A modellfrissítés főbb elemei: 2018-ban újult meg a Honda Forza 300. A könnyű, kompakt és sportos megjelenésű robogót motorosan állítható légterelővel, LED-lámpákkal és extraként rendelhető, automatikusan záródó, 45 literes hátsó dobozzal látták el. A Honda robogói közül elsőként a Forza 300-on alkalmazták a cég saját fejlesztésű kipörgésgátlóját, a HSTC-t, illetve intelligens műszeregységről olvashatók már le a legfontosabb adatok.
2020-ban jelenik meg a kínálatban a Forza 300 „Limited Edition” verziója – szürke fényezéssel piros díszítéssel, színben illeszkedő matricacsíkkal a felniken, okoskulccsal nyitható hátsó dobozzal és persze az egyedi Forza 300 logóval.
A Forza már jó ideje a Honda kínálatának meghatározó tagja. Ez a prémiumkategóriás, középméretű robogó az ezredfordulón jelent meg, s parádés helykínálatával, kiemelkedő vezetési élményével, valamint az innovatív kombinált fékrendszerrel új mérce lett a kategóriában. Nem csoda, hogy Európában egy csapásra népszerűvé vált, és sokoldalúságának köszönhetően nap, mint nap megkönnyítette a közlekedők életét.
Azóta számtalan alkalommal módosították, tökéletesítették a típust, de alapvető erényei nem változtak – továbbra is sportos, ugyanakkor hosszabb utakra tökéletesen alkalmas robogóként tündököl. A fejlesztések nyomán 2004-ben megkapta (2005-ös modell) a Honda S MATIC névre keresztelt, elektronikus vezérlésű CVT-erőátvitelt, a tolvajok dolgát megnehezítő okoskulcsot, a poggyásztér átalakítása után már két zárt sisak fért el a nyereg alatt, míg a PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetően fogyasztása még tovább csökkent.
Egy évvel később a biztonságot és a kényelmet fokozó felszerelésekkel gazdagodott a modell, megjelent a beépített audiorendszer, továbbfejlesztették az S MATIC erőátvitelt, míg a lassításról ABS-szel társított kombinált fékrendszer gondoskodott. 2016-ban módosítottak a konstrukción, ekkor alapjaiban változott az üléshelyzet, ezáltal a Forza 300 két személy számára is ideális utazómotorrá érett, mely városban és autópályán egyaránt helytáll.
2018-ban egy minden ízében új – könnyebb, kisebb, okosabb és sportosabb – Forza 300-at üdvözölhettünk, mely továbbra is megtartotta a legjobb „GT” tulajdonságait és büszkén állhatott rendkívül sikeres kistestvére, a Forza 125, mellett.
A Forza 300 megőrizte éles, sportos megjelenését és keskeny, éles méreteit. A 2018. évi frissítés eredményeként a tengelytáv meghosszabbodott és szélessége csökkent, de magasabban elhelyezkedő nyeregnek köszönhetően jobban áttekintheti a forgalmat a vezető. A módosított váz, az átalakított keret és a nagyobb átmérőjű hátsó keréknek köszönhetően a motor jobban gyorsul, nagyobb maximális sebessége és hatékonyabb az üzemanyag-fogyasztása.
Tökéletes időjárás-védelmet nyújt az immáron motorosan állítható légterelő, s szintén fontos újdonság, hogy megjelent a biztonságos gyorsítást szavatoló, saját fejlesztésű kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control – HSTC), amit a kormányon elhelyezett gombbal vezérelhet a pilóta.
Hasznos funkciókkal gazdagodott a továbbfejlesztett, analóg órákból és digitális kijelzőből álló műszeregység, illetve szót érdemel, hogy az idei Forzán már az összes lámpatest LED izzókat rejt. Praktikus megoldás, hogy az okoskulcs a 45 literes hátsó doboz nyitását-zárását is vezérli.
2020-ban jelenik meg a kínálatban – feltűnő, új szürke és fényes fekete színben – a Forza 300 „Limited Edition”, melyet a bőrülés piros varrása tesz még egyedibbé. A prémium érzetet erősíti a színben illeszkedő matricacsík a felniken, az okoskulccsal nyitható hátsó doboz és persze az egyedi Forza 300 logó.
3.1 Felszereltség és megjelenés
- Kormányról vezérelhető, motorosan állítható légterelő
- Analóg órákból és digitális kijelzőből álló vadonatúj műszeregység
- Két zárt sisakot elnyelő ülés alatti poggyásztér
- LED-lámpák
- Új, limitált kiadás 2020-tól
A Forza 300-on feltűnő egyik legfontosabb újítás a 14 cm-es tartományban állítható, nagyméretű plexi, amit egy villanymotor mozgat fel és le a kormány baloldalán található gombok megnyomásával. Tervezésekor nemcsak arra törekedtek, hogy minél hatékonyabban védje a vezetőt, hanem az is elsőrendű szempont volt, hogy ne keltsen zavaró légörvényeket. Ennek köszönhetően a vezető – illetve utasa – még kényelmesebben utazhat nagy sebességgel és bármikor egyszerűen, gyorsan változtathat a légterelő helyzetén.
Az ülést felnyitva két zárt sisak rejthető a Forza 300 csomagterébe, vagy ha erre nincs szükség, ugyanitt elfér egy kb. A4-es méretű hátizsák és egy esőruha. Emellett további rekeszek is rendelkezésre állnak, például a lábpajzson zárható fakkba rejthető a telefon vagy akár egy palack üdítő, sőt ez a kis kesztyűtartó 12V-os aljzatot is rejt.
2018 óta okoskulccsal vezérelhető hátsó doboz is elérhető – gyári kiegészítőként[1]- a Honda robogójához, és mint azt megszokhattuk, ez a speciális kulcs nyitja az ülés alatti poggyászteret, illetve értelemszerűen ezzel kelthetjük életre az erőforrást is. Amint a vezető leszáll a Forzáról és megtesz pár lépést, a hátsó doboz automatikusan lezár, de ezt manuálisan is megteheti a tulajdonos a kulcson található gombbal. Lényeges, hogy a zárómechanika a dobozon kívül, a robogó hátsó részén kapott helyet, ezáltal a hátsó doboz űrtartalma nem csökkent.
A megújult műszeregységben – az analóg sebesség- és fordulatszámmérő mellett – helyet kapott egy folyadékkristályos kijelző is. Ez utóbbiról leolvasható a futásteljesítmény, az aktuális hatótáv és fogyasztás, valamint a megtett távolságon túl a pontos idő, a környezeti hőmérséklet, az akkumulátor feszültsége és az átlagfogyasztás is.
Az újítást igazán csábító köntösbe csomagolták – mintha csak a Forza 125 tükörképét látnánk, pont olyan tetszetős és áramvonalas a 300-as rokon, bátran kijelenthetjük, hogy álló helyzetben is dinamikus, sportos benyomást kelt. A korábbi fejlesztés nyomán teljes mértékben megújult a modell idomzata, ezáltal a Forza 300 csak nyomokban emlékeztet elődeire. Látványosabb burkolatai révén még modernebbnek hat, egyszersmind kihangsúlyozza, milyen karcsú és kompakt lett a Honda újdonsága. Az orridom ezüst betétei elegáns külsőt kölcsönöznek a robogónak, ezt a hatást fokozza az elülső és az oldalsó idom.
A Forza 300 vásárlói a következő fényezések közül választhatnak [2]:
Crescent Blue Metallic
Pearl Nightstar Black
Matt Cynos Grey Metallic
Matt Pearl Cool White
Limited Edition – különleges „Air Force” Grey
A rövidebb tengelytávnak köszönhetően még fordulékonyabbá vált a motor
- Karcsúbb és rövidebb, mint elődei, míg ülésmagassága jelentősen nőtt
- Immáron nagyobb, 14” átmérőjű könnyűfém hátsó kerék található
A 2018-os frissítés során a Forza 300 vadonatúj vázat kapott. A tengelytáv 1510 mm-re csökkent, a villaszög hegyesebb lett (26,5 °) és az utánfutás 89 mm-re módosult. A hűtő és az akkumulátor új helyre került – az üzemanyag-tartály és az alsó tárolórekesz közé így jármű a tömegközéppontjába kerültek. A nedves tömeg 182 kg.
A 2017. évi modellhez képest a Forza 300 hossza 25 mm-rel rövidebbé vált tehát 2140 mm-re csökkent. Az ülésmagasság 780 mm maradt, így a vezető kényelmesen, egyenes derékkal ülhet a robogón, mely segít abba, hogy minden irányban kitűnően lásson. A kormányoszlop szélessége 755 mm, az első traktus szélessége 580 mm és tükrök külső sarkai között mért távolság csupán 860 mm – ezekkel a kompakt méretekkel igazán könnyű átjutni a városi csúcsforgalomban.
Elöl 33 mm-es csúszószárátmérőjű, strapabíró teleszkópok dolgoznak, míg a hátsó kereket alumínium lengőkarra támaszkodó rugóstagok fogják közre, melyek rugó-előfeszítése hét fokozatban állítható.
Elöl 15-ös, míg hátul elődjéhez mérten egy collal nagyobb, 14-es könnyűfém (alumínium) kerék kapott helyet, ezeken 120/70 R15, valamint 140/70 R14 méretű abroncsok feszülnek.
Ami a fékrendszert illeti, elöl 256-os, míg hátul 240 mm-es átmérőjű tárcsa teljesít szolgálatot, munkájukat kétcsatornás blokkolásgátló felügyeli, hogy a vezető vizes, csúszós felületen is biztonságosan lassíthasson.
- Magasabb végsebesség és jobb gyorsulás mellett alacsonyabb fogyasztás
- A Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlója (HSTC) a szériafelszereltség része
- A HSTC tetszés szerint kikapcsolható a kormány baloldalán található gombbal
A legendás SH300i-ben megismert 279 cm3-s, folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, négyszelepes dolgozik a Forza 300-ban is. Ezt a hengerfej, a vezérlés és a gyújtás módosításával tették még rugalmasabbá, így a teljes fordulatszám-tartományban több erő áll a vezető rendelkezésére, ráadásul a négyütemű egyhengeres hajtómű fogyasztása is csökkent.
A furat 72, a löket 68,5 mm, a kompressziós viszony pedig 10,5:1. Az erőforrás 18,5 kW-os teljesítményt ad le hétezres percenkénti főtengelyfordulatnál, míg maximális forgatónyomatéka 27,2 Nm 5750-nél. Mivel a Forza 300 lényegesen, 12 kg-mal könnyebb elődjénél, végsebessége 129 km/órára nőtt, illetve álló helyzetből 0,3 másodperccel hamarabb, 11,1 másodperc alatt tesz meg kétszáz métert. Emellett üzemanyag-fogyasztása is csökkent, a WLTP-szabvány szerint immáron 3,22 liter benzinnel beéri száz kilométerenként. Mindez a 11,5 literes üzemanyagtartállyal 350 kilométer feletti hatótávot eredményez.
Valódi mérföldkő a Honda történetében, hogy ennél a modellnél alkalmazzák először robogón a gyár saját fejlesztésű kipörgésgátlóját, a HSTC-t. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszámkülönbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és az üzemanyag-befecskendezés módosításával csökkenti a különbséget, hogy a hajtott kerék visszanyerje tapadását. Eközben a műszeregységen felvillanó narancssárga T jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, a kormány baloldalára felszerelt kapcsolóval kiiktathatja a HSTC-t.
Igazi kiforrott, bevált darab a Forza 300 erőforrása, s olyan rendhagyó műszaki megoldásokat sorakoztat fel, mint a görgőscsapágyas szelephimba, a különösen alacsony belső súrlódású henger, az úgynevezett szemcsapágyas főtengely, illetve a Hondára jellemző, sajátos forgattyúház, melyben 1,7 liter motorolaj kering. A 18,5 kW-os teljesítmény V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre, az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, és egyenletes gyorsulást garantáljon.
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tétel található, amivel fokozható a Forza 300 szépsége, hatékonysága és kényelme. Ilyen például a
- Dobozt tökéletesen kitöltő hordtáska
- Csomagtartókonzol
- Markolatfűtés
- Riasztórendszer
ERŐFORRÁS | |
Motorkonstrukció | Folyadékhűtésű, négyütemű, 4 szelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres |
Hengerűrtartalom | 279 cm3 |
Furat x löket | 72 mm x 68,5 mm |
Sűrítési viszony | 10,5:1 |
Maximális teljesítmény | 18,5 kW/7000 f./perc |
Maximális forgatónyomaték | 27,2 Nm/5750 f./perc |
Motorolaj mennyisége | 1,7 liter |
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER | |
Befecskendező | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Üzemanyagtartály kapacitása | 11,5 liter |
Üzemanyag-fogyasztás | kb. 3,22 liter/100 km** (WMTC) |
ELEKTROMOS RENDSZER | |
Indítás | Elektromos önindító |
Akkumulátor kapacitása | 12V/8,6 Ah |
Generátor teljesítménye | 340 W |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló | Száraz, röpsúlyos |
Erőátvitel fajtája | Folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) |
Szekunder hajtás | V-szíj |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Konstrukció | Acél bölcsőváz |
MÉRETEK | |
Méretek (HxSzxM) | 2140 x 755 x 1470 mm |
Tengelytáv | 1510 mm |
Villaszög | 26,5° |
Utánfutás | 89 mm |
Ülésmagasság | 780 mm |
Szabad hasmagasság | 135 mm |
Menetkész tömeg | 182 kg |
Fordulókör sugara | 2,4 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 33 mm-es csúszószárátmérőjű teleszkópok |
Hátul | Kétoldali rugóstag |
KEREKEK | |
Elöl | 15 col átmérőjű könnyűfém felni |
Hátul | 14 col átmérőjű könnyűfém felni |
Gumiabroncs mérete elöl | 120/70 R15 |
Gumiabroncs mérete hátul | 140/70 R14 |
FÉKRENDSZER | |
Blokkolásgátló típusa | Kétcsatornás |
Elöl | 256 mm-es féktárcsa |
Hátul | 240 mm-es féktárcsa |
A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.
** Kérjük, vegye figyelembe, hogy a megadott értékeket a WLTP szabványban meghatározott körülmények között mértük! A tesztet próbapadon hajtottuk végre vezetővel, utas és kiegészítők nélkül. Az aktuális üzemanyag-fogyasztást a vezetési stílus, a motor állapota, az időjárási és útviszonyok, a guminyomás, a felszereltség, a csomagok és az utasok súlya, illetve mérete, valamint egyéb tényezők befolyásolhatják.
[1] Magyarországon csak hátsó dobozzal kerül forgalomba a Forza 300
Legutóbbi hozzászólások