A Honda csúcsmodelljének különleges változatát, a minden földi jóval felszerelt Gold Wing Tourt 2018-ra tetőtől talpig áttervezték a japán vállalat mérnökei. A modell új, dupla lengőkaros első felfüggesztést kapott, továbbfejlesztették – hétfokozatú DCT váltóval is elérhető – hathengeres boxermotorját és jelentősen csökkentették tömegét is. Ráadásként a 2021-es évben nagyobb befogadóképességű dobozokkal, pihentetőbb testtartást biztosító, új kárpitozásba burkolt ülésekkel és modernebb audiorendszerrel vásárolhatják meg a nagy múltú modellt a motorozás szerelmesei. Mindemellett csupa jövőbe mutató részletmegoldás kényezteti a tulajdonosokat, ilyen például a 7″-os, Android Auto™- és Apple CarPlay™-kompatibilis TFT-műszeregység, a giroszkopikus iránytűn alapuló navigáció, az elektromos mozgatású szélvédő, az intelligens Smart Key központizár-rendszer, a négy menetüzemmódot felkínáló motorvezérlés, a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) vagy a Hegymeneti Asszisztens.
A Honda Gold Wing már a 999 cm3-es ősmodell 1975-ös bemutatkozásakor ikonná vált, s azóta is az utazómotorok legjobbjaként tekinthetünk rá. Több évtizedes pályafutása során mérete és összlökettérfogata is folyamatosan nőtt, egyúttal luxus, minőség és kényelem terén is évről évre egyre magasabbra tette a lécet.
Tekintettel a változó felhasználói igényekre és az átalakuló motorkerékpár-piacra, a fejlesztőcsapat 2017-ben teljesen újragondolta a típus koncepcióját, és a vásárlói igények változására reagálva teljesen új irányba kormányozta a Gold Wing[1] és a Gold Wing Tour alkotta, világszerte elismert duót. Elődjeikkel szemben ezek karcsú, könnyű és elképesztően fordulékony járművek, amelyek – a fiatal pilótákat is – lenyűgöző vezetési élményt nyújtanak, nem mellesleg olyan technikai ínyencségekkel büszkélkedhetnek, mint például a hétfokozatú DCT váltó.
A változások eredményeként a Gold Wing vonzereje azonnal szélesebb körűvé vált, hiszen a fiatalabb motoros nemzedék érdeklődését is fölkeltette, különösképp, hogy a 2020-as modellévre még kifinomultabbá tették a menetkomfortot és javítottak a manőverezhetőségen. Emellett hatékonyabbá vált a látványos, hathengeres erőforrás is, így még nagyobb teljesítmény, illetve nyomaték kényezteti a vezetőt és utasát a kalandozások során.
A 2021-es modellév új audio- és hangszórórendszert, valamint vadonatúj fényezéseket hozott, még vonzóbbá vált tehát a Honda Gold Wing Tour.
A 2018-as modellfrissítéskor új motort és vázat kapott a Gold Wing Tour, így sokkal kompaktabb lett. Ráadásul az új építésmódnak hála az ülés is előrébb kerülhetett némileg, ezáltal irányhatóság és kényelem terén is nagyot fejlődött a típus. Az alumínium hídváz tervezése a dupla lengőkaros első futóműtől indult, ez a – nagyobb rugóutat és merevséget, valamint kifinomultabb csillapítást, precízebb irányítást és kisebb súrlódási veszteséget garantáló – konstrukció tette ugyanis lehetővé, hogy előrébb kerüljön az erőforrás és a nyereg. A csillapítás jellege természetesen elektronikus szabályozású.
A hathengeres, optimalizált, 24 szelepes boxermotor finoman szólva magával ragadó jelenség, teljesítménye és lavinaként zúduló forgatónyomatéka egyaránt függőséget okoz. Barátságos habitusát nemcsak a 2018-ban bevezetett elektronikus gázmarkolatnak (Throttle By Wire, TBW) köszönheti, hanem a négyállású, TÚRA, SPORT, GAZDASÁGOS és ESŐ programokat felkínáló üzemmódkapcsolónak is, ami a kettős, kombinált fékrendszer (ti. Dual Combined Brake System, D-CBS) működésének jellegét is meghatározza. Szintúgy roppant hasznos a Hegymeneti Asszisztens (HSA) és az üzemanyag-fogyasztást mérsékelő Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop), akárcsak a hátsó kerék tapadásáról gondoskodó Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC).
Az is a Gold Wing Tour kiválóságáról árulkodik, hogy a hatfokozatú lábváltó helyett hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltót (DCT) is kérhetnek a vásárlók[2]. A DCT egység kuplungérzete és váltási sebessége éppúgy az aktív menetüzemmódhoz igazodik, miként az is, hogy milyen fordulatszámon kapcsol fel és le az erőátvitel. Mindezt elektromos üzemű, előre-hátra gurulást segítő sétafunkcióval egészítették ki, míg a hagyományos váltóval felszerelt változatnál úgy működik a tolatás, mint korábban, azaz elektromotor könnyíti meg a pilóta dolgát.
A technikai fejlesztések hatására a Gold Wing Tour nyújtotta szabadságérzet semmihez nem fogható – a vezetési élményt, a teljesítményt és a stílust illetően is abszolút egyedülálló a modell. A stílusos, aerodinamikailag hatékony idomzat és az elektromos mozgatású szélvédő páratlan időjárás-védelmet szavatol, a gondosan formázott luxusnyergek pedig az egész napos motorozásokat is kényelmessé teszik. A háttámla szögén szintén változtattak, így még kényelmesebb testtartásban róhatók a kilométerek. Hogy a zenei aláfestés is feledhetetlen legyen, a Honda szakemberei vadonatúj, kis tömegű, kiváló minőségű audiorendszerrel szerelték fel a modellt, s nem maradt ki a felszerelési csomagból az intelligens kulcs (Smart Key), az Apple CarPlay™ és az Android Auto™ alkalmazás, valamint a Bluetooth kapcsolatra alkalmas műszeregység sem.
A GL1800 Gold Wing Tour 2021-es változata az alábbi színekben lesz elérhető:
- Gunmetal Black Metallic (metálfekete)
- Candy Ardent Red
Stílus és felszereltség
- Feszes vonalak és kortárs stílus – már a külső jegyek elárulják, hogy ultramodern hajtásláncra épül a modell
- A 61 literesre növelt túradoboznak köszönhetően még nagyobb szállítókapacitás jellemzi a modellt, így a hétvégi kalandokhoz szükséges összes poggyászt magával viheti a Gold Wing Tour tulajdonosa
- Új szarvasbőr-műbőr üléskárpit és kényelmesebb testtartást biztosító háttámla
- Modernebb audiorendszer
- A szélvédő magassága és szögállása elektronikusan szabályozható
- Az elektronikus gázmarkolattal (Throttle By Wire, TBW) finoman kezelhető a sebességrögzítő
- A navigációs rendszer és a hifi adatai is a 7”-os TFT-kijelzőn jelennek meg
- Az Apple CarPlay™ és az Android Auto™ alkalmazással okostelefonokkal is összekapcsolható a motorkerékpár fedélzeti rendszere
- LED fényforrások és automatikusan kikapcsoló irányjelzők
- Az intelligens kulcs (Smart Key) az indítást és a tárolórekeszek nyitását is megkönnyíti
- Két USB-C-töltőaljzat
A Gold Wing Tour kétséget kizáróan a sportosság és a gondtalan túrázás jegyében született. Erről tanúskodik az egyedi stílus és sziluett, amihez dinamikus futómű- és motorkarakterisztika, valamint elsőrangú kivitelezési és anyagminőség társul. A merészséget tükröző orr-részt kissé előredöntötték és kompakt idomokból állították össze, hogy a lehető legenergikusabb legyen az összhatás.
A remekül eltalált övvonal a motor teljes hosszában végigszalad, látványosan osztva alsó és felső részre a csökkentett méretű, kompakt idomzatot, amelyet éles vonalak és sík felületek alkotta elemekből, az aerodinamikai követelmények figyelembe vételével állítottak össze a Honda szakemberei. Kiváló munkájuk és stílusérzékük révén az új Gold Wing Tour már megjelenésével elárulja, hogy minden téren kimagasló teljesítmény jellemzi.
A különleges, dupla lengőkaros első futómű, a hathengeres boxermotor és a hatékony kipufogórendszer feladatán túlmenően dizájnelemként is fontos szerepet játszik, hiszen egyértelműen bizonyítja, milyen hihetetlenül magas szinten áll a modell mérnöki és elektronikai szempontból.
A menetkomfort, a hőelvezetés és az aerodinamika egyaránt jelentősen javult a Gold Wing Tour esetében, nem mellesleg speciális légcsatornákat alakítottak ki a tervezők, amik az ideális helyen vezetik el a menetszelet, egyszersmind kellemes, friss levegőt biztosítanak a vezetőnek és utasának.
Az elektromosan, egyszersmind fokozatmentesen állítható, kis méretű plexi az utasnak és a pilótának is kiváló időjárás-védelmet nyújt, ugyanakkor kompakt mivoltából fakadóan növeli a tér- és szabadságérzetet. Extraként nagyobb szélvédő is rendelhető, sőt további légterelőket is kérhetnek a vásárlók. A kezet és a felsőtestet védő idomok állíthatók, a lábat és a lábfejet oltalmazó elemek fixen rögzítettek.
Az első és hátsó ülőhely határozottan elkülönül egymástól, így a pilóta minden idegszálával a vezetésre koncentrálhat, semmi nem zavarja. Maga a párnázat kényelmes és remekül tart, mindazonáltal nem akadályozza pilótát a mozgásban és kellőképpen karcsú, hogy a lábak könnyedén elérhessék a talajt. Ezentúl szarvasbőr-műbőr kárpit kerül az ülésekre, az utas háttámlája pedig nem 16, hanem 23 fokos szögben áll, hogy kényelmesebb legyen az üléspozíció.
Az első és hátsó lámpáknál egyaránt LED a fényforrás, sőt a 2021-as Gold Wing Tourhoz alapfelszereltségként járnak a LED ködfényszórók. A fényszórók alsó részén öt polírozott optikai lencse található, ezeknek köszönhető az „ékszerszem”, ami oly egyedivé teszi a Gold Wing Tour tekintetét. Fent különleges, sztereoszkóp hatást keltő távolsági fényszórók kaptak helyet, minden helyzetben kiváló látási viszonyokat garantálva. Az első irányjelzőket a tükrökbe integrálták a hondások, és automatikusan kikapcsoló elektronikával egészítették ki a rendszert. Ez nem egy szimpla időkapcsoló, hanem összetett vezérlési rendszer, ami az első és hátsó kerekek közötti fordulatszám-különbség alapján számolja ki, hogy mikor esedékes az indexelés befejezése.
Menet közben a jobb oldali kapcsolókonzolról kezelhető a sebességrögzítőt is, a beállított érték pedig megjelenik a sebességmérő bal alsó sarkában. Az automatikus gyorsítások – hála az elektronikus gázmarkolatnak – rendkívül kifinomultak, főleg az emelkedőkön felfelé. A hagyományos váltóval felszerelt modellváltozatoknál a kuplungkar behúzásakor önműködően kikapcsol a tempomat.
Ha a DCT kivitellel automatikus üzemmódban, bekapcsolt sebességrögzítővel fékez a pilóta, a lassításokat, illetve visszagyorsításokat követően önműködően aktiválódik a megfelelő DCT-üzemmód.
A prémium színvonalú műszeregység egyedivé teszi a vezetői környezetet és a használatot is megkönnyíti. Digitális képernyőjét alacsony kontraszttal és sötét tónusokkal tették olvashatóbbá, a szélre eső műszereket pedig enyhén megdöntve építették be, hogy mélységérzetet keltsen az óracsoport. Ezt fűszerezték meg a fémkeretekkel és a LED háttérvilágítással, még nyugtatóbb és vagányabb megjelenést kölcsönözve a műszeregységnek.
A 7”-os, színes, folyadékkristályos TFT-kijelzőről nemcsak a navigációs és az audiorendszer adatai olvashatók le, hanem a menetüzemmód és a futómű beállítására is lehetőséget ad. Az információk különféle szegmensekben, logikus sorrendben helyezkednek el, így a pilóta egy szempillantás alatt leolvashatja az értékeket, közöttük a guminyomásra vonatkozókat is, melyek képernyő bal alsó sarkában jelennek meg.
A háttérvilágítás intenzitása alapesetben automatikusan, a környezeti fény erősségének függvényében változik, de a vezető maga is beállíthatja. A rendszer összesen nyolc szintet ajánl fel, a maximális fényerősség 1000 cd.
A Gold Wing Tour árasztotta kimagasló minőséget mi sem érzékeltethetné jobban, mint a középkonzolon és a Smart Key kulcson díszelgő embléma. Ez a háromdimenziós, kéttónusú, krómozott táblácska a jellegzetes oroszlánfejjel, a széttárt sasszárnyakkal és a nyitott karmokkal jeleníti meg azt az erőt és méltóságot, amit a modell képvisel. A távirányítóval aktiválhatók a motor különféle rendszerei és szükség esetén kulcsként is használható. A beépített jeladónak köszönhetően a tulajdonosnak elő sem kell vennie a Smart Key-t, a motorindítás és a kormányzár oldásához elég, ha zsebében tartja.
A 11 literrel megnövelt középső, felső túradoboznak köszönhetően a hétvégi kalandokhoz szükséges összes poggyász elfér a Gold Wing Tour dobozaiban, hiszen ezzel a szállítókapacitás 121 literre nőtt. Az már csak hab a tortán, hogy felárért prémium belső táskákkal is kiegészíthetőek a dobozok. A Smart Key a túradobozszett kezelését is egyszerűbbé teszi, így ha a kulcs a motor közelében van, a vezető gombnyomással oldhatja a túra- és az oldaldobozok zárjait. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a dobozok nemcsak a motoron elhelyezett gombbal nyithatók, hanem a Smart Key távirányítójával is, így a vezető messziről is „hozzáférést engedhet” a poggyászokhoz. A hidraulikus teleszkópok a nyitást és a záródást is kifinomultabbá teszik. A hívásgomb benyomása és nyomva tartása villogtatni kezdi az irányjelzőket.
A Gold Wing Tour gazdája az Apple CarPlay™ és az Android Auto™ szolgáltatásait is élvezheti, azaz a műszeregységen keresztül is elérheti okostelefonján tárolt számait és zenéit. A kapcsolat Bluetooth- vagy USB-C-alapú lehet, utóbbi csatlakozóból a 2021-es modellváltozaton kettő található.
Az új, kis tömegű hangszórók helyzetét az üléspozíciót figyelembe véve határozták meg, így elképesztően tiszta és élethű a hangzás. Az utas pedig saját kezelőpanelt kapott, így még nagyobb kényelemben utazhat. A gombok a jobb oldaldoboz felső részén kaptak helyet, s a hangerő mellett a forrás kiválasztására, valamint „előretekerésre” is lehetőséget ad.
A navigációs rendszer adatai színes, 7”-os, folyadékkristályos TFT-kijelzőn jelennek meg, amit a műszeregység kellős közepére építettek be a Honda mérnökei. Hogy a helymeghatározás minden helyzetben pontos legyen, a rendszert – alagutakban is működő – girokompasszal (ti. pörgettyűs tájolóval) egészítették ki. Apró, de fontos változtatás, hogy a célpont törlése és a „menj haza” funkció már egy gombnyomással, menet közben elérhető. A térképeket természetesen frissítették a 2021-es modellévre, az útvonaltervezésnél pedig 99 érinteni kívánt helyszín adható meg.
Üzemanyagtartály űrtartalma 21 liter, az üzemanyag-fogyasztás 5,5 l/100 km.
Váz és futómű
- Öntött, alumínium, perimeter váz
- Dupla lengőkaros első futómű és Pro Arm hátsó lengőkar
- A csillapítás mértéke elől és hátul egyaránt a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik
- A hátsó rugó-előfeszítés elektronikus szabályozású
- Blokkolásgátlóval kiegészített kettős kombinált fékrendszer (D-CBS)
A Gold Wing Tour présöntésű, alumínium hídvázra épül. A nyúlványok falvastagságát minden területen optimalizálták, így már sétatempónál is kifinomult és stabil a modell, s városban éppoly könnyen kezelhető, mint országúton vagy autópályán.
Azon túlmenően, hogy teljes összenyomódásnál előremozdítja a kereket, a dupla lengőkaros első felfüggesztés legfőbb előnye, hogy finomabb csillapítást nyújt az úthibákon és kanyarodás közben, mint a hagyományos villa, ugyanis nem súrlódnak a teleszkópok belső és külső csövei. Szintén a súrlódás csökkentése miatt döntöttek úgy a Honda mérnökei, hogy minden kormányzáshoz és felfüggesztéshez kapcsolódó tengelyt csapágyaznak.
A kormányzást – a két villatartó konzol révén – teljesen elszeparálták a csillapításról gondoskodó központi rugóstagtól, ezáltal mozgékonyabb lett a Gold Wing Tour (csökkent tehetetlenségi nyomatéka) és kisebb erő szükséges a kerék elfordításához. A természetes kormányérzet titka a gondosan elhelyezett kormányban, a kisebb tömeget mozgató kormánytengelyben és a szabadalmaztatott kormányösszekötő-rudakban rejlik.
A villaszög 30,5 °, az utánfutás 109, a tengelytáv 1695 mm, a nedves tömeg pedig mindössze 385 kg (DCT kivitel: 390 kg).
A blokkolásgátlóval kiegészített kettős kombinált fékrendszer (D-CBS) minden helyzetben optimálisan osztja el az első és hátsó kerékre jutó fékerőt. Az egykörös ABS-modul a fékrendszer vezérlőegységét is magában foglalja, így nagyban hozzájárul a tömegcsökkentéshez. Az elektronika folyamatos kapcsolatban van a központi ECU-val, így a fékerő-elosztás mindig megfelel az éppen aktív menetüzemmódnak. A 320 mm-es első tárcsákat hatdugattyús nyergek fogják közre, míg hátul 316 mm-es tárcsa és háromdugattyús féknyereg lassítja a kereket.
A Gold Wing Tour kifinomultságát a Pro Arm lengőkar is jelentősen fokozta. Ez a motor bal oldalán kapcsolódik a vázhoz, ezáltal egyszerűbbé teszi a karbantartást, hiszen a jobb oldalról könnyedén hozzáférni a hátsó traktushoz. Ennél sokkal fontosabb, hogy így nagyobb szabadságot kaphattak a tervezők, tehát stabilabbá és könnyebben kezelhetőbbé tehették a Gold Wing Tourt. A Pro-Link himbarendszer progresszív karakterisztikát és elsőrangú menetkomfortot biztosít. Csapbekötési pontokat merevítő lapjait optimalizálták és gömbalakú kötéseket alakítottak ki, hogy maximális legyen a merevség.
A csillapítás mértéke elől és hátul egyaránt elektronikus szabályozású, és a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik. A rugóstagokba integrált léptetőmotorok tűszelepekkel változtatják a hidraulikafolyadék áramlásának sebességét az aktuális viszonyoknak megfelelően, s a hátsó rugó-előfeszítés mértéke is elektronikusan vezérelt. A négy menetüzemmódtól függetlenül négy rugóelőfeszítés-beállítást is felkínál a rendszer. A pilóta az alábbi lehetőségek közül választhat: csak motoros, motoros és csomagok, motoros és utas, valamint motoros, utas és csomagok. A lehetőségek a TFT-kijelzőn sorakoznak, és a kormányon elhelyezett gombokkal választhatók ki.
Erőforrás
- Hathengeres, 24 szelepes, SOHC-vezérlésű boxermotor
- Elektronikus gázmarkolat (Throttle By Wire, TBW) négyállású üzemmódkapcsolóval
- Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC)
- A HSTC, a futómű-karakterisztika és a fékerő-eloszlás a menetüzemmódnak megfelelően változik
- A DCT változat Alapjárat-leállító Rendszert (start&stop) és Integrált Indítógenerátort (ISG) kapott
- Hegymeneti Asszisztens (HSA)
- Hatfokozatú, lábbal kapcsolható erőátvitel váltóasszisztenssel, nyomatékhatárolós tengelykapcsolóval és tolatást segítő elektromotorral
Hogy az 1883 cm3-es egység karakterisztikája passzoljon a kifinomult futóműhöz, a Honda mérnökei átfogó fejlesztésnek vetették alá a legutóbbi modellfrissítésnél. A hatdugattyús boxer konstrukció nem változott, a szelepek száma viszont megduplázódott – ezentúl hengerenként négy szelepen át zajlik a gázcsere. Ennek ellenére a hajtómű még kisebb lett, tömege pedig 6,2 kg-mal csökkent.
Csúcsteljesítménye 93 kW, azaz 126,48 LE (5500 f./percnél), míg – 4500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 170 Nm. A furatátmérő és a lökethossz egyaránt 73 mm, a jobb és bal hengersor hengereinél pedig 4 mm-es dugattyúeltolás mérhető. A hengerperselyek alumíniumból készülnek, a sűrítési viszony pedig 10,5:1.
Az Unicam hengerfej szívószelepeit hagyományos (sikló), a kipufogókat görgős szelephimbák mozgatják. Utóbbiak tengelye a hatékony működés érdekében mindkét oldalon excenteres.
Az égésterek felső részét döntött „féltető” zárja. A teljesítmény növelése céljából a szívócsatornák belső kialakítása örvénylésre sarkallja a benzin-levegő keveréket, a dugattyúszoknyák pedig molibdénbevonatot kaptak, hogy még kisebb legyen a súrlódás, és még nagyobb az élettartam. Az elektronikus gázmarkolatnak köszönhetően négyállású üzemmódkapcsolóval szerelhették fel az új Gold Wing Tourt, ezt egészíti ki az elektronikus szabályozású felfüggesztés és a kettős kombinált fékrendszer (Dual Combined Brake System, D-CBS).
A TÚRA (TOUR) üzemmód a kényelmet és a teljesítményt szolgálja. Ide kapcsolva 1:1 a gázmarkolat és a fojtószelep elfordulásának egymáshoz viszonyított aránya, a csillapítás és a fékerő-elosztás pedig az alapbeállításnak megfelelően működik.
SPORT üzemmódban a lehető legnagyobb a fojtószelep elfordulásának gázmarkolat-elforduláshoz viszonyított mértéke, a csillapítás feszesebb és nagyobb fékerő jut a hátsó kerékre.
GAZDASÁGOS (ECON) üzemmódra kapcsolva a lehető legtakarékosabbá válik a Gold Wing (kisebb markolat-/fojtószelepelfordulás-arány), a futómű és a fékerő-elosztó hangolása pedig könnyed túrázáshoz igazodik.
ESŐ (RAIN) üzemmódban csúszós, nedves útburkolathoz idomul a teljesítmény, a gázmarkolat és a fojtószelep elfordulásának egymáshoz viszonyított aránya a lehető legkisebb, a fékerő alapbeállítás szerint oszlik el, a csillapítás lágy.
A Gold Wing Tour kezelése a legmostohább időjárási viszonyok közepette is biztonságos, hiszen a Honda által fejlesztett kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control, HSTC) minden helyzetben, így csúszós útfelületen is biztos tapadást garantál. A csillapítás mértéke elől és hátul egyaránt elektronikus szabályozású, és a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik.
A levegőszűrőházba két légbeömlőnyíláson át érkezik a levegő, egyik a motor jobb, másik a bal oldalán kapott helyett. A kétoldali „szívással” sikerült elérni, hogy a levegő örvénylő mozgást végezzen, s ne csak egy kis részen, hanem a szűrő teljes felületén át áramoljon a motor irányába. Ez javítja a szűrés hatékonyságát, és kisebb az ellenállásból adódó veszteség is. Tudatos tervezőmunka eredménye a szívócsövek belső kialakítása is, tudniillik a motor – alsó fordulatszám-tartományban jelentkező – gázlengéseihez igazítja a levegőáramlást, ezáltal a legapróbb gázadásokra is gyorsan, nagy nyomaték leadásával válaszol az erőforrás. Az egy darabból készülő fojtószelepház révén tovább gyorsul a légáramlás és a gázreakció is.
A modell védjegyének is tekinthető mély basszus erőteljes hangzást kölcsönöz, mindazonáltal nem engedi, hogy a hangerő zavaróvá váljon. A kipufogócsövek átmérőjét két hengernél 20%-kal csökkentették, mint a többinél, ennek köszönhető a hangerőben, illetve -mélységben érzékelhető változás.
Az Integrált Indítógenerátor (Integrated Starter Generator, ISG) több feladatot is ellát: életre kelti az erőforrást, menet közben pedig áramot termel. Mindezt úgy, hogy 2,4 kg-mal könnyebb, mint a hagyományos rendszer. Ugyancsak a Honda igényességét bizonyítja, hogy az ISG-nél hagyományos helyett ferde fogazású, csendes működést ígérő fogaskerekek végzik a munkát.
Az ISG az Alapjárat-leállító Rendszer működését is hihetetlenül halkká teszi, és a DCT, valamint az elektronikus gázmarkolat révén maga az indítás is roppant kifinomult. Az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) három másodpercnyi üresjárati üzemet követően automatikusan leállítja az erőforrást, majd a gázmarkolat elfordítására azonnal újraindítja.
Az intelligens rendszer a megállásoknál fenntartja a hidraulikafolyadék nyomását, így gázadásnál késlekedés nélkül működésbe hozza a DCT tengelykapcsolóját. Ezzel tovább csökkent a gázadás és az indulás közötti időtartam. A hirtelen reakciók elkerülése végett az elektronikus gázmarkolat vezérlőegysége ügyel rá, hogy a fojtószelep szögállása egyenletesen változzon, mi több, mindig lineárisan épül fel a teljesítmény. Az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) a kormány jobb oldalán elhelyezett gombbal kapcsolható be és ki.
Nagyban növeli a kényelmet és a használati értéket a hagyományos váltóval felszerelt modellhez kérhető Hegymeneti Asszisztens, ami emelkedőn és lejtőn állva rögzíti a motorkerékpárt, amíg a vezető nem engedi ki a kuplungot és húzza meg a gázt. Ez a vezetést segítő berendezés hagyományos váltóval és DCT-vel felszerelt modellváltozatokhoz egyaránt elérhető.
Működésének lényege, hogy ha a vezető behúzva tartja a fékkart, az ABS-modul eltárolja a hátsó féknyeregre ható hidraulikus nyomást, és egy ideig (kb. három másodpercig) megőrzi, hogy a Gold Wing Tour ne guruljon előre vagy hátra a meredélyeken. Ha a HSA aktív, apró visszajelző-lámpa világít a műszeregységen.
A hatfokozatú, lábbal kapcsolható váltó és a tengelykapcsoló közé „csillapítóbütyköt” helyeztek, így elkülönül a tehetetlenségi nyomaték, csökken a zaj, javul a váltóérzet és nő az élettartam. A klasszikus, hidraulikus kuplungasszisztens helyét váltóasszisztens és – kevés tárcsára épülő, kisebb hidraulikus súrlódású – nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (ti. csúszókuplung) vette át, ezáltal 20 százalékkal csökkent a kuplungkar behúzásához szükséges erő, továbbá finomabbá váltak és magasabb minőségérzetet keltenek a visszaváltások. A fokozott üzemanyag-hatékonyság révén hiába lett kisebb az üzemanyagtartály, a hatótávolság nem változott.
Dupla Kuplungos Automatikus Váltó (DCT)
- Harmadik generációs, hétfokozatú DCT
- Kifinomult, halk és villámgyors sebességváltások
- Séta üzemmódban képes lassan előre vagy hátra gurulni a Gold Wing Tour
- A DCT működése szintén négyállású menetüzemmódnak megfelelően változik
- A 2021-es modellváltozat még könnyebben manőverezhető kis sebességnél
A Honda által fejlesztett DCT váltót idestova 11 éve gyártják, népszerűségét jól mutatja, hogy azóta 140 ezer DCT-vel felszerelt Honda fogyott az európai piacon. Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják a tulajdonosok. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut az utóbbi tengelye, hogy minél kisebb legyen a szerkezet.
A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért is gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.
A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Ráadásul a DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra és mindig a kanyarodásra, fékezésre vagy gyorsításra összpontosíthat a vezető.
A DCT rendszer automatikus és kézi kapcsolású üzemmódban egyaránt használható. Előbbinél az aktuális sebesség, váltófokozat és fordulatszám függvényében határozza meg a vezérlőegység, hogy mikor történjenek a kapcsolások, utóbbinál pedig a – kormányon elhelyezett gombokkal – maga a pilóta válthat.
A harmadik generáció – a DCT váltó történetében először – hétfokozatú, így a hosszú távú utazások eszményi partnere, ráadásul minden eddiginél gyorsabban és kifinomultabban kapcsol.
Az optimalizálás során arra is törekedtek, hogy még könnyebb legyen kis sebességnél terelgetni a Gold Wing Tourt. Ennek érdekében rövidebb áttételt kaptak az első fokozatok, hogy kisebb legyen a váltások okozta rántás, míg felkapcsolva egyre nagyobbak, hogy autópálya-tempónál is alacsony legyen a motor fordulatszáma. Bármely sebességtartományban is halad a Gold Wing Tour, a kapcsolások a legmagasabb minőségérzetet nyújtják – a harmadik generációs DCT működése rendkívül csendes és egyenletes. Ez egyebek mellett a léptetővilla és a mozgatókar végére szerelt zajcsillapító gumik jótékony hatásának köszönhető.
A kuplung és a váltótengely közé szerelt csillapítórugó feladata, hogy feleméssze a forgásiránynak megfelelő forgatónyomatékot, ezáltal csökkentse a működési zajt és a tengelykapcsoló, valamint a váltótengely közötti kapcsolódási hangot a váltások közben.
A Gold Wing Tour DCT váltója ún. Séta üzemmóddal segíti a navigációt. Ide kapcsolva 1,8 km/órás sebességgel gurulhat előre és 1,2 km/órával hátra a motor, annak megfelelően, hogy a kormány bal oldalán található +/- gomb melyikét nyomja meg a vezető.
A DCT fő váltótengelye üreges, ennek belsejében kapott helyet a másodlagos tengely. Előbbin a páros fokozatok fogaskerekei sorakoznak, s lánccal kapcsolódik a belső tengelyhez, méghozzá az előtéttengely fogaskerekeinek közbeiktatásával. Ez az építésmód a külső tengelyre ruházza a tolatótengely feladatát, így nincs szükség külön tolatótengelyre, tehát sokkal kisebb és könnyebb a szerkezet.
A Séta üzemmód aktiválásával a DCT tengelykapcsolói a különféle irányokért felelnek: az egyes kuplung hátra, a kettes előre mozdítja a gépet. Emellett nincs szükség váltogatásra, elég a kuplungot kezelni a manőverekhez. Az elektronikus gázmarkolat a kuplung ellenőrzésével folyamatosan szabályozza a sebességet, ugyanakkor állandó motorfordulatot és könnyű kezelhetőséget garantál minden helyzetben.
A négy menetüzemmód révén a DCT működése mindig az aktuális időjárási és útviszonyokhoz, illetve a pilóta vérmérsékletéhez igazodhat. A motorkarakterisztika, a teljesítményleadás jellege és a futómű-beállítás pontosan olyan, mint az MT modell esetében, de a DCT kivitel még élvezetesebbé teszi a motorozást.
TÚRA (TOUR) üzemmódban kifinomult tengely- és fokozatkapcsolás jellemzi a rendszert, s már alacsony fordulatszámon felvált az erőátvitel.
SPORT üzemmódban közvetlenebb a tengelykapcsolás, a felváltások pedig közepes fordulatszámon történnek.
GAZDASÁGOS (ECON) üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, az elektronika helyzettől függően az alsó és a középső fordulatszám-tartományban vált fel és az alapbeállításoknak megfelelő a fokozatkapcsolások jellege.
ESŐ (RAIN) üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, az elektronika helyzettől függően az alsó, a középső vagy a felső fordulatszám-tartományban vált fel és lassabbak a fokozatkapcsolások.
MŰSZAKI ADATOK*
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Folyadékhűtésű, négyütemű, 24 szelepes, SOHC-vezérlésű, hathengeres boxermotor |
Összlökettérfogat | 1833 cm3 |
Szelepek száma hengerenként | 4 |
Furat x löket | 73 mm x 73 mm |
Sűrítési viszony | 10,5:1 |
Csúcsteljesítmény | 93 kW (126,5 LE)/5500 f./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 170 Nm/4500 f./perc |
Olajmennyiség | 4,4 liter (MT)/5,6 liter (DCT) |
Szén-dioxid-kibocsátás | 127 g/km |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Porlasztás | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Fojtószelep-átmérő | 50 mm |
Levegőszűrő | Folyadékba áztatott, cserélhető papírszűrő |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 21,1 liter |
Üzemanyag-fogyasztás** | 5,5 liter/100 km |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Indítás | Integrált Indítógenerátor (Integrated Starter Generator, ISG) |
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12 V/20 Ah |
ACG generátor kapacitása | 12 V/120 A |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | MT: Nedves, többtárcsás tengelykapcsoló spirálrugókkal, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval
DCT: Hidraulikus, olajfürdős, többtárcsás, olajnyomás alatt álló |
Váltó felépítése | MT: Hatfokozatú, lábbal kapcsolható (szorzófokozattal és elektromos tolatófokozattal)
DCT: hétfokozatú, Séta üzemmóddal (előre-hátra) |
Primer áttétel | 1,795 (79/44) |
Váltófokozatok áttételei | (DCT) 1.: 2,167; 2.: 1,696; 3.: 1,304; 4.: 1,038; 5.: 0,821; 6.: 0,667; 7.: 0,522; Tolatófokozat: 1,190
(MT) 1.: 2,200; 2.: 1,417; 3.: 1,036; 4.: 0,821; 5.: 0,667; 6.: 0,522 |
Végáttétel | Motoroldalon: 0,972
Kerékoldalon: 2,615 |
Végáttétel | Zárt tengely |
VÁZ | |
Konstrukció | Présöntésű, alumínium hídváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) | Hosszúság: 2615mm
Szélesség: 925 mm (MT)/ 905 mm (DCT) Magasság: 1430 mm |
Tengelytáv | 1695 mm |
Villaszög | 30,5° |
Utánfutás | 109 mm |
Fordulókör sugara | 3,4 m |
Ülésmagasság | 745 mm |
Szabad hasmagasság | 130 mm |
Menetkész tömeg | MT: 385 kg
DCT (légzsákkal): 390 kg |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | Dupla lengőkaros |
Hátul | Pro-Link himbarendszer, Pro Arm lengőkar |
KEREKEK | |
Elöl | 130/70 R18 |
Hátul | 200/55 R16 |
Kerékméret elöl | 18 x MT3,5 |
Kerékméret hátul | 16 x MT6,0 |
FÉKRENDSZER | |
Felépítés | Elektronikus szabályozású, kombinált ABS |
Elöl | Két 320 mm átmérőjű, 4,5 mm vastag tárcsa hatdugattyús, úszóágyazású féknyergekkel és szinterbetétekkel |
Hátul | 316 mm átmérőjű, 11 mm vastag tárcsa háromdugattyús féknyereggel és szinterbetétekkel |
* A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.
** Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
[1] Kérjük, olvassa el a GL1800 Gold Wing modellt bemutató sajtóközleményt is.
[2] Magyarországon a modell csak DCT váltóval kerül kereskedelmi forgalomba.
Legutóbbi hozzászólások