EST. 2002

Itt az új Honda CB300R – a braziloknak


Ez a ‘minihornet’ bizonyára nagy érdekl?désre tarthatna számot az európai ifjúság körében (nem feltétlenül a magyar felvev?piacra gondolva, bár ki tudja – csodák mindig vannak), akik els?ként, és a Honda reményei szerint majdan nem egyedüliként tesztelhetik, azok mégis a brazilok lesznek. Mert amíg az Öreg Kontinensen, az Újvilágban és a Felkel? Nap Országában még ki tudja, meddig a Nagy Gazdasági Világválság osztja a lapokat, addig léteznek olyan országok is a Földön, amelyek valóságos aranykort élnek meg, a motoreladási statisztikákat pedig elég kivinni a szabadba, hogy minden fa virágba boruljon. Mi több, ezek a piacok segítenek a járm?gyártóknak túlélni a többhullámos támadást, amit elszenvedni kényszerülnek.

Egyike ezen heckepickés májusi országoknak Brazília, ahol egyértelm?en az expanzió az úr. Ott megy az ipar: a brazil kétkerek?-mobilitás dönt? hányadát kisköbcentis motorok adják, éppen azok a negyedliter körüliek, amelyeket mifelénk nem tart valami nagyra nagyra a közönség, bár trendfordulás itt is tart. A 2008-as eladási szám valamivel több, mint 1 millió és 700 ezer motorkerékpár. Egyszóval: egy komoly pólus van kialakulóban, vagy formálódott máris meg Dél-Amerikában. És alakul a helyzet Európában is, ha a modellkatalógusokra pillantunk, egyre dominánsabbak a robogók, a 125-ös, 150-es motorok.

Végtére a motorgyártók maguk is loccsintottak némi olajat a t?zre, amikor presztízs dolgává kezdtek válni olyan m?szaki adatok, mint a lökettérfogat és a teljesítmény. Talán emiatt lehet az, hogy egy 600 köbcentis, 110 lóer?s, 250 km/órás végsebesség? motort sokhelyütt belép? kategóriásnak írnak le. Persze nem feltétlenül kell Komár mopeddel kezdeni mindenkinek, de ez így akkor is szigorú. Meg aztán válság is van, a környezetvédelmi normák sem állnak épp a brutális sportosság oldalán: épp itt az ideje behúzni a féket tán. Nagyjából ilyen meggondolásból hozhatja ki a Honda ezt a CB300R-t, amelyet egyel?re Brazília közigazgatási területén értékesítenek.

A latin-amerikai létszínvonal felfelé oldalazásával párhuzamosan n?nek az elvárások is: egy szépre csinált, ‘európai mintára’ készített motor látszik. Hiszen lehet, hogy eddig a csúnyácska régi 250-es Hondák megtették személyszállító alkalmatosságnak, a fazonváltás nagyon is érett már: ha úgy tetszik, a piaci siker sine qua non-ja. Tehát mit csinált a Honda? Kissé átnézte leveg?h?téses egyhengeresét, 291 köbcentire emelte a henger?rtartalmát, de legf?képpen: rajzolt egy új motorkerékpárt a blokk köré úgy, hogy az lehet?leg egy lekicsinyített Hornetnek tessék. A végeredmény érdekes és külön érdem, hogy – bár ízlés dolgában nincs helye vitának – a CB300R kidolgozása a lehet?ségekhez képest igényesnek, formavilága kiegyensúlyozottnak hat.

Egy kompakt gép, könny? is – alig valamivel több, mint száznegyven kiló a közölt száraz tömeg. Ideális tehát annak a célcsoportnak, amelynek tagjai valami kisrobogótól komolyabbat, de még mindig egyszer?en vezethet?t és egyszer?en fenntarthatót akarnak.

Mert a gazdaságosság els? helyen, ugye. Az elektronikus befecskendezéses er?forrás 26,3 LE-t ad le 7.500 percenkénti fordulaton (ez öttel több, mint a 250-es ‘el?dnél’), ehhez 6.000-en mért 29 Nm-es forgatónyomaték társul. A 140 km/órás a végsebesség. Hagyományosak a futóm?-elemek, tárcsa-dob keverék a fék (276 mm ill. 130 mm átmér?). A m?szerpanelnek nem kell semmit elirigyelnie a nagyobb tesókétól. Áráról egyel?re nincs hír.

ugrás fel