A tavalyi év óriási változásokat hozott a Husaberg életében: tisztára söpörték az összes polcot, majd bemutatták forradalmian új modelljeiket, az új FE-ket 450-es és 570-es henger?rtartalommal, és azzal a bizonyos, elképeszt?, forradalmi, hihetetlen, 70 fokkal el?redöntött, injektoros, SOHC motorblokkal. Az idén három új gép születik erre az egyedi és valódi el?nyökkel rendelkez? platformra.
A három most bemutatott Husaberg modell a svédek motorkerékpár-építési szokásainak fattyai: „Készítsünk egy üt?s alapmodellt, majd a felmerül? igények mentén alakítsunk ki bel?le számos újat.” Ez az alapelképzelés, ami egy kizárólag terep és supermotó motorokkal foglalkozó gyártónál tökéletesen m?ködhet, és a Husabergnél már évek óta m?ködik is, jól.
Husaberg FE 390
A Husa nem akart 250-es négyütem? endúrót gyártani, azt mondják, különleges blokkjuk miatt már a 450-es is van olyan könnyedén kezelhet?, mint egy hagyományos kialakítású blokkal teper? negyedliteres – és ebben igazuk van, kivétel nélkül minden pilóta ezt állítja, akinek volt szerencséje a tavalyi terepmotor-felhozatalból kipróbálni a Husabergeket – így inkább készítettek egy 390-est.
Egy olyan motort, ami van elég er?s egy olyan hobbiendúrós számára, akinek a hardcore 450-esek már túl sokak, viszont a 250-esek pedig túl pörg?sek, túl hegyesek, túl „versenyesek.” Ajánlják továbbá Extreme Enduro és Endurocross versenyz?knek, akik olyan helyeken kénytelenek közlekedni, ahová egy kétütem? könnyedsége, de egy négyütem? nyomatéka kellene – a sz?k, még gyalog sem könnyen abszolválható terepre.
Ráadásként még az kellemes mellékhatása is volt a 450-es FE löketrövidítéssel végrehajtott 390-esítésének (a löketet [63,4 mm helyett 55,5 mm] és néhány blokkalkatrészt leszámítva azonos a két modell), hogy egyrészt kevesebbet kezdett fogyasztani, így a hosszútávú endúristáknak kevesebbszer kell kiállni tankolni, másrészr?l a 450-esénél kevesebb nyomaték (teljesítmény adatokat sajnos nem ad meg a gyár) kevésbé akarja kitépni maga alól a terepet, azaz jobb a hátsó kerék tapadása, érezhet?bb, élhet?bb, szívbaj nélkül élvezhet?bb az er?leadása.
Az új 390-est tehát azért és azoknak hozták létre, akik számára már a 450-es ereje is túl brutális – hogy az 570-esr?l ne is beszéljünk – de nem akarnak a 250 köbcentis, hagyományosan a henger?rtartalom-kategóriák által meghatározott és így skatulyába szoruló konkurencia közül sem választani. Ezért, ha mondhatjuk így, az új, 2010-es FE 390 lett a leghusabergebb Husaberg, ahol mindig is azokat a vev?ket célozták, akik valahogy különbözni akartak a (narancssárga) többségt?l.
FX 450
X, mint krossz, ez el is mond mindent. Az FX 450 akár már tavaly, az FE 450-nel egy id?ben is a piacra kerülhetett volna, hiszen (majdnem) teljesen megegyeznek, csak egy duda, egy lámpa, és majd’ két kiló mínusszal (FE 450: 114 kg – FX 450: 112,8 kg), de a többi 2010-es Husaberghez hasonlóan kizárólag önindítóval.
A 450-es krossz modellen végrehajtott apróbb módosításoknak köszönhet?en az új FX 450 még inkább otthon érzi magát a legkeményebb terepen is. És amíg a blokk és a váz maradt változatlan, addig a futóm? részesült némi tör?désben: új, zárt-csillapítódugattyús 48 mm-es els? WP villákat kapott, ezeket er?sebb, módosult villahidak tartják összeköttetésben a kormánynyakkal, el?bbire pedig egy új, módosított formájú Renthal kormány is felkerült.
Az FX-é válásához még egy dolog kellett, egy 19 hüvelykes hátsó kerék, az egy collal nagyobb felni (az FE-k hátulja 18-as) növeli a tapadást és a kigyorsítási képességet az általában gondozott krosszpályákon vagy a sivatagiasan mély homokban. Az FX 450 mindezeken felül a többi Husaberghez hasonló hatsebességes váltóját új áttételezést eredményez? fokozatokkal látták el, szintén a rövidebb, de dinamikusabb gyorsulást igényl? zártpályák miatt.
FS 570
Sokan eddig sem voltak képesek várni erre a motorra: az FE 570 endúró tavaly megjelenésével szinte egy id?ben elkezdtek felt?nni az átalakított supermotó változatok is. De ez csak természetes, hiszen ha van egy olyan sportos futóm?vel és betegesen er?s blokkal felszerelt pillekönny? endúró, mint a 2009-es Husaberg FE 570, akkor sok ember szó nélkül nekiáll nagyfékesíteni és kiskerekesíteni, függetlenül attól, hogy nagyobb összegekre lehetett volna fogadni a supermotó változat 2010-es bemutatkozását illet?en.
Az új FS-t egy Magura gyártmányú, radiálisan felfogatott, gyönyör?en megmunkált négydugattyús féknyereg, egy 320 milliméteres tárcsa, és egy szintén radiális fékmunkahenger lassítja, a 17 collos küll?s kerekekbe pedig immár nem kell bels?t sem tenni, ami nem csak gumiszerelési id?t takarít meg, de a rugózatlan tömeget is csökkenti egy lehelletnyit. Mindez az újfejlesztés?, és a levédetett Saxess kerekek teszik lehet?vé.
A ’motó rugóútja az endúróhoz képest némileg csökkent (elöl 20, hátul 15 millimétert), ellenben a rugózó elemek beállításait a kemény útburkolathoz igazították. A Husaberg eddigi munkáit ismerve nem kell ígérgetniük, látatlanban is hiszünk a sajtóanyag állításainak, az FS 570 – mint el?dei is – bizonyára valóban pár perces csavarozgatással üt?képest versenymotorrá alakítható lesz.
Új grafikák, rövidebb, a kisebb kerekek felett kecsesebbnek t?n? els? sárvéd? és egy állítható villaeltolású, feketére eloxált villahíd-pár jár még a piac egyik legkönnyebb, leger?sebb és legszemtelenebb supermotójához.
Husaberg 2010 videó
Legutóbbi hozzászólások