EST. 2002

Hungaroring

Pályatörténet

Bernie Ecclestone a FOA (anno még FOCA) elnöke a nyolcvanas évek közepén határozottan
érezte, hogy a Forma 1 Világbajnokságnak terjeszkednie kell, mégpedig lehet?leg
az akkor még meglév? ‘vasfüggöny’ mögé.

Kína, Szovjetunió, majd Jugoszlávia szerepeltek a tervekben, de végül is, Rohonyi
Tamás, magyar származású barátja tanácsára Magyarország felé fordult a figyelme.

Villámgyors érdekl?dés, majd villámlátogatás után Budapestre, majd a f?városhoz
közeli Mogyoródra esett a választása. A versenypálya rekordid?, nyolc hónap
alatt készülte el. 1985. szeptember 10-én írták alá a szerz?dést, október 1-jén
kezd?dtek meg a munkálatok, majd 1986. március 24-én a Drapál Emlékverseny kapcsán
avatták fel a Hungaroring versenypályát. Az els? Forma 1-es futamot 1986. augusztus
10-én rendezték a pályán.

A pályát a Forma 1 Gazdasági Társaság építette, és ennek évente változó vezet?je
gyakorolta az els? öt évben a vezet?i jogokat. Az els? öt éves ciklus vége egybeesett
a magyarországi rendszerváltozással, melynek következtében, az anyagi nehézségeket
áthidalandó, a versenypálya öt évre Bernie Ecclestone-nak került bérbeadásra,
aki ennek fejében vállalta további öt verseny megrendezését.

Ezen gyakorlat egyik fél számára sem vált be. Így 1994-ben megkezd?dtek a tárgyalások
Bernie Ecclestone és a Hungaroring Sport Rt. elnöke, Dr. Berényi János között.
A tárgyalások eredményeképp a versenypálya tulajdonosi viszonyai 1995-re rendez?dtek,
és azóta a Hungaroring Sport Rt. gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat annak a
biztos tudatában, hogy 2006-ig lesz Forma 1 Marlboro Magyar Nagydíj. Így mára
rendezettek a Hungaroring versenypálya ügyei. A magyar állam felismerve a verseny
máshoz nem fogható reklámértékét és jelent?sségét, valamint az ország-image
épít? hatását a rendez?ket teljes támogatásáról biztosította.

A lapos tányér

A Hungaroring versenypálya Budapest centrumától 19 kilométerre, az M3-as autópálya
mentén, Mogyoród község határában található. A pálya természetes völgyben fekszik,
s karéj formájában 50 hektár lelátó öleli körül. Ezen kiváló természeti adottságok
miatt a néz?tér bármely pontjáról a versenypálya 80 százaléka belátható. Ezért
is hívják lapos tányérnak, hiszen a néz?k a képzeletbeli tányér szélén ülnek,
s onnan kísérik figyelemmel a versenyeket.

A versenypálya teljes hossza az 1986-os átadáskor 4013,786 méter volt. Az 1989-es
évben kisebb korrekciót hajtottunk végre. Az azévi Forma 1-es versenyre, egy
kanyarkombináció átvágásával, ezáltal egy járulékos el?zési lehet?ség biztosításával,
a versenypálya gyorsabb lett, hossza azonban 3968 méterre csökkent. Az 1997.
évi átalakítások során a versenypálya hossza, a célegyenes áthelyezése miatt,
3982 méterre módosult.

A legkisebb ívsugár 20, míg a legnagyobb 400 méter. A célegyenes teljes hossza
700 méter, itt az elérhet? legnagyobb sebesség megközelít?leg 320 km/h. A versenypálya
szélessége a célegyenesben 15 méter, a többi szakaszon, az elérhet? legnagyobb
sebesség függvényében 10, illetve 11 méterre csökken.

A burkolat szerkezete: 20 centiméter vastag kavicságyazaton és 20 centiméter
vastag sovány betonlapon háromréteg?, egyenként 5 centiméter vastag aszfalt.
A versenypálya legalacsonyabban és legmagasabban fekv? pontja között a relatív
szintkülönbség 36 méter. A legnagyobb emelked? 6,4 százalékos, míg a legnagyobb
esés eléri a 6,7 százalékot.

A Hungaroring versenypálya a legmagasabb szint? technikai követelményeknek
is eleget tesz, ezáltal a világ egyik legbiztonságosabb versenypályájává vált

Cím: H-2146 Mogyoród Pf.: 10.

Telefon: (06-28) 444 444

Telefax: (06-28) 441 860

E-mail: office@hungaroring.hu

ugrás fel