EST. 2002

Jelenség a rajtrácson: ZX-RR 800 MotoGP

Jelenség az új ZX-RR 800, ahogyan a tavalyi, szépségdíjas 990-es Kawasaki MotoGP is volt. Ugyanúgy agresszív kinézet?, de jelent?s design-béli eltérésekkel: kezdve a fényezéssel, amit melegebb tónusú színnel oldottak meg – nemkevésbé meggy?z?, mint a korábbi királykategóriás Ninjáé volt. Fiorenzo Fanali, az átalakított Kawasaki Racing Team m?szaki vezet?je beszélt a 798 köbcentis, 200 lóer? fölötti teljesítménnyel akkreditált, tizenhat pneumatikus szeleppel szerelt és új futóm?-geometriával (1.460 mm-es tengelytávval) fellép? motorról.

„A leglényegesebb dolgokat tekintve a motort nem is forgattuk föl annyira a 2006-oshoz képest. A vázba nyilvánvalóan új blokkot kellett építenünk, ami kisebb, könnyebb és kompaktabb. Ezekhez a megváltozott paraméterekhez igazítottuk a futóm?vet. A méreteket tekintve van változás, valamivel kisebb lett a tengelytáv de ha az alapvet? geometriát nézzük, a ZX-RR nagyban hasonlít az el?dre. Ami az er?forrást illeti, a pneumatikus szelepek használata mellett döntöttünk. A súlyelosztás is közel ugyanolyan – a tömegközéppont törekvéseink nyomán enyhén a motor közepe felé helyez?dött.”

Fanali elmondta azt is, mit várnak a 800-as blokktól. „A 990-essel voltak gondjaink, nem sikerült minden esetben az aszfaltra tenni minden teljesítményét. Lépten-nyomon be kellett avatkoznia a traction control-nak, hogy a motor ne ágaskodjon annyit, és ez az er?-sz?rés természetesen problémákat okozott a pilótáknak, különösen a kigyorsításoknál. Ráadásul a régi konfigurációban baj volt, hogy a gumi csúszott, így persze melegedett és gyorsabban fogyott. Ma elmondhatjuk, hogy sokkal nagyobb teljesítményt vagyunk képesek az aszfaltra vinni, így magától értet?d?en gyorsabbak is vagyunk. Nem kellett tehát visszavennünk az amúgy rendelkezésre álló er?b?l, nem kellett lenyesnünk a teljesítménygörbe néhány zónájában lév? többletet – ehelyett finomabbá tettük az er?leadást a teljes fordulattartományban.”

De mi a helyzet a megbízhatósággal? „Mióta élesben próbáljuk a 800-asokat, az els? sepangi alkalomtól máig, hatszor szimuláltunk nagydíj-távon probléma nélkül. A Kawasaki rengeteget dolgozott a télen, ennek eredménye egy nagyon megbízható motor. Tényleg semmi gond nem jelentkezett még. Ahogy Jacque mondta, még nem használjuk ki a gép adta lehet?ségek 100%-át: két vagy három futam elteltével vetünk majd be új fejlesztéseket, m?szaki átalakításokat, amivel több lóer?nk lesz majd.”

A 990-r?l a 800-ra váltás azért nem csak könnyebbséget hozott a Kawának. „F?leg anyagilag nem, mivel a fejleszt?mérnökök kevesen vannak. Fiatal alakulat révén, épp befejez?dött a 990-es prototípus megalkotása, máris el kellett hagyniuk azokat a terveket és valami egészen újba belefogni.”

És milyenek a versenyz?k, a technikai vezet? szemével? „Randy De Puniet-t tavaly láttuk el?ször teljes MotoGP-szezont futni. Idén nyilvánvalóan többet fog hozni és eredményesebb lesz. Olivier Jacque a tesztpilótánk volt, és mivel aktuálisan nem volt más versenyz?nk, ?t választottuk, hiszen az ? révén a motor fejlesztése is folyhat a futamok közben a teljes idény hosszán. Részér?l fontos, hogy jó útmutatásokat adjon a beállításokkal kapcsolatban és véleményezze az új alkatrészeket.”

ugrás fel