EST. 2002

Honda Forza 300 – 2020

A modellfrissítés főbb elemei: 2018-ban újult meg a Honda Forza 300. A könnyű, kompakt és sportos megjelenésű robogót motorosan állítható légterelővel, LED-lámpákkal és extraként rendelhető, automatikusan záródó, 45 literes hátsó dobozzal látták el. A Honda robogói közül elsőként a Forza 300-on alkalmazták a cég saját fejlesztésű kipörgésgátlóját, a HSTC-t, illetve intelligens műszeregységről olvashatók már le a legfontosabb adatok.

2020 HONDA FORZA 300

2020-ban jelenik meg a kínálatban a Forza 300 „Limited Edition” verziója – szürke fényezéssel piros díszítéssel, színben illeszkedő matricacsíkkal a felniken, okoskulccsal nyitható hátsó dobozzal és persze az egyedi Forza 300 logóval.

A Forza már jó ideje a Honda kínálatának meghatározó tagja. Ez a prémiumkategóriás, középméretű robogó az ezredfordulón jelent meg, s parádés helykínálatával, kiemelkedő vezetési élményével, valamint az innovatív kombinált fékrendszerrel új mérce lett a kategóriában. Nem csoda, hogy Európában egy csapásra népszerűvé vált, és sokoldalúságának köszönhetően nap, mint nap megkönnyítette a közlekedők életét.

Azóta számtalan alkalommal módosították, tökéletesítették a típust, de alapvető erényei nem változtak – továbbra is sportos, ugyanakkor hosszabb utakra tökéletesen alkalmas robogóként tündököl. A fejlesztések nyomán 2004-ben megkapta (2005-ös modell) a Honda S MATIC névre keresztelt, elektronikus vezérlésű CVT-erőátvitelt, a tolvajok dolgát megnehezítő okoskulcsot, a poggyásztér átalakítása után már két zárt sisak fért el a nyereg alatt, míg a PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetően fogyasztása még tovább csökkent.

Egy évvel később a biztonságot és a kényelmet fokozó felszerelésekkel gazdagodott a modell, megjelent a beépített audiorendszer, továbbfejlesztették az S MATIC erőátvitelt, míg a lassításról ABS-szel társított kombinált fékrendszer gondoskodott. 2016-ban módosítottak a konstrukción, ekkor alapjaiban változott az üléshelyzet, ezáltal a Forza 300 két személy számára is ideális utazómotorrá érett, mely városban és autópályán egyaránt helytáll.

2018-ban egy minden ízében új – könnyebb, kisebb, okosabb és sportosabb – Forza 300-at üdvözölhettünk, mely továbbra is megtartotta a legjobb „GT” tulajdonságait és büszkén állhatott rendkívül sikeres kistestvére, a Forza 125, mellett.

2020 HONDA FORZA 300

A Forza 300 megőrizte éles, sportos megjelenését és keskeny, éles méreteit. A 2018. évi frissítés eredményeként a tengelytáv meghosszabbodott és szélessége csökkent, de magasabban elhelyezkedő nyeregnek köszönhetően jobban áttekintheti a forgalmat a vezető. A módosított váz, az átalakított keret és a nagyobb átmérőjű hátsó keréknek köszönhetően a motor jobban gyorsul, nagyobb maximális sebessége és hatékonyabb az üzemanyag-fogyasztása.

Tökéletes időjárás-védelmet nyújt az immáron motorosan állítható légterelő, s szintén fontos újdonság, hogy megjelent a biztonságos gyorsítást szavatoló, saját fejlesztésű kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control – HSTC), amit a kormányon elhelyezett gombbal vezérelhet a pilóta.

Hasznos funkciókkal gazdagodott a továbbfejlesztett, analóg órákból és digitális kijelzőből álló műszeregység, illetve szót érdemel, hogy az idei Forzán már az összes lámpatest LED izzókat rejt. Praktikus megoldás, hogy az okoskulcs a 45 literes hátsó doboz nyitását-zárását is vezérli.

2020 HONDA FORZA 300

2020-ban jelenik meg a kínálatban – feltűnő, új szürke és fényes fekete színben – a Forza 300 „Limited Edition”, melyet a bőrülés piros varrása tesz még egyedibbé. A prémium érzetet erősíti a színben illeszkedő matricacsík a felniken, az okoskulccsal nyitható hátsó doboz és persze az egyedi Forza 300 logó.

3.1 Felszereltség és megjelenés

  1. Kormányról vezérelhető, motorosan állítható légterelő
  2. Analóg órákból és digitális kijelzőből álló vadonatúj műszeregység
  3. Két zárt sisakot elnyelő ülés alatti poggyásztér
  4. LED-lámpák
  5. Új, limitált kiadás 2020-tól

A Forza 300-on feltűnő egyik legfontosabb újítás a 14 cm-es tartományban állítható, nagyméretű plexi, amit egy villanymotor mozgat fel és le a kormány baloldalán található gombok megnyomásával. Tervezésekor nemcsak arra törekedtek, hogy minél hatékonyabban védje a vezetőt, hanem az is elsőrendű szempont volt, hogy ne keltsen zavaró légörvényeket. Ennek köszönhetően a vezető – illetve utasa – még kényelmesebben utazhat nagy sebességgel és bármikor egyszerűen, gyorsan változtathat a légterelő helyzetén.

Az ülést felnyitva két zárt sisak rejthető a Forza 300 csomagterébe, vagy ha erre nincs szükség, ugyanitt elfér egy kb. A4-es méretű hátizsák és egy esőruha. Emellett további rekeszek is rendelkezésre állnak, például a lábpajzson zárható fakkba rejthető a telefon vagy akár egy palack üdítő, sőt ez a kis kesztyűtartó 12V-os aljzatot is rejt.

2018 óta okoskulccsal vezérelhető hátsó doboz is elérhető – gyári kiegészítőként[1]- a Honda robogójához, és mint azt megszokhattuk, ez a speciális kulcs nyitja az ülés alatti poggyászteret, illetve értelemszerűen ezzel kelthetjük életre az erőforrást is. Amint a vezető leszáll a Forzáról és megtesz pár lépést, a hátsó doboz automatikusan lezár, de ezt manuálisan is megteheti a tulajdonos a kulcson található gombbal. Lényeges, hogy a zárómechanika a dobozon kívül, a robogó hátsó részén kapott helyet, ezáltal a hátsó doboz űrtartalma nem csökkent.

A megújult műszeregységben – az analóg sebesség- és fordulatszámmérő mellett – helyet kapott egy folyadékkristályos kijelző is. Ez utóbbiról leolvasható a futásteljesítmény, az aktuális hatótáv és fogyasztás, valamint a megtett távolságon túl a pontos idő, a környezeti hőmérséklet, az akkumulátor feszültsége és az átlagfogyasztás is.

Az újítást igazán csábító köntösbe csomagolták – mintha csak a Forza 125 tükörképét látnánk, pont olyan tetszetős és áramvonalas a 300-as rokon, bátran kijelenthetjük, hogy álló helyzetben is dinamikus, sportos benyomást kelt. A korábbi fejlesztés nyomán teljes mértékben megújult a modell idomzata, ezáltal a Forza 300 csak nyomokban emlékeztet elődeire. Látványosabb burkolatai révén még modernebbnek hat, egyszersmind kihangsúlyozza, milyen karcsú és kompakt lett a Honda újdonsága. Az orridom ezüst betétei elegáns külsőt kölcsönöznek a robogónak, ezt a hatást fokozza az elülső és az oldalsó idom.

A Forza 300 vásárlói a következő fényezések közül választhatnak [2]:

Crescent Blue Metallic

Pearl Nightstar Black

Matt Cynos Grey Metallic

Matt Pearl Cool White

Limited Edition – különleges „Air Force” Grey

A rövidebb tengelytávnak köszönhetően még fordulékonyabbá vált a motor

  1. Karcsúbb és rövidebb, mint elődei, míg ülésmagassága jelentősen nőtt
  2. Immáron nagyobb, 14” átmérőjű könnyűfém hátsó kerék található

A 2018-os frissítés során a Forza 300 vadonatúj vázat kapott. A tengelytáv 1510 mm-re csökkent, a villaszög hegyesebb lett (26,5 °) és az utánfutás 89 mm-re módosult. A hűtő és az akkumulátor új helyre került – az üzemanyag-tartály és az alsó tárolórekesz közé így jármű a tömegközéppontjába kerültek. A nedves tömeg 182 kg.

2020 HONDA FORZA 300

A 2017. évi modellhez képest a Forza 300 hossza 25 mm-rel rövidebbé vált tehát 2140 mm-re csökkent. Az ülésmagasság 780 mm maradt, így a vezető kényelmesen, egyenes derékkal ülhet a robogón, mely segít abba, hogy minden irányban kitűnően lásson. A kormányoszlop szélessége 755 mm, az első traktus szélessége 580 mm és tükrök külső sarkai között mért távolság csupán 860 mm – ezekkel a kompakt méretekkel igazán könnyű átjutni a városi csúcsforgalomban.

Elöl 33 mm-es csúszószárátmérőjű, strapabíró teleszkópok dolgoznak, míg a hátsó kereket alumínium lengőkarra támaszkodó rugóstagok fogják közre, melyek rugó-előfeszítése hét fokozatban állítható.

Elöl 15-ös, míg hátul elődjéhez mérten egy collal nagyobb, 14-es könnyűfém (alumínium) kerék kapott helyet, ezeken 120/70 R15, valamint 140/70 R14 méretű abroncsok feszülnek.

Ami a fékrendszert illeti, elöl 256-os, míg hátul 240 mm-es átmérőjű tárcsa teljesít szolgálatot, munkájukat kétcsatornás blokkolásgátló felügyeli, hogy a vezető vizes, csúszós felületen is biztonságosan lassíthasson.

  1. Magasabb végsebesség és jobb gyorsulás mellett alacsonyabb fogyasztás
  2. A Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlója (HSTC) a szériafelszereltség része
  3. A HSTC tetszés szerint kikapcsolható a kormány baloldalán található gombbal

A legendás SH300i-ben megismert 279 cm3-s, folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, négyszelepes dolgozik a Forza 300-ban is. Ezt a hengerfej, a vezérlés és a gyújtás módosításával tették még rugalmasabbá, így a teljes fordulatszám-tartományban több erő áll a vezető rendelkezésére, ráadásul a négyütemű egyhengeres hajtómű fogyasztása is csökkent.

A furat 72, a löket 68,5 mm, a kompressziós viszony pedig 10,5:1. Az erőforrás 18,5 kW-os teljesítményt ad le hétezres percenkénti főtengelyfordulatnál, míg maximális forgatónyomatéka 27,2 Nm 5750-nél. Mivel a Forza 300 lényegesen, 12 kg-mal könnyebb elődjénél, végsebessége 129 km/órára nőtt, illetve álló helyzetből 0,3 másodperccel hamarabb, 11,1 másodperc alatt tesz meg kétszáz métert. Emellett üzemanyag-fogyasztása is csökkent, a WLTP-szabvány szerint immáron 3,22 liter benzinnel beéri száz kilométerenként. Mindez a 11,5 literes üzemanyagtartállyal 350 kilométer feletti hatótávot eredményez.

Valódi mérföldkő a Honda történetében, hogy ennél a modellnél alkalmazzák először robogón a gyár saját fejlesztésű kipörgésgátlóját, a HSTC-t. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszámkülönbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és az üzemanyag-befecskendezés módosításával csökkenti a különbséget, hogy a hajtott kerék visszanyerje tapadását. Eközben a műszeregységen felvillanó narancssárga T jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, a kormány baloldalára felszerelt kapcsolóval kiiktathatja a HSTC-t.

Igazi kiforrott, bevált darab a Forza 300 erőforrása, s olyan rendhagyó műszaki megoldásokat sorakoztat fel, mint a görgőscsapágyas szelephimba, a különösen alacsony belső súrlódású henger, az úgynevezett szemcsapágyas főtengely, illetve a Hondára jellemző, sajátos forgattyúház, melyben 1,7 liter motorolaj kering. A 18,5 kW-os teljesítmény V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre, az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, és egyenletes gyorsulást garantáljon.

Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tétel található, amivel fokozható a Forza 300 szépsége, hatékonysága és kényelme. Ilyen például a

  • Dobozt tökéletesen kitöltő hordtáska
  • Csomagtartókonzol
  • Markolatfűtés
  • Riasztórendszer

 

ERŐFORRÁS
Motorkonstrukció Folyadékhűtésű, négyütemű, 4 szelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres
Hengerűrtartalom 279 cm3
Furat x löket 72 mm x 68,5 mm
Sűrítési viszony 10,5:1
Maximális teljesítmény 18,5 kW/7000 f./perc
Maximális forgatónyomaték 27,2 Nm/5750 f./perc
Motorolaj mennyisége 1,7 liter
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER
Befecskendező PGM-FI elektronikus befecskendezés
Üzemanyagtartály kapacitása 11,5 liter
Üzemanyag-fogyasztás kb. 3,22 liter/100 km** (WMTC)
ELEKTROMOS RENDSZER
Indítás Elektromos önindító
Akkumulátor kapacitása 12V/8,6 Ah
Generátor teljesítménye 340 W
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló Száraz, röpsúlyos
Erőátvitel fajtája Folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT)
Szekunder hajtás V-szíj
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Konstrukció Acél bölcsőváz
MÉRETEK
Méretek (HxSzxM) 2140 x 755 x 1470 mm
Tengelytáv 1510 mm
Villaszög 26,5°
Utánfutás 89 mm
Ülésmagasság 780 mm
Szabad hasmagasság 135 mm
Menetkész tömeg 182 kg
Fordulókör sugara 2,4 m
FELFÜGGESZTÉS
Elöl 33 mm-es csúszószárátmérőjű teleszkópok
Hátul Kétoldali rugóstag
KEREKEK
Elöl 15 col átmérőjű könnyűfém felni
Hátul 14 col átmérőjű könnyűfém felni
Gumiabroncs mérete elöl 120/70 R15
Gumiabroncs mérete hátul 140/70 R14
FÉKRENDSZER
Blokkolásgátló típusa Kétcsatornás
Elöl 256 mm-es féktárcsa
Hátul 240 mm-es féktárcsa

 

A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.

 

** Kérjük, vegye figyelembe, hogy a megadott értékeket a WLTP szabványban meghatározott körülmények között mértük! A tesztet próbapadon hajtottuk végre vezetővel, utas és kiegészítők nélkül. Az aktuális üzemanyag-fogyasztást a vezetési stílus, a motor állapota, az időjárási és útviszonyok, a guminyomás, a felszereltség, a csomagok és az utasok súlya, illetve mérete, valamint egyéb tényezők befolyásolhatják.

[1] Magyarországon csak hátsó dobozzal kerül forgalomba a Forza 300

[2] Országonként eltérhet

ugrás fel