLY-t, nevezetesen a CRF300L[1] modellel egy időben megjelent CRF300 RALLY. Ez utóbbi könnyebb, erősebb és még gazdagabban felszerelt, hogy minden adott legyen a gondtalan kalandozáshoz.
Motorozás a Föld vagy csak a háztömb körül – a CRF300 RALLY mindkettőre tökéletesen alkalmas.
A 286 cm3-re bővült hengerűrtartalomnak köszönhetően 10%-kal, 27,33 LE-re nőtt a csúcsteljesítmény (8500 f./perc), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 18%-kal, azaz 26,6 Nm (6500 f./perc). Emellett középtartományban is erősebb, rugalmasabb lett az erőforrás, mivel jelentősen átdolgozták a szívócsatornát, módosították a szívószelep nyitási idejét és továbbfejlesztették a kipufogórendszert. Az első 5 váltófokozat rövidebb, míg a 6. hosszabb áttételezésű, ezáltal javult a gázreakció, illetve a gyorsulás, és nagy sebességnél is viszonylag alacsony fordulatszámon cirkálhat a vezető. Komoly változást hozott a rásegítős, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló, elvégre ötödével csökkent a kuplungkar működtetéséhez szükséges erő, és gyors visszakapcsoláskor sem blokkol, illetve csúszik meg a hátsó kerék.
Nagyban javítja a kezelhetőséget a továbbfejlesztett acélváz, alumínium lengőkar és alsó villahíd is, hiszen ezek módosításával 4 kg-mal könnyebbé vált a motorkerékpár, egyben sikerült ideális merevségű, ugyanakkor rugalmas vázkonstrukciót kialakítani, így még több visszajelzés jut el a vezetőhöz. Hogy még otthonosabban mozogjon terepen, 10 mm-rel megnövelték az első teleszkópok rugóútját és módosítottak a futómű-geometrián.
Újdonság az átdolgozott, látványosabb idomzat, mely 12,8 L-esre nőtt üzemanyagtartályt ölel körbe, emellett szélesebb, kényelmesebb nyergen ülhet a vezető, és aszimmetrikus, dupla fényszóró teszi messziről felismerhetővé az immáron LCD-műszeregységgel felszerelt modellt. Egyértelmű, hogy az egyszerű irányítást szolgálja a módosított üléshelyzet is, melynek hozadékaként még lazábban lavírozhatunk a városi és a valódi dzsungelben.
Erőforrás
- Nagyobb hengerűrtartalom, 2,58 LE-vel fokozott csúcsteljesítmény és 4 Nm-rel több forgatónyomaték
- Átdolgozott erőátvitel, dinamikusabb gyorsulás és alacsonyabb fordulatszám hatodik fokozatban
- 20%-kal kisebb erővel működtethető, rásegítős, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló
Noha a hengerfurat továbbra is 76 mm, a 8 mm-rel nagyobb, 63 mm-es lökethossznak köszönhetően 14%-kal nőtt, így 250 helyett 286 cm3 a hengerűrtartalom. A módosítás nem érintette az egyhengeres, folyadékhűtéses, DOHC-vezérlésű erőforrás sűrítési arányát, mely 10,7:1. A fejlesztés révén 27,33 LE a csúcsteljesítmény (8500 f./perc), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 26,6 Nm (6500 f./perc) (CRF250 RALLY: 24,7 LE/8500 és 22,6 Nm/6750). Fékpadi mérések igazolják, hogy a CRF300 RALLY egyhengerese kétezres fordulatszám felett mindvégig erősebb a 250-es elődnél.
Nem maradt érintetlen az erőátvitel sem, az első öt váltófokozat rövidebb, míg a hatodik hosszabb áttételezésű lett, így javult a gázreakció, illetve a gyorsulás, és nagy sebességnél is viszonylag alacsony fordulatszámon utazhatunk a motorral. Vadonatúj, 20%-kal kisebb erővel működtethető, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló segít megőrizni a hátsó kerék tapadását, tehát legyen szó burkolt útról vagy laza talajról, gyors visszakapcsolások közben is könnyedén uralható marad a motor hátulja. Összességében az új erőforrásnak és váltónak hála 129-ről 135 km/órára kúszott fel a végsebesség, és a CRF300 RALLY – álló helyzetből indulva.
A modell kivételes gázreakciója és rugalmassága abból fakad, hogy módosították a szívóoldali szelepemelés mértékét és a szelepnyitás idejét, ettől lényegesen erősebb lett a – városban és terepen is gyakran használt – alsó és középső fordulatszám-tartományban. További lényeges újítás az átdolgozott légszűrő és kipufogódob, valamint a megváltoztatott gyújtásidőzítés. Nagyobb teljesítmény ide vagy oda, az irídium gyújtógyertya és a kifinomult PGM-FI üzemanyag-befecskendező hatékony égést biztosít, egyben jelentősen csökkenti a károsanyag-kibocsátást.
A főtengely középsíkjától eltolt tengely mentén mozgó dugattyú súrlódását speciális felületkezelés és molibdénbevonat mérsékeli, s az is a tartósságot szolgálja, hogy az olajszivattyú belső kialakítása meggátolja a légbuborékok kialakulását, kiváló kenést biztosítva az egyhengeres erőforrásnak. Érdekesség, hogy a főtengelyt félbevágott, préselt siklócsapágyak ölelik körbe, és az is rendhagyó megoldásnak számít, hogy a csapágyak perselyei öntöttvasból készülnek. Arra is gondoltak a mérnökök, hogy hosszú távon se legyen fárasztó a CRF300 RALLY vezetése, ezért kiegyensúlyozó-tengely szűri ki a hajtómű zavaró rezgéseit.
A CRF300 RALLY hűtéséről nagy teljesítményű, 12,7 kW hőleadású radiátor gondoskodik, hogy alacsony sebességnél és/vagy nagy fordulatszámnál ne melegedhessen túl az erőforrás. Masszív, polipropilénből készült ráccsal egészítették ki az alkatrészt, mely még több levegőt juttat a hűtőre, ezáltal fokozza a hatékonyságát. A vékony kerettel körülölelt hűtőventilátor szintén azt szolgálja, hogy városi araszolás közben és trükkös terepszakaszokon se lehessen panasz az immáron Euro 5-ös hajtómű hűtésére.
Váz és felfüggesztés
- A fejlesztések révén nagymértékben javult a motor kezessége és stabilitása
- Jelentős súlycsökkenést értek el az új, ideális merevségű váz és lengővilla beépítésével
- Nőtt a váz és a lengőkar rugalmassága, ezáltal még több visszajelzés jut el a vezetőhöz
- Hosszabb első és hátsó rugóút fokozza a motor terepképességét
Az elődmodellhez viszonyítva 4 kg-mal szerényebb tömegű az új CRF300 RALLY, így menetkészen is csupán 153 kg-mal mérlegel. Oroszlánrésze volt a súlycsökkentésben a vadonatúj, acél bölcsőváznak, ami 2,15 kg-mal karcsúbb a korábbi konstrukciónál, míg oldalirányú merevsége 25%-kal csökkent, ezáltal még több visszajelzés jut el a vezetőhöz az első-hátsó kerékről, és nagymértékben javult a kezelhetőség.
A mélyreható fejlesztés részeként 30 mm-rel keskenyebb csővel kötötték össze a váz bölcsőrészét a villanyakkal, míg az erőforrás alatt futó csövek átmérője 28,6-ról 25,4 mm-re csökkent, és kereken 20 mm-rel lett karcsúbb a váz gerincnyúlványának csőátmérője.
Ezzel összhangban egy darabból álló, elődjénél 550 g-mal könnyebb, alumínium lengővillát csatoltak a vázhoz, az új alkatrész oldalirányú merevsége 23%-kal kisebb az elődénél. A tökéletes eredmény érdekében a lengőkar 15 mm-rel keskenyebb lett a bekötési pontnál, míg a módosított keresztmetszet révén ideális mértékű az alkatrész tervezett rugalmassága és hajlása. A korábbi acél helyett alumínium villahidat építettek be, ezzel 730 g-ot spóroltak a mérnökök, ráadásul a tömegközépponttól messze eső helyen, ezáltal még gyorsabb irányváltásokra képes a modell. Fontos, hogy a CRF300 RALLY láncvezetője extrudált alumíniumból készült.
Új az első felfüggesztés is. A 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa teleszkóppár rugóútja 250-ről 260 mm-re nőtt, emellett az eltérő rugó-előfeszítés és áthangolt csillapítási karakterisztika következtében – sebességtől és útminőségtől függetlenül – kezesebbé vált a motor. A hátsó kerék mozgási tartománya 260 mm, és a Pro Link himbarendszerhez kapcsolt Showa központi rugóstag immáron egycsöves kialakítású.
Hogy tovább növeljék a terepképességet, átdolgozták a váz bölcsőrészét, az erőforrás forgattyúházát és olajleeresztőjét és 270 mm-ről 275 mm-re nőtt a szabad hasmagasság. A CRF300 RALLY villaszöge 27,6˚-ról 27,5˚-ra módosult, az utánfutás 113 mm helyett csak 109 mm, míg a tengelytáv 10 mm-rel hosszabb, 1455 mm.
A 296 mm-es átmérőjű első tárcsa és a kétdugattyús féknyereg már önmagában is hatékony lassítást garantál, főként a 220-as hátsó tárcsával, egydugattyús hátsó nyereggel és a CRF versenygépekről ismert, könnyű, integrált főhengerrel kiegészítve. A modell kiváló öntisztulási képességű, hullámos tárcsái megegyeznek a CRF250R/450R enduróéval, itt azonban kétcsatornás ABS felügyeli a féknyergek munkáját.
A CRF300 RALLY könnyű alumíniumkerekei tovább csökkentik a rugózatlan tömeget, ráadásul a 2021-es változat fényes bevonatú felnijén nehezebben tapad meg a sár. Az elöl 21”-os, hátul 182-os alumíniumfelniken 80/100-21 51P, illetve 120/80-18 62P jelzésű, „bütykös” gumik feszülnek, melyek terepen és burkolt úton is remek tapadást nyújtanak. Nem véletlenül választottak 21-es első és 18-as hátsó kereket a mérnökök, elvégre így a legmostohább terepen is stabil és kezes marad a motor, ráadásul ez a mérettársítás lehetőséget ad a tulajdonosnak, hogy enduróabroncsok szinte végtelen kínálatából válogathasson.
Természetesen itt is a lehető legalacsonyabb súly elérésére törekedtek a tervezés során, ezért M10-es helyett M8-as csavarokkal rögzítették a gépi megmunkálású hátsó lánckereket, valamint üreges hátsó tengelyt építettek be – a módosítások révén összességében 400 g-mal esett vissza a rugózatlan tömeg.
Stílus és felszereltség
- Könnyebb, karcsúbb idomzat és nagyobb, 12,8 L-es üzemanyagtartály
- Szélesebb és 5 mm-rel alacsonyabban rögzített, gumiágyra ültetett nyereg
- Könnyen leolvasható, világos alapon sötét LCD-műszeregység
A CRF300 RALLY tervezésekor elsődleges szempont volt, hogy hatalmas távolságokat tehessen meg a vezető, és ezt sugározza a típus megjelenése is. Megannyi alkatrésze származik a CRF450 RALLY-tól, ilyen például a „lebegő” kijelző és az időjárás-védelmet fokozó idomzat. Hogy ne csak széltől és esőtől óvja a vezetőt, a burkolatot masszív kézvédővel is kiegészítették, mely távol tartja a felcsapódó ágakat a pilóta kezétől, valamint a fék- és a kuplungkartól. Kemény terepen kapóra jöhet, hogy jókora haspáncél borítja az olajteknőt, a váltókar pedig felhajlik, hogy eldőlés után is mozgásképes maradjon a motor.
Átalakították a CRF300 RALLY első-hátsó traktusát is, a formásabb első sárvédő 110, míg a kisebb rendszámtartó 300 g-os megtakarítást hozott. Jelentősen, 2,7 literrel bővült az üzemanyagtartály befogadóképessége, és a 12,8 literes tanknak köszönhetően több mint 410 km-re nőtt a hatótáv (WMTC-szabvány szerint). A modell 890 885 mm-es nyeregmagassága 10 5 mm-rel haladja meg a CRF300L-ét, és 5 mm-rel szerényebb az előző CRF300 RALLY-énál. Újítás, hogy az elöl változatlan méretű ülés hátrafelé szélesedik, s hogy hosszú távon is kényelmes legyen, ülőlapja 20 mm-rel terebélyesebb az előző modellénél.
A könnyebb irányíthatóság érdekében módosítottak az üléshelyzeten is: a kormány közelebb került a vezetőhöz, míg a lábtartó lejjebb és hátrébb található, ezáltal a krosszcsizmák is kényelmesen elférnek a váltókar alatt. Érdekes részlet a csőbe süllyesztett kormányvégsúly, mely még hatékonyabban csillapítja a rezgéseket. Megelőzendő, hogy a motor eldőljön puha talajon, a továbbfejlesztett oldaltámasz új, 10%-kal nagyobb talpat kapott.
Alaposan átdolgozták a műszeregységet is, az immáron 70 g-mal kisebb tömegű, fehér hátterű LCD-n 6 mm-rel nagyobb, 23 mm-es, fekete karakterek jelennek meg, tehát még könnyebb leolvasni az adatokat. Egyebek mellett az aktuális sebességfokozatra, a hatótávra, a fogyasztásra, az átlagsebességre és a fordulatszámra vonatkozó érték tárul a pilóta elé, sőt stopperóra is helyet kapott az új LCD-n.
A fényszóró kompakt, aszimmetrikus, két LED-lámpából áll, míg hátul hagyományos izzóval felszerelt egység segít könnyebben észrevenni a CRF300 RALLY-t. Az irányjelzők ugyancsak LED-ek, rugalmasan rögzítettek, hogy eldőléskor se törjenek le.
Kiegészítők
A CRF300 RALLY-hoz Eredeti Honda Kiegészítőket kínál a Honda, közöttük csomagtartó konzolt és a 38 L-es hátsó dobozt
Műszaki adatok*
ERŐFORRÁS | |
Erőforrás típusa | Egyhengeres, DOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű |
Összlökettérfogat (cm³) | 286 |
Szelepek száma | 4 |
Furat x löket (mm) | 76,0 x 63,0 |
Sűrítési viszony | 10,7:1 |
Legnagyobb forgatónyomaték | 27,3 LE (20,1 kW)/8500 f./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 26,6 Nm/6500 f./perc |
Olajmennyiség | 1,8 L |
ÜZEMANYAG-RENDSZER | |
Porlasztás | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 7,8 L |
Üzemanyag-fogyasztás** | 3,1 L/100 km |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12 V/7 Ah |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás, rásegítéses, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló |
Váltó felépítése | Hatfokozatú |
Végáttétel | Lánc |
VÁZ | |
Váz típusa | Acélból készült, dupla bölcsőváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek (h x sz x m) | 2230 x 920 x 1415 mm |
Tengelytáv | 1455 mm |
Villaszög | 27,5° |
Utánfutás | 109 mm |
Ülésmagasság | 885 mm |
Szabad hasmagasság | 275 mm |
Menetkész tömeg | 153 kg |
Fordulókör sugara | 2,3 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 43 mm- es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkóppár |
Hátul | Pro-Link himbarendszer, központi rugóstag, alumínium lengővilla |
KEREKEK | |
Elöl | Fűzöttküllős, alumínium |
Hátul | Fűzöttküllős, alumínium |
Abroncsméret elöl | 80/100-21M/C 51P |
Abroncsméret hátul | 120/80-18M/C 62P |
FÉKRENDSZER | |
ABS típusa | Kétcsatornás |
Első fék | 296 x 3,5 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel |
Hátsó fék | 220 x 4,5 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Műszeregység típusa | LCD |
Fényszóró | LED |
Hátsó lámpa | Hagyományos izzóval felszerelt |
*A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.
**Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások