EST. 2002

HONDA FORZA 750 – megjelent a Yamaha T-MAX konkurenciája

A vadonatúj Honda Forza 750 nem más, mint egy nagyköbcentis robogó, ami a Forza modellcsalád zászlóshajójaként érkezik a szalonokba. Különleges konstrukciója villámgyors városi etapokat, magával ragadó vezetési élményt, valamint messze átlagon felüli kényelmet ígér, mindezt feltűnő, ultramodern köntösben. Fürge mivoltát hatékony és nyomatékos, 745 cm3-es, soros, kéthengeres motorjának köszönheti, melyet elektronikus gázmarkolattal, háromállású üzemmódkapcsolóval és szintén háromállású Honda Állítható Nyomatékszabályozóval (HSTC) tettek a lehető legbarátságosabbá a mérnökök.

A Forza 750 alapját acél csőváz, Pro-Link himbarendszerrel társított alumínium lengőkar, valamint remek úttartást garantáló, 17, illetve 15″-os kerekek adják, a magabiztos lassításról pedig erős, négydugattyús, radiálisan rögzített első nyergekre épülő fékrendszer gondoskodik. Használati értékét jelentősen fokozza a teljes értékű bukósisak befogadására is alkalmas, 12 V-os USB-aljzattal ellátott, ülés alatti tárolórekesz, a minden elemében LED világítás és az okostelefonokhoz csatlakoztatható, 5″-os LCD-műszeregység, melynek kezelését az új Honda Smartphone Voice Control System rendszer könnyíti meg. A Forza 750-ből természetesen 35 kW-os változat is készül, így A2-es jogosítvánnyal motorozók is megtapasztalhatják előnyeit.

Idestova 20 éve, hogy a Honda Forza sikertörténete megkezdődött az európai piacon, és túlzás nélkül állíthatjuk, hogy azóta márka lett a márkán belül a modellcsalád. Népszerűsége több okra is visszavezethető. Egyik például a GT-s építésmód és az erőteljes kisugárzás, de említhetnénk a sportos, agilis karakterisztikát, a lenyűgöző motorerőt, a vezetési élményt és a könnyű kezelhetőséget is.

Szintúgy a Forza kiválóságáról árulkodik a stílusos megjelenés, a prémium színvonalú kivitelezés és a hétköznapokat megkönnyítő sok-sok egyéb tulajdonság, nem csoda, hogy kitűnik saját kategóriájából. Hogy a lehető legszélesebb vásárlói réteg találhasson eszményi társra a típusban, a Forza 125 és a friss Forza 350 mellett egy új tag jelent meg a családban: a Forza 750.

Gyors, mozgékony és végtelenül kényelmes – a luxusrobogóként aposztrofálható, csupa jövőbe mutató műszaki megoldást felsorakoztató újonc készen áll, hogy learassa a babérokat a szegmensben. A kiélezett verseny dacára komoly sikerekre számíthat, hiszen mindennel felszerelték, ami a hétköznapi közlekedés és hétvégi túrák során jól jöhet, olyannyira, hogy joggal nevezhetjük a praktikum, no meg a minőség szimbólumának. Ésszerű, megfontolt döntés tehát Forza 750-et venni, mégis több egyszerű járművásárlásnál: stílus, élmény és hatékonyság ellenállhatatlan egyvelegét kapják a leendő tulajdonosok.

A Forza 750 karcsú, mégis gömbölyded idomzata nagy sebességnél is kiváló időjárás-védelmet biztosít, nem mellesleg a könnyű kezelhetőséghez is hozzájárul, hiszen bőséges lábtér kialakítását tette lehetővé. Igen hasznos a méretes kesztyűtartó és az – alacsonyra helyezett – ülés alatt megbúvó, 12 V-os USB-aljzattal kiegészített csomagtartó is, különösképpen, hogy utóbbi teljes értékű, zárt bukósisak befogadására is alkalmas. A folyadékkristályos kijelző már magában is vonzó jelenség, de az okostelefonok csatlakoztatására szolgáló Honda Smartphone Voice Control System teszi igazán érdekessé, míg az ergonómiát illetően a kulcsnélküli nyitást, zárást és indítást lehetővé tévő Smart Key érdemel kiemelt figyelmet.

A dinamikus haladás záloga a hihetetlenül nyomatékos, mégis rendkívül takarékos, soros, kéthengeres, 745 cm3-es erőforrás. Bár teljesítményleadása kifejezetten egyenletes, a Honda mérnökei elektronikus gázmarkolattal, többféle menetüzemmódokkal (ti. eső, általános, sport és felhasználó) és három lépésben állítható Honda Állítható Nyomatékszabályozóval (HSTC) tették simulékonyabbá. Ezt megfejelendő, alapfelszereltség a dupla kuplungos automatikus váltó (DCT), melynél a kapcsolások időzítése mindig az aktuális menetüzemmódhoz igazodik.

A modell alapját acél csőváz adja, ehhez kapcsolódik a Pro-Link himbarendszerre ültetett alumínium lengőkar, és a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkópokból összeállított első villa. Tekintettel a kimagasló teljesítményre, előre 17, hátra 15”-os kereket szereltek a Honda szakemberei, és négydugattyús, radiálisan rögzített első féknyergek mellett döntöttek, már-már sportmotoros menettulajdonságokkal felruházva a nagy Forzát.

Az új Forza 750 az alábbi színekben elérhető el:

Jeans Blue Metallic (metálkék)

Candy Chromosphere Red (piros)

Matt Beta Silver Metallic (ezüstmetál)

Graphite Black (fekete)

 Stílus és felszereltség

A nagy helykínálatot biztosító, GT-jellegű, utazómotoros építésmód a vezető és az utas kényelméhez, valamint időjárás-védelméhez is hozzájárul

  • A 22 literes tárolórekeszt USB-aljzattal látták el, a kesztyűtartó pedig könnyedén hozzáférhető
  • A Honda Smartphone Voice Control System révén okostelefon is csatlakoztatható az 5″-os, folyadékkristályos műszeregységhez
  • LED világítás, az első irányjelzők és a visszapillantó-tükrök az idomzathoz kapcsolódnak
  • A gyújtáskapcsoló, valamint a kormány és az ülés zárja a Smart Key intelligens kulccsal kezelhető

Miként az egy túrarobogótól elvárható, a Forza 750 karcsú fejidoma – nagy tempónál is – hatékony időjárás-védelmet nyújt az utasoknak, az irányjelzők és a visszapillantó-tükrök pedig közvetlenül kapcsolódnak hozzá. Hogy a modell minél könnyebben lavírozhasson a zsúfolt városi utcákban, a tervezők kerülték a túlzó és/vagy kidomborodó formai elemeket, s olyan szélvédőt helyeztek a motor elejére, ami mögött nem alakulnak ki zavaró légörvények.

Persze az új Forza a gyakorlati szempontoknak is tökéletesen megfelel, a prémium minőség és a látványos, illetve stílusos megjelenés csak hab a tortán. Fő vonzereje az olyan gondosan kidolgozott, praktikus részletekben rejlik, mint a hatalmas lábtér vagy a lekerekített, mindössze 790 mm magasra helyezett ülés. Apropó ülés! Ha a tulajdonos felhajtja, 21 literes, 12 V-os USB-aljzattal ellátott tárolórekeszbe pakolhat, amibe egy zárt sisak is behelyezhető.

Jó szolgálatot tehet a jobb oldali belső idom mögé bújtatott, könnyen hozzáférhető kesztyűtartó is, akárcsak az 5”-os képátlójú, folyadékkristályos kijelzőhöz rendelt Honda Smartphone Voice Control System. Ezzel a rendszerrel játszi könnyedséggel csatlakoztatható egy okostelefon a Forza 750 műszeregységéhez, így a pilóta hangutasításokkal kezelheti a hívásokat, az e-maileket, a zenelejátszást és a navigációt is. Ehhez csak egy mikrofonnal kiegészített sisak és egy Bluetooth-kapcsolatra alkalmas mobilkészülék szükségeltetik, s magát a Honda Smartphone Voice Control rendszert is pofon egyszerűen kezelheti a tulajdonos, hiszen külön gombot kapott a bal oldali kapcsolókonzolon.

Legalább ennyire praktikus a speciális, rádióhullámokat kibocsátó Smart Key, melynek lényege, hogy ha a slusszkulcs hatótávolságon belül van, jelet küld az elektromos rendszernek a pilóta zsebéből, akkor nem kell a kulcsnyílásba helyezni ahhoz, hogy beindítható legyen a motor vagy kinyitható az ülés alatti tárolórekesz és az üzemanyagbetöltő-nyílás. A Smart Key az extraként rendelhető Smart Top Box[1] névre keresztelt túradobozt is nyitja-zárja, és úgynevezett válaszfunkcióra is képes, azaz megvillantja az irányjelzőket, ha a motorját kereső tulajdonos megnyomja a távirányító gombját. A kormányzárat ugyancsak kezeli az elektronika, így illetéktelenek nem tudják elvinni a Honda új túrarobogóját.

A maximális biztonság érdekében a Forza 750 hátsó irányjelzői automatikus vészvillogásra (Emergency Stop Signal, ESS) is képesek. A funkció 53 km/óra felett aktiválódik és akkor kezdi szabályos időközönként fel-le kapcsolgatni az izzókat – a többi közlekedő figyelmeztetése végett –, ha legalább 6,0 m/s2-es lassulást érzékel. Bekapcsolt ABS, valamint nedves útburkolat esetén a határérték jóval alacsonyabb, mindössze 2,5 m/s2.

Az automatikus vészvillogást követően önműködően leáll a rendszer, de nem pusztán az eltelt idő határozza meg, hogy pontosan mikor. Az összetett vezérlőelektronika egyebek mellett az első és a hátsó kerék fordulatszáma alapján kalkulálja ki, hogy mely pillanatban fejezze be a villogást.

 Erőforrás

A csúcsteljesítmény 58,62 LE (43,1 KW), a maximális forgatónyomaték 69Nm, a legnagyobb fordulatszám pedig 7000 f./perc

  • Elektronikus gázmarkolat (Throttle-by-wire, TBW)
  • Euro 5 erőforrás, 3,6 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztás (WMTC szabvány szerint)
  • 35 kW-os, A2-es vezetői engedéllyel is vezethető változat is szerepel a kínálatban

A Forza 750 soros, kéthengeres, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, SOHC-vezérlésű motorját úgy tervezték a mérnökök, hogy az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusan gyorsítsa a gépet. Viszonylag hosszú löketének, különleges formájú égéstereinek és nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengelyének köszönhetően már egészen alacsony fordulaton jelentős nyomatékot szabadít a hátsó kerékre. Az elektronikus gázmarkolat (Throttle-by-wire, TBW) a motor teljesítményleadását és karakterisztikáját egyaránt befolyásolja. További információért, kérjük, tekintse meg a 3.3-as számú, motorelektronikával foglalkozó fejezetet!

A tökélyre fejlesztett, 7000-es percenkénti főtengelyfordulatig pörgethető erőforrás csúcsteljesítménye 58,62 LE (6750 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka pedig nem kevesebb, mint 69 Nm (4750 f./perc). Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy állórajtból indulva alig 3,9 másodperc alatt tesz meg 50 métert Forza 750, és 60 km/óránál csak 2500-at mutat a fordulatszámmérő.

A kifinomult járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja, méghozzá anélkül, hogy a szokatlan gyújtássorendből, illetve a 270˚-os főtengely-elékelésből fakadó, pulzáló kipufogóhangot befolyásolná. Bárhogy is, a furat 77 mm, a löket 80 mm, és bizonyos alkatrészek több feladatot is végeznek: a vezérműtengely például a hűtőfolyadék-szivattyút is hajtja, a kiegyensúlyozó-tengelyek pedig az olajpumpát is forgatják. Az összetevők számának minimálisra csökkentésével sikerült könnyű, hatékony és megbízható motorkonstrukciót létrehozni.

A modell 35 kW-os változatban is elérhető, így az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is kihasználhatják a Forza 750 képességeit. Amennyiben a motor vásárlását követően megszerzik a korlátlan vezetői engedélyt, a fojtószelepház cseréjével és az ECU átprogramozásával bármikor kivehetik a „fojtást” a Honda márkaszervizek.

A Forza 750 károsanyag-kibocsátása megfelel az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak és fogyasztása is lenyűgöző, csupán 3,6 l/100 km (WMTC szabvány szerint). Takarékos mivolta a nagy hatótávolsághoz is hozzájárul, ezt bizonyítja, hogy a 13,2 literes üzemanyagtartály tartalmával több mint 370 kilométer tehető meg.

 Erőforrás és elektronika

  • Az üzemmódkapcsoló három gyári és egy felhasználó által beállítható karakterisztikát kínál fel
  • A kifinomult vezérlőelektronikával felvértezett Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC) három üzemmódban működhet

Hogy minden helyzetben ideális legyen a működés, három menetüzemmód áll a pilóta rendelkezésére, ezek közül a bal oldali kapcsolókonzollal vagy a TFT-műszeregységen válaszhat.

ÁLTALÁNOS (STANDARD) állásban középszintre áll be a teljesítményleadás, a motorfék és a HSTC, az ABS ellenben a legmagasabb fokozatban működik.

SPORT programra kapcsolva agresszívvá válik a teljesítményleadás és a motorfék, alacsony szinten avatkozik be a HSTC, az ABS pedig legmagasabb fokozatban teszi a dolgát.

ESŐ (RAIN) üzemmódnál óvatos teljesítményleadás és motorfék jellemzi a Forzát, míg a HSTC és az ABS természetesen a legmagasabb fokozatra vált.

FELHASZNÁLÓ (USER) beállításnál a vezető maga határozhatja meg, hogy alacsony, közepes vagy magas szintű legyen a teljesítményleadás, a motorfék és a HSTC.

Az elektronikus gázmarkolattal, valamint a háromállású Honda Állítható Nyomatékszabályozóval (Honda Selectable Torque Control, HSTC) rendkívül precízen vezérelhető a teljesítményleadás, így mindig maximális lehet a hátsó kerék tapadása.

  1. szint: minimális beavatkozás és felügyelet a hátsó kerék forgási sebessége felett.
  2. szint: ez az alapbeállítás. Magabiztossá teszi a pilótát átlagos időjárási és útviszonyok közepette.
  3. szint: maximális tapadást garantál csúszós útfelületen.

A HSTC természetesen ki is kapcsolható.

Dupla kuplungos Automatikus Váltó (DCT)

  • A fokozatkapcsolások időzítése a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik
  • A FELHASZNÁLÓ (USER) üzemmód 4 beállítást kínál fel a lágytól az agresszívig

A Honda által fejlesztett DCT váltót idestova 11 éve gyártják, népszerűségét jól mutatja, hogy azóta 140 000 db DCT-vel felszerelt Honda fogyott az európai piacon. Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják és természetesnek érzik a tulajdonosok.

A DCT két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., 3. és 5. fokozatokért felel, a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatért. Hogy a rendszer ne foglaljon nagy helyet, az egyik fogaskerékcsoport tengelye a másikén belül kapott helyet. A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer pedig azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó és azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást.

Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások. A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Ráadásul a DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra…

A rendszer automatikus és kézi kapcsolású üzemmódban egyaránt használható. Előbbinél az aktuális sebesség, váltófokozat és fordulatszám függvényében határozza meg a vezérlőegység, hogy mikor történjenek a kapcsolások, utóbbinál pedig a – kormányon elhelyezett gombokkal – maga a pilóta válthat.

Automatikus működésnél három előre beprogramozott és – egy felhasználó által beállítható – váltóüzemmód áll a motoros rendelkezésére.

  1. szint: Kifinomult, pihentető gurulásokhoz. A váltások viszonylag alacsony fordulatszámon történnek, és az ESŐ (RAIN) menetüzemmód aktív.
  2. szint: A vezérlőelektronika középértékeket vesz alapul és ÁLTALÁNOS (STANDARD) menetüzemmódra kapcsol.
  3. szint: „Félúton” a STANDARD és a SPORT között.
  4. szint: Tempós, sportos motorozáshoz. A váltó magas fordulatszámon kapcsol fel és le (az erősebb motorfék érdekében), a SPORT menetüzemmód aktív.

A Felhasználó azaz USER program lehetőséget biztosít a pilóta számára, hogy a DCT váltásainak időzítését, a teljesítményleadást, a motorfék intenzitását és a kipörgésgátló (HSTC) működési szintjét is maga állítsa be.

Váz és futómű

  • Acélcsövekből összeállított gerincváz, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított első teleszkópok, Pro-Link himbarendszer és alumínium lengőkar hátul
  • Radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek 310 mm-es tárcsákkal és blokkolásgátlóval
  • Öntött alumíniumkerek elöl 17, hátul 15”-os átmérővel

A 235 kg-os menetkész tömegű Forza 750 erős, acélcsövekből készülő vázra épül. Hála az átgondolt kialakításnak, a kompakt szerkezetbe minden befér, sőt egy jókora tárolórekesz kialakítására is lehetősége nyílt a tervezőknek. A villaszög 27°, az utánfutás 104 mm, a tengelytáv pedig 1590 mm.

Igen kifinomult menetkomfortot és kiváló úttartást garantál az állítható rugó-előfeszítésű, belsőtartályos központi hátsó rugóstag, ami Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával kapcsolódik – az üreges keresztmerevítővel és U-szelvényekkel erősebbé tett – alumínium lengővillához.

A 17”-os első és a 15”-os hátsó kerékre 120/70 R17, illetve 160/60 R15 méretű abroncsokat szerelnek, így minden helyzetben biztos úttartás és tapadás jellemzi a modellt. Emellett a fékhatás is kimagasló, hiszen a 310 mm-es első féktárcsákat négydugattyús, radiálisan rögzített féknyergek fogják közre, melyek működését ABS felügyeli.

Tartozékok

A Forza 750 gyári kiegészítők széles választékát kínálja a Honda, közöttük az alábbi termékekkel:

  • Markolatfűtés
  • Alsó és felső szélterelő a lábnál
  • Ölzsák
  • Csomagtartókonzol
  • 38 literes túradoboz (alumíniumból készülő vagy fényezett díszítőbetéttel)
  • 26 és 33 literes oldaldobozok (alumíniumból készülő vagy fényezett díszítőbetéttel)

Műszaki adatok*

ERŐFORRÁS 
Konstrukció Folyadékhűtésű, négyütemű, 8 szelepes, SOHC-vezérlésű, soros, kéthengeres
Összlökettérfogat 745 cm3
Furat x löket 77 mm x 80 mm
Sűrítési viszony 10,7:1
Csúcsteljesítmény 58,62 LE (43,1 kW)/6750 f./perc (47,78 LE/6000rpm)
Legnagyobb forgatónyomaték 69 Nm/4750 f./perc (65/6400 f./perc)
Olajmennyiség 4,0 liter
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER 
Porlasztás PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége 13,2 liter
Üzemanyag-fogyasztás** 3,6 l/100 km
ELEKTRONIKAI RENDSZER 
Indítás Önindító
Akkumulátor típusa és kapacitása 12 V/11,2 AH
Generátor legnagyobb áramerőssége 480 W/5000 f./perc
ERŐÁTVITEL 
Tengelykapcsoló felépítése Olajfürdős, dupla kuplungos
Váltó felépítése Hatfokozatú, dupla kuplungos váltó (DCT)
Végáttétel Lánc
VÁZ
Konstrukció Acélcsövekből készülő gerincváz
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) 2200 mm x 790 mm x 1484 mm
Tengelytáv 1580 mm
Villaszög 27 °
Utánfutás 104 mm
Ülésmagasság 790 mm
Szabad hasmagasság 135 mm
Menetkész tömeg 235 kg
FELFÜGGESZTÉS
Elöl 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkópok, 120 mm-es mozgástartomány
Hátul Központi rugóstag, Pro-Link himbarendszer, 120 mm-es kerékmozgási tartomány
KEREKEK
Elöl Küllős
Hátul Küllős
Kerékméret elöl 17M/C x MT3,50
Kerékméret hátul 15 M/C x MT4,50
Abroncs elöl 120/70-R17M/C
Abroncs hátul 160/60-R15M/C
FÉKRENDSZER
ABS típusa Kétcsatornás ABS
Elöl 310 mm átmérőjű tárcsa, négydugattyús féknyereg
Hátul 240 mm átmérőjű tárcsa, egydugattyús féknyereg
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
Műszeregység 5″-os, folyadékkristályos kijelző,
Lopásvédelem Smart Key, HISS
Fényszóró LED
Hátsó lámpa LED

[1] Magyarországon csak Smart Top Box túradobozzal (50 l) és HSVCS-mel kerül forgalmazásba a robogó.

ugrás fel