EST. 2002

Honda Innova: A legédesebb 125-ös

Szöveg: Honda Fotó: Honda

Az Innova név valami egészen újszerű dolgot sugalmaz, pedig gazdája, a karcsú, könnyű, nagy kerekű robogó igen régi múlttal büszkélkedhet. Őse Super Cub néven 1958-ban látta meg a napvilágot. Ebben az időben még szinte kizárólag kétütemű motorokkal szerelték a konkurens kis mopedeket, ám a Super Cubba az akkoriban kakukktojásnak számító, modern műszaki megoldásokat tartalmazó, négyütemű, 50 cm3-es motort szereltek. Egyszerre volt nagyon gazdaságos és megbízható, így nem csoda, hogy csakhamar nagy népszerűségre tett szert. 50 milliónyi eladott példányával a világ egyik legnagyobb darabszámban értékesített járműve.

A Honda Innovát leginkább gazdaságos üzemeltetése miatt kedvelik annyira. Cirka két literből meg lehetett úszni a 100 km-es távot a városi forgalomban. Manapság ez egyre nagyobb előny, és még a dugóban sem kell ácsorogni. Ráadásul a nem túl magas ülés, a centrifugális automata kuplung és a négysebességes körváltó miatt a robogók kényelmével is felveszi a versenyt.

A klasszikus, nagy kerekű moped forma 2007-re még karcsúbb lett. A motor burkolatának első részén és a lábvédő pajzson történtek formai változások, ezzel lendületesebb megjelenést kapott az Innova. Nagyobb, halogénizzóval szerelt reflektor világítja meg mostantól előtte az utat, de az ülésidom alá épített hátsó lámpa formája is teljesen megújult. Áttervezték az első irányjelzőket is, melyek immár a lábpajzs sarkaiba simulnak bele. Apró, de feltűnő változás még, hogy a pilóta lábai közötti területen új szellőztető nyílást kapott a blokk.

Motor
Az Innova motorja továbbra is a 2003-ban bemutatott előd hajtóművén alapul. A négyütemű, léghűtéses, egyhengeres motor hosszú élettartamáról és minimális szervizigényéről híres. Egy felülfekvő vezérműtengely terelgeti a szelepeket úgy, hogy a motoros jól ki tudja használni a 125 köbcentis gépében rejlő erőt. Nagyon lendületesen, késedelem nélkül reagál a gázfröccsre, és majdhogynem sebesség- és fordulatszámfüggetlenül adja le maximális nyomatékát. Az Innova nem riad meg a terhek cipelésétől sem, bátran veszi az emelkedőket akkor is, ha utast viszünk magunkkal.

A modern blokk könnyedén, egy gombnyomásra kelthető életre az elektronikus önindítójával vagy a berúgó karral. Az Innova legfontosabb újdonsága éppen ez a vadonatúj PGM-FI befecskendező és a teljesen elektronikus gyújtás, amely lényegében minden körülmények között problémamentes indítást garantál. A kompakt alapjárati levegőszabályozó szelep minden pillanatban szabályozza az injektoron átáramló levegő mennyiségét, így stabil alapjáratot biztosít és megfelelő nyomatékot már az alacsony fordulatszám- tartománytól kezdve, megkönnyítve A legédesebb 125-ös Honda ANF125i Innova a kezdő motorosok dolgát. Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokat elsőként igyekszik betartani, és sokszor jócskán felül is múlja a Honda. Az Innova vadonatúj, HECS3 rendszerében oxigénszenzor és nagy hatékonyságú, 300 cellás katalizátorelem felelős az Euro3-as szabvány betartására, sőt túl is teljesíti azt.

A 2007-es Innova is megtartotta elődje különlegességeit, az automata kuplungot és a négyfokozatú körváltót. A sebességeket lábbal kell váltani, ahogy az a nagymotorok esetében szokásos, de közben nem kell kézzel a kuplungot működtetni. Az Innova váltója lábbeli kímélő, mindig a cipő talpával kell taposni, lábfejjel lefelé taposva folyamatosan felfelé váltunk, cipő sarkával pedig folyamatosan vissza. A körváltó úgy üzemel, hogy a legnagyobb sebességből, azaz negyedikből egyből üresbe lehet váltani, ha a lámpánál megállunk, nem kell négy fokozaton keresztül visszaváltogatni. A rendszer újdonsága, hogy 2007-re erősebb, hosszabb élettartamú kuplungot kapott az Innova.

Futómű
Az Innova 125i futóműve az elődhöz képest változatlan maradt. Elöl 26 mm belsőcső átmérőjű hidraulikus teleszkópvillák csillapítják az egyenetlen útviszonyok hatását, hátul hagyományos rugós tagok biztosítják az útfekvést kétszemélyes használat esetén is.

Az alacsonyan elvezett vázzal felrúgták a hagyományos mopedépítési szokásokat, a négyszög keresztmetszetű acél váz könnyű és megfelelő szilárdságú. A 17 colos, küllős acélfelniket elöl 220 mm-es, kétdugattyús tárcsafék, hátul 110 mm-es dobfék lassítja megfelelő hatékonysággal. A hajtáslánc zárt házban forog, ezzel csendesebb a járása, és sokkal hosszabb az élettartama, mivel nem koszolódik, és szinte gondozásmentes.

Motorozhatóság
Az üléspozíció természetes. Egyenes háttal, térdben 90 fokban hajlított lábbal ül a sofőr. A motoros lábait hatalmas szélterelők védik az esőtől, széltől, megóvva ruházatát a szennyeződésektől. Az Innova ülése két személy számára is teljes értékű, miközben hátul újonnan tervezett kapaszkodóba fogódzkodhat az utas. Az ülés alatt 7 literes rakodóteret találunk, ami megkönnyíti az apróbb dolgok szállítását.

A műszerfal mindent tud, kicsit többet is, amit ebben a kategóriában elvárhatunk. A középső, mutatós műszerről aktuális sebességünkkel szembesülhetünk, míg az LCD kijelzőre került a kilométer-számláló, a hatszegmenses üzemanyagszint-visszajelző és a LEDes sebességfokozat-kijelző. A tank az ülés alatt van, és mindössze 3,5 literes, de így is majd 200 km-re elegendő benzin fér bele.

Bátran mondhatjuk, hogy új Innova méltó utóda lesz a világ legszeretetreméltóbb járművének, a Super Cubnak. Kelendőségében a lökettérfogathoz mérten elismerésre méltó menetteljesítmény, a hihetetlenül kicsi fogyasztás és az alacsony vételár játszik nagy szerepet, így nem csoda, hogy korosztálytól függetlenül mindenki oda van érte.

Műszaki adatok
  • Motor: léghűtéses, négyütemű, egyhengeres, SOHC
  • Lökettérfogat: 124,8 cm³
  • Furat x löket: 52,4 x 57,9 mm
  • Kompresszióviszony: 9,3 : 1
  • Max. teljesítmény 9,3 LE (6,84 kW) 7500 1/min-nél
  • Max. nyomaték 10,1 Nm 3000 1/min-nél
  • Keverékképzés: 22 mm-es PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
  • Indítás: elektromos önindító és berúgókar
  • Kuplung: centrifugális automata kuplung
  • Váltó: négyfokozatú körváltó
  • Véghajtás: zárt lánchajtás
  • Váz: alacsonyan elvezetett, szögletes keresztmetszetű acélcső gerincváz
  • Első futómű: 26 mm-es teleszkópvilla, 80,5 mm-es rugóúttal
  • Hátsó futómű: két, tekercsrugós rugós tag, 81,6 mm-es rugóúttal
  • Első kerék: fűzött felni, 17M/C x 1,40
  • Hátsó kerék: fűzött felni, 17M/C x 1,40
  • Első gumi: 70/100 17M/C (40P)
  • Hátsó gumi: 80/90 17M/C (50P)
  • Első fék: 220 mm-es hidraulikus tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel
  • Hátsó fék: 110 mm-es dobfék
  • Méretek (H x Sz x M): 1896 x 727 x 1079 mm
  • Tengelytáv: 1240 mm
  • Villaszög/utánfutás: 26° 30’ / 73,6 mm
  • Fordulókör sugara: 1,9 m
  • Ülésmagasság: 778 mm
  • Szabad magasság: 139 mm
  • Üzemanyagtank térfogata: 3,7 liter
  • Száraz tömeg: 100,4 kg

ugrás fel