Több mint egy hónapnyi tesztelést követ?en, ilyen meg olyan gumik, vázak, szelepvezérlések és futóm?beállítások után végre pontokért megy a harc, pályán, hahó. Március kilencedike, vasárnap, Losail, és a dolgok komolyra fordulnak. Tegye fel a kezét, aki már várta. Kellett, ugye? Hát persze, mert a motorsport verseny nélkül olyan (s?t rosszabb), mint a Dallas Bobby nélkül.
Ráadásul éjjeliek lesznek a futamok. Majd meglátjuk, hogy a retinákat miként teszi próbára a megvilágítás különös sterilitása – ha a független szemészeti szakért?knek hinni lehet, igen nagy el?nyben van az a pilóta, akinek szemében a pálcikák (a fényérzékelésért felel?s receptorok) hatékonyabban m?k?dnek, helyesebben és egyszer?bben fogalmazva, akinek több van bel?le, az jobban lát majd a mesterséges fények világában. Az mondjuk igaz, hogy a sejkek a földkerekség legpotensebb világítórendszerét pöttyintették oda a Losail aszfaltcsíkja köré. És állítják, a fényekkel minden rendben lesz. A h?vösért és a páratartalomért nem vállalnak felel?sséget, pedig a gumisok meg pont attól másznak falra.
|
|
Az emberi szemben mintegy 6 millió csap és 120 millió pálcika van. A pálcikák rendkívül fényérzékenyek, már 1 foton mennyiség? fény hatására ingerületbe kerülnek. Els?sorban az éjszakai látás receptorai. Ez a látás nem képes a tárgyak részleteit és körvonalait jól megkülönböztetni, nem érzékel színeket sem. A csapok ingerküszöbe 5-7 foton. A csaprendszer éleslátása lényegesen jobb, a csapok felelnek a világosságban látásért és a színlátásért. A fény hatására keletkez? akciós potenciálokat a csapok és a pálcikák fényérzékeny vegyületeinek bomlása okozza. Az emberben a rodopszin, más néven látóbíbor egy opszin nev? fehérjére és az A1-vitamin aldehidjére bomlik. Ennek következtében a receptorokban helyi potenciálok alakulnak ki, amelyek a bipoláris sejteken keresztül a dúcsejtek akciós potenciálját hozzák létre. (Az Anatómiai Lexikonból) |
Nézzünk egy kicsit vissza. Egy esztendeje ugyanezen a pályán vette kezdetét a Stoner-éra és a Ducati-dominancia évadja, amely a mez?ny meggyalázásával és az 1-es rajtszám elhódításával zárult Valenciában (informálisan már jóval azel?tt). A Desmosedici hátán az ifjú ausztrállal szinte verhetetlen volt és egyedülálló rekordot írt a sport történelemkönyvébe, de miért? Mert neki volt a legtöbb lóereje? Mert a legjobb m?szaki csomaggal rendelkezett, gumiabroncsok inklúz? Mert Stoner vezette legügyesebben a teleelektronikázott vöröst?
Igen, mindezek okok voltak, és sorolhatnánk is még jópár körülményt, ám egyvalamit nem hallgathatunk el: jelesül, hogy a japánok rútul elszámolták magukat. F?leg a fogyasztásokkal: míg a Yamaha egy liter benzinnel tankjában szelte át a célvonalat, a Ducatiban egy felespohárnyi ha maradt. És motorja mégis Stonernek volt a futam alatt. De ez csak egy apróság a sok közül.
Jelenleg – az el?szezonra alapozva – Stoneré az egyetlen Ducati, amely ‘megy’. Melandri a másik gyári géppel, illetve Elias és Guintoli a privát motorokkal eddig keveset tettek az asztalra. Nem csak a motoron múlik ám, de hogy ezt a majd’ egy éve diadalmámorban fered? Casey srác minden kétséget kizáróan bizonyítsa, ismételnie kell. És hogy kik ellen? Nos, ott van a 46-os számú Yamaha, példának okáért. Rossi sem brillírozott a teszteken, ami azt illeti. Lorenzo viszont k?keményen odacsapott nem egyszer a kvalifikációs Michelinekkel.
Toseland hatalmasat fejl?dött, pedig a Superbike-os világbajnoki cím után elég visszafogottan indított a GPOne-ban. Edwards bármire képes, aktuálisan éppen olyan benyomást kelt, mint aki tíz évet visszafiatalodott, de majd meglátjuk, tartós lesz-e a reneszánsz… Valentino, az egyes számú yamahás ász viszont nem mutatott túl sokat önmagához képest, leszámítva néhány szimulációt (mondjuk akkor meg szárnyalt). Gyanítható részér?l egy gyengébb edzés, középszer? kvalifikáció és egy ehhez igazított taktika a versenyre.
Miközben majd’ mindenki Stoner-Rossi párbajt vizionál, nem ildomos megfeledkezni az egyéb szerepl?kr?l. A Hondák biztosan nem dísznek lesznek ott – Pedrosától nem lehet csodákat várni, Hayden viszont téli álmából éledez? szerkeszt?ségi házinyestünk tippje szerint magához ragadhatja a kezdeményezést. Loris Capirossi a ‘Suzuki egy nagy család’ tételmondattal megy neki a nagydíjnak. ‘Mintha mindig ezekkel a srácokkal dolgoztam volna, remekül érzem magam köztük.’
Meglátjuk, hogy az els? éles bevetés után is a der? uralkodik-e. A kawasakisok nem túl jó el?jelekkel várják a hétvégét: a tesztid?szak sok teljesítetlen feladatot hagyott hátra a sérülések miatt, Hopper még fel sem épült rendesen. Az ex-kett?ötvenes tehetségekkel frissített MotoGP – reméljük – nagy csatát hoz az arábiai nyitányon. F?m?sorid?ben.
És amir?l egy szót sem harangozunk be, pedig királykategória ide, királykategória oda, mindennél jobban várjuk: a kis kategóriák viadala. A 250-ben a piros pöttyös (az igazi!) Tóth csapat a titkos favoritnak tartott Hector Barberával és Tóth Imrével készül, a 125-ben pedig Talmácsi Gáboré az #1-es rajtszám… de ki ne tudná ezt. Hajrá magyarok!!!!
Legutóbbi hozzászólások