EST. 2002

Honda TRX420FM – 2007

Haladékot adott idén az időjárás a motorosoknak. Akik nem kapkodták el a téli leállítást, igazán kellemes órákat tölthettek két keréken decemberben is. Ám kevés motoros kedveli a nyálkás utakat, a sarat, az esőt. Kivételt talán egyedül a krosszmotorosok jelentenek, no meg az ATV-k és a quadok megszállottjai.

Az ATV-k (all-terrain vehicles), ahogy nevük is mutatja, megbirkóznak mindenféle tereppel – és talán éppen ettől ilyen izgalmasak. Ma már egyre inkább megkülönböztetjük a főleg munkára használt, csomagtartóval és négykerék- meghajtással szerelt ATV-ket a hobbi és versenycélokat szolgáló sport quadoktól.

A középkategóriás ATV-k legújabb tagja a TRX420FM. Vadonatúj a blokk, masszív a váz és kifinomult a futómű. Az elakadás szinte kizárt, köszönhetően a választható két- vagy négykerék-meghajtásnak, míg a kanyarodást nyomatékérzékeny differenciálmű segíti. Mindehhez extra fékerő, szállítókapacitás, és természetesen a Honda legendás megbízhatósága tartozik.

Masszív, robusztus külseje nem hagy kétséget afelől, hogy egy mindenre elszánt ATV-vel van dolgunk. A műanyag motortest jó védelmet nyújt a természet erői ellen. A vadonatúj burkolat magába foglalja a sárvédőket, melyekbe integrálták a fényszórókat és a LED-es hátsó lámpát, ezzel is erősítve a mokány, kalandra kész megjelenést. A nagy sárvédők kivételes védelmet nyújtanak a felverődő kosz és sár ellen. Az ATV-k egyik meghatározó feladata a teherszállítás, amit méretes csomagtartók teszik lehetővé. Az első rács 30 kg-mal, a hátsó 60 kg-mal terhelhető, míg a TRX420FM 385 kg tömeg vontatására hitelesített. A vastagon párnázott ülés egész napon át tartó kényelmet kínál, alatta további tárolórekeszt találunk.

A vadonatúj, 420,2 cm3-es, vízhűtéses, befecskendezős, egyhengeres blokkot hosszanti irányba építették a vázba, ezzel egyszerűsítve le az első és a hátsó kihajtás műszaki megoldását. Az első és a hátsó kerekeket is direkt kardánhajtáson keresztül hajtja meg. 25 lóerős teljesítményével jócskán felülmúlja elődjét, a TRX350-et, míg az OHV-vezérléssel kompakt méretű blokkot kaptak. A használt gumiágyazású motorfelfüggesztés és a blokkban található kiegyenlítőtengely kiküszöböli az egyhengeres blokk által keltett kellemetlen vibrációkat. Az új, Keihin üzemanyagbefecskendezőnek nemcsak a harapós gázreakciókat és az egyenletes teljesítményt köszönhetjük, hanem azt is, hogy még csípős időben is problémamentes az indíthatóság, valamint megfelelő a teljesítmény a tengerszint feletti nagyobb magasságokban is.

Az indítás egyébként igen egyszerű. A TRX420FM-ben hagyományos elektromos önindítómotor van, munkáját beépített automata dekompresszorrendszer segíti. A 12 Ah-s akkumulátorral nincs sok feladatunk: gondozásmentes egység került a quadba. Az ATV a hozzá tartozó gyári kulccsal indítható csak, ez fokozza járművünk biztonságát. A nagyobb terhelés esetén megnövekedett hőmennyiségtől nagy felületű hűtő és ventilátor segít megszabadulni. Nem engedi túlmelegedni a motort még kemény igénybevétel esetén sem, ezzel az élettartam növekedik. Rozsdamentes acélból készült a kipufogó leömlője és a hangtompító is, így kivételes módon ellenáll a korróziónak. A motor kifejlesztésénél nagy figyelmet fordítottak az alacsony károsanyag-kibocsátásra, a TRX420FM teljesíti az off-road gépekre vonatkozó környezetvédelmi normákat.

Az ötsebességes váltóban az első fokozat ultrahosszú, dolgunkat tovább könnyíti az automata kuplung és a hátrameneti fokozat. A hosszirányban beépített blokk erejét irányváltoztatás nélkül továbbítják a kerekek felé a gondozásmentes kardántengelyek. Ennek köszönthetően sokkal kisebb a hajtásláncon a veszteség. Egy komoly munkagép számára elengedhetetlen a négykerék-meghajtás. A TraxLock 4WD/2WD kapcsolókarjának segítségével könnyedén válthatunk kétkerék-meghajtásról össz-kerékre, amennyiben a körülmények úgy kívánják.

Az ellenálló váz és a masszív rugózás kialakítása kivételes, 165 mm-es szabad magasságot garantál. A kormánymű tervezésekor arra is odafigyeltek, hogy a kormányzáshoz ne kelljen túl nagy erőt kifejteni, valamint a fordulókör a lehető legkisebb, mindössze 3,3 méteres legyen. Elöl a legmodernebb, független keresztlengőkaros felfüggesztést találjuk, míg a hátsó acél lengőkar mozgását gáztöltéses központi rugós tag csillapítja. Széles kerekein látványosan feszülnek az elöl 24 x 8–12, hátul 24 x 10–11 méretű gumik, kivételes tapadást és precíz kezelhetőséget szolgáltatva. Elöl két tárcsafék, hátul egy dobfék gondoskodik a biztos megállásról változatos körülmények között is. A rögzítőfék használata könnyű, csakúgy egyszerű a kezelőszervek használata még a kevésbé gyakorlott ATV-sek számára is, hiszen a kapcsolókon és a műszerfalon a nemzetközileg elfogadott ISO jelölések találhatóak.

A nagy méretű, 7,2 literes levegőszűrő a lehető legmagasabbra kivezetett szívócsonkon – mint egy búvárpipán át – szívja a motor üzemeléséhez szükséges levegőt, így a TRX420FM-mel tengely felett érő sárban is vidáman közlekedhetünk. Az elpiszkolódott légszűrőbetétet nem kell mindig cserélnünk, hiszen a szivacsbetét mosható, így egy porosabb nap után akár magunk is kitakaríthatjuk. A 13,7 literes, műanyag üzemanyagtank nagy hatótávolságot tesz lehetővé, az üzemanyagszintjelző gyári tartozék. Bár télen hamarabb leszáll az est, sötétedés után sem keveredhetünk bajba. A TRX420FM rendelkezik a megfelelő világítóberendezésekkel. A többizzós (30 W-os) lámpatestek a sárvédőkön kaptak helyet, mindig megfelelő fényerőt szolgáltatva. Hátul LED-ekből álló zárófény és féklámpa jelez a mögöttünk haladóknak.

Műszaki adatok
  • Motor: hosszanti beépítésű, vízhűtéses, négyütemű, egyhengeres, OHV
  • Lökettérfogat: 420,2 cm3
  • Furat x löket: 86,5 mm x 71,5 mm
  • Kompresszióviszony: 9,8:1
  • Max. teljesítmény: 25 LE 6000 1/min-nél
  • Max. nyomaték: 30,3 Nm 5500 1/min-nél
  • Keverékképzés: elektronikus üzemanyagbefecskendező
  • Indítás: önindító
  • Kuplung: automata, centrifugális
  • Váltó: ötfokozatú, hátramenettel
  • Hajtás: elöl és hátul direkt kardántengely, nyomatékérzékeny első differenciálmű
  • Futómű elöl: független keresztlengőkaros, 160 mm rugóúttal
  • Futómű hátul: egy lengőkaros, 160 mm rugóúttal
  • Fék elöl: 185 mm-es hidraulikus duplatárcsafék, egydugattyús féknyergekkel
  • Fék hátul: 160 mm-es mechanikus dobfék
  • Kerekek: sajtolt acélfelni
  • Gumik: elöl AT24 x 8-12, hátul AT24 x 10-11
  • Méretek (H x Sz x M): 2055 x 1172 x 1146 mm
  • Ülésmagasság: 822 mm
  • Szabad magasság: 165 mm
  • Tengelytáv: 1249 mm
  • Fordulókör sugara: 3,3 m
  • Üzemanyagtartály térfogata: 13,7 liter
  • Száraz tömeg: 254 kg

 

ugrás fel