EST. 2002

Honda-teszt Brnóban: a nagy blöff

Hétf?n a brnói programban egy teszt szerepelt (kedden jön ennek a második felvonása). A Yamaha Rossival és Edwardsszal beállításokat és – f?leg a blokkal kapcsolatos – apróságokat próbál, a Ducati egy új kuplungot és tán egy másmilyen elektronikát is, mivel a Desmo teljesítménye az utóbbi id?kben – állítólag – visszaesett a riválisokéhoz képest. A Kawasaki egy teljesen új er?forrást tesztelne, amit a pilóták év eleje óta várnak, a Suzuki szintén egy big bang-gel készül a közeljöv?ben, de az biztosan nincs ott Csehországban. Ott vannak viszont a 250-es Hondák – Dovizioso, Aoyama és Takahashi révén – utóbbi a reggel során elesett, megsérült, számára vége a munkának. Aztán West és természetesen a KTM.

Mivel a vb-cím már gyakorlatilag ott van Rossi zsebében, a csapatok er?iket a következ? szezonra összpontosítják. Ennek megfelel?en egyik gyár sem játssza ki a kártyáit most, inkább várnak, hiszen még sokan azt sem tudják, milyen pilótákkal, milyen szponzorokkal futnak 2006-ban, már ha egyáltalán futnak…

Kivételt jelent a Honda, amely az éj leple alatt Biaggi és Gibernau boxába varázsolta a lefátyolozott új RC211V-ket (l. a fönti képen). A váz új geometriát kapott az igen kis méret?nek és ‘hiperkompaktnak’ beharangozott, a mostaninál fentebbre és el?bbre pozicionált V5-ös körül – ezt azért, hogy nagyobb hely maradjon a leng?karnak hátul, és a gyár végleg gy?zedelmeskedjen a motor pattogása, az átkos chattering fölött (ami Biaggi szerint a mételye ennek a járm?nek). Szóval, új motor, új blokkal és átrajzolt vázzal, na, ez nem semmi. De ez csak a kezdet, hiszen egy kiadatlan link dolgozik hátul, az idei befecskendezési rendszer is nyugdíjba vonul jöv?re, de felülvizsgálják a vezetési testhelyzetet is, meg áthelyezik a tankot. Szélcsatornában már bevizsgálták az új idomzatot.

Nos, ezt a gépet láthatta a sajtó is, de csak egy pillanatra – ami éppen elég volt ahhoz, hogy megállapítást nyerjen: ez bizony teljesen úgy néz ki, mint a mostani. Nüanszokban más, de alapvet?en ugyanúgy fest. S a várva várt RCV a nap során is benn marad a boxban, sem Biaggi, sem Gibernau nem mennek vele a cseh pályán. A hírek szerint vasárnap Japánban, egy ottani tesztelés során egy meghatározatlan m?szaki hiba adódott, ami veszélybe sodorná a pilóták biztonságát Brnóban. Szóval teszt lefújva.

Nem el?ször: Biaggi pár hónapja már ment volna Japánba motort próbálni, de akkor – többé vagy kevésbé a mostani okok miatt – azt a lehet?séget is visszamondták. A kíváncsi újságíróknak pedig el kell fogadniuk a HRC álláspontját, ‘safety first’, a biztonság mindenek el?tt. Ami azt illeti, Max már a vasárnapi GP utáni nyilatkozatában leszögezte, hogy nem szívesen tesztel úgy, hogy senki nem ment egy kilómétert sem ?el?tte a motorral. ‘Én vagyok az, aki háromszázzal száguld, én viszem vásárra a b?römet’. Gibernau meg a durcás figurával jött el?, mondván, ? ugyan nem tesztel, míg meg nem mondják neki, mi volt pontosan a hiba oka, miért állt meg a motorja a Cseh Nagydíj utolsó körében, mikor a második helyen állt.

Eközben Melandri és a többiek a maguk 2005-ös, ‘ügyfél’-verziós motorjaikkal köröznek – visszautasították, hogy Biaggi, Gibernau és Hayden jelenleg használatos gyári 211-eivel menjenek – legalábbis az els? napon.

Mikor látjuk az új RCV-t? A választ még maga Merlin sem tudná. Talán Motegiben, talán ebben a mostani GP-k közti szünetben – de akkor mindenképpen japán pályán. Vagy év végén Valenciában. Rejtély. Nem volna véletlen mindazonáltal, ha a Honda lassítana és nem adná oda Gibernaunak a motort, hiszen a spanyol eligazolhat a szezon végén (a pilóta menedzsere ezen a héten Bolognába utazik…). Biaggi nagy valószín?séggel amúgy sem vezetné ezt az új Hondát, hiszen sanszos, hogy eljön a gyári együttest?l – akkor meg minek tesztelje? És Pedrosa – nos, sokan MotoGP-nyeregben látják a 250 ördögét, de az év vége el?tt ? is óvatos lesz – egyrészt a szponzori kötelmek miatt, másrészt mert egy esetleges bukás nem tenne jót az egészségének – botorság volna kockára tenni egy már megnyert világbajnoki címet.

Jelen állás szerint Horiike úr, a HRC ügyvezet?je és a fejlesztési csapat Japánban a probléma megoldásán fáradozik, addig Yoshi projektvezet? úr Brnóban az utasítást várja a teszt esetleges újraindításáról.

ugrás fel